W ramach „XV Tygodnia Ziemi” – akcji organizowanej przez Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu – przeprowadzono konkurs na przygotowanie gry edukacyjnej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sprawozdanie z realizacji akcji prozdrowotnej
Advertisements

Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
- Pomimo, iż coroczna Wielka Orkiestra Świątecznej pomocy zbiera ogromne sumy pieniężne, według badań przeprowadzonych kilka lat temu, Polacy nie są otwarci.
Wybory do samorządu uczniowskiego 2013/2014
Sztuka uczenia się: A TERAZ WYLUZUJ BO DOWIESZ SIĘ FAJNYCH RZECZY
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Uczyłem się na lekcjach
Spis treści Rodzaje zespołów i terminy pracy. Cele zespołów Formy pracy Podsumowanie.
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
Gry dydaktyczne z fizyki
Licz i baw się – gry z tabliczką mnożenia
Do spisu treści Szkoła zapewnia optymalne warunki do nauki, rozwoju zainteresowań, kształtowania własnej osobowości i sprawności fizycznej. Pracownie.
DEBATA Co możemy zrobić dla naszej Matki Ziemi? – ocena dotychczasowych działań
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Karoliny Kazimierczak
Test wiedzy o ochronie przyrody.
Jeden nie da rady, ale z gromadą będą musieli się liczyć Janusz Korczak.
Projekt edukacyjny Postawy proekologiczne uczennic Ośrodka oraz mieszkańców społeczności lokalnej.
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Na czym polega projekt Młodzi Przedsiębiorczy? Jego celem jest wyposażenie młodych osób w wiedzę i umiejętności niezbędne do założenia i prowadzenia.
Wykorzystywać dyktafony za zgodą nauczyciela do nagrywania lekcji.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Młodzi dla Cekowa Projekt na Sejm Dzieci i Młodzieży
INSTRUKCJA DO GRY 1. Gra przeznaczona jest dla maksymalnie trzech graczy. 2. Celem gry jest dotarcie do ostatniego pola, oznaczonego napisem „META”, szybciej.
Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych. Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet. Politycy.
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Zadania w ramach projektu Czysta Małopolska
„Ortograffiti w mojej szkole”
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
Idea oceniania kształtującego
ZDROWY STYL ODŻYWIANIA W SZKOLE
W Zespole Szkół w Pałecznicy
„Czysta Małopolska” selektywne gospodarowanie odpadami Szkoła Podstawowa im. Wł. Broniewskiego w Psarach ul. Szkolna
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU EKOLOGICZNEGO „CZYSTA MAŁOPOLSKA”
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
 W szkole przeprowadziliśmy ankietę dotyczącą 7 punktu Szkolnego Kodeksu 2.0., w której udział wzięły klasy gimnazjalne.  Liczba uczniów, która wzięła.
Oferta edukacyjna dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie SP i G na rok szkolny /201 5.
ANALIZA KWESTIONARIUSZA PROGRAMU COMENIUS, styczeń 2015
KTO JEST PRZYJACIELEM LASU?
Promowanie zdrowego trybu życia. Publiczne Przedszkole im bł. Jana Pawła II w Szczepanowie.
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
JAK SIĘ UCZYĆ? ROZPOZNAJEMY SWÓJ STYL UCZENIA SIĘ
Krótkie streszczenie naszych przygotowań
Metody sprawnego uczenia się.
JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ?
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Demokracja w szkole-wpływ samorządu na życie uczniów.
W ankiecie wzięło udział 72 uczniów z klas III Gimnazjum w Jedliczu.
Wskazówki Przygotowanie do gry Elementy gry Historia Twórcy Copy Right Notice Informacje dodatkowe Zagraj!!! W świecie sieci.
„DZISIEJSZA SZKOŁA JEST PROEKOLOGICZNA”
EKOLOGIA W naszej szkole organizujemy wiele akcji związanych z ekologią. Jednymi z głównych akcji są działania, którym przewodniczy harcerska drużyna.
Sejm Dzieci i Młodzieży 2015 Pytania i odpowiedzi zadane podczas ankiety.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
Innowacja pedagogiczna „Moja przygoda z fletem” -podsumowanie
Osoba eksperymentatora jest nieodłączną częścią każdego doświadczenia, zanim jednak zaczniemy badać innych, przebadajmy swoje własne postawy i przekonania.
Symulacja wyborów do parlamentu Rzeczypospolitej w gimnazjum w Lubaszu.
Projekt edukacyjny „Czytanie jest trendy”
W ramach „XV Tygodnia Ziemi” – akcji organizowanej przez Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu – przeprowadzono konkurs na przygotowanie gry edukacyjnej.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Wyniki ankiet dla rodziców przeprowadzonej w dn
ERA SZKOLNEGO KOMPUTERA!
SZKOŁA PODSTAWOWA – 37 uczniów GIMNAZJUM – 28 uczniów
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Nasza EKO SZKOŁA Witajcie w SP118.
Matematyka na Festiwalu Nauki
Nasza Kronika SKO.
Zapis prezentacji:

W ramach „XV Tygodnia Ziemi” – akcji organizowanej przez Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu – przeprowadzono konkurs na przygotowanie gry edukacyjnej o charakterze ekologicznym. Jako, że zawsze lubiłam angażować się w akcje pro-ekologiczne, postanowiłam wziąć udział w tym konkursie. Moja gra została wyróżniona, zostałam laureatką czwartego miejsca.

