SYMBOLIZM
Czym jest symbolizm ? Symbolizm (fr. Symbolisme) to nurt literacki, będący jednym z najwybitniejszych prądów poetyckich końca wieku. Powstał we Francji w drugiej połowie XIX wieku. Zrodził się on jako odpowiedź na dominujący wcześniej naturalizm. Zrewolucjonizował treść obrazów.
Malarstwo symboliczne przeciwstawiało się realizmowi, obiektywizmowi i naturalizmowi. Ukazywało niezwykłość i fantazję. Symbolizm, na przekór dziewiętnastowiecznemu pędowi do techniki, kładł szczególny nacisk na rolę wyobraźni, subiektywizm, niezależność rzeczy od zmysłowych możliwości poznania.
Cechy malarstwa symbolicznego: Celem jest ukazanie problemów duchowych człowieka, Poruszanie się w kręgu takich tematów, jak: abstrakcja, to co nie poznane, okryte tajemnicą; Symbol środkiem artystycznego wyrazu, co znaczyło, że każdy, najmniejszy przedmiot, obraz, poza naturalnym znaczeniem - krył metaforyczny sens;
Odwołanie do filozofii Schopenhauera i Bergsona; Szukanie inspiracji w baśniach, kulturach egzotycznych, mitologii, ludowych wierzeniach; nawiązania do kultur, tradycji i religii możliwość odczytania sensu dosłownego i ukrytego brak naśladowania rzeczywistości Malarstwo jest nośnikiem treści duchowych
Najwybitniejsi twórcy symbolizmu Polskim przedstawicielem tego nurtu jest m.in. Jacek Malczewski, uważany za jednego z najwybitniejszych malarzy tego kierunku. Stworzył takie dzieła, jak
Jacek Malczewski „Błędne koło”
O obrazie „Błędne koło” to obraz olejny będący alegorią roli artysty. Jest to fantastyczna wizja postaci wirujących w kole magicznym. Lewa, rozświetlona część obrazu symbolizuje zmysłowe upojenie. Prawa, ciemna – przedstawia lęki i niepokoje twórcy. Sam artysta przedstawia siebie jako chłopca siedzącego na szczycie drabiny, wyrastającego przez to nad głowy innych postaci. Obraz można interpretować jako pytanie o rolę artysty. Obraz ten znajduje się w Muzeum Narodowym w Poznaniu.
Jacek Malczewski „Wigilia na Syberii” „Melancholia” 1890-1894 Jacek Malczewski „Wigilia na Syberii” 1892
Zagraniczni przedstawiciele symbolizmu w malarstwie Gustave Moreau „Prometeusz” 1898 r.
Pierre Puvis de Chavannes „Biedny Rybak” 1881 r.
Gustav Klimt „Śmierć i życie” 1916 r.
Fernand Khnopff „Sztuka albo pieszczoty”
Dziękujemy za uwagę