Wykład 4-5 SWPS Master Class ZMIANA POSTAW I ZACHOWAŃ Techniki wpływu społecznego – sekwencyjne i oparte na dynamice interakcji.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Robert Rosołowski Federacja Związków Zawodowych METALOWCY
Advertisements

Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Spotkanie robocze z pracownikami PUP odpowiedzialnymi
Analiza wariancji Analiza wariancji (ANOVA) stanowi rozszerzenie testu t-Studenta w przypadku porównywanie większej liczby grup. Podział na grupy (czyli.
Metody badawcze w psychologii
Konformizm Konformizm to zmiana zachowania lub opinii osoby, która spowodowana jest rzeczywistym lub wyobrażonym naciskiem ze strony osoby lub grupy osób.
INTERAKCJE MIĘDZY ZMIENNYMI
Techniki Prezentacji Microsoft Student Consultant
Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej we Wrocławiu
U NIWERSYTET M IKOŁAJA K OPERNIKA B IBLIOTEKA W YDZIAŁU P RAWA I A DMINISTRACJI ul. Gagarina 15, Toruń tel. : (56) ; ,
Podsumowanie projektu
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Wyniki badań ankietowych uczestników projektu przed i po zakończeniu testowania modelu dr Marzenna Czerwińska Dojrzała przedsiębiorczość – innowacyjny.
Pomiar postaw. Zgodność postaw z zachowaniami
Warszawa, 23 listopada 2007 r. Ocena działalności bibliotek węgierskich wnioski i problemy Ilona HEGYKÖZI Dyrektor Biblioteki Naukowej Bibliotekarstwa,
„Student jako konsument na rynku multimediów”
Zadawanie pytań.
Ankieta została przeprowadzona z mieszkańcami Gminy Nadarzyn w ramach Młodzieżowej Akcji Obywatelskiej- 20 lat wspólnie. Pytania na które odpowiadali ankietowani:
Dydaktyka ogólna.
Planowanie szkolenia „Nigdy nie pozwalam na to, by szkoła stała się przeszkodą w mojej edukacji” Mark Twain.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Debata pt.,,Współpraca w naszej szkole odbyła się dnia 24. lutego 2014 r. Uczestniczyło w niej 11 rodziców.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie Wydział Stosowanych Nauk Społecznych.
OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości dodanej OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości.
Podstawy Techniki Cyfrowej
- bariera informacyjna w bibliotekach akademickich
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
Efektywność systemu Jacek Węglarczyk
Superwizja koleżeńska w profilaktyce wypalenia zawodowego pedagogów
Analiza wyników ankiet studenckich za rok 2014/2015 ( semestr zimowy)
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
Entropia gazu doskonałego
Przykłady dobrych praktyk: Ambasadorzy Dialogu i inne działania antydyskryminacyjne we wrocławskich szkołach Manuela Pliżga-Jonarska Wrocławskie Centrum.
Co wpływa na uczenie się uczniów?
SWPS MASTER CLASS ZMIANA POSTAW I ZACHOWAŃ Wykład 6-7 POTĘGA SŁOWA.
Przeprowadzenie badań niewyczerpujących, (częściowych – prowadzonych na podstawie próby losowej), nie daje podstaw do formułowania stanowczych stwierdzeń.
SWPS MASTER CLASS Zmiana postaw i zachowań Wykład EMOCJE.
Projektowanie kwestionariusza
Zdefiniować problem Jaki jest problem? Jakie są główne założenia? Jak chcesz śledzić przebieg funkcjonowania projektu ? metody ewaluacji Budżet Jakie źródła.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Wykład 1 Studia podyplomowe SWPS Master Class ZMIANY POSTAW I ZACHOWAŃ.
Ewaluacja jakości kształcenia – dane zbiorcze Rok akademicki 2012/2013 Semestr zimowy Dr Agnieszka Pawlak, Zakład Nauk o Rodzinie UM Dr Paweł Przyłęcki,
Prezentacja lekcji przeprowadzonej w klasie IVD w Szkole Podstawowej nr 85 w Warszawie im. Benito Juareza Rośliny Się Rumienią Beata Krysiak.
Analiza wyników ewaluacji form doskonalenia realizowanych przez CEN w Gdańsku w okresie I-VII 2016
Głos Polaków w sprawie wina
Raport z badania ilościowego przygotowany na zlecenie:
Wyniki ankiet dla rodziców przeprowadzonej w dn
ANKIETOWANIE Opracowanie: Prof. UAM dr hab. Jan Grzesiak
Dominika Muś TiR, grupa 2b
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
Pytania i odpowiedzi - Etap 1 - KTO
Regresja wieloraka – bada wpływ wielu zmiennych objaśniających (niezależnych) na jedną zmienną objaśnianą (zależą)
Jednorównaniowy model regresji liniowej
Przykładowa ankieta nt. telefonów komórkowych
Co chcieliśmy osiągnąć?
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Korelacja i regresja liniowa
Wielkość popielnic z cmentarzysk tarnobrzeskiej kultury łużyckiej a wiek i płeć osób w nich pochowanych.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Zapis prezentacji:

