Decyzje cenowe (ceny zewnętrzne)
Cena wstępnie ustalona zapłata za określone świadczenia, koszt, który musi być poniesiony w momencie zakupu,koszt wyrzeczenie poniesione przez korzystającego w celu otrzymania wartości, którą wyrób lub usługa reprezentuje, cokolwiek z czego dana osoba musi zrezygnować w zamian za jednostkę nabywanego dobra,dobra pieniężny wyraz wartości.wartości
Czynniki kształtujące cenę
Metody ustalania cen Metody kosztowe Metody popytowe
Metody kosztowe Metody oparte na założeniu, że cena powinna pokryć wszystkie poniesione przez przedsiębiorstwo koszty i zapewnić mu zysk. do kosztu jednostkowego dodajemy narzut zysku. Z tego względu kosztowe formuły ustalania cen są często nazywane mianem metod „koszty plus” cena = koszt jednostkowy + procentowy narzut zysku
W ramach sporządzenia kalkulacji cen produktów można wykorzystac formułę kosztową w tym: Koszt plus narzut zysku Koszt plus zysk od kapitału Koszt plus marża
Koszt plus narzut zysku Klasyczna formuła kosztowa oparta jest na założeniu, że cena sprzedaży produktu powinna w całości pokryc pełny jednostkowy koszt własny produktu i zapewnic osiągnięcie określonego zysku. Zysk jednostkowy może być również wyrażony w wielkościach względnych w postaci narzutu. c j =(1+n z )*kc j
Koszt plus zysk od kapitału
Koszt plus marża
Metoda oparta o koszty całkowite w metodzie marży cenę ustala się w oparciu o narzut zysku ze sprzedaży (marży netto) na całkowite koszty sprzedanych produktów. p=kc*(1+nz(%)/100) nz=(1*100)/kjc p=kjc+zysk nz-narzut zysku
Metoda oparta o techniczny koszt wytworzenia
Metoda oparta o koszty zmienne
Metoda popytowa Opiera się ona o ciągłą analizę wielkości popytu wraz z uwzględnieniem jego zmian. W związku z powyższym niniejsza metoda opiera się o relację jaka zachodzi pomiędzy ceną a popytem. Badanie wskazanej zależności dostarcza przedsiębiorstwu informacji na temat wpływu prowadzonej przez przedsiębiorstwo polityki cenowej oraz jej zmian na popyt. W metodzie popytowej przy ustalaniu ceny należy uwzględnić preferencje nabywcy oraz wartość jaką jest on w stanie zapłacić za dane dobro. Zatem przedsiębiorstwo powinno kierować się oceną wartości produktu jakiej dokonuje potencjalny klient.
Zalety metod kosztowych
Wady metod kosztowych
REBUS
Dziękujemy za uwagę Joanna Kalińska Monika Napiórkowska