Od historii wychowania przez dydaktykę do pedeutologii i pedagogiki szkoły wyższej.
Dziś i jutro zaczęło się wczoraj…
W pierwszej odsłonie w roli pedagog jako uczony, sentencja opisująca „w nauce krok do przodu zaczyna się od wątpienia”. np.: Paradygmaty łączą czy dzielą pedagogów akademickich? W obiektywie teorii Thomasa Kuhna i Ludwika Flecka. W szczelinach akademickości. Społeczne konteksty nauki. W drugiej odsłonie w roli pedagoga akademickiego, sentencja opisująca „myśleć jak pedagog”. np.: „Świat życia” kategorią myślenia i działania pedagogicznego. „Myśleć jak pedagog”. Od E. Husserla przez A. Schutza i T. Luhmanna do J. C. Alexandra W trzeciej odsłonie w roli nauczyciela akademickiego, sentencja opisująca „pedagog pedagogiki pytań drugich”. np.: Zaangażowana pedeutologia nauczyciela akademickiego „pedagogiki pytań drugich”, w dwóch światach teorii i praktyki edukacyjnej.
1. Praca z młodymi uczonymi dla ich pedagogicznego i naukowego rozwoju: mgr Marta Bujewska zajmuje się problematyką mediów w edukacji, demokratyzacją szkoły. 2. Rzeźbić pedagogicznie od wewnątrz i od zewnątrz podejście społeczno-kulturowe, między systemem a strukturami. Semantyczna potencjalność relacji między podmiotami w teorii i praktyce edukacyjnej- badania lokalnej rzeczywistości. 3. Sposób życia; świat życia; nastawienia i ich potencjał znaczeniowy dla pedagoga, nauczyciela.