DOBRA ORGANIZACJA CZASU NAUKI
SYSTEMATYCZNOŚĆ
POZYTYWNA OCENA REZULTATÓW WŁASNEJ PRACY
TECHNIKI UŁATWIAJĄCE ZAPAMIĘTYWANIE
A PO CO WŁAŚCIWIE MAM SIĘ UCZYĆ?
NIE WYRĘCZAJMY W ODRABIANIU LEKCJI
WSPÓŁDZIAŁANIE
ZACHOWANIA I POSTAWY RODZICÓW WPŁYWAJĄCE NEGATYWNIE NA MOTYWACJĘ DZIECKA DO NAUKI.
- - posiadania oczekiwań, które są nieadekwatnych do faktycznych możliwości dziecka – niemożność sprostania naszym wymaganiom może doprowadzić do całkowitej niechęci dziecka do nauki, - - nadmiernego kontrolowania w czasie pracy –każdy z nas lepiej pracuje, gdy robi to z własnej woli się z własnej woli a nie przymusu.
Pamiętajmy też, że niechęć dziecka do nauki wcale nie musi wynikać z jego lenistwa czy złych intencji. Takie trudności mogą wynikać przykładowo z ogólnie niższego poziomy intelektualnego, zaburzeń funkcji poznawczych istotnych w procesie uczenia przy prawidłowym poziomie rozwoju intelektualnego (tu : dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia), niezdiagnozowanych wad wzroku, słuchu czy innych chorób zaburzających funkcjonowanie. Z drugiej strony mogą to być niezaspokojone podstawowe potrzeby dziecka takie jak fizjologiczne (np. głód, zimno, niewyspanie ), potrzeby bezpieczeństwa czy miłości jak i przynależności do rodziny czy grupy klasowej, które bardzo często wpływają na niechęć do nauki.
BIBLIOGRAFIA: 1. Encyklopedia rodzice i dzieci (2002), praca zbiorowa, PPU „Park”. 2. Nowa Encyklopedia Powszechna (2003), Wydawnictwo Zielona Sowa. 3. Brophy J. (2002): Motywowanie uczniów do nauki. 4. Brześkiewicz Z. (2004): Jak być lepszym uczniem w szkole i człowiekiem w życiu. 5. Covington M.V., Mannheim Teel K. (2004): Motywacja do nauki. 6. Harmin M. (2004): Duch klasy. Jak motywować uczniów do nauki. 7. Maciaszkowa J. (1980): O współżyciu w rodzinie”, Nasza Księgarnia. 8. Reykowski J. (1980): Z zagadnień psychologii motywacji. 9. Włodarski Z., Matczak A. (1992): Wprowadzenie do psychologii. Podręcznik dla nauczycieli.