Nowoczesne techniki nagłaśniania imprez masowych dla dużej widowni, oraz realizacji i rejestracji koncertów „Na żywo”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przetworniki pomiarowe
Advertisements

FIZYKA DŹWIĘKU ... zobacz co słyszysz..
Autorzy: Piotr Domański Piotr Dondaj Klasa 2r
Dźwiękowa Technika Studyjna
Techniki mikrofonowe i cyfrowy stół mikserski
1. Przetworniki parametryczne, urządzenia w których
Standardy przetwarzania analogowo- cyfrowego Część II Motywacja („po co?”) Grzegorz Karwasz, Instytut Fizyki UMK.
Budowa zewnętrzna komputera
Budowa wewnętrzna komputera
UTK Zestaw III.
Wzmacniacze – ogólne informacje
BUDOWA WEWNĘTRZNA KOMPUTERA
Fale.
Budowa zestawu komputerowego
Podstawowe pojęcia akustyki
1. Materiały galwanomagnetyczne hallotron gaussotron
Temat : Części komputera
Budowa Komputera.
Interferencja fal elektromagnetycznych
PODSTAWOWY ZESTAW KOMPUTEROWY
Elementy składowe zestawu komputerowego
Budowa komputera.
Budowa wnętrza komputera
CZYLI, CO ZNAJDZIESZ W ŚRODKU
Opracował: Piotr Ślęczkowski
BUDOWA KOMPUTERA AUTOR: ROMAN ROŻEK.
Fizyka – drgania, fale.
1) Podstawowe (niezbędne) elementy zestawu komputerowego to: a) Jednostka centralna, mysz, monitor Jednostka centralna, mysz, monitor Jednostka centralna,
Urządzenia wewnętrzne komputera
Autor: Justyna Radomska
Elementy zestawu komputerowego
Budowa komputera.
Podsystem graficzny i audio
Hałas wokół nas Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Budowa komputera.
Budowa komputera ProProgramer.
Elementy zestawu komputerowego
BUDOWA KOMPUTERA.
Komputer budowa.
SPRZET KOMPUTEROWY.
Karta dźwiękowa (ang. sound card, audio card) – komputerowa karta roszerzeń, umożliwiająca rejestrację, przetwarzanie i odtwarzanie dźwięku. Poprawnym.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
KARTY DŹWIĘKOWE.
Co kryje komputer? Usuń tekst, który nie pasuje do zdjęć na slajdach. Poprawioną prezentację prześlij pod nazwą: co_kryje_komputer.
Budowa wewnętrzna KOMPUTERA
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
KONCERT NA BOISKU. KONCERT NA BOISKU CO TO JEST ORKIESTRA?
Daria Olejniczak, Kasia Zarzycka, Szymon Gołda, Paweł Lisiak Kl. 2b
W okół każdego przewodnika, przez który płynie prąd elektryczny, powstaje pole magnetyczne. Zmiana tego pola może spowodować przepływ prądu indukcyjnego,
COACH Program COACH umożliwia wykonywanie pomiarów fizycznych, między innymi fal akustycznych. Poza tym pozwala na analizowanie i przetwarzanie (np. rozkład.
Budowa komputera Autor: Piotr Morawski.
SPIS TREŚCI Modem Modemy Akustyczne Modemy Elektryczne Inne Modemy
Prezentacja na temat radia
Jednostka centralna.
BUDOWA WEWNĘTRZNA KOMPUTERA
MONITORY I SYSTEM GRAFICZNY
Anteny i Propagacja Fal Radiowych
Urządzenie wej/wyj Marcin Wojnowski.
Budowa głośnika.
Zwrotnica głośnikowa.
Podstawy akustyki i obróbka dźwięku
Złącza stosowane w systemach audio
Rodzaje mikrofonów.
PTS Przykład Dany jest sygnał: Korzystając z twierdzenia o przesunięciu częstotliwościowym:
Czym się zajmuje? Dźwiękowiec odpowiada głównie za to co możemy usłyszeć w filmach, radiach i telewizji. To on zajmuje się tym, aby wszystko związane.
Słuchawki.
Prezentacja opracowana w ramach projektu „Od dziecięcej ciekawości do dojrzałości poznawczej” „Człowiek – najlepsza inwestycja” Projekt współfinansowany.
Linia 100V.
Głośniki UTK. Głośnik dynamiczny Membrana Im niższe częstotliwości, tym lepiej służy im duża sztywność membrany, odpowiedzialna za dynamikę, a mniej.
Zespoły kameralne.
Zapis prezentacji:

Nowoczesne techniki nagłaśniania imprez masowych dla dużej widowni, oraz realizacji i rejestracji koncertów „Na żywo”

Jak mogą interferować ze sobą fale?

W zgodnej fazie lub w przeciwfazie

Przesunięte względem siebie w fazie

Jak interferencja fal zależy od odległości ich źródeł?

Czym większy stosunek odległości źródeł drgań od siebie do długości fali, tym trudniej jest „zapanować” nad falą. Wniosek:

Jak działa głośnik?

Zależność propagacji fali dźwiękowej od rozstawu głośników λ/4 λ/2 λ 2λ

4λ λ/2 λ 2λ Zależność propagacji fali dźwiękowej od długości „klastra”

λ/22λ λ4λ Zależność propagacji fali dźwiękowej od rozstawu głośników w „klastrze”

System nagłośnienia oparty na przedstawionych zasadach nazywamy systemem wyrównanym liniowo. Problemy z wysokimi częstotliwościami rozwiązywane są przy użyciu falowodów, zaś niskie częstotliwości odtwarzane są przez konwencjonalne subwoofery. Schemat budowy modułu systemu wyrównanego liniowo Schemat propagacji fali „opuszczającej” system liniowy

W technice koncertowej stosuje się systemy wyrównane liniowo, mające postać „bananów”, dopełnionych często ustawionymi na podłożu lub wiszącymi subwooferami.

Co zyskujemy, stosując systemy liniowe? Spadek natężenia dźwięku o 3db przy podwojeniu dystansu pomiędzy źródłem a słuchaczem (w konwencjonalnych systemach, wraz z podwojeniem odległości, następuje spadek natężenia dźwięku o 6db). Wysoka kierunkowość w zakresie częstotliwości „średnich” i wysokich, co ułatwia nagłośnienie dużych przestrzeni. Stosunkowo mała masa i gabaryty.

I tutaj „pole do popisu” ma realizator dźwięku.

Narzędziem pracy realizatora dźwięku jest stół mikserski. Podstawowy podział wyróżnia stoły analogowe, oraz cyfrowe.

Stół mikserski pozwala na dokonywanie następujących operacji: Sumowanie sygnału Wysyłanie sygnału na monitory Skierowanie sygnału do obróbki w zewnętrznych procesorach Wysłanie sygnału do pozostałych stref nagłośnienia

W przypadku stołów analogowych, w pracy przydadzą się też inne urządzenia, tzw. outboard. Korektor graficzny Kompresor dźwięku Procesor pogłosowy Procesor efektów

Próbujemy rejestrować koncert Odtwarzacz CD zintegrowany z nagrywarką MD Nagrywarka CD zintegrowana z magnetofonem Stacjonarny rejestrator MP3

Rejestracja wielościeżkowa Prosty rejestrator, zapisujący dane na zewnętrznych dyskach twardych Urządzenie rejestrujące sygnały przesyłane w oparciu o protokół REAC Nagrywarka rejestrująca sygnał przesyłany w standardzie AES 50

Rejestrujemy przy użyciu komputera. Wielokanałowy interfejs dla komputerów MAC Interfejs audio przeznaczony dla komputerów klasy PC oraz MAC

Pobieramy sygnał ze sceny. Dynamiczny mikrofon do wokalu Pojemnościowy mikrofon do wokalu

Techniczna strona mikrofonów Wykres charakterystyki kardioidalnej mikrofonu Wykres charakterystyki superkardioidalnej mikrofonu

Ze względu na sposób zamiany sygnału akustycznego na elektryczny, mikrofony dzielimy na: Pojemnościowe Dynamiczne

Nagłaśniamy instrumenty Mikrofon dynamiczny przeznaczony do nagłaśniania: Instrumentów dętych blaszanych Bębnów różnych typów Gitar akustycznych Wzmacniaczy gitarowych Mikrofon pojemnościowy przeznaczony do nagłaśniania: Instrumentów dętych drewnianych Instrumentów perkusyjnych Gitar akustycznych Instrumentów klawiszowych i smyczkowych

Mikrofon pojemnościowy przeznaczony do nagłaśniania instrumentów perkusyjnych Mikrofon dynamiczny przeznaczony do nagłaśniania: Bębnów basowych (tzw. stopy) Kontrabasów Gitar basowych

Nagłaśniamy instrumenty elektryczne Di-Box aktywny, stosowany do nagłaśniania instrumentów o niskim poziomie sygnału na wyjściu Di-Box pasywny, stosowany do przechwytywania sygnału wyjściowego ze wzmacniacza

Odsłuch na scenie Najczęściej spotykaną formą odsłuchu są monitory podłogowe

By zapewnić odpowiedni odsłuch perkusiście (drumfill) oraz odsłuch po bokach sceny (sidefill), stosujemy nieco większe zestawy głośnikowe, wspomagane często subwooferami

Ostatnio, coraz większego znaczenia nabierają systemy odsłuchu dousznego

Zasilanie systemu głośnikowego.

Bibliografia: schematics.circuitdiagram.net M. Rozenbajgier, R. Rozenbajgier – „Fizyka dla gimnazjum” Część 2. Praca zbiorowa pod red. B. Sagnowskiej – „Fizyka i Astronomia dla każdego”