BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
ZARZĄDZANIE FIRMĄ Być przedsiębiorczym – nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
ZARZĄDZANIE Zarządzanie to ogół działań, które zmierzają do efektywnego wykorzystania posiadanego kapitału ludzkiego oraz dostępnych środków materialnych. Zarządzanie dotyczy przede wszystkim ludzi, jego celem jest takie współdziałanie wielu osób, które potrafi zneutralizować słabości i maksymalnie wykorzystać talenty i silne strony uczestników.
PRZEBIEG PROCESU ZARZĄDZANIA Planowanie i podejmowanie decyzji Organizowanie Kontrolowanie Przewodzenie i motywowanie
DOBÓR PRACOWNIKÓW Wykształcenie Referencje z poprzedniej pracy Uprawnienia i kwalifikacje Staż pracy na podobnym stanowisku Umiejętność pracy zespołowej Umiejętność samodzielnego myślenia Odpowiednia komunikacja Znajomość języka obcego
ZASADY ORGANIZACJI PRACY Zasada podziału pracy Zasada koncentracji pracy Powtarzalność czynności jednej osoby Zasada harmonii pracy Koordynacja pracy Odpowiedni dobór ludzi Zasada optymalnego wykorzystania maszyn i urządzeń
ZASADY ORGANIZACJI PRACY Zasada intensyfikacji pracy Wyposażenie stanowisk pracy Zasada kompleksowego działania Zasada indywidualizacji Przydział pracy według predyspozycji pracowników Zasada równomiernego tempa
STYLE ZARZĄDZANIA FIRMĄ Styl autokrytyczny – kierownik podejmuje decyzje bez konsultacji z podwładnymi. Styl demokratyczny – kierownik konsultuje decyzje z podwładnymi i daje im większą samodzielność w działaniu. Styl liberalny – kierownik pozostawia podwładnym swobodę w podejmowaniu decyzji.
MOTYWOWANIE PRACOWNIKÓW Przymus np. nakazy, zakazy itp. Zachęta np. podwyżka, premia, udzielenie pochwał, awans Perswazja np. wywieranie wpływu za pomocą racjonalnej argumentacji lub oddziaływanie na emocje.
ZARZĄDZANIE PRZEZ CELE Przełożony i podwładny ustalają do wspólne cele do realizacji. Cele powinny być konkretne, trudne a pracownik musi w pełni się zaangażować. Ważne jest zaufanie i lojalność.