STRATEGICZNY PROGRAM TRANSPORTOWY DZIELNICY POŁUDNIE W MIEŚCIE GDAŃSKU NA LATA DYSKUSJA PUBLICZNA Gdańsk r. Tomasz Budziszewski Biuro Rozwoju Gdańska
Strategiczny Program Transportowy dzielnicy Południe w mieście Gdańsku – Uchwała 25 sierpień 2011 Strategiczny Program Transportowy dzielnicy Południe w mieście Gdańsku – aktualizacja 2015 CEL: Ustalenie kolejności realizacji układu drogowego CEL: Ustalenie kolejności realizacji układu drogowego i tramwajowego Strategiczny Program Transportowy dzielnicy Południe w mieście Gdańsku
Założenia Analiza układu drogowego i tramwajowego – aktualizacja SPT 2015 ROK 2008ROK 2014 GĘSTOŚĆ ZALUDNIENIA
Strategiczny Program Transportowy dzielnicy Południe w mieście Gdańsku na lata – aktualizacja 2015 Cel Ustalenie strategicznych zasad realizacji układu transportowego sprawny efektywny bezpieczny Zrównoważony proces rozwoju systemu transportu poprzez: optymalizacje uzyskiwanych efektów ruchowych i funkcjonalnych ograniczania środowiskowych skutków realizacji inwestycji, zapewnienia udziału społeczności lokalnej w opiniowaniu programu.
Analiza układu drogowego i tramwajowego – aktualizacja SPT 2015 Analiza wielokryterialna - Metoda AHP (Analytic Hierarchy Process) Budowa modelu hierarchicznego – wybór wariantów Wybór kryteriów, określenie wskaźnika istotności kryteriów Proces obliczeniowy – określenie preferencji wariantów względem każdego kryterium Klasyfikacja analizowanych elementów Transportowy Model Symulacyjny Horyzont czasowy 2020 Założenia
Analiza układu drogowego i tramwajowego – aktualizacja SPT 2015 ISTNIEJĄCY UKŁAD TRANSPORTOWY – WARIANT 0 Tram SKM PKM Pętla tramwajowa Przystanek SKM Przystanek PKM
Założenia Analiza układu drogowego i tramwajowego – aktualizacja SPT 2015 ANALIZOWANE ELEMENTY UKŁADU TRANSPORTOWEGO 01Nowa Bulońska Północna 02Trasa PP 03Nowa Jabłoniowa 04Nowa Warszawska 05Myśliwska 06Nowa Bulońska Południowa 07Nowa Podmiejska 08Nowa Małomiejska 09Nowa Chmielna 10Nowa Świętokrzyska 11Nowa Niepołomicka 12Nowa Zakoniczyńska 13Nowa Unruga 14Nowa Politechniczna 15Nowa Cienista Tram Tram SKM PKM Pętla tramwajowa Przystanek SKM Przystanek PKM
Analiza układu drogowego i tramwajowego – aktualizacja SPT 2015 K1 - Stopień wykorzystania taboru K2 - Średni czas podróży transportem zbiorowym K3 - Liczba osób wsiadających i wysiadających K4 - Szacunkowy koszt inwestycji K5 - Średni czas podróży transportem indywidualnym K6 - Stopień wykorzystania drogi K7 - Koszt eksploatacji pojazdów i użytkowników infrastruktury drogowej Założenia
METODA AHP – ISTOTNOŚĆ KRYTERIÓW Analiza układu drogowego i tramwajowego – aktualizacja SPT 2015 Założenia
