R OLA DOŚWIADCZENIA W NAUCE. ŹRÓDŁA DANYCH NAUKOWYCH OBSERWACJEEKSPERYMENTY.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Test zgodności c2.
Advertisements

Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Jerzy Jarosz Instytut Fizyki, Uniwersytet Śląski w Katowicach
Donald M. McCloskey The Rhetoric of Economics Kuba Kościelski.
Wykład Transformacja Lorentza
w ramach prac doktorskich i magisterskich
Stanisław KOZIEJ BADANIA NAUKOWE 2007 r
TECHNIKI, DOWODY, PRZEBIEG BADANIA ROCZNEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Analiza wariancji Analiza wariancji (ANOVA) stanowi rozszerzenie testu t-Studenta w przypadku porównywanie większej liczby grup. Podział na grupy (czyli.
Metody badawcze w socjologii
Prawda kontra precyzja w ekonomii
INDUKCJONIZM NAIWNY Nauka wychodzi od obserwacji
Ewolucja metod wyjaśniania
Idea falsyfikacji Joanna Drozdek
Struktura wyjaśniania naukowego
„Nauka jest budową wzniesioną na faktach”
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Indukcjonistyczna filozofia nauki
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Teorie jako struktury & Anarchistyczna teoria wiedzy
Ekonomia eksperymentalna
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Metody badawcze w psychologii
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
„Co to jest indukcja elektrostatyczna – czyli dlaczego dioda świeci?”
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
BADANIE STATYSTYCZNE Badanie statystyczne to proces pozyskiwania danych na temat rozkładu cechy statystycznej w populacji. Badanie może mieć charakter:
EKSPERYMENTY BIOLOGICZNE
Studium Przypadku (case study)
Biologia jako nauka WsteczWstecz NaprzódNaprzód Strona domowa WyjścieWyjście Informacje ITN – Społeczność Innowacyjnych Nauczycieli Przebieg zajęć Powiązanie.
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Hipotezy statystyczne
Finanse 2009/2010 dr Grzegorz Szafrański pokój B106 Termin konsultacji poniedziałek:
Seminarium licencjackie Beata Kapuścińska
Falsyfikacjonizm Theme created by Sakari Koivunen and Henrik Omma
Lekcja o podającym toku pracy dydaktycznej
Metodologia badań empirycznych
Założenie o racjonalności
Indukcjonizm i problemy z indukcją Metodologia ekonomii Anna Cekała.
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
Czym jest to co zwiemy nauką A. Chalmers, rozdziały I-III
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
STRUKTURA PRACY DYPLOMOWEJ
Doświadczenie Biologiczne
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Dominika Milczarek -Andrzejewska Metodologia ekonomii - wstęp Zajęcia z metodologii ekonomii.
Weryfikacja hipotez statystycznych dr hab. Mieczysław Kowerski
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
1 Obserwacje... Obserwacja polega na ukierunkowanym, zamierzonym, celowym, systematycznym i prowadzonym według ustalonego planu postrzeganiu badanych obiektów.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
„Koło Młodych Odkrywców”
SPOSOBY POZNAWANIA ŚWIATA „Nauczyli mnie mnóstwa mądrości…..” J Tuwim Opracowała Bożena Smolik.
Przeprowadzenie badań niewyczerpujących, (częściowych – prowadzonych na podstawie próby losowej), nie daje podstaw do formułowania stanowczych stwierdzeń.
Poznajemy kwasy nieorganiczne
Weryfikacja hipotez statystycznych „Człowiek – najlepsza inwestycja”
Zdefiniować problem Jaki jest problem? Jakie są główne założenia? Jak chcesz śledzić przebieg funkcjonowania projektu ? metody ewaluacji Budżet Jakie źródła.
Metoda naukowa i wyjaśnianie świata
Tytuł projektu Wywiady #1. Które założenia testowaliśmy? Które KONKRETNIE hipotezy z modelu biznesowego (BMC) poddaliście sprawdzeniu?
Prezentacja lekcji przeprowadzonej w klasie IVD w Szkole Podstawowej nr 85 w Warszawie im. Benito Juareza Rośliny Się Rumienią Beata Krysiak.
Źródła wiedzy biologicznej.
Temat: Widzę, doświadczam więc rozumiem.
Rozwój pojęć w wieku szkolnym to problem nauczania.
PODSTAWY ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Źródła wiedzy o organizacji i zarządzaniu I rok SSE II, I rok SNE II.
Tytuł projektu naukowego
Wyniki projektu naukowego
AKTA STAŁE Wykaz aktów prawnych
Temat pracy dyplomowej
EKSPERYMENT PEDAGOGICZNY. CO TO JEST EKSPERYMENT PEDAGOGICZNY? Eksperyment pedagogiczny stanowi metodę badania jednego lub kilku czynników zwiększających.
Zapis prezentacji:

