INTERDYSCYPLINARNA POMOC DZIECKU KRZYWDZONEMU Wanda Paszkiewicz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
Advertisements

Przeciwdziałanie przemocy domowej
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
Jeśli słyszałeś o czymś podejrzanym…
LOKALNA KOALICJA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW PRZEMOCY W RODZINIE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Obcy na ulicy i w sieci.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
Jestem aktywny i aktywizuję innych
Informator dla osób doznających przemocy w Gminie Łużna. Łużna 2012 r.
Skąd się biorą problemy dzieci w nauce?
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
PRZEMOC W RODZINIE…… to sytuacja ,w której ktoś wykorzystuje to, że ma przewagę nad Tobą - jest silniejszy, starszy i ważniejszy a Ty czujesz.
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
Fazy odziaływania na dziecko trudne
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
Rozpoznawanie symptomów przemocy u dzieci
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
Strategie pracy psychologicznej z osobą doznającą przemocy domowej
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
Procedury postępowania wobec nieletnich uczniów
PEDAGOG SZKOLNY.
Symptomy dziecka krzywdzonego
przypadku prześladowania
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
Pierwszy kontakt i zasady rozmowy z dzieckiem krzywdzonym
Diagnoza sytuacji rodzinnej i pomoc dzieciom krzywdzonym
Patrycjusz Nowakowski Praktyka pracy z osobami stosującymi przemoc w rodzinie z perspektyw członka Zespołu Interdyscyplinarnego i grupy roboczej.
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Pojedyncze lub powtarzające się działanie lub brak odpowiedniego działania, występujące w jakiejkolwiek relacji, w której oczekuje się zaufania, a która.
wśród młodzieży gimnazjalnej
Odpowiedzialność nauczycieli w sytuacji krzywdzenia dziecka
„ S ą warto ś ci, których nikomu nie mo ż emy przekaza ć, bo ka ż dy musi dojrze ć do nich sam, i to nieraz bardzo ż mudn ą prac ą „ ( ks. JanTwardowski)
Szkoła bez przemocy.
Mariola D. Wo ł oszyn. takie jak:  przemoc fizyczna  przemoc psychiczna/emocjonalna  zaniedbywanie  wykorzystywanie (wł. „nadużycie”, ang. abuse)
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Procedury reagowania na cyberprzemoc
 Współpraca pomiędzy medycyną i psychologią  Podejście systemowe i psychoanalityczne  Partnerstwo  Akceptacja i dostępność  Za kryzysem psychicznym.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
CHILD GROOMING Groom (ang.) – przygotowywać, szykować, oswajać Grooming to zjawisko, w którym sprawca podejmuje próbę zaprzyjaźnienia się z dzieckiem za.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Koniec edukacji Dzieci i młodzież Dorośli. praca czas wolny rodzina Obszary aktywności w dorosłości.
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Toruniu Zespół Interwencji Kryzysowej ul.M.Skłodowskiej-Curie Tel /92.
PRZEMOC nie stój obojętnie! Autor: Magdalena Palik Klasa: VI c Szkoła: Szkoła Podstawowa nr 40 imienia Leona Kruczkowskiego w Lublinie Opiekun pracy: Tadeusz.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Małopolski Konwent Regionalny Kongresu Osób z Niepełnosprawnościami Kraków, 3 czerwca 2016.
Formy pomocy dziecku krzywdzonemu. Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej w Warszawie oraz Fundacja „VENTI”
Jak rozpoznać przemoc seksualną wobec dzieci?. Objawy somatyczne.
Jerzy Mellibruda POLSKA PRZEMOC DOMOWA Problemy i wyzwania OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA SPECJALISTYCZNYCH OŚRODKÓW WSPARCIA DLA OFIAR PRZEMOCY W RODZINIE.
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
Procedura przesłuchania małoletnich ofiar i świadków przestępstw.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Dobry Rodzic – Dobry Start. Dlaczego warto podejmować działania profilaktyczne skierowane do rodziców małych dzieci?
Potrzeby rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym na terenie Gminy Miejskiej Kraków Analiza w zakresie wsparcia rodzin w ramach polityki społecznej Urzędu Miasta.
Czym jest agresja i przemoc?
RAZEM PRZECIWKO PRZEMOCY
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
Program Pomocy Dziecku i Rodzinie
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Zespół Stowarzyszenia NL
Czy lekarz może pomóc dziecku krzywdzonemu przemocą w rodzinie?
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Seminarium „Pomorskie Gminy Rodzinne
Zapis prezentacji:

INTERDYSCYPLINARNA POMOC DZIECKU KRZYWDZONEMU Wanda Paszkiewicz

KRZYWDZENIE DZIECI to każde działanie lub bezczynność jednostek, instytucji lub społeczeństwa jako całości i każdy rezultat takiego działania lub bezczynności, który deprywuje równe prawa i swobody dzieci i/lub zakłóca ich optymalny rozwój. (Gill D.G.)

