Negocjacje 7 Prawda i fałsz
Prawa półkula
Półkula lewa
Lateralizacja i asymetria Stronność, czyli lateralizacja ustala się już w połowie życia płodowego Asymetria kontroli Wraz z ustaleniem się dominacji prawej strony ciała kształtuje się dominacja lewej półkuli mózgu, w przypadku dominacji lewej strony ciała – rolę nadrzędną będzie pełniła prawa półkula mózgowa. Większość osób jest prawostronna, zatem częściej korzysta z półkuli lewej w procesie uczenia się. Do nich też w dużej mierze dostosowane są programy uczenia się oraz sposób nauczania preferowany przez nauczycieli,
Współpraca półkul Lewa i prawa półkula tworzą jeden umysł i obie uczestniczą we wszelkich funkcjach psychicznych. Lewa półkula opracowuje materiał werbalny, prawa - materiał trudny do werbalizacji. Prawa półkula nie jest w stanie werbalizować tego co wie - informacje w niej zawarte mają postać wyobrażeń i symboli. Lewa półkula rozpoznaje wyobrażenia prawej półkuli i zamienia je na słowa. Świadomość rozpoznaje, organizuje i asymiluje nowe informacje w ramach już istniejących - rozpoznaje powiązania między nowym bodźcem a tym, co jest już znane. Nie jest w stanie tworzyć nowych idei. To z prawej półkuli pochodzą nowe pomysły i twórcze interpretacje, ale bez lewej półkuli te treści nie mogłyby zostać odkodowane, zrozumiane i wypowiedziane.
Współpraca i hamowanie Obydwie półkule uzupełniają się - różne ich struktury współpracują ze sobą przy opracowywaniu wszelkiej informacji zmysłowej oraz odgrywają rolę we wszelkich stanach psychicznych. Półkule te współpracują ze sobą w celu jak najlepszej oceny sytuacji i podjęcia optymalnych decyzji. Współpraca nie wyklucza oczywiście hamowania międzypółkulowego, z reguły bowiem procesowi pobudzenia towarzyszy hamowanie. Klasycznymi przykładami indukcji ujemnej może być zatrzymanie oddechu lub zaniemówienie na skutek silnego wzruszenia. Monotonne podniety o słabym natężeniu wywołują indukcję ujemną równoczesną, co powoduje sen, przy czym ośrodek przyjmujący te podniety jest w stanie czuwania. Wskutek tego np. młynarz budzi się, gdy młyn staje, lub podróżny, kiedy pociąg się zatrzymuje.
Prawda i fałsz w negocjacjach PRAWDA – FAŁSZ Zgodność treści komunikatu z sygnałami niewerbalnym PRAWDA – FAŁSZ Mikro sygnały. Zaufaj przeczuciom! (ty nie widzisz nic konkretnego, bo jest to ledwo widoczne, ale mózg zarejestrował te „rysy na szkle”. FAŁSZ. Reakcja fałszywa zawsze opóźniona, bo nie jest spontaniczna, podobna reakcja jest gdy: „z angielskiego dowcipu każdy śmieje się w innym momencie…” REAKCJA. Ważne informacje słuchamy ustami (ekstrawertyk od 6 w górę zrobi to wielokrotnie)
Prawda i fałsz w negocjacjach REAKCJA. Źrenice poza kontrolą świadomości, szerokie, gdy zadowolony, wąskie.....gdy niezadowolony, zły REAKCJA. Smutek prawdziwy kąciki ust do dołu, broda nieruchoma, podciąganie wewnętrznej strony brwi REAKCJA. Smutek fałszywy - tylko usta i ruchy brodą KIERUNEK SPOJRZENIA. Reguła Ericksona (6 stref) – prawa góra – lewy dół REAKCJA Pojedyncze reakcje trwają kilka sekund, mają WYSOKĄ AMPLITUDĘ, udawane trwają dłużej, mają NIŻSZA AMPLITUDE Oczy krążą po wielu strefach – analizuje, ocenia, pozytywny sygnał Oczy nieruchome – nie zrozumiał lub nie akceptuje (odrzuca) Zachmurzone czoło (bez innych sygnałów zniecierpliwienia) - analiza (porównywanie), Język – czy pojawia się w mimice partnera? (wystawianie, oblizywanie – oznaka zdenerwowania)
Fizjologia kłamstwa Asymetryczność mimiki twarzy Uboga ekspresja pantomimiczna W sytuacji stresu wzrasta tempo mówienia, głośność wypowiedzi i ton głosu Mruganie mimowolnie szybsze Mikroekspresja (0,25 sekundy) Swędzenie, drapanie, pocieranie Przyspieszony puls, zaczerwienienie twarzy
śmiech SIŁA –SŁABOŚĆ - Śmiech na samogłoskę silny i słaby SIŁA –SŁABOŚĆ - śmiech bezgłośny
Test D Test D polega na narysowaniu na czole za pomocą palca wskazującego swej dominującej ręki DUŻEJ litery D. self-monitoring, czyli obserwacyjnej kontroli własnych zachowań.
Test „3” Przy prawidłowym stawie pacjent jest w stanie podczas maksymalnego otwarcia ust włożyć trzy palce pomiędzy zęby. W życiu emocjonalnym człowieka mięśnie narządu żucia odgrywają znaczącą rolę. W sytuacjach stresowych występuje wzmożona aktywność nie tylko mięśni mimicznych, ale również mięśni narządu żucia. Znajduje to odzwierciedlenie w wielu potocznych powiedzeniach, jak np. "zaciskać zęby" czy "zgrzytać zębami ze złości", "rozgryźć jakiś problem", "zacisnąć zęby i przetrwać" itp.
Uśmiech usta ściągane są do góry, a policzki unoszą się, co powoduje tworzenie się tzw. kurzych łapek koło oczu. Ponadto ściągnięciu ulegają brwi i powieki, przez co oczy robią się mniejsze. „oczy mu się śmiały” Usmiech wymuszony - brwi podciągamy do góry, a wargi w kierunku uszu. Osoba, która często się śmieje, ma silnie rozwinięte mięśnie powodujące ruch warg. Mięśnie te, nawet w spoczynku, podciągają kąciki ust lekko w górę, sugerując uśmiech i życzliwość,
Milton Hyland Erickson (ur. 5 grudnia 1901, zm. 25 marca 1980) – amerykański psychiatra, specjalista hipnoterapii. Milton Erickson pozostawił po sobie model terapii opartej na języku hipnozy i lingwistyce wpływu. Na podstawie jego warsztatów powstał Model Miltona, który jest jednym z głównych filarów programowania neurolingwistcznego (ang. NLP).
Basic emotions Basic emotions are emotions that have been scientifically proven to have a certain facial expression associated with it. For example, the basic emotion of “Anger” can be recognized by this picture all around the world, no matter what age, religion or gender you are, or what language you speak. We often get asked about emotions such as shame, pride, jealousy and guilt. While these emotions are important ones, they are still not considered part of the basic emotions set. For example, there is no scientific evidence showing that there is a universal expression of shame that is recognized around the world as shame.
The root emotions The 7 Human Root Emotions Shame. Anger. Fear. Despair. Loneliness. Hurt. Pity.