Klasy II Gimnazjum.  Głównym założeniem naszej wycieczki było oddanie hołdu poległym Żołnierzom poprzez zapalenie zniczy na Cmentarzu Powązkowskim.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
odzyskania niepodległości Polski
Advertisements

Wydarzenia z życia szkoły
Dla tych co umierali i cierpieli za Ojczyznę w XX wieku
Cmentarz Wojskowy na Powązkach
ROK SZKOLNY 2007/2008 OPRACOWAŁ MAREK BORCHERT
Święto Niepodległości-11 listopada
Patriotą być dziś- to takie łatwe…
,,Żołnierze Wyklęci”.
Żołnierze Wyklęci, autor Rafał Marciniak,
Sprawozdanie z realizacji projektu Solidarna Szkoła
1 marca – Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”
NASZA SZKOŁA W KLUBIE SZKÓŁ WESTERPLATTE
Wychowanie patriotyczne i obywatelskie
11 listopada Święto Odzyskania Niepodległości.
Piękno jest na to, żeby zachwycało
Westerplatte.
18 stycznia 1945 roku Tego pamiętnego dnia, kolumny ewakuowanych z obozu Auschwitz więźniów i więźniarek przemierzały ulice Świerklan, kierując się w stronę.
Kliknij ikonę, aby dodać obraz WARSZAWA ( r.) PREZENTACJĘ WYKONAŁY: Paulina Szmarowska, Adrianna Szwedzka.
Polskie Państwo Podziemne.
Żołnierze wyklęci – niezapomniani bohaterowie „Ponieważ żyli prawem wilka, historia o nich głucho milczy”
Żołnierze Wyklęci.
Święto Niepodległości
Zdaniem nauczycieli: Ponieważ podstawa programowa jasno definiuje nasze priorytety: „W procesie kształcenia ogólnego szkoła podstawowa kształtuje u uczniów.
Warszawa – Wycieczka Szkolna
„Żołnierze Wyklęci Żołnierze niezłomni - Armii Krajowej”
Sebastian Kończak Kl. I LO
Strzelec i Orlęta ZS-Strzelec Orlęta Tyczyn
Dzień Europejski Dzień Europejski Co roku 1 czerwca obchodzimy w naszej szkole,,Dzień Europejski’’.Każda klasa przygotowuje prezentacje związaną z określonym.
„Egzekucja 100 Polaków”.
Spotkanie z przeszłością. Lekcja historii klasy III B w Muzeum Powstania Warszawskiego, 18 września 2015r.
JEDLANKA. Jedlanka na mapie, czyli, gdzie nas szukać?
Święto Biblioteki Szkolnej w tym roku uczciliśmy w dniu 22 października 2015r. przedstawieniem inscenizacji z wykorzystaniem utworów następujących pisarzy:
Samotność na obczyźnie z życiorysu Juliusza Słowackiego
Narodowe Święto Niepodległości
1 listopada Kościół katolicki obchodzi uroczystość Wszystkich Świętych
96. ROCZNICA ODZYSKANIA NIEPODLEGŁOŚCI PRZEZ POLSKĘ
ŻOŁNIERZE WYKLĘCI.
antykomunistyczny, niepodległościowy ruch partyzancki, stawiający opór
„NIE WSZYSTEK UMRĘ…” Ksiądz Prałat Adam Abramowicz w naszej pamięci.
Święto Niepodległości Ważna data Ważna data Ważna data Ważna data Kim był Józef Piłsudski Kim był Józef Piłsudski Kim był Józef Piłsudski Kim był Józef.
KALENDARIUM ROCZNIC PAŃSTWOWYCH STYCZEŃ 1– Światowy Dzień Pokoju 21– DZIEŃ BABCI 22– DZIEŃ DZIADKA 27– Dzień Pamięci Ofiar Nazizmu 27– Dzień Pamięci.
Plan prezentacji: Temat zajęć Kilka ważnych wydarzeń z życia pisarza
Karolina, Barbara, Dominika, Magdalena, Monika Klasa III B KOBIETY WALCZĄCE PODCZAS II WOJNY ŚWIATOWEJ.
Miejsca pamięci narodowej w mojej gminie i powiecie
1 1.
NIEZŁOMNY PUSZCZYK Rys biograficzny por. Wacława Grabowskiego.
PAMIĘĆ W KAMIENIU WYKUTA Praca konkursowa w ramach projektu edukacyjnego „Póki nie jest za późno”
 Czy zastanawialiście się kiedyś kim jest osoba/osoby, których imieniem i nazwiskiem nazwana jest ulica, na której mieszkamy, przy której znajduje się.
11 listopada – Święto Niepodległości.
Lekcja Temat: Walka z komunizmem. Podr. s Zeszyt ćw. s
Bóg, Honor i Ojczyