PRZEMIANY POJĘCIA SZTUKA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Platon Cz. 1.
Advertisements

WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Religia.
Wykład I Co to jest socjologia?.
czyli Wprowadzenie do filozofii
My i przestrzeń publiczna
Zainteresowania.
Jak mówić o Bogu?.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
Podstawowe prawa i wolności człowieka
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
Socjologia jako nauka o społeczeństwie
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 11 i 12 Nowa teoria mikroekonomiczna – Koncepcje przedsiębiorstwa i przedsiębiorczości.
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii- wykład II
Biblia księgą Boga i ludzi
Granice poznania. Granice poznania.
Filozofia polityki.
Filozofia polityki 2.
Skąd pochodzą zasady moralne?
Kulturapojęcie i problem
Filozoficzna teoria zmienności i rozwoju
Sofiści.
Plotyn ok
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
„Człowiek jest otwarty na Boga”
Pojęcie filozofii Etymologia (greka antyczna): phileo – kocham, miłuję i sophia – mądrość, wiedza philosophia - umiłowanie mądrości.
Animacja kultury.
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Cechy prawa wyznaniowego i prawa kościelnego
Scholastyka.
Innowacja pedagogiczna
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
Pociąg do muzyki Warsztaty muzyczne dla dzieci i rodziców.
Matematyka w życiu codziennym
istotne cechy kryterium:
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
„Wiara i rozum są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy. Sam Bóg zaszczepił w ludzkim sercu pragnienie poznania prawdy,
Demiurg Demiurg budowniczy świata, doskonała siła twórcza Na podstawie: Uniwersalna encyklopedia PWN © Wydawnictwo Naukowe PWN S.A. (gr. δημιουργός dēmiourgós)
KLUB WIBRACJE. Jest to inicjatywa rodziców przy ZPSM nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie. Jej celem jest ukazanie muzyki w szerokim kontekście.
Co to jest polityka Rozróżniamy kilka definicji słowa ,,Polityka’’:
Pojmowanie dzieła sztuki i piękna
Prezentacja Pt.,,PITAGORAS” Joanna W Julia S Klasa II.
Szkoła wiślicka w średniowieczu.
Skutki grzechu pierwszych ludzi:
Anna Głąb HISTORIA FILOZOFII
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
FilozofiA.
Matematyka w Starożytności.
Wykład nr 2 Wielkie pytania filozoficzne
Wstęp do filozofii Wykład nr 1 O filozofii.
RENESANS KAROLIŃSKI.
Wstęp do filozofii Wykład nr 5 (JW) Argument ontologiczny jako przykład argumentacji filozoficznej.
SOCJOLOGIA WYKŁAD I KSZTAŁTOWANIE SIĘ MYŚLI SOCJOLOGICZNEJ.
Za T. Buzanem i R. Keenem „Księga geniuszu” A UTOSPRAWDZIAN KREATYWNOŚCI Z. K ORZENIEWSKI, DODN.
Matematyka w sztuce.. Co to jest sztuka w matematyce? Wydawać by się mogło, iż matematyka i sztuka to dwie zupełnie różne dziedziny. Z jednej strony surowość.
Każdy z nas jest filozofem – zagadnienia wstępne Materiały dla II klasy LO.
NAUKA. KULTURANATURA to co człowiek dodaje do natury to co istnieje samo z siebie NAUKA SZTUKA MORALNOŚĆ RELIGIA.
1. Podstawy estetyki i makijażu
RIVER CROSSING KOMA 2016.
Szkoła wiślicka w średniowieczu.
Idealizm. Cz.1. W poszukiwaniu ponadczasowego piękna /starożytni Grecy, Bernini, Canova/
Proporcje Podstawy.
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
"JASKINIA PLATONA". PLATON Platon, (ur. 427 p.n.e., zm. 347 p.n.e.) – grecki filozof. Twórca systemu filozoficznego zwanego obecnie idealizmem platońskim.
Dylematy teoretyczne w socjologii (prawa)
Kultura współczesnego świata
Koncepcja idealnego kodeksu
Zapis prezentacji:

PRZEMIANY POJĘCIA SZTUKA Wojciech Bałus PRZEMIANY POJĘCIA SZTUKA

Pojęcie sztuki w starożytności Ars est systema praeceptorum universalium, consentientium, ad unum eundemque finem tendentium „Sztuka jest to zespół powszechnych, trafnych i pożytecznych przepisów służących określonemu celowi” (Galenus) Sztuka to umiejętność, technē (τέχνη), ars Sztuka to działalność racjonalna (przepisy) Sztuka to działalność nakierowana na cel To nie episteme, lecz doxa Podział sztuk na wolne (nauki) i mechaniczne (rzemiosło) Pozycja artysty: rzemieślnik

Naśladownictwo a ingenium Platon i sztuki naśladowcze Państwo, księga X: idea – bóg łóżko – wykonawca, stolarz łóżko namalowane – malarz eidos (εϊδος) a eidolon (εϊδωλου) Sztuki naśladowcze (μιμητική τέχνη) Problem sztuk natchnionych μανική: szał, szaleństwo, zachwyt, natchnienie, namiętność

„ars est recta ratio factibilum” Średniowiecze „ars est recta ratio factibilum” Św. Tomasz z Akwinu, Summa theol., I-a II-ae q. 57a ad 1 trobador - trubadur scientia agendum faciendum

Podział sztuk (artes) w średniowieczu Martianus Capella, De nuptiis Philologiae et Mercuri (Satyricon) sztuki wyzwolone (artes liberales) trivium gramatyka retoryka dialektyka quadrivium arytmetyka Geometria astronomia muzyka --- teoria muzyki sztuki mechaniczne (artes mechanicae)

Pitagoras (VI w. przed Chr.) Młoty w kuźni: 6, 8, 9, 12 jednostek wagi (1:2, 2:3, 3:4) Proporcja arytmetyczna: 9 – 6 = 12 – 9 śr. 9 Proporcja harmoniczna: (8 – 6) : 6 = (12 – 8) : 12 śr. 8

Renesans: sztuka to nauka humanistyczna 1 Renesans: sztuka to nauka humanistyczna 1. Posługuje się matematyczną perspektywą

2. Posługuje się matematycznymi proporcjami

3. Posługuje się matematycznymi proporcjami w architekturze, a wzorem dla nich jest doskonałe ludzkie ciało

Nowa pozycja artysty – „divinus” Dlaczego wszyscy mężowie, którzy byli niepospolitymi albo w zakresie filozofii, albo jako mężowie stanu, albo w dziedzinie poezji, albo w umiejętnościach, odznaczali się usposobieniem melancholicznym Pseudo-Arystoteles [Teofrast], Zagadnienia przyrodnicze, problemat XXX, 1

Wiek XVIII: nowe rozumienie pojęcia „sztuka” Kant: nowa definicja sztuki „Jeżeli sztuka, opierając się na poznaniu pewnego możliwego przedmiotu, wykonuje jedynie czynności potrzebne do jego urzeczywistnienia – jest ona sztuką mechaniczną; jeśli zaś bezpośrednio ma na celu uczucie rozkoszy, nazywa się sztuką estetyczną. Ta zaś jest sztuką bądź przyjemną, bądź piękną. Przyjemną jest ona, gdy jej celem jest to, by rozkosz towarzyszyła wyobrażeniom jako samym tylko czuciom, piękną zaś wtedy, gdy ma im towarzyszyć jako [pewnym] rodzajom poznania” Kant, Krytyka władzy sądzenia Sztuka i piękno Winckelmann: „Die Schönheit [ist] der höchste Endzweck und […] der Mittelpunkt der Kunst” (Geschichte der Kunst des Altertums) [Piękno jest najwyższym celem ostatecznym i punktem centralnym sztuki] Charles Batteux, Les beaux arts reduits à un même principe, 1747

Wiek XIX: idealistyczna koncepcja sztuki Sztuka – filozofia – religia „Sztuka dzięki temu, że zajmuje się prawdą jako absolutnym przedmiotem świadomości, należy również do absolutnej sfery ducha i z punktu widzenia treści stoi na tym samym gruncie, co religia w ściślejszym znaczeniu tego słowa oraz filozofia. (…) Wobec jednakowej treści tych trzech królestw absolutnego ducha, różnią się one od siebie tylko co do formy, w której swój przedmiot, absolut doprowadzają do naszej świadomości” Ideał „W tym ujęciu idea, jako zgodnie ze swym pojęciem ukształtowana rzeczywistość, jest tym, co nazywamy ideałem” Hegel, Wykłady o estetyce

Skutki nowej definicji sztuki Artysta to geniusz, czyli nikt nie może mu nic narzucić: „Cóż rozumiemy przeważnie przez geniusz, jeśli nie zdolność tworzenia wielkich rzeczy bez tych środków, które się zazwyczaj za konieczne do tego celu uważa? Geniusz różni się od dobrego rozumu, jak czarodziej od dobrego budowniczego; on wznosi swój gmach przy pomocy środków niewidzialnych, ten używając sztucznie zwykłych środków. Dlatego uważano zwykle geniusza za coś boskiego. Nigdy się nikt nie stał bez boskiego natchnienia wielkim człowiekiem” Edward Young, Conjectures on Original Composition. In Letter of Sir Charles Grandison, 1757

Skutki nowej definicji sztuki Produkty artysty, jako wytwory geniuszu, sięgają najwyższego („boskiego”) piękna Produkty te nie spełniają żadnej funkcji użytkowej – mają się wyłącznie podobać Jako produkty geniuszu przeznaczone do kontemplacji powinny być wystawiane w świątyniach sztuki – powstają nowoczesne muzea Sztuka jest tym, co artysta uzna za sztukę

Antysztuka Sztuka nie jest poszukiwaniem piękna; piękno jest banalne, konwencjonalne Należy zerwać z tradycją, która narzuca przestarzałe wzory piękna Sztuka ma być zaangażowana i krytyczna Sztuka ma wstrząsać, a nie zmuszać do kontemplacji Marcel Duchamp, Fontanna, 1917 (readymade)