Analiza układu drogowego i tramwajowego – aktualizacja SPT 2015 Analizowany odcinekSzacunkowy koszt N.Podmiejska-N.Małomiejska-N.Chmielna401 mln Nowa Politechniczna388 mln Nowa Świętokrzyska340 mln Nowa Bulońska Północna276 mln Nowa Małomiejska - Nowa Podmiejska220 mln N.Świętokrzyska Wsch. – N. Niepołomicka191 mln Nowa Bulońska Południowa165 mln Nowa Małomiejska-Trasa PP155 mln Nowa Jabłoniowa153 mln Nowa Warszawska129 mln Nowa Cienista120 mln Nowa Unruga - Nowa Warszawska106 mln Trasa PP59 mln Nowa Zakoniczyńska30 mln Nowa Myśliwska21 mln Założenia ANALIZOWANY ODCINEKSZACUNKOWY KOSZT
01 Nowa Bulońska Północna 02 Nowa Politechniczna 03 Nowa Jabłoniowa 04 Nowa Warszawska 05 Nowa Świętokrzyska 06 Nowa Bulońska Południowa 07 Małomiejska-Podmiejska- Chmielna 08 Nowa Cienista 09 Nowa Myśliwska 10 Trasa PP 11 Nowa Unruga-Nowa Warszawska 12 Nowa Zakoniczyńska 13 Małomiejska-Podmiejska 14 Nowa Świętokrzyska-Nowa Niepołomicka 15 Małomiejska-PP Proces obliczeniowy – określenie preferencji wariantów względem każdego kryterium
01 Nowa Bulońska Północna 02 Nowa Politechniczna 03 Nowa Jabłoniowa 04 Nowa Warszawska 05 Nowa Świętokrzyska 06 Nowa Bulońska Południowa 07 Małomiejska-Podmiejska- Chmielna 08 Nowa Cienista 09 Nowa Myśliwska 10 Trasa PP 11 Nowa Unruga-Nowa Warszawska 12 Nowa Zakoniczyńska 13 Małomiejska-Podmiejska 14 Nowa Świętokrzyska-Nowa Niepołomicka 15 Małomiejska-PP Proces obliczeniowy – określenie preferencji wariantów względem każdego kryterium
Wyniki analizy realizacji układu drogowego i tramwajowego – aktualizacja SPT 2015 [Istotność %] Wyniki
Wyniki analizy realizacji układu drogowego i tramwajowego – aktualizacja SPT 2015 Wyniki 1.Nowa Politechniczna 2.Nowa Bulońska Północna 3.Nowa Warszawska Nowa Jabłoniowa Nowa Świętokrzyska Tram SKM PKM Pętla tramwajowa Przystanek SKM Przystanek PKM
Skutki realizacji układu drogowego i tramwajowego – aktualizacja SPT 2015 Prognoza oddziaływania na środowisko wpływ na zdrowie ludzi emisja hałasu; emisja zanieczyszczeń; wpływ na środowisko przyrodnicze zajmowanie terenów czynnych biologicznie; zawężanie lub rozcinanie ciągów ekologicznych;
Prognoza oddziaływania na środowisko mapa różnic w poziomie hałasu po realizacji dróg Nowa Bulońska Nowa Jabłoniowa Nowa Świętokrzyska Nowa Warszawska Nowa Politechniczna Skutki realizacji układu drogowego i tramwajowego – aktualizacja SPT 2015
Prognoza oddziaływania na środowisko planowane drogi i sąsiedztwo obszarów cennych przyrodniczo
PODSUMOWANIE Wytypowano 5 najistotniejszych elementów: 1.Nowa Politechniczna; 2.Nowa Bulońska Północna; 3.Nowa Warszawska; Nowa Jabłoniowa; Nowa Świętokrzyska. Koszt wybranych inwestycji: 1,3 mld zł Uzyskane efekty: Poprawa warunków ruchu Skrócenie czasu podróży Poprawa dostępności Różnice w dokumentach z 2011 i 2015
PODSUMOWANIE Wyłożenie do publicznego wglądu projektu Programu wraz z Prognozą oddziaływania na środowisko r. – r. Biuro Rozwoju Gdańska, ul. Wały Piastowskie 24 Składanie uwag do projektu Programu r. Biuro Rozwoju Gdańska, ul. Wały Piastowskie 24
Dziękuję za uwagę