1 Kampania edukacyjna „Moje konsumenckie ABC KUPUJESZ TO?” Prezentacja założeń Agnieszka Zawartko 2 marca 2006
2 Partnerzy kampanii Przy realizacji kampanii „Moje konsumenckie ABC” Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów partnerują: profile - agencja Public Relations oraz Centrum Edukacji Obywatelskiej Projekt jest współfinansowany przez UOKiK i Unię Europejską.
3 Cele kampanii 1. Budowanie świadomości konsumenckiej poprzez: zwiększenie społecznej akceptacji dla racjonalnych zachowań konsumenckich, wzmocnienie aktywności prokonsumenckiej dzieci i młodzieży, rozbudzanie asertywnego podejścia młodzieży - do oferty rynkowej i technik sprzedaży, uświadomienie dzieciom odrębności jakościowej i formalnej reklamy oraz celu reklamy jako przekazu medialnego, uwrażliwienie młodych odbiorców reklamy i mediów na efekt uboczny przekazów reklamowych, jakim jest podtrzymywanie stereotypów i społecznie utartych schematów.
4 Cele kampanii 2. Wzmocnienie racjonalnych postaw w grupach docelowych: stworzenie bezpiecznego dystansu psychologicznego wobec reklam i marek, wyrabianie nawyku sprawdzania informacji o produkcie, przede wszystkim na opakowaniu i w internecie, odmitologizowanie świata reklam i marek przez dostarczanie wiedzy na ich temat. 3. Wzmacnianie rzeczowego stosunku do „aktu kupowania”: edukacja w zakresie praw konsumenta i praw przedsiębiorcy, promowanie dobrych przykładów rozwiązywania problemów powstających na styku klient – sklep – producent.
5 Grupy docelowe – odbiorcy przekazu Moje konsumenckie ABC to kompleksowe rozwiązanie dla edukacji konsumenckiej. Kampania skierowana jest do: Przedszkolaków Uczniów szkół podstawowych Uczniów gimnazjów Uczniów liceów Studentów szkół wyższych Kluczowa grupa docelowa dla działań PR i promocyjnych to nastolatki w wieku lat
6 Grupy docelowe – pośrednicy komunikacji W proces edukacyjny angażujemy także: Nauczycieli Przedstawicieli środowiska akademickiego Media NGO’s i instytucje zajmujące się ochroną praw konsumenckich Rodziców
7 Główny przekaz kampanii – dzieci i młodzież Warto poznawać zasady działania reklamy, marketingu, budowania marek. Warto dowiedzieć się jak najwięcej o produkcie. Warto znać swoje konsumenckie prawa. Wtedy kupowanie jest po prostu dużo ciekawsze. Daje też satysfakcję, że dokonaliśmy najlepszej decyzji i zyskaliśmy na tym. Jednocześnie nagrodziliśmy swoją decyzją starania konkretnego przedsiębiorcy. Uczestnictwo w rynku, kupowanie i sprzedawanie są rodzajem gry. Ta gra rządzi się określonymi regułami. Kupujący i sprzedający są w tej grze partnerami i dlatego konsumenci powinni być świadomi jej zasad, żeby grać skutecznie.
8 Główny przekaz kampanii – pośrednicy komunikacji Znajomość zasad rządzących reklamą, sprzedażą, marketingiem, transakcjami oraz umiejętność korzystania z praw konsumenckich są niedocenianą kompetencją. Świadoma konsumpcja jest jednym z podstawowych filarów społeczeństwa obywatelskiego i prawidłowego rozwoju rynku. Obecnie pojawiają się specjalne programy edukacyjne na ten temat. Trzeba jednak wykazać dużo większą aktywność w mobilizowaniu konsumentów „do uczenia się rynku”. Jest to zadanie również dla Was. My w UOKiK służymy wszelką fachową wiedzą.
9 Działania i nośniki przekazu Strona internetowa:Strona internetowa dla przedszkolaków - do czytania z rodzicami dla uczniów szkoły podstawowej dla uczniów gimnazjum Kampania PR: 9 konferencji; bieżące działania informacyjneKampania PR: Spot społeczny: około 30 sekundowy – emisja na antenie telewizji ogólnopolskiej, w godzinach Spot społeczny Publikacje: kolorowanki (36 000), komiksy ( ), podręczniki dla gimnazjów (56 000), podręczniki dla liceum (96 000), film VHS (3 800)Publikacje Szkolenia: dla rodziców i nauczycieli przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjówSzkolenia
10 Działania i nośniki przekazu Ponadto: dla dorosłych Warsztaty oraz happeningi na temat etyki prowadzenia działalności gospodarczej dla studentów uczelni o profilu ekonomicznymWarsztaty happeningi Działania towarzyszące, nie stanowiące integralnej części kampanii: Program telewizyjny „Konsument” – 20 odcinków cyklu edukacyjnego skierowanego do szerokiego grona widzów; od stycznia br. emitowany jest przez TVP2 w co drugi poniedziałek o godz Program telewizyjny „Konsument” Program telewizyjny „Konsument w świecie konkurencji” informujący o znaczeniu, jakie dla realizacji interesów ekonomicznych konsumentów ma konkurencja na rynkuProgram telewizyjny „Konsument w świecie konkurencji”
11 Czego chcemy uniknąć w komunikacji z nastolatkami … nadmiernego dydaktyzmu podważania kompetencji nastolatków nawoływania do „prawidłowego” postępowania naśladowania języka i stylu życia nastolatków antagonizowania uczestników rynku: przedsiębiorców i konsumentów
12 Strona internetowa
13
14
15
16
17
18
19