Spotkanie z pedagogiem szkolnym 26.01.2016. Tematyka spotkania Część 1. Zjawisko przemocy i agresji słownej Część 2. Spędzanie czasu wolnego z dzieckiem.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co powinno się zmienić w Twojej szkole, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi Klasa IIIa.
Advertisements

PEDAGOG SZKOLNY mgr Dagmara Kęsek
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Co zrobić, aby być bezpiecznym?
ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Hasło promujące życie bez agresji.
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Agresja i przemoc rówieśnicza
„Wszyscy zacznijmy wychowywać”
Obcy na ulicy i w sieci.
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
PRZEMOC W RODZINIE…… to sytuacja ,w której ktoś wykorzystuje to, że ma przewagę nad Tobą - jest silniejszy, starszy i ważniejszy a Ty czujesz.
Cel programu Celem Programu jest przeciwdziałanie przemocy w polskich szkołach przez zwiększenie świadomości problemu, zmianę postaw wobec przemocy, a.
„Mam wybór - po której jestem stronie?”
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
Uzależnienia a rozwój dziecka
Zadanie konkursowe nr 9 „Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia...” Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Żaganiu.
PROGRAM WYCHOWAWCZY.
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
Czy Twoje dziecko czuje się bezpiecznie w szkole?
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Projekt European „START“ walczy z przemocą i ogłasza luty-marzec miesiącami prewencji zachowań agresywnych w Gimnazjium K. Parczewskiego.
Przyczyny, rodzaje, symptomy, czynniki sprzyjające, zapobieganie
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Od maja 2002 r. do października 2003 r. trwała I edycja akcji "Szkoły z klasą". Wzięło w niej udział ponad 4,3 tys. szkół, z których 3118 zrealizowało.
STOP – przemocy i agresji
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Samodzielność dziecka
Przemoc i agresja wśród dzieci
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
przypadku prześladowania
- W domu - W szkole - W drodze do szkoły
Prawa dziecka.
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
Autorzy: Kinga Kolaszyńska Anna Jankowska weronika wlaszczyk
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
PRZEMOC I AGRESJA.
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
Szkoła bez przemocy.
PRZEMOC I AGRESJA.
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Agresji i przemocy mówię
PRZEMOC nie stój obojętnie! Autor: Magdalena Palik Klasa: VI c Szkoła: Szkoła Podstawowa nr 40 imienia Leona Kruczkowskiego w Lublinie Opiekun pracy: Tadeusz.
Konferencja szkoleniowa na temat agresji i przemocy wśród dzieci
Uczymy się rozpoznawać swoje uczucia. Radość, miłość, zadowolenie, a także smutek, lęk, złość, gniew, poczucie winy, zazdrość to uczucia, które mają.
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
Czwartoklasisto, jaki jesteś?. OŚMIOLATEK zaczyna być widoczny podział na dziewczynki i chłopców większość dzieci chętnie współdziała i jest nastawiona.
ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH. Pojęcie agresji – przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub.
Czym jest agresja i przemoc?
RAZEM PRZECIWKO PRZEMOCY
KINGA REJ V G.
ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
diagnozująca zjawisko przemocy rówieśniczej
PRZEMOC I AGRESJA.
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
Stop Przemocy - nie tylko w szkole….
Mądrze, grzecznie i bezpiecznie korzystam z Internetu
PRZEMOC I AGRESJA.
PRZEMOC I AGRESJA.
Zapis prezentacji:

Spotkanie z pedagogiem szkolnym

Tematyka spotkania Część 1. Zjawisko przemocy i agresji słownej Część 2. Spędzanie czasu wolnego z dzieckiem

Zjawisko przemocy i agresji słownej

Przemoc narusza podstawowe prawo każdego człowieka – prawo do życia w poczuciu bezpieczeństwa.

Agresję definiuje się najczęściej jako świadome, zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś szeroko rozumianej szkody- fizycznej lub psychicznej wobec osoby o zbliżonych możliwościach, mającej zdolność skutecznej obrony

Przemoc to wykorzystanie swojej przewagi nad drugim człowiekiem (fizycznej, emocjonalnej, społecznej, duchowej). Mamy z nią do czynienia wówczas, gdy osoba słabsza (ofiara) poddawana jest przez dłuższy czas negatywnym działaniom osoby lub grupy osób silniejszych.

DROGI RODZICU !

Gdy dowiadujesz się, że Twoje dziecko jest prześladowane w szkole, przeżywasz szok i nie wiesz, co z tym faktem zrobić. Jest Ci trudno w to uwierzyć. Wydaje Ci się, że to Twoja wina i czujesz złość. Pamiętaj jednak, że Twoje dziecko przeżywa to samo i to Ty musisz mu pomóc.

Obserwuj zachowania dziecka i zawsze reaguj, gdy Twoje dziecko: - nie chce wychodzić z domu albo wychodzi bardzo późno lub bardzo wcześnie - wraca ze szkoły później, okrężną drogą - wraca po lekcjach ze zranieniami i siniakami - ma podarte ubranie - znajdujesz zniszczone podręczniki i przybory szkolne -prosi Cię o ponowne kupienie "zgubionych" (zabranych lub ukradzionych) przedmiotów - często "gubi" pieniądze i prosi o drobne na "składkę" - nie chce brać do szkoły drugiego śniadania albo bierze dużo więcej niż zwykle - prosi o "załatwienie" zwolnienia z WF - kłóci się ze swoimi przyjaciółmi - jest ciche, izoluje się - jest agresywne w stosunku do innych domowników, np. rodzeństwa - ma gorsze wyniki w nauce - opuszcza pojedyncze lekcje lub wagaruje - ma problem ze snem lub senne koszmary, płacze w nocy

Co robić?