R OLA DOŚWIADCZENIA W NAUCE

ŹRÓDŁA DANYCH NAUKOWYCH OBSERWACJEEKSPERYMENTY

OBSERWACJE Są podstawą wszelkiego poznania, odbywają się bez ingerencji obserwatora w przebieg zjawiska czy procesu;

DOŚWIADCZENIA Polegają na celowym wywoływaniu określonego zjawiska (w warunkach laboratoryjnych, sztucznie stworzonych przez eksperymentatora).

HIPOTEZA „Naukowe przypuszczenie” będące próbą wyjaśnienia natury zaobserwowanych zjawisk lub zależności.

TEORIA NAUKOWA Jeżeli hipotezę potwierdzą liczne obserwacje i doświadczenia przeprowadzone niezależnie od siebie w ośrodkach naukowych na całym świecie, może ona stać się teorią naukową.

PRAWO NAUKOWE Jeżeli teoria naukowa uzyska powszechną akceptację to może zostać uznana za prawo naukowe. Pawłow

OBSERWACJE EKSPERYMENTY WYNIKI SPRAWDZANIE HIPOTEZA POTWIERDZENIE TEORIA NAUKOWA POWSZECHNA AKCEPTACJA PRAWO NAUKOWE

Problem badawczy – pytanie, na które odpowiedź uzyskujemy w wyniku przeprowadzonego doświadczenia. Celem doświadczenia jest rozwiązanie problemu badawczego.

E TAPY EKSPERYMENTU NAUKOWEGO Określenie problemu badawczego Podstawowe hipotezy Odrzucanie hipotezy Wybór metody badawczej Przeprowadzenie doświadczenia Wynik przeczy hipotezie Wynik potwierdza hipotezę Rozwiązanie problemu badawczego

C ODZIENNE PROBLEMY BADAWCZE Przykład: Karolina nie może znaleźć swoich skarpetek. Wie, że są w jednej z 6 szuflad, ale nie pamięta, w której. Problem badawczy: W której szufladzie są skarpetki? Hipoteza: W drugiej od góry (Karolie wydaje się, że tam mogą być) Eksperyment: Karolina otwiera szufladę i sprawdza czy są tam skarpetki Wynik: Skarpetek nie ma. Wniosek: Hipoteza okazała się fałszywa (Karolina ją obaliła) Następna hipoteza: Skarpetki są w trzeciej szufladzie od góry. Tym razem okazuje się, że rzeczywiście tam są, hipoteza zostaje potwierdzona, a problem badawczy rozwiązany.

C ODZIENNE PROBLEMY BADAWCZE Michał znalazł na strychu starą lampę bez żarówki. Chce sprawdzić, czy lampa jest sprawna. Sformułuj problem badawczy, postaw hipotezę, zaproponuj, jak można ją przetestować.

R OZWIĄZANIE ZADANIA Problem badawczy: Czy lampa jest sprawna? Hipoteza: Lampa jest sprawna Weryfikacja hipotezy (testowanie): Wkręcenie żarówki i podłączenie jej do prądu. Wyniki testu: Lampa działa lub Lampa nie świeci, bo 1. jest zepsuta lub 2. żarówka albo gniazdko są zepsute Próba kontrolna( kontrola pozytywna): Sprawdzenie żarówki i sprawności gniazdka przy użyciu sprawnej lampy.

K ORZYSTAŁAM Z : metodologia_PL.pdf