Marek Wichrowski Zakład Historii Medycyny i Filozofii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ks. dr Andrzej Muszala, Międzywydziałowy Instytut Bioetyki
Advertisements

PRAWO MEDYCZNE Eutanazja.
Międzynarodowe Prawo Podatkowe.
Badania operacyjne. Wykład 1
Jak mówić o Bogu?.
Prawa Człowieka Wykonał : Krzysztof Zajda I Ti.
BIOETYKA Krzysztof G. Jeziorski.
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
Racjonalizm Relatywizm Indywidualizm Obiektywizm
I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM
Ekonomia Ewolucyjna czyli...pokazanie ludziom jak mało w istocie wiedzą o tym, co w ich mniemaniu da się zaprojektować...
Śmierć mózgowa aspekty medyczne, prawne i etyczne
Krzysztof Szczucki Zakład Prawa Karnego WPiA UW
SZTUCZNA INTELIGENCJA ARTIFICIAL INTELLIGENCE
Elektroniczny Rekord Pacjenta = Elektroniczna Dokumentacja Medyczna
Logika - nazwy Patrycja Stalewska.
Prawa Człowieka Arek Kosiński.
Prawa człowieka Burczy Sara.
ucieczka przed cierpieniem.
Skąd pochodzą zasady moralne?
Historia praw człowieka
Uniwersytet Medyczny w Lublinie
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Gerontologia edukacyjna
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Dlaczego etyka jest dzisiaj medycynie szczególnie potrzebna
…– myślę o najbliższych
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
Troska o dziecko, jeszcze przed jego narodzeniem (
Błogosławiony Jan Paweł II o człowieku
Stosunki prawne.
Prezentacje wykonała ………. Uczennica kl…..
29. Kultura życia, kultura śmierci
„Kto nie chce pracować, niech też nie je”.
Zbieg przepisów i przestępstw
15. Zabójstwo niewinnej istoty ludzkiej – aborcja
Daremność medyczna nie jest (całkowicie) bezużyteczną koncepcją
r. VII Dzień Papieski w Polsce
Dr hab. Mariusz Jagielski EKONOMICZNE ASPEKTY KONSTYTUCJI -własność Wydział Prawa i Administracji.
Logika i argumentacja dla prawników
Wstęp do filozofii Wykład nr 3 (JW) Światopogląd, ideologia, sztuka.
26. Spieszmy się kochać ludzi – „Nie zabijaj”
Wstęp do filozofii Wykład nr 5 (JW) Argument ontologiczny jako przykład argumentacji filozoficznej.
V rok NSPZ Teoria i Filozofia Prawa
Zasady etyki prawniczej
PRAWA CZŁOWIEKA I SYSTEMY ICH OCHRONY mgr Paweł Niemczyk 2.
Istota regulacji zawartej w art. 11 § 1 k.k. sprowadza się do tego, iż ten sam czyn stanowić może tylko jedno przestępstwo - niezależnie od tego, znamiona.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Prawa dziecka.
Prof. Marek Wichroski Kierownik Zakładu Historii Medycyny i Filozofii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Porównanie efektywności opieki paliatywnej nad osobami starszymi Konferencja organizowana w ramach projektu PACE pt. Porównanie efektywności opieki paliatywnej.
Filozofia Asia Koper, 1A. Co to jest filozofia? Słowo filozofia pochodzi od matematyka i filozofa Pitagorasa żyjącego w VI wieku p.n.e. Pierwotnie miało.
Marek Wichrowski Warszawski Uniwersytet Medyczny Autonomia pacjenta i testament życia.
Begina Sławińska V rok, Filozofia, Uniwersytet Szczeciński Czy zabijanie niewalczacych jest moralnie dopuszczalne?
ZDROWIE I PRAWA REPRODUKCYJNE FEDERACJA NA RZECZ KOBIET I PLANOWANIA RODZINY
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
 S. Wronkowska, Z. Ziembiński „Zarys teorii prawa”
Zasady stosowania prawa unijnego Jan Ludwik
Życie poczęte i jego ochrona w Republice Kuby
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Dlaczego spory bioetyczne nie wygasną
Transplantacja a stanowiska poszczególnych religii
BLIŻEJ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI.
Nazwa – pojęcie i podziały
Norma prawna.
PRZYRZECZENIE LEKARSKIE Przyjmuję z szacunkiem i wdzięcznością dla moich Mistrzów nadany mi tytuł lekarza i w pełni świadomy związanych z nim.
Eutanazja w naUczaniu kościoła katolickiego
PAPIESKI WYDZIAŁ TEOLOGICZNY WE WROCŁAWIU
agnieszka kwiecień-madej
Zapis prezentacji:

Marek Wichrowski Zakład Historii Medycyny i Filozofii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego

Kluczowe systemy bioetyczno- prawne  1. Etyki religijno-deontologiczne: zasada świętości/wartości życia człowieka niewinnego;  2. Etyki konsekwencjalne – utylitaryzm: zasada jakości życia.

Zasady świętości życia  1. Z. św. życia każdej istoty, która posiada nocyreceptory;  2. Z. św. życia człowieka w ogóle;  3. Z. św. życia człowieka niewinnego (Ojcowie Kościoła, św. Augustyn);  Z. św. życia człowieka niewinnego zmodyfikowana (Pius XII, Jan XXIII, Jan Paweł II)

Zmodyfikowane pryncypium  1.Nie wolno w żadnym wypadku działać  lub zaniechać działania z intencją  odebrania życia człowiekowi.   2.Śmierć człowieka może być wyłącznie  przewidywaną ale niechcianą (nie  objętą intencją) konsekwencją czynu  dopuszczalnego.   3.Dopuszczalne jest – w ściśle  określonych warunkach – wycofanie  się z terapii podtrzymującej życie lub/i zaprzestanie stosowania nadzwyczajnych  środków leczniczych.   4.Życie człowieka jest równe, nienaruszalne  i godne podtrzymywania.   5. Życie człowieka jest bonum honestum. 

Konsekwencje czynu X lub zaniechania X  1. Przewidywane i zamierzone (objęte intencją)  – np. niwelowanie bólu całościowego.  2. Przewidywane i niezamierzone/niechciane (nie objęte intencją) – np. śmierć pacjenta po wycofaniu się z terapii uporczywej. 3. Nieprzewidywane (chaos zdeterminowany).

Pryncypium jakości życia  1.Wartość życia ludzkiego jest funkcją określonych zmiennych.   2.Wartościami tych zmiennych są cechy  naturalne, które mogą być orzekane z  zdaniu „A jest B”, gdzie A oznacza życie  ludzkie, zaś B cechę jaka mu przypisujemy.   3.Istnieją empiryczne metody, pozwalające  rozstrzygnąć, czy konkretne życie posiada  tę cechę, czy nie.   4.Życie ludzkie nie ma wartości  bezwzględnej.  5. Życie człowieka jest bonum utile.

Perspektywa

Terapia uporczywa/ uporczywość terapeutyczna  Działanie, którego celem jest utrzymanie przy życiu nieuleczalnie chorego przy pomocy nadzwyczajnych lub zwyczajnych środków leczniczych, ale wbrew jego najlepiej pojętym interesom, wbrew przekonaniom pacjenta, wbrew godności istoty ludzkiej, wbrew naturze.

Trudność formalna  1„Terapia uporczywa” („uporczywość terapeutyczna”) należy do terminów o nieostrym zakresie;   2. Zbiór desygnatów -zakres terminu „terapia uporczywa” jest rozmyty.

Nieostry zakres terminu/niewyraźna treść „Sprawa terminów nieostrych stanowi jeden z niepokojących problemów logicznych. Istnieją przedmioty, co do których nigdy nie potrafimy rozstrzygnąć, czy podpadają one czy nie podpadają pod taki termin.” Marian Przełęcki, W sprawie terminów nieostrych, Studia Logica, VIII, 1958 r.

Metafora nieostrości – nie wiesz jak zdecydować: 1, ?, może 0 ? 1 Terapia uporczywa ? Brak pewności/zgody w materii tego, czy dane działanie jest terapią uporczywą czy nią nie jest (np. sztuczne odżywianie i nawadnianie) 0 Nie mamy do czynienia z terapią uporczywą

Kryteria demarkacji – kontekstualne! 1.Działanie - zaniechanie działania; 2.Zwyczajne-nadzwyczajne środki lecznicze

Klasyczny przypadek: Karen Ann Quinlan (1954 – )  - respirator  - tracheostomia  - przetrwały stan wegetatywny

T.Dangel, M.Wichrowski Did doctors defy Pope John Paul II’s wishes on treatment? (European Journal of Palliative Care, 2007, 14 (5)

Wnioski  1. Brak ostrości terminu „terapia uporczywa” wyklucza zgodę na definicję projektującą zakres.  2. Spór o sens „uporczywości terapeutycznej” jest niekonkluzywny na gruncie etyki.  3. Spór o sens „uporczywości terapeutycznej” jest w ograniczony sposób konkluzywny na gruncie prawa medycznego.  4. Jedynym rozwiązaniem o ograniczonym zakresie skuteczności jest testamentowe dysponowanie życie.