Pamięć operacyjna Procesor Jednostka centralna Urządzenia wejściowe: -klawiatura -mysz -skaner -modem -joystick -karta sieciowa Urządzenia wyjściowe : -monitor ekranowy -drukarka -ploter -głośnik -modem -karta sieciowa
(ang. central processing unit) to zasadnicza logiczna część komputera obejmująca pamięć operacyjną (RAM), pamięć ROM, procesor, karty sterujące, magistralę oraz zasilacz. Służy do sterowania działania układów elektronicznych i przetwarzania informacji.
KLAWIATURA jest urządzeniem zewnętrznym, którego zadaniem jest przyjmowanie danych oraz poleceń od człowieka i przekazywanie ich poprzez magistralę do specjalnie wydzielonego miejsca w pamięci RAM nazywanego buforem klawiatury. Każde naciśnięcie klawisza generuje sygnał odpowiedniego przerwania, który z kolei jest obsługiwany przez podprogram czytania i interpretacji zawartości bufora klawiatury. Każde naciśnięcie klawisza generuje sygnał odpowiedniego przerwania, które z kolei jest obsługiwane przez podprogram czytania i interpretacji zawartości bufora klawiatury. Jest to jedno z podstawowych zadań systemu operacyjnego.
Mysz umożliwia poruszanie kursorem po ekranie monitora poprzez przesuwanie jej po powierzchni płaskiej. Mysz odczytuje zmianę swojego położenia względem podłoża, a po jego zamianie na postać cyfrową komputer dokonuje zmiany położenia kursora myszy na ekranie.
Urządzenie służące do przebiegowego odczytywania: obrazu, kodu paskowego lub magnetycznego, fal radiowych itp. do formy elektronicznej (najczęściej cyfrowej). Skaner przeszukuje kolejne pasma informacji odczytując je lub rejestrując.
Urządzenie elektroniczne,którego zadaniem jest zamiana danych cyfrowych na analogowe sygnały elektryczne (modulacja) i na odwrót (demodulacja) tak, aby mogły być przesyłane i odbierane poprzez linię telefoniczną (a także łącze telewizji kablowej lub fale radiowe).
Karta rozszerzenia która służy do przekształcania pakietów danych w sygnały, które są przesyłane w sieci komputerowej. Karty NIC pracują w określonym standardzie, np. Ethernet, Token Ring, FDDI, ArcNet, 100VGAnylan.
Jest to urządzenie służące do wyświetlania informacji przekazywanej przez komputer, na nim ukazuje się to wszystko nad czym właśnie pracujemy. Monitor komputera typu desktop przypomina niewielki odbiornik telewizyjny z tym, że potrafi odbierać informacje przesyłane mu przez komputer.Instrukcje dotyczące tego, co ma być wyświetlane na jego ekranie, przekazuje mu zainstalowana w komputerze karta graficzna, która przetwarza je do postaci zrozumiałej dla monitora. Liczba wyświetlanych jednocześnie kolorów zależy od możliwości zainstalowanej w komputerze karty graficznej.
Głośnik - przetwornik elektroakustyc zny (odbiornik energii elektrycznej) przekształcają cy prąd elektryczny w falę akustyczną.
sterowane komputerowo urządzenie tnące, służące do nacinania lub wycinania kształtów w arkuszach miękkich materiałów. Działa na zasadzie głowicy wyposażonej w ostrze, która przesuwa się nad powierzchnią wycinanego materiału.
Urządzenie zewnętrzne (wyjściowe) komputera, służące do zapisywania na papierze wyprowadzanych informacji – obrazów.
Pierwsze komputery przypominały ogromne szafy. Tak ogromne maszyny potrafiły jedynie wykonywać proste zadania matematyczne. Z czasem maszyny malały i poprawiały swoje stan darty.
Komputer ma wiele zastosowań m.in. : - W dzisiejszych czasach jest niezbędny do pracy. - Ma zastosowanie edukacyjne i rozrywkowe - Pozwala na kontakt z innymi. Dzięki ankiecie przeprowadzonej przez WPN możemy dowiedzieć się ile procent polaków posiada komputer oto sondaże : posiada komputer nie ma dostępu do komputera. ma dostęp do komputera tylko w pracy.
Chorobą komputerową nazywamy nałogiem. Niestety coraz częściej chorują na nią dzieci.Choroba ta zaczyna się od chwili przyniesienia do domu małego kartonowego pudełka. Zapadają na nią wszyscy od kilkulatków do osób w złotym wieku. Bakcyl atakuje powoli, lecz nieubłaganie. Podobnie jak na AIDS, nie ma na niego skutecznej szczepionki. Najbardziej na skutki narażona jest rodzina chorego. Mowa oczywiście o zarazku homeus computerus multus godzinus wysiadywantis, czyli manii wysiadywania przed ekranem. Efekty tej choroby są żałosne, ale tylko do czasu… Na początku (gdy chory jeszcze nic nie wie o komputerach) wszystko pozornie wygląda normalnie. W rzeczywistości zżera go jednak ciekawość i stara się złapać choć trochę czasu na sprawdzenie swoich (i komputera) możliwości. Do tego celu najlepiej nadają się noce, podczas których chory czuje się swobodniej (nie jest napastowany przez rodzinę). W efekcie zarywania nocy przesuwa się pora rannego wstawania, chory jest coraz bardziej zmęczony o poranku. Pomimo to stara się spędzać każdą chwilę czasu ze swoim pudełkiem.
Martyna Migalska