(C) 2009 3.MNO & PIIT 1 Stanowisko 3.MNO w sprawie wysokości i asymetrii stawek MTR Opracowanie przygotowane przez 3.MNO pod patronatem Polskiej Izby Informatyki.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ryzyko walutowe Rynek walutowy
Advertisements

Promocyjne opłaty w Ofercie RLLO
Efekty udostępnienia FCL i analiza potrzeb jego odnowienia
Kontrakty Terminowe Futures
Analiza potencjalnych skutków wdrożenia usługi WLR
O metodach ustalania ceny za usługę WLR
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Karol Jakubowicz Polityka w dziedzinie mediów elektronicznych w UE i Polsce: propozycje „Białej Księgi”
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Polski e-commerce w dobie kryzysu okiem Skąpiec.pl Z tarczą czy na tarczy?
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Internet 2006: rozwój e-commerce
Spam w Europie i w Polsce
P O P Y T , P O D A Ż.
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Polish Association of Medical Tourism
INTERNET A KONKURENCYJNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA
Dr Krzysztof Jonas Wykład 10a
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
ePolska Zakopane 2001 Społeczeństwo informacyjne: -Szybka, powszechna i relatywnie tania telekomunikacja. -Komunikacja z wykorzystaniem sieci teleinformatycznych.
FINANSOWE KONSEKWENCJE HANDLU UPRAWNIENIAMI DO EMISJI ZANIECZYSZCZEŃ
Ogólnokrajowa karta miejska
Planowanie przepływów materiałów
GOSPODARKA OPARTA NA DANYCH
Raport PIIT Warunki rozwoju rynku teleinformatycznego w Polsce w latach Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji Warszawa, 28 lipca 2005 roku.
KONTRAKTY RÓŻNICOWE W POLSKIM PORZĄDKU PRAWNYM dr JERZY BAEHR
Branża wod-kan w krajach UE
Wpływ regulacji sektora bankowego na system finansowy. Katarzyna Bogusiewicz.
Międzynarodowe Prawo Podatkowe Podmioty Powiązane.
Wyniki Polkomtel S.A. w 4Q 2008 na tle konkurencji Porównanie bazuje na rezultatach czterech głównych operatorów mobilnych - nie zawiera wyników operatorów.
Instrukcja Ruchu i Eksploatacji Sieci Przesyłowej PSE-Operator S.A.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Warszawa,
ANALIZA WRAŻLIWOŚCI.
Monitorowanie rozwoju edukacji w Polsce na tle UE i OECD:  Komisja Europejska – „Education and Training Monitor 2015”  OECD – „Education Policy Outlook:
Planowana koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Zielona Góra,
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek – CRZL, kierownik projektu 1.12 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek Kierownik projektu 1.12 Centrum.
NADUŻYWANIE SIŁY RYNKOWEJ ZAKAŃCZANIE POŁĄCZEŃ KOMÓRKOWYCH W WIELKIEJ BRYTANII MARTA KUNKEL DOMINIKA PUZYNIAK MAJA SMOLAREK KRZYSZTOF ZAWISZA.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Stawki opłat za połączenia komórkowe w UK - Konkurencja wąskiego gardła Ekonomia niedoskonałej konkurencji  Bartłomiej Dziech  Krzysztof Kubica  Radosław.
Szerokopasmowa Polska 2020 JUSTYNA ROMANOWSKA WARSZAWA 28 STYCZNIA 2016 R.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Zapewnienie współkorzystania oraz dostępu telekomunikacyjnego do Regionalnych Sieci Szerokopasmowych Urząd Komunikacji Elektronicznej Departament Hurtowego.
Stawki MTR Debata Urzędu Komunikacji Elektronicznej 23 czerwca 2009 Polska Telefonia Cyfrowa.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Porozumienia w sprawie wspólnego ustalanie stawek krajowej opłaty interchange: postępowanie UOKiK Nikodem Szadkowski Departament Analiz Rynku UOKiK.
Rynek funduszy inwestycyjnych w Polsce. Etapy rozwoju rynku funduszy inwestycyjnych w Polsce Od lipca 1992 do lutego 1998 – od utworzenia pierwszego funduszu.
Czy polski rynek zakańczania połączeń w sieciach komórkowych jest regulowany? Monika Podpłońska Kierownik Działu Regulacji PTK Centertel Sp. z o.o.
Białystok, r. Program Operacyjny Polska Cyfrowa założenia wsparcia rozwoju szybkich sieci szerokopasmowych.
STANOWISKO CP TELECOM (OPERATORA CARREFOUR MOVA) W DEBACIE UKE DOTYCZĄCEJ ASYMETRII MTR Warszawa 23 czerwca 2009.
Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji 1 Argumenty za i przeciw zmianie aktualnych warunków rozliczeń za SMS/MMS w rozliczeniach międzyoperatorskich.
Asymetria stawek MTR w rozliczeniach międzyoperatorskich Polkomtel S.A. Debata MTR Warszawa, 23 czerwca 2009 r.
UKE URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJDEBATA O CZĘSTOTLIWOŚCIACH, 4 lipca 2006 r. DEBATA NA TEMAT KRAJOWEJ STRATEGII GODPODARKI CZĘSTOTLIWOŚCIOWEJ Polityka.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Rynek funduszy inwestycyjnych w Polsce
Instrumenty finansowe
GOSPODARKA ŚWIATA I POLSKI – SZANSE I ZAGROŻENIA
Charakter prawny współdziałania Komisji Europejskiej z Prezesem UKE w regulacjach rynku wewnętrznego Mateusz Chołodecki.
Negatywny wpływ rekompensat na ekonomikę gospodarstw karpiowych.
Rynek funduszy inwestycyjnych w Polsce
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
UKE Praktyczne aspekty dostępu hurtowego do sieci POPC Warszawa, 20 czerwca 2018 r.
Zapis prezentacji:

(C) MNO & PIIT 1 Stanowisko 3.MNO w sprawie wysokości i asymetrii stawek MTR Opracowanie przygotowane przez 3.MNO pod patronatem Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji na debatę w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej na dzień 23 czerwca 2009 roku

(C) MNO & PIIT 2 Agenda prezentacji Dyskusja stawek MTR dla 3.MNO Asymetria stawek MTR dla n.MNO Dyskusja stawek MTR dla MVNO 3.MNO – POLKOMTEL, PTC, PTK n.MNO – P4, Cyfrowy Polsat MVNO – ……

(C) MNO & PIIT 3 Historia zmian stawek MTR r. - Regulator, wydając decyzję administracyjną ustalił harmonogram zmiany stawek MTR dla trzech operatorów sieci komórkowej do maja 2010 r r. - Regulator wydał kolejną decyzję w tej samej sprawie zmieniając wcześniejsze ustalenia i przyśpieszając redukcję stawek MTR o prawie 1,5 roku. Decyzja 2007 Decyzja , , , , , ,62

(C) MNO & PIIT 4 Historia stawki MTR 1maja ,62 1lipca ,77 ???

(C) MNO & PIIT 5 Wartość stawki MTR w PLN i € PLNEUR 0,59000,1298 0,40000,0888 0,33870,0745 0,21620,0476 0,16770,0369 Wg kursu średniego NBP na dzień

(C) MNO & PIIT 6 Stawki MTR w UE  Z benchmarków ERG za styczeń 2009 r. wynika, że najniższa stawka MTR dla Polski wynosi 0,0476 €/min., przy średniej europejskiej równej 0,0792 €/min, co plasuje Polskę na 4 miejscu pod względem najniższych w Europie stawek MTR, wyprzedza nas jedynie Cypr (0,0201 €/min.), Szwecja (0,0393 €/min.) i Finlandia (0,0502 €/min.)

(C) MNO & PIIT 7 Stawki MTR w Europie - 7 -

(C) MNO & PIIT 8 Aktualności ze świata MCA declares new MTRs applicable from 15 June (Malta) MCA declares new MTRs applicable from 15 June (Malta) May 15th, 2009,11:48 am MCA, the Maltese telecommunication authority has declared new mobile termination rates, MTR, will be applicable to all mobile operators as of 15 June The MCA has decided to set the MTRs in accordance with the average yearly percentage reduction in the EU 27 average MTR. According to the MCA’s decision Vodafone Malta and Go will have to charge an MTR of EUR as the new MTR from 15 June 2009 until 15 June The present MTR of EUR will be applicable until 14 June. MALTA: redukcja wg średniej EU: 0,0962 €

(C) MNO & PIIT 9 Aktualności ze świata 3 Ireland to slash MTR from Jan’10 3 Ireland to slash MTR from Jan’10 April 27th, :09 pm 3 Ireland will slash its Mobile Termination Rates (MTR) from the beginning of January Ireland’s Commission for Communications Regulation (ComReg) ordered Hutchison 3G Ireland (3 Ireland) to reduce wholesale rates for voice call termination on its network, in December ComReg has already imposed a price control on 3 to address its position of dominance in the provision of call termination services to end-subscribers. Every Year, operators of Ireland will cut termination rates on 1 Jan, down to an average rate of EUR 0.05 per minute by 1 January Stawka MTR od : 0,05 €

(C) MNO & PIIT 10 Aktualności ze świata Ofcom executes mobile termination rate reduction (UK) Ofcom executes mobile termination rate reduction (UK) April 6th, :42 am British telecoms regulator Ofcom has reportedly ruled that mobile termination rates (MTRs) are slashed up to 21%. As per the new rule, both Vodafone and O2 will cut their average mobile termination rates to GBP (USD0.0687) per minute, a cut of 8.4% adjusted for inflation. Moreover, Orange will also reduce its rates by 11.1 % to GBP per minute. 3, owned by Hutchison Whampoa will have to cut MTR to GBP per minute, a 20.9% cut. This rule is driven by the regulator’s implementation of price controls for the next two years. The regulator is planning to equalize by the end of March 2011, and a further reduction in the rates is expected next year. Vodafone i O2: 0,0555 € Orange: 0,0570 € Hutchinson : 0,0687 € brak asymetrii od

(C) MNO & PIIT 11 „Mając na uwadze powyższe, Komisja podkreśla obowiązek Prezesa UKE do notyfikowania, na podstawie art. 7 ust. 3 dyrektywy ramowej, jakichkolwiek przyszłych projektów decyzji w sprawie obowiązku kontroli cen, który obejmowałby, w sposób przejrzysty i spójny, metodologię ustalania stawek za zakańczanie połączeń oraz wynikające z niej stawki. W tym kontekście Komisja zauważa, że następny i ostatni krok w obecnie nałożonej ścieżce dojścia stawek MTR przewidziany został na 1 lipca 2009 roku. W związku z tym Komisja wzywa Prezesa UKE do zdefiniowania następnych etapów obniżek cen z odpowiednim wyprzedzeniem, w celu zapewnienia pewności prawnej i dostatecznej przejrzystości dla operatorów i konsultowania tych etapów także na poziomie wspólnotowym ”. „Mając na względzie wagę efektywnej i spójnej regulacji stawek za zakańczanie połączeń w UE oraz uwzględniając ustalenie kosztów operatora efektywnego, Komisja, w dniu 7 maja 2009 roku, przyjęła Zalecenie w sprawie uregulowań dotyczących stawek za zakańczanie połączeń w sieciach stacjonarnych i ruchomych w UE, które rekomenduje regulatorom wdrożenie, do końca 2012 roku, metodologii długookresowych kosztów przyrostowych (LRIC) dla ustalania stawek za zakańczanie połączeń. Na tej podstawie Komisja podkreśla, że metodologia wybrana przez Prezesa UKE, tj. ceny w oparciu o ponoszone koszty, nie promuje wydajności i dlatego może być uważana jedynie za tymczasowy środek, o krótkiej żywotności. W związku z tym, Komisja wzywa Prezesa UKE by - podczas przeglądu właściwego rynku - zastosował się do podejścia kosztowego rekomendowanego przez Komisję, tak, aby stawki za zakańczanie połączeń, ustalone według metodologii wskazanej w wyżej wymienionym Zaleceniu, zostały wprowadzone od 31 grudnia 2012 roku”. „Komisja potwierdza, że w okresie przejściowym, równolegle z budową modelu kosztowego w zgodzie z ww. Zaleceniem, Prezes UKE mógłby użyć alternatywnych metod kontroli cen, takich jak weryfikowanie kosztów w oparciu o porównanie z innymi państwami. Jednakże metody te powinny być użyte w sposób, który służyłby promocji wydajnej i zrównoważonej konkurencji oraz maksymalizacji korzyści dla konsumentów. Na tej podstawie Komisja uważa, że jeśli Prezes UKE decyduje się na nałożenie regulacji cenowej opartej o porównanie z innymi państwami, powinien on ostrożnie wybrać obiektywne kryteria oraz wyczerpująco uzasadnić powody, dla których uważa, że rynki właściwe w tych państwach są najodpowiedniejsze jako podstawa porównawcza, biorąc pod uwagę różnice pomiędzy warunkami na rynkach porównywalnych i na rynku polskim”. Tomasz Świderek, TELCO.PL

(C) MNO & PIIT 12 Konsekwencje niskich stawek MTR  Niekorzystny wpływ kryzysu gospodarczego  Spadek popytu na usługi  Gwałtowny spadek wartości złotówki, w sytuacji w której główne zakupy realizowane są w walutach.  Niższe MTR operatorów polskich powodują transfer kapitału do innych krajów, ponieważ płacimy za zakańczanie połączeń międzynarodowych drożej niż zarabiamy  Gorsze wyniki finansowe:  Wyniki finansowe operatorów za pierwszy kwartał 2009 pokazują spadek przychodów i gwałtowny spadek zysków (nawet o kilkadziesiąt procent w relacji do 1Q2008)  Szacuje się, że branża straci ok. 2-2,5 mld PLN w 2009 i 3 mld. w 2010 roku  Obniżenie poziomu wydatków inwestycyjnych w sektorze telekomunikacyjnym wyniosło około 9% w porównaniu z 2007 r.  zgodnie z „Raportem o stanie Rynku za 2008 r.” opracowanym przez Prezesa UKE dla największych operatorów na rynku w 2008 r.  Oznacza to również spadek podatków do budżetu państwa w tym okresie o ok. 0,5 mld

(C) MNO & PIIT 13 Konsekwencje niskich stawek MTR  Konsekwencją o jest spadek poziomu inwestycji objawiający się:  spadkiem zamówień dla dostawców infrastruktury teleinformatycznej  zmniejszeniem tempa rozwoju rynku telekomunikacyjnego  brak możliwości likwidacji luki zasięgowej wpływa na pogorszenie jakości świadczenia usług, zarówno usług głosowych, jak i usług dostępu do internetu wymagających stałego zwiększania przepustowości sieci.  oznacza to konieczność wdrożenia przez operatorów dodatkowych programów oszczędnościowych  odbija się to na całej branży komórkowej – dostawcy, podwykonawcy, etc.  Odbija się na branży informatycznej – zmniejszenie portfela zamówień

(C) MNO & PIIT 14 Niepewność co do dalszych działań Regulatora Sprzeczne sygnały prasowe: –Wywiad z początku roku – MTR = 9 gr. w styczniu 2010, –Informacje z konferencji – Prezes UKE rozważa wprowadzenie bill&keep, czyli MTR = 0, –Wywiad z początku maja – kolejne obniżki MTR będą w lutym a może marcu 2010, –Wywiad z końca maja – Prezes UKE planuje MTR ok. 7 gr. do końca 2011r Skutki zmienności i niepewności obowiązywania decyzji administracyjnych: –wprowadza stan niepewności regulacyjne –zaburza proces budowania biznes-planów, jak i planowania zwrotu z długoterminowych inwestycji –negatywnie wpływa na zwiększanie efektywności poszczególnych podmiotów –osłabia możliwość pozyskania inwestorów zainteresowanych rynkiem polskim

(C) MNO & PIIT 15 Konkluzje  Czy MNO muszą podejmować decyzje budżetowe o stawkach MTR w warunkach niepewności co do przyszłości?  To jest dopiero pierwsza oficjalna dyskusja temat wysokości MTR, asymetrii MTR oraz potencjalnego wpływu wdrożenia publikowanych pomysłów na całą branżę.  Zasadne jest pytanie czy są przeprowadzane jakiekolwiek analizy skutków tych zmian?  Na przykład: Jakie byłyby koszty zmiany metody rozliczeń na bill&keep i co za tym idzie sposobu naliczania stawek detalicznych na RPP (płatność za połączenia odbierane) ?  Co MNO mają wpisać do opracowywanego właśnie budżetu na rok 2010?  MNO wnoszą o wstrzymanie dalszych obniżek stawek MTR do czasu uzyskania skali średniej europejskiej.

(C) MNO & PIIT 16 Podsumowanie 3.MNO mają prawie najniższe stawki MTR w UE – znacznie poniżej średniej UE. 3.MNO mają już znacząco obniżony potencjał finansowy na inwestycje. KRYZYS JESZCZE SIĘ NIE SKOŃCZYŁ Celem regulacji jest stworzenie równych warunków działania dla wszystkich MNO. KE zwraca Prezesowi UKE uwagę na konieczność kosztowego określania wysokości stawek MTR oraz przewidywalnego rozkładu jego wprowadzania. Prosimy Prezesa UKE, aby korzystał ze swoich uprawnień i wydawał decyzje o nowych stawkach MTR równocześnie wszystkim MNO. Proponujemy zamrożenie dalszego obniżania stawki MTR do czasu zrównania ze średnią europejską !!!