Dziecko uznajemy za krzywdzone, gdy jest : zaniedbywane bite i maltretowane fizycznie dręczone psychicznie molestowane seksualnie świadkiem przemocy w rodzinie

ZANIEDBYWANIE niezaspokajanie podstawowych potrzeb dziecka zarówno fizycznych (właściwe odżywianie, ubieranie, ochrona zdrowia, edukacja) jak i psychicznych (poczucie bezpieczeństwa, miłość rodzicielska, troska)

Bicie i maltretowanie fizyczne = PRZEMOC FIZYCZNA działania wobec dziecka powodujące nieprzypadkowe urazy (np.: stłuczenia, złamania, zasinienia)

DRĘCZENIE PSYCHICZNE = PRZEMOC PSYCHICZNA nie zawierające aktów przemocy fizycznej, zachowania dorosłych wobec dzieci, które powodują znaczące obniżenie możliwości prawidłowego rozwoju dziecka (np.: wyzwiska, groźby, szantaż, straszenie, emocjonalne odrzucenie, nadmierne wymagania nieadekwatne do wieku możliwości psychofizycznych dziecka)

MOLESTOWANIE SEKSUALNE każde zachowanie osoby starszej i silniejszej, które prowadzi do seksualnego zaspokojenia z udziałem dziecka (np.: ekshibicjonizm, uwodzenie, czynienie z dziecka świadka aktów płciowych, zachęcanie do rozbierania się i do oglądania pornografii, rozmowy o seksie, uprawianie seksu)

ŚWIADKOWIE PRZEMOCY uwikłanie w przemoc w rodzinie - obserwowanie aktów przemocy jednego rodzica wobec drugiego, udział w awanturach i w różnych formach przemocy, widzenie skutków, wysłuchiwanie stanowisk stron, bronienie i wspieranie rodzica - ofiary

Sygnały molestowania seksualnego Co widać w dziecku? SYGNAŁY FIZYCZNE ślady przemocy fizycznej /np.: siniaki, zadrapania/ urazy /np.: złamania, pęknięcia błon śluzowych/ choroby /np.: grzybice, weneryczne/ lub inne, psychosomatyka, zaburzenia jedzenia infekcje dróg moczowo-płciowych i ust ślady spermy ciąża

SYGNAŁY PSYCHICZNE I W ZACHOWANIACH zaburzenia snu, koszmary, lęki nocne dolegliwości psychosomatyczne (np.: bóle brzucha, wymioty, nudności) lęki, strach, fobie, tiki izolowanie się, zamykanie w sobie zachowania regresywne: płaczliwość, trzymanie się rodziców, wtórne moczenie się nadpobudliwość ruchowa masturbacja prowokujące i uwodzicielskie zachowanie, rozerotyzowanie nagłe problemy z nauką, konflikty w szkole depresja, przygnębienie, smutek nieoczekiwane, nagłe zainteresowanie seksem i ciałem, język „dorosły” o seksie czynności i zabawy seksualne wykraczające poza wiek dziecka, także inicjowanie zabaw z innymi dziećmi – nieadekwatne do wieku rozwojowego nagła zmiana zachowania wobec jakiegoś dorosłego – unikanie lub zbytnia poufałość dawanie do zrozumienia o tajemnicy, o której nie można rozmawiać poczucie inności, bycia gorszym, „brudnym” ambiwalencja uczuć (zwłaszcza wobec sprawcy) poczucie winy zdenerwowanie, gdy mowa o seksie unikanie dotyku

ZACHOWANIE DOROSŁEGO Niespecyficzne: częste kontakty z dziećmi pasjonaci: chór, harcerstwo, nauczyciele, dobroczyńcy osoby mające dostęp do dzieci np.: księża, przyjaciele rodziny, rodzina, inni dobre, bliskie kontakty z dziećmi, „przyjaciel” dzieci Specyficzne: inicjowanie kontaktów seksualnych z dziećmi – z dotykiem lub bez dotyku: rozmowy o seksie, zdjęcia, itp. – skrzętnie ukrywane dążenie do przebywania z dzieckiem sam na sam, wyjazdy z nocowaniem w tym samym „łóżku” przedkładanie kontaktów z dziećmi, ponad z dorosłymi

Dziecko bywa krzywdzone przez: osobę obcą: nieznajomą znajomą dziecku rówieśnika /rówieśników dorosłego /dorosłych kogoś z rodziny: dalszego krewnego dziadka, babcię rodzeństwo jednego z rodziców oboje rodziców

CZEGO POTRZEBUJE DZIECKO KRZYWDZONE? informacji „spotyka cię krzywda - to nie jest w porządku” jest ktoś dorosły, który podejmuje interwencję - nie boi się, wie co można zrobić ma możliwość zajęcia się czymś, co mu sprawia przyjemność: aktywność, pasję lub marzenia wie, że jest ktoś kto mu wierzy, kto je ceni, dla kogo jest ważne wiadomości, że to co je spotyka zdarza się także innym wyjaśnienia, że są sytuacje, w których ludzie bywają bezradni i potrzebują pomocy innych docenienia, że powiedziało prawdę dorosłego, któremu może zaufać