Najgorsze co możesz zrobić, to zareagować zbyt ostro. Mimo odczuwanej złości staraj się nie zachować agresywnie, nie rozwiązuj sprawy sam np. wymierzając karę sprawcy. Postaraj się nie obwiniać szkoły i nauczycieli. Pamiętaj, że jeśli nie wiedziałeś o prześladowaniu swojego dziecka, szkoła może również nie zdawać sobie z tego sprawy. Poinformuj wychowawcę - to on powinien pokierować dalej sprawą. Możesz także zwrócić się do pedagoga szkolnego lub psychologa.

Wobec swojego dziecka staraj się zachować tak, aby mu pomóc. Nie obwiniaj go, niezależnie od tego, jak radziło sobie z prześladowaniem. Nie miej do niego pretensji, jeśli nie powiedziało Ci, że jest ofiarą przemocy. Zachęć, aby opowiedziało Ci o wszystkim - pomoże mu to poradzić sobie z napięciem i odreagować trudne emocje. Zapewnij, że zrobisz wszystko, aby mu pomóc i nie dopuścisz do podobnych sytuacji w przyszłości.

Cechy charakterystyczne agresorów - Wybierają sobie zawsze słabszych kolegów, „…wiadomo, żeby nie oberwać..” - Zbuntowani, nieposłuszni i agresywni także wobec dorosłych. - Nie współczują dręczonym uczniom, - Nie są lubiani w szkole, mają poparcie w grupce takich samych, jak oni - Są porywczy, impulsywni, z trudem przystosowują się do panujących norm i zasad.

Podstawą naszej wygranej nad przemocą i agresją jest dialog. Szczera, otwarta rozmowa w domu, w szkole, w klasie, w grupie kolegów. Konieczne jest również, aby nikt nie był obojętny na akty przemocy mające miejsce w jego otoczeniu, ponieważ „przemoc karmi się milczeniem” i jeśli nikt nie zareaguje, to przemoc pozostanie bezkarna.

Spędzanie czasu wolnego z dzieckiem

Dzieci są jedną z najważniejszych rzeczy które nadają sens naszemu życiu. Jednak to nie dzieci są dla nas ale my dla dzieci. To nie kolejne zabawki w naszych rękach jak samochód, mebel, czy tablet. To obowiązek. Obowiązek wychowania na prawych i szlachetnych ludzi.

"Czas wolny człowieka dorosłego, to coś zupełnie innego niż czas wolny dziecka."

Wychowanie nie ma polegać na zmuszaniu dziecka do realizacji naszych planów, niezrealizowanych marzeń czy zainteresowań. Wychowanie to realizacja planów dziecka. Musimy bacznie obserwować nasze dzieci i chwalić zachowania godne, korygować (pozytywnie) zachowania wadliwe, rozwijać zainteresowania które nasze dzieci objawiają.

Najlepiej jest wychowywać nasze dzieci bawiąc się i spędzając z dziećmi wolny czas. -Zabawa jest światem w pigułce. -Dzieci stają wówczas wobec sytuacji których doświadczą w przyszłości. -Znajdują się wobec wyborów takich jak: sukces czy uczciwość, honor czy zwycięstwo, zespół czy ja. -Obserwując je masz szansę podpowiadać, doradzać. -Uczestnicząc w zabawie możesz dzieciom dać przykład - pokazać swoje wartości. Nie ma lepszego wychowania niż przykład, wspólna zabawa, praca.

Czas wolny w życiu dziecka ma szczególne znaczenie, gdyż efekty pracy wychowawczej zależą w dużym stopniu od tego, jaką ilością czasu dziecko dysponuje, jakie wpływy na niego oddziałują, gdzie i jak spędza czas wolny. Może więc on być dobrodziejstwem, czasem, w którym można rozwijać, kształtować osobowość, ale może być też czasem bezwartościowym dla rozwoju dziecka, a nawet czynnikiem demoralizującym

W czasie wolnym powinna następować nie tylko „prosta” regeneracja sił, ale także ma następować rozwój osobowości oraz kształtowanie stosunków międzyludzkich, międzypokoleniowych.

Dziecko powinno mieć czas na to, żeby sobie pomarzyć, porozmawiać, przytulić się i spędzić leniwie trochę czasu razem z tobą.

Spędzanie czasu wolnego z dzieckiem ma również zbawienny wpływ na nas samych.

Nieoceniony zmysł dotyku - Dotyk i ruch to pierwsi nauczyciele dziecka -By przeżyć, trzeba nam czterech uścisków dziennie -By zachować zdrowie, trzeba ośmiu uścisków dziennie - By się rozwijać trzeba dwunastu uścisków dziennie Virginia Satir

Dotyk to pokarm dla mózgu! Pełni funkcje ochroną Wpływa na rozwój umiejętności manualnych Wpływa na bezpieczeństwo emocjonalne

Bardzo dziękuję za uwagę Prezentację przygotowała Emilia Sobieraj