1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
Advertisements

Wybrane elementy zamówień publicznych wycena nieruchomości
Prowadzący: Hubert Nowak
Konsekwencje zmian w prawie zamówień publicznych
1 Kontrola zamówień publicznych w mikroprojektach w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka Szkolenie.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Procedury wewnętrzne jakie Beneficjent powinien wprowadzić w zakresie postępowań o udzielenie zamówienia, wymagane.
Zlecenie i wybór wykonawcy
NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH
Niezależny Inżynier Konsultant SIDiR
Kontrola projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
PROBLEM Z WŁAŚCIWYM OPISEM PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA 28 października 2005 r. ul. Nowogrodzka 31, pok Warszawa Tel. (22) ,
Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Ostrołęka
Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Ostrołęka
Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Ostrołęka
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Najczęstsze naruszenia procedur i błędy w postępowaniach (wg taryfikatora) Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
2 XII posiedzenie Grupy do spraw Przedsiębiorców Zasady udzielania zamówień oraz wyboru wykonawców w transakcjach nieobjętych ustawą Prawo Zamówień Publicznych.
Nowelizacja ustawy i jej cele
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013.
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013.
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
KONTROLA PROJEKTÓW 1.4 NCBR.
Konferencja dla beneficjentów realizujących projekty w ramach Priorytetu III PO KL Konferencja dla beneficjentów realizujących projekty w ramach Priorytetu.
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Zasady zawierania umów oraz postępowanie z nieprawidłowościami w ramach MF EOG oraz NMF Piotr Makuch Dyrektor Departamentu Kontroli Przedsięwzięć.
Jak udzielać zamówienia w oparciu o Wytyczne IZ RPO WP na lata w sprawie udzielania zamówień współfinansowanych ze środków EFRR, w stosunku do.
ZAMÓWIENIA W PROJEKTACH REALIZOWANYCH W RAMACH FUNDUSZU AZYLU, MIGRACJI I INTRGRACJI.
Zasady konkurencyjności wydatków w ramach PROW Krystyna Grygiel Zastępca Dyrektora Wydziału Obszarów Wiejskich.
Najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień publicznych
OCENA OFERT NA USŁUGI INŻYNIERA WEDŁUG KRYTERIÓW POZACENOWYCH Andrzej Grabiec Inżynier Konsultant SIDIR; Warsztaty SIDIR 23 czerwca 2015 Wyłączny reprezentant.
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Konkursy ogłaszane przez Dolnośląską.
DBFO - Targówek m. st. Warszawa
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
1 Zamówienia Publiczne Zasady udzielania zamówień publicznych przez Beneficjentów projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja.
Zasady konkurencyjności Poddziałanie 19.4 „Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji” Autor: Marek Buczkowski Materiał opracowany przez: Departament.
Dziękuję za uwagę Pomoc techniczna PROW 2014 – 2020 Koszty kwalifikowalne – informacje ogólne - proj. rozp. MRiRW w spr. szczegółowych warunków i trybu.
Udzielanie zamówień zgodnie z zasadą konkurencyjności.
Naruszenia zasad udzielania zamówień - korekty finansowe.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zamówienia publiczne w PPLeader+
Podtytuł prezentacji Piotr Makuch Dyrektor Departamentu Kontroli Przedsięwzięć Przygotowanie Wniosku o Dofinansowanie pod kątem wymagań procedur zawierania.
ZAMÓWIENIA W RAMACH PROJEKTÓW
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wrocław, r. Wydział Kontroli.
Konkurencyjny tryb wyboru wykonawców w ramach PROW
Zamówienia udzielane w ramach projektów Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020 zgodnie z zasadami w zakresie udzielania zamówień w.
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
Prowadzący: Jarosław Myśko Koszalin, r.
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. Materiał opracowany przez Departament Rozwoju Obszarów.
Kierownik Wydziału Kontroli
Zasady prowadzenia postępowania
Kierownik Wydziału Kontroli
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
Zamówienia udzielane w ramach projektów Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020 zgodnie z zasadami w zakresie udzielania zamówień w.
kontrola administracyjna projektów
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wydział Kontroli Wrocław,
Kierownik Wydziału Kontroli
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wrocław, r. Wydział Kontroli.
Art. 17. ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia z dnia 17 grudnia 2004 r
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Prawo zamówień publicznych – najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień w ramach projektów współfinansowanych z Funduszy Europejskich Gdańsk,
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Prawidłowe udzielanie zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w projektach współfinansowanych Jacek Nowak Wydział Kontroli DIP Wrocław,
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Województwa Śląskiego/ Wydział Rozwoju Regionalnego
Zapis prezentacji:

1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Przejrzystość i konkurencyjność wydatków Złota zasada Beneficjenci PO KL zobowiązani są ponosić wydatki w sposób przejrzysty i konkurencyjny. Beneficjent przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.