CELE DZIAŁANIA OSÓB I SŁUŻB ROZPOZNANIE PODJĘCIE DZIAŁAŃ NA RZECZ DZIECKA : - zatrzymanie krzywdzenia - zapewnienie bezpieczeństwa - trwała poprawa sytuacji dziecka - powrót do porządku świata dostosowanego do wieku dziecka

krzywdzi dorosły – obcy lub bliski (ale nie rodzic) ZADANIE OSÓB POMAGAJĄCYCH: WSPIERANIE RODZICÓW I OSÓB Z OTOCZENIA DZIECKA pomocy może udzielić ktoś obecny przy dziecku, bo potrzeby ujawniają się w różnych chwilach wsparcie tym skuteczniejsze, jeśli wyrażane przez osoby znane i ważne

krzywdzi jeden z rodziców: współpraca z rodzicem, który nie krzywdzi udzielenie mu wsparcia i pomocy tak, by potrafił wspierać dziecko

krzywdzą rodzice: umieszczenie dziecka w bezpiecznym miejscu poszukiwanie sojuszników i opiekunów w szerokim kręgu osób i instytucji = rodzina, znajomi, szkoła, służba zdrowia, inne... praca interdyscyplinarna z rodzicami, by zmieniali swoje zachowanie wobec dziecka są zmiany – powrót dziecka do domu, brak – zastępcze środowisko rodzinne

DRASTYCZNE PRZYPADKI: Zapewnienie dziecku fizycznego bezpieczeństwa. Możliwie szybka izolacja od sprawcy. Umieszczenie w bezpiecznym miejscu – DLA DOBRA DZIECKA ! Ingerencja prawa – w ochronie dziecka ! INWESTOWANIE w rodzinę – zapewnienie wsparcia, pomocy, terapii. Brak starań rodziców i zmian – zastępcze środowisko rodzinne.

Ważne w pomaganiu: Ochrona dziecka i jego interesów. Dostosowanie działania do danej sytuacji, potrzeb dziecka i zasobów rodziny. Pamiętanie, że dla dziecka niezbędne są: - stabilne środowisko - wspierający dorośli - obraz pozytywnego rodzica. Interwencja i pomoc. Współdziałanie osób i służb.

Jak postępować z dzieckiem? Konieczne określenie co chcemy osiągnąć: rozpoznawanie, diagnozowanie wsparcie w kryzysie przesłuchanie pomoc psychologiczna

ROZPOZNAWANIE, DIAGNOZOWANIE takt, rozwaga, dyskrecja, przemyślane działanie wyjaśnienie dziecku co się dzieje obserwacja zabawy i zachowania dziecka czas spędzany z dzieckiem, rozmowy i zabawy zdrowie dziecka uwaga na zachowanie dorosłych ważnych dla dziecka praca zespołowa

WSPARCIE W KRYZYSIE konieczne po ujawnieniu lub w trakcie rozpoznawania potrzebny dobry kontakt z dzieckiem, rozumienie jego sytuacji i potrzeb trzeba mówić prawdę i wszystko wyjaśniać – stosownie do wieku dziecka nie wolno zawieść zaufania tajemnica, prawda, wina ważny czas i dostępność dla dziecka

PRZESŁUCHANIE niezbędne w procesie karnym liczą się fakty, dowody i pytania o szczegóły trzeba mówić prawdę i wyjaśniać sytuację konieczne przygotowanie specjalistyczne – psychologiczne, prawne, seksuologiczne, predyspozycje osobiste – kontakt z dziećmi, gotowość do mówienia o trudnych sprawach (w tym o seksie)

POMOC PSYCHOLOGICZNA o faktach rozmawiamy tylko wtedy, gdy dziecko inicjuje lub zadaje pytania koncentracja na potrzebach dziecka zajmujemy się osobą, nie zdarzeniem nastawienie na teraźniejszość i przyszłość dziecko ocalone, pełne zasobów kompetencje psychologiczne i robienie czegoś razem praca z rodzicami, rodziną, środowiskiem

Działania służb: interwencja w odpowiedzi na:  sygnały  ujawnienie pomoc w kryzysie pomoc psychologiczna

Interwencja CELE – zatrzymanie krzywdzenia - zapewnienie bezpieczeństwa - ochrona prawna Służby i instytucje: policja sąd rodzinny i zespół kuratorów sąd karny prokuratura biegły psycholog służba zdrowia placówki opiekuńcze

Pomoc w kryzysie CELE: - ochrona dziecka - rozpoznanie i zaspokojenie potrzeb Służby i instytucje: placówki specjalistyczne dla dzieci i rodzin ośrodki (centra) interwencji kryzysowej placówki oświatowe - szkoła pomoc społeczna sąd rodzinny - kuratorzy sądowi

Pomoc psychologiczna CELE – zdrowie dziecka - życie po i poza przemocą Służby i instytucje: specjalistyczne placówki terapeutyczne rodzina biologiczna lub zastępcza placówki oświatowe

POJĘCIA: KOALICJA LOKALNA ZESPOŁY: STRATEGICZNY OPERACYJNE ekspercki doraźne