Silnik Stirlinga.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
XII Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Nowe Technologie i Osiągnięcia w Metalurgii i Inżynierii Materiałowej” BADANIA WPŁYWU INTENSYWNOŚCI PODGRZEWANIA.
Advertisements

Silnik spalinowy czterosuwowy; cykl Otta Idealny i realny cykl Otta
Silniki cieplne; alternatywne sformułowanie II zasady termodynamiki
Wykład Mikroskopowa interpretacja entropii
Cykl przemian termodynamicznych
Napędy hydrauliczne.
NAJLEPSZE ROZWIĄZANIE DLA POLSKIEGO
I ich znaczenie dla naszego środowiska
Jarosław Bąk Specjalista ds. PR i CSR Toyota Motor Poland
Silnik czterosuwowy (cykl Otto).
POLITECHNIKA BIAŁOSTOCKA Wydział Mechaniczny
Odnawialne źródła energii
Alternatywne źródła energii
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Perspektywy rozwoju rynku technologii
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Dynamika procesów cieplnych
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Dynamika procesów cieplnych
PRACA DYPLOMOWA INŻYNIERSKA
-Elementy do przenoszenia ruchu obrotowego -Sprzęgła
ZASTOSOWANIE NISKICH TEMPERATUR
Baterie Pojemność Napięcie, natężenie, moc Prąd a woda
Zjawiska fizyczne w gastronomii
T43 Montaż – sposoby, dokumentacja technologiczna i organizacja
POLITECHNIKA CZĘSTOCHOWSKA
ENERGETYKA ROZPROSZONA Kierunek ENERGETYKA
Czy oddychamy tym samym powietrzem co Maria Skłodowska-Curie..?
Analiza techniczno-ekonomiczna projektów OZE w programie RETScreen
Wykonawczynie: Zuzanna Barna, Martyna Walenczak
Laddomat 21 System akumulacyjny współpracujący z kotłem opalanym drewnem Rys.1 Kocioł opalany drewnem podłączony jest do... …zbiornika akumulacyjnego z.
Budowa samochodu Przygotowała: Regina Wasilewska (nauczyciel techniki)
Podstawy Biotermodynamiki
OSZCZĘDZANIE ENERGII.
Ekologia w gospodarstwie domowym
Czyli jak połączyć ze sobą dwa metale
Alternatywne Źródła Energii
Odnawialne źródła energii
T48 Sprężarki wirowe..
James Watt i historia silnika parowego
II zasad termodynamiki
Wynalazek który odmienił życie
Układy kogeneracyjne ORC
Silniki. Silniki Silnik 2t Silnik dwusuwowy jest to silnik spalinowy, w którym cały obieg pracy (w tym suw pracy) następuje co drugi suw (przemieszczenie.
Instytut Maszyn Przepływowych PAN Zakład Konwersji Energii Fiszera 14, Gdańsk CZYSTE TECHNOLOGIE GAZOWE – SZANSĄ DLA POMORZA. Mgr inż. Paweł Ziółkowski.
Sprężarki. Podział, budowa i zastosowanie.
1. Układy pneumatyczne..
MASZYNY ENERGETYCZNE NOWOCZESNE KADRY DLA NOWOCZESNEJ ENERGETYKI
MOTOROWER – to pojazd wyposażony w silnik spalinowy o pojemności skokowej do 50 cm3 (pojemność skokowa silnika to objętość tej części cylindra lub cylindrów,
Osuszacze sprężonego powietrza.
MASZYNY ENERGETYCZNE NOWOCZESNE KADRY DLA NOWOCZESNEJ ENERGETYKI
Pojazdy elektryczne przyjazne środowisku. Powietrze niezbędne jest:  Do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmów i ich narządów wewnętrznych.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
płytka Petriego termometr ciepła woda 1. Połóż termometr na płytce Petriego. Zanotuj jaką wskazuje temperaturę i zamknij wieczko.
Druga zasada termodynamiki
Projekt Silnik spalinowy 2-suwowy i 4-suwowy
Lekcja 6: Równoległe łączenie diod
Zasady budowy układu hydraulicznego
Budowa układu hydraulicznego
PROCESY SPAJANIA Opracował dr inż. Tomasz Dyl
Rozwiązania hybrydowe w transporcie miejskim
Pompy Napędzane Pneumatycznie
Blok III: Pojazdy stosowane w rolnictwie Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lekcja 2: Ogólna budowa.
Przemysław Kulej i Krystian Mzyk Ogniwa paliwowe-napędy wodorowe.
SILNIK CZTEROSUWOWY.
Stany skupienia wody.
Silniki odrzutowe.
Druga zasada termodynamiki praca ciepło – T = const? ciepło praca – T = const? Druga zasada termodynamiki stwierdza, że nie możemy zamienić ciepła na pracę.
Maszyna Parowa.
Historia samochodów na przestrzeni wieków
Bomba atomowa, energetyka jądrowa.
Zapis prezentacji:

Silnik Stirlinga

Zasada działania cz. 1  Silnik Stirlinga jest tłokową maszyną roboczą pracującą obiegu zamkniętym dowolnym gazem roboczym (np. hel, wodór, neon, powietrze) oraz regeneracją ciepła przy stałej objętości. Jedną pierwszych wersji takiego silnika skonstruował opatentował w 1816r. Robert Stirling, w którym jako gaz roboczy zastosował powietrze. Silniki tego typu nazywane były silnikami na gorące powietrze. W silniku Stirlinga, gaz roboczy o dużej przewodności i cieple właściwym umieszczony w podgrzewanej strefie, doznaje wzrostu ciśnienia i przepycha tłok roboczy, przekazując mu energię. Następnie tłok nazywany wypornikiem, przemieszcza gaz roboczy do strefy chłodzącej, gdzie gaz zmniejsza swoją objętość, cofając tłok roboczy. Osiągi silnika zależą od sprawności i szybkości transferu ciepła przez gaz roboczy oraz od strat mechanicznych. Im większa porcja gazu, pod większym średnim ciśnieniem roboczym, umieszczona w przestrzeniach o dużej powierzchni nagrzewania i schładzania, tym szybciej i sprawniej przebiega proces przemiany energii. Silnik Stirlinga jest maszyną odwracalną i może produkować energię mechaniczną wykorzystując różnicę temperatur. Może też być maszyną chłodniczą lub grzewczą, wykorzystując pracę mechaniczną. Silnik Stirlinga produkuje energię nie na zasadzie wybuchu – jak konwencjonalne silniki wewnętrznego spalania – ale w sposób ciągły, dzięki czemu wytwarza znacznie mniej hałasu i nie wymaga stosowania dużych kół zamachowych dla poprawienia równomierności obrotów. Mankamentem dotychczasowych konstrukcji silnika Stirlinga było to, że wymagały one instalowania bardzo dużej chłodnicy i dlatego uznano je za nieprzydatne do samochodów, a zwłaszcza samochodów osobowych.

Zasada działania cz. 2 Urządzenie działa zgodnie z zasadą mówiącą, że podgrzewany gaz rozszerza swoja objętość a schładzany zmniejsza. Przykład : na metalowy kubek została nałożona warstwa gumki (kawałek balonika). Gdy kubek jest podgrzewany balonik zacznie się wybrzuszać, gdy całość zostanie schłodzona będzie on zasysany do środka. Taką właśnie budowę oraz takie zachowanie ma podstawowy element silnika Stirlinga. Na poniższym rysunku przedstawiono proces pojedynczej przemiany cieplnej. Najpierw tłok od dołu zostaje podgrzewany, pływak cieplny się podnosi, zimne powietrze jest wypychane do góry i zarazem wypycha membranę. W pewnym momencie pływak odsłania ściankę chłodzoną i następuje gwałtowne ochłodzenie gazu wewnątrz tłoku, co doprowadza do zmniejszenia objętości gazu i zassania membrany. Energia zostaje przeniesiona na wał napędowy, w silniku stirlinga jednokomorowym podłączenie tłoku wygląda jak na poniższym rysunku.

Zasada działania cz. 3 Cały proces polega na ogrzewaniu i ochładzaniu, na ciągłym dostarczaniu różnicy potencjału ciepła w odpowiednie strefy tłoka. Poniżej został przedstawiony nieco inny schemat (bardziej zaawansowany), oraz rozrysowano wszystkie fazy pracy silnika. Wał napędowy wyposażono w koło zamachowe, jakie dostarcza przeciwsobności całemu układowi. Główną energią tego silnika jest tłok mały, a duży odpowiada za oddzielanie ciepłej powierzchni albo zimnej od gazu w silniku.

Historia Na początku XIX wieku występował równoległy rozwój maszyn parowych oraz silników, w których jako gaz roboczy stosowano powietrze. Silniki te nazywano "silnikami na gorące powietrze". Opracowane wówczas konstrukcje silników, które wykorzystywały zasadę regeneracji ciepła podczas obiegu, można podzielić na dwie grupy: silniki Ericssona - silniki z rozrządem i regeneracją ciepła przy stałym ciśnieniu, silniki Stirlinga - silniki pracujące z zamkniętą przestrzenią roboczą i regeneracją ciepła przy stałej objętości. Różne wersje konstrukcyjne silników należących do drugiej grupy nazywano nazwiskiem konstruktora lub twórcy patentu, np. silniki Beniera, Wenhama, Stirlinga, itp. Jednakże zastosowanie przez firmę Philips w tych silnikach innych gazów roboczych, jak np. helu, wodoru czy azotu, spowodowało, że nazwa "silniki na gorące powietrze" stała się zupełnie nieadekwatna. Z tego względu zaproponowano, aby w odniesieniu do silników pracujących w obiegu zamkniętym z dowolnym gazem roboczym przyjąć jedno wspólne określenie "silniki Stirlinga". Nazwa ta jest powszechnie stosowana do dnia dzisiejszego. Jedną z pierwszych wersji silnika na gorące powietrze, pracującego w obiegu zamkniętym z regeneracją ciepła, była konstrukcja opatentowana przez szkockiego inżyniera Roberta Stirlinga w 1816 roku, przedstawiona poglądowo na poniższym rysunku.

Zastosowania Szereg zalet jakie charakteryzują pracę silników Stirlinga, m.in. wysoka sprawność cieplna, bardzo niski poziom hałasu, niezawodność uruchamiania, bardzo niski poziom emisji szkodliwych składników spalin oraz ogromna różnorodność źródeł energii cieplej, stwarza ogromne perspektywy dla zastosowania tych silników w różnych gałęziach przemysłu. Ponadto odwracalność obiegu Stirlinga pozwala na pracę tych maszyn, praktycznie bez żadnych zmian konstrukcyjnych, jako pomp ciepła lub urządzeń chłodniczych i kriogenicznych. Wszystkie te czynniki powodują, że w wielu ośrodkach badawczych całego świata na szeroką skalę prowadzone są prace badawcze, zmierzające do opracowania i komercyjnego zastosowania maszyn i silników Stirlinga, które w najbliższej przyszłości mogą stać się bardzo konkurencyjne dla tłokowych silników spalinowych oraz tradycyjnych urządzeń chłodniczych. Są używane jako, np.: stacjonarne i przenośne generatory energii elektrycznej, hybrydowe zespoły napędowe pojazdów samochodowych, napęd okrętów podwodnych, pompa sztucznego serca, pompy ciepła i pompy wodne, napęd miniaturowych modeli pojazdów samochodowych.