3 Procedury przewidziane przy udzielaniu zamówień Prawo zamówień publicznych (uPzp) – ustawa stosowana przez podmioty w niej wskazane, dla zamówień o wartości powyżej 14 tys. euro Zasada konkurencyjności – stosowana przez podmioty niezobligowane do stosowania uPzp, dla zamówień o wartości powyżej 14 tys. euro Zasada efektywnego zarządzania finansami – dla zakupów o wartości poniżej 14 tys. euro

Obszary w których występują błędy Szacowanie wartości zamówienia, problem sumowania i dzielenia Opis przedmiotu zamówienia Wybór trybu (dotyczy Upzp) Ustalanie terminów w postępowaniach Ogłoszenie postępowania, formy upublicznienia 4

Obszary w których występują błędy c.d. Warunki udziału w postępowaniu Kryteria oceny ofert Ocena ofert, wybór wykonawcy Umowy Dokumentowanie postępowań (protokoły) Wykonawcy, zamawiający 5

Szacowanie wartości zamówienia, problem sumowania i dzielenia Cel dokonywania szacunku (progi kwotowe) Szacunkowa wartość zamówienia a kwota jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na jego realizację Termin dokonania szacunku Metody szacowania (rozeznanie rynku) Dzielenie zamówień i sumowanie zamówień tożsamość przedmiotowa i czasowa zamówienia oraz możliwości jego wykonania przez jednego wykonawcę

Opis przedmiotu zamówienia Przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. Przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniać uczciwa konkurencję. Problem opisu za ogólnego i za szczegółowego Protokół odbioru zamówienia

Wybór trybu Prymat trybów podstawowych (Upzp) Uzasadnianie zastosowania trybów innych niż przetargi Zamówienia z wolnej ręki (w tym zamówienia dodatkowe i uzupełniające)

Ustalanie terminów w postępowaniach Terminy składania ofert przewidziane w Upzp i zasadzie konkurencyjności Skracanie terminów (usługi niepriorytetowe) Zmiana terminu – zmiana ogłoszenia

Ogłoszenie postępowania, formy upublicznienia Upzp - ogłoszenie w BZP lub DUWE, ogłoszenie na stronie internetowej i w siedzibie zamawiającego (obligatoryjnie), zamieszczenie w prasie, przekazanie ogłoszenia znanym wykonawcom (fakultatywnie); Zasada konkurencyjności – przekazanie zapytania ofertowego min. 3 potencjalnym wykonawcom, zamieszczenie na stronie internetowej (obligatoryjnie) Równy poziom informacji dla wszystkich wykonawców

Warunki udziału w postępowaniu Warunki udziału w postępowaniu nie mogą naruszać zasady uczciwej konkurencji (warunki podmiotowe, dotyczące wykonawcy) Warunki udziału w postępowaniu muszą być powiązane i adekwatne do przedmiotu zamówienia Dokumenty potwierdzające spełnienie warunków udziału w postępowaniu (obligatoryjne i fakultatywne)

Kryteria oceny ofert Cena jako podstawowe kryterium oceny ofert; Kryteria podmiotowe jako niedozwolone na gruncie Upzp (wyjątek usług niepriorytetowych); Kryteria przedmiotowe (mierzalne, możliwe do opisania i zweryfikowania); Istotność kryteriów i ich powiązanie z przedmiotem zamówienia; Waga kryteriów

Ocena ofert, wybór wykonawcy Ocenie podlegają tylko oferty złożone w wyznaczonym terminie; Oferty nie mogą być zmieniane (rola uzupełniania, wyjaśnień i poprawiania omyłek przewidziana w Upzp); Zakaz negocjacji Upzp, a zasada konkurencyjności; Komisja przetargowa

Umowy Rola Kodeksu cywilnego; Tożsamość umowy z przedmiotem zamówienia i ofertą; Problem zmiany umowy (elementy istotne i nieistotne);

Wykonawcy, zamawiający Kto może być wykonawcą – podmioty powiązane z zamawiającym Osoby występujące po stronie zamawiającego (zasada bezstronności)

Nadzór nad zamówieniem Udzielenie i realizacja zamówienia wymaga wielu czynności wykonywanych przez różne osoby. Ważnym jest aby koordynować cały proces od momentu szacowania i opisu przedmiotu do odbioru zamówienia.

Zamówienia poniżej wartości 14 tys. euro Zasada efektywnego zarządzania finansami Przy zamówieniach których wartość przekracza 20 tys zł. należy dokonać rozeznania rynku w celu wykazania właściwej relacji nakład/rezultat. Rozeznanie rynku musi być dokonane w sposób możliwy do zweryfikowania.

Sankcje w przypadku wystąpienia błędu – korekty finansowe Błędy nie skutkujące sankcjami finansowymi Błędy skutkujące sankcjami finansowymi Zasady nakładania korekt - metoda dyferencyjna - metoda wskaźnikowa Taryfikator korekt - Upzp - zasada konkurencyjności

Dziękuję za uwagę