Gra planszowa którą opracowałam składała się z następujących elementów: plansza Karty pytań Karta odpowiedzi Zasady gry kostka

Gracz rzuca kostkę na planszę, która podzielona jest na sektory odpowiadające poszczególnym kategoriom pytań. Gdy kostka wyraźnie zajmie jedno pole, grający losuje kartę zgodną z kolorem i oznaczeniem pola na którym znajduje się kostka. Jeśli udzieli poprawnej odpowiedzi na zadane mu pytanie otrzymuje punkty, jeśli odpowiedź jest błędna traci je. Znamy już zasady więc zagrajmy…

Poprawna odpowiedź to oczywiście ‘2’ od 200 do 500 lat.

Prawidłowa odpowiedź to 17 drzew

Oczywiście odpowiedź nr 1

Czy rozrywka faktycznie może być źródłem wiedzy? Postanowiłam to sprawdzić. Wspólnie z nauczycielką techniki w mojej szkole przeprowadziłam mały eksperyment. Doświadczenie polegało na przekazaniu uczniom z dwóch równoległych klas tego samego zakresu materiału z dziedziny ekologii na dwa różne sposoby. Klasa ‘a’ została podzielona na cztery grupy które rywalizowały ze sobą grając w dydaktyczną grę ekologiczną „Czysta Planeta”. Natomiast klasie ‘b’ przeczytano podręcznikowy referat. Następnie obydwie klasy napisały test. Okazało się, że klasa ‘a’ przyswoiła znacznie więcej materiału, i była o wiele bardziej zadowolona z lekcji.

Posłuchajmy opinii uczniów biorących udział w eksperymencie. Kasia klasa ‘a’ „Pomysł z grą był fantastyczny, nie dość, że cała klasa świetnie się bawiła to jeszcze sporo się nauczyliśmy. Wydaje mi się, że takie lekcje powinny odbywać się znacznie częściej, ponieważ kiedy nauka przybiera interesującą formę wiedza jest łatwiej przyswajana, czego najlepszym dowodem jest wynik naszego testu. Dominik klasa ‘b’ Lekcja o ekologii była nudna. Tekst czytany na lekcji był mało dynamiczny i niezbyt ciekawy. Zawarte w nim informacje szybko ulatywały z pamięci, co świetnie obrazują wyniki testu sprawdzającego.

Część prezentacji zawierająca wizerunki osób prywatnych została usunięta.

Wyniki eksperymentu wskazują na to, że kiedy edukacja łączy w sobie naukę i rozrywkę dany materiał przyswaja większość uczniów. Natomiast czytany tekst zapamiętuje o wiele mniejsza grupa. Dlaczego tak się dzieje? Uczniów podzielić można na trzy grupy ze względu na metody nabywania umiejętności. Są to: - wzrokowcy - słuchowcy - kinestetycy

Wzrokowcy uczą się pamiętając, gdzie co było napisane na stronie, niejako widzą zapamiętywany tekst... i w ten sposób odtwarzają go. Słuchowcy pamiętają, co i jak było mówione przez poszczególne osoby, jakby to nagrywali na swój wewnętrzny magnetofon. Dlatego pamiętają długo i potrafią powtórzyć dokładnie, co ktoś kiedyś powiedział. Najchętniej uczą się słuchając na przykład wykładu lub jak czytają na głos. Potrafią więc dokonywać dużo bardziej szczegółowych rozróżnień w zakresie dźwięków, niż obrazów Kinestetyk rzuca się w oczy nawet "niewzrokowcom", ponieważ charakteryzuje go nadmierna gestykulacja i duża ruchliwość całego ciała. Kinestetyk posiada silną intuicję, ma silny glos; jest lakoniczny, pamięta to, czego doświadczył. Rzadko jednak zdarza się, że koś jest stuprocentowym wzrokowcem czy też słuchowcem. Dlatego dla wielu z nas najbardziej optymalna forma nauki to ta, która pobudza wiele zmysłów…

Informacje zawarte w słuchanym przez uczniów referacie nie zapadną w pamięć kinestetykom, którzy szybko się znudzą, ani wzrokowcom, którzy zapamiętują obrazy. Czytany tekst znuży zarówno wzrokowców jak i kinestetyków. Natomiast gra dydaktyczna zawierająca motywy pobudzające wiele zmysłów, zadowoli wszystkie trzy grupy.

Dlaczego tak ważne jest aby edukacja ekologiczna młodego pokolenia miała taką, a nie inną formę? Ponieważ to właśnie w rękach młodych ludzi leży przyszłość naszej planety. Degradacja naszego środowiska naturalnego postępuje w szybkim tempie. Aby młodzi ludzie chcieli i potrafili temu zapobiegać należy uczyć ich zachowań ekologicznych już od najmłodszych lat. Jeśli promocja postaw proekologicznych dzięki ciekawej formie przekazu trafi do świadomości dzieci i młodzieży, jest szansa, że poprawi się sytuacja w zakresie ochrony środowiska.

Podstawowe zachowania ekologiczne rodzice wpajali mi już od najmłodszych lat, natomiast moja prawdziwa „przygoda z ekologią” zaczęła się w gimnazjum, za sprawą nauczycielki techniki, która promuje ją wśród uczniów i zachęca ich do angażowania się w proekologiczne akcje i konkursy. Obecnie w mojej szkole działa grupa młodych ekologów, do której należę. Wspólnie organizujemy zbiórki zużytych baterii, puszek aluminiowych, makulatury itp.

Prezentację wykonała: Kinga Grzywa Uczennica klasy III gimnazjum w Zespole Szkół im. Jana III Sobieskiego w Jangrocie