Wykład 4-5 SWPS Master Class ZMIANA POSTAW I ZACHOWAŃ Techniki wpływu społecznego – sekwencyjne i oparte na dynamice interakcji

Stopa w drzwiach

Dlaczego tak się dzieje? AUTOPERCEPCJA

Technika czterech ścian (Cialdini i Sagarin) Pytania wymuszają odpowiedź „tak” (Typu: Czy uważasz, że zdrowie jest ważne?) Propozycja (komercyjna) zgodna z tymi odpowiedziami („Kup preparat witaminowy”)

Technika „yes-in-the-door” (Gueguen i wsp.) Prośba wstępna: Wypełnij kwestionariusz GRUPA A „Co sądzisz o…?(10 pytań) GRUPA B „Czy warto dbać o zdrowie” (Wymuszanie 10 odpowiedzi TAK) GRUPA C Czy terroryzm jest właściwym sposobem walki o swoje cele (Wymuszanie 10 odpowiedzi NIE) GRUPA D – kontrolna (bez kwestionariusza)

Chwilę później: Prośba nie związana (!) treściowo z pytaniami kwestionariusza, zadawana przez zupełnie inna osobę niż ta, która prosiła o wypełnienie kwestionariusza EFEKT STOPY W DRZWIACH - szczególnie silny w warunkach 10 razy TAK Mechanizm? Nastawienie regulacyjne

Drzwi zatrzaśnięte przed nosem

Dlaczego tak się dzieje? Najpierw trudna, potem właściwa KONTRAST REGUŁA WZAJEMNOŚCI POCZUCIE WINY

Dynamika technik wpływu społecznego Jensen, King i Carciopollo – technika zbliżania się do celu Założenia i inspiracje: Teoria Hulla z lat 30. : im odległość do celu mniejsza, tym motywacja silniejsza (obserwacje szczurów w labiryncie, badania nad ludźmi: szybkość bicia serca i badania oporności skóry)

Badania Kivetza Program „kup dziewięć kaw, dziesiątą dostaniesz gratis”. Częstość kupowania kaw rosła tym bardziej, im bardziej ludzie zbliżali się do celu, tj. do liczby 9.

Badania Jensena, Kinga i Carciopollo nad efektywnością zbierania datków Tablica informacyjna: Mamy x dolarów, musimy zebrać y dolarów + student potrząsający puszką. Np.. Mamy 20 dolarów, musimy zebrać 500 na obiad dla bezdomnych mieszkańców naszego miasta Mamy 100 dolarów, musimy zebrać 500 Mamy 420 dolarów, musimy zebrać 500

NISKA PIŁKA Oferta początkowo atrakcyjna staje się nieatrakcyjna 56 vs 31% 53 vs 24 Zaangażowanie

To nie wszystko Oferta potencjalnie ciekawa okazuje się jeszcze lepsza

1.25, …. ale zaczynamy sprzedawać po dolarze 67% vs. 45%

5.25$ … za dwa opakowania Sprzedajemy te czekoladki w opakowaniach po dwie sztuki za 5, 25 $ 48% vs 31%

Znaleźć wygodnego świadka Autoprezentacja Problemy międzykulturowe

DTR Koncepcja identyfikacji poziomów działania Kartki kosztują 300 centów, … tj. 3 dolary, to dobry interes. 65% nabyło vs. po ok.. 35% w pozostałych warunkach

DOTYK Eksperymenty Kleinke Oddaj 10 centów: 63% vs 96% Pożycz 10 centów: 29% vs 51%

Dalsze eksperymenty Smith: poczęstowanie się kawałkiem pizzy w hipermarkecie Wills i Hamm: podpisanie petycji Patterson i inni: wypełnienie testu osobowości Hornik: odpowiadanie na pytania ankiety

Mechanizm? Bliskość interpersonalna Vs Motyw uprawnień społecznych

Ale… Badania Mortona Goldmana: Badanych proszono o wskazanie drogi na terenie campusu (część przy tym dotykano), a następnie w bibliotece proszono o pomaganie dzieciom niepełnosprawnym (inna osoba, inna sytuacja, odroczenie czasowe). Wynik: 5% vs 40% Dotyk indukuje pozytywny nastrój? Pozytywne relacje interpersonalne? A może wytrącenie z rutyny?

Dotyk a kultura Badania prowadzono w kulturach dystansu fizycznego (np. USA) i kulturach dotykowych (np. Francja)

Dotyk a płeć Generalny wzorzec: płeć dotykającego i dotykanego nieistotna

Badania własne Prośba o wrzucenie listu „bo chciał(a)bym, aby był nadany z Wrocławia, aby miał pieczątkę wrocławskiej poczty na kopercie”. N = 40 w każdych warunkach Dwa wskaźniki zmiennej zależnej: zgoda i faktyczne wysłanie listu

Kobieta zwraca się do kobiety

Kobieta zwraca się do mężczyzny

Mężczyzna zwraca się do kobiety

Mężczyzna zwraca się do mężczyzny

Czy podobnie będzie w sytuacjach komercyjnych?

Eksperyment II (kadzidełka) Uliczna sprzedaż kadzidełek (płeć eksperymentatora x płeć osoby badanej x dotyk-bez dotyku) N = 50 w każdych warunkach

Kobieta sprzedaje kobiecie

Kobieta sprzedaje mężczyźnie

Mężczyzna sprzedaje kobiecie

Mężczyzna sprzedaje mężczyźnie

Dlaczego? Polska męska homofobia

Badanie III Skala męskiej homofobii (wypełniana wraz z poleceniem narysowania drzewa dla zamaskowania celu badania) Po wyjściu badany indagowany przez mężczyznę (dotykającego go lub nie), składającego prośbę o sędziowanie zawodów halowej piłki nożnej uczniów szkół podstawowych [N=20 w każdym z warunków]

Skala do badania męskiej homofobii Herek (1994) ALTG-R scale; subskala ATG, mierząca postawy wobec homoseksualnych mężczyzn 10 itemów, jeden czynnik, w PL alfa =.68 (1) zdecydowanie się nie zgadzam do 9 (zdecydowanie się zgadzam)

Przykładowe itemy Homoseksualnym mężczyznom powinno się zakazać pełnienie zawodu nauczyciela Męski homoseksualizm jest obrzydliwy Męska para homoseksualna powinna mieć takie same prawo do adoptowania dziecka, jak para heteroseksualna [-] Męski homoseksualizm jest perwersją

Predykcje: Wynik w skali homofobii nie będzie miał związku z wielkością uległości w sytuacji prośby bez dotyku Będzie miał związek z uległością w sytuacji prośby z dotykiem (większa homofobia = mniejsza uległość w tych warunkach)

Wyniki: Średni wynik w skali męskiej homofobii: (w badaniach amerykańskich między a 56.24) Większa średnia liczba deklarowanego sędziowania rozgrywek piłkarskich w warunkach bez dotyku niż z dotykiem (8.14 vs. 6.26; t = 5.63, p <.001) Korelacje wyniku w skali homofobii i uległości : w warunkach neutralnych r =.06; w warunkach dotyku r = -.54

UŻYWANIE IMIENIA

SPECYFIKA KULTUROWA