Kontrakt 2.0Fajna zabawa i praca!!
Wracając do domu ze szkoły Jacek rozmawia ze swoimi kolegami. Słuchajcie, co zrobimy z tym zadaniem domowym które zadała nam pani? Mikołaj odpowiada, że będzie korzystał a Internetu aby znaleźć materiały do zadania. Tak, a wiesz jak szukać tych informacji – zapytał Jurek. (pytanie do uczniów – czy znają odpowiedź na to pytanie). Tak, a pamiętasz jak przyniosłem skopiowane materiały na lekcję i okazało się, że były błędy w datach? – mówi Jacek. Bo szukałeś na niewłaściwych stronach – odparł Mikołaj. To na jakich stronach mam szukać? – zapytał Jacek (pytanie do uczniów – podpowiedz, na jakich stronach Ty szukasz materiałów na gazetkę szkolną i czy pytasz o radę dorosłych).Mikołaj wskazał kilka sprawdzonych stron i powiedział, że rozmawia o tym z tatą. Przypomniała mi się bardzo ważna rzecz – powiedział Grzesiek. Pani mówiła, że kradzież w sieci to przestępstwo. Czy to znaczy, że nie mogę kopiować zdjęć i informacji ze stron internetowych? (pytanie do uczniów – odpowiedz co o tym sądzisz). Nie do końca – mówi Mikołaj – możesz kopiować co cię interesuje, ale koniecznie musisz podać autora. Dobra chłopaki, jeśli mamy zrobić dobry projekt, to musimy się jakoś kontaktować – mówi Jurek. Mam pomysł, mamy komórki, możemy porozmawiać – odparł Jacek. Tak, tylko to trochę za drogo – powiedział Mikołaj (pytanie do uczniów – a jakie rady Wy macie dla chłopców?). Dobra, wiem, kontaktujmy się prze a – co wy na to – pyta Mikołaj. Dobra myśl – odpowiadają chłopcy. Do chłopców dołączyły dziewczynki zainteresowane ich rozmową. Chłopaki, tylko żeby nie było jak ostatnio, nie wywiązaliście się zadania i dostaliście jedynki – mówi Zosia. No, moja mama wiedziała o tym zanim wróciłem ze szkoły- powiedział Jurek. Tak, tak, rodzice mają dostęp do elektronicznych dzienników – przypomniała Basia. (pytanie do uczniów – a czy Wy i wasi rodzice też odwiedzacie dziennik elektroniczny?). Zosia nieco przygnębiona stwierdza, że nie ma dostępu do Internetu i nie wie jak ma zrobić zadanie. Basia pociesza ją przypominając, że może skorzystać ze szkolnej pracowni komputerowej. Wszyscy przytaknęli (pytanie do uczniów – a czy Wy także macie taką możliwość). Słuchajcie, znalazłem fajną grę i zamierzam się dobrze bawić – mówi Jurek. Gry internetowe to fajna sprawa, tylko że często trzeba podawać swoje dane a moi rodzice nie zgadzają się na to – mówi Mikołaj (pytanie do uczniów – czy wiesz dla czego musimy upewnić się, że strona jest bezpieczna?). Wiecie, ostatnio moja babcia poprosiła mnie o pomoc bo nie mogła poradzić sobie z pocztą elektroniczną. Dobrze, że mamy zajęcia komputerowe bo mogłam jej pomóc – mówi Zosia (pytanie do uczniów – czy Ty też pomagasz innym osobom w obsłudze komputera). To fajna sprawa pomagać innym – odparł Mikołaj. No dobra, jedzie nasz autobus, to co chłopaki do pracy i jesteśmy na e- mailu – woła Jacek. Danuta Suszyńska
„Czytamy i odkrywamy”. Idąc tropem wysłuchanej historyjki opowiedziałam moim uczniom o Platformie Szkoła z Klasą 2.0 i przedstawiłam ideę programu „Czytamy i odkrywamy”. Zaproponowałam udział naszej klasy w programie na co przystali z radością. I od tego momentu zaczęła się nasza przygoda. Zgodnie uznaliśmy, że niezbędny jest Kodeks „wędrówek” po Internecie który wszyscy będą przestrzegać. Początek naszej przygody!!
Kodeks sprawa nie łatwa, lecz nie przeraża się dziatwa!
Zapoznaliśmy się z ważnymi wyrazami - Tik – technologia informatyczna i komputerowa netykieta - etykieta w necie (zasady kulturalnego zachowania) kulturalne zachowanie w necie Kodeks- prawa i obowiązki które należy przestrzegać
Rymowanki Po omówieniu wysłuchanej historyjki wiemy już, że kodeks jest bardzo ważny!!! Zaczynamy od rymowanek. Z pomocą Pani uczniowie bawią się kończąc zdania, np.: Bierz przykład ze mnie……………. Bądź bezpieczny w sieci ………….. Przednia zabawa – pomysłów wiele!!
Teraz pracujemy nad punktami kodeksu!!! Uczniowie podają pomysły – „Burza mózgów” Punkty kodeksu sprawa niełatwa, pracuje dzielnie cała dziatwa!! Wraz a Panią, oczywiście, bez jej wsparcia wyszłoby komicznie!! Nareszcie – udało się stos wyrazów ułożyć w zdania – do kolejnych punktów oczywiście No jasna sprawa- kodeks ważna sprawa!!
Bierz przykład ze mnie, uczę się z TIK bo to przyjemne – korzystamy z TIK odrabiając zadania domowe, realizując projekty, utrwalając wiadomości i umiejętności! Nie papuguj, swoje zdanie miej, unikaj kopiuj wklej –szukamy informacji na stronach internetowych pamiętając o zasadzie ograniczonego zaufania i korzystając ze wskazówek dorosłych! Powtarzaj z nami, okaż swe męstwo, kradzież w „sieci” to przestępstwo – zawsze podajemy autora kopiowanych zdjęć i informacji! Poczta, portal, dziennik - fajna sprawa - taka elektroniczna zabawa!! – korzystamy z poczty elektronicznej do komunikowania się z wybranymi osobami. Portale społecznościowe dokładnie sprawdzamy zanim się zalogujemy. Dziennik elektroniczny możemy odwiedzać my i nasi rodzice. Komputery są po to abyśmy wiedzę zdobyli, więc korzystajcie z nich uczniowie mili! – korzystamy z komputerów w sali komputerowej pod opieką nauczyciela Bądź bezpieczny w „sieci” – to ci radzą dzieci! – dla swojego bezpieczeństwa i bezpieczeństwa naszych bliskich, nie podajemy osobom nieznanym swoich danych personalnych, adresowych, telefonicznych owych. Informujemy dorosłych o niepokojących wpisach, groźbach pod naszym adresem lub innych. Pamiętamy, że nie jesteśmy jedynymi użytkownikami stron które odwiedzamy – zostawiamy „ślady” które ktoś zły może wykorzystać. O TIK wiele już wiemy, więc rodzicom i dziadkom pomożemy! – nie odmawiamy pomocy i uczymy korzystania z TIK rodziców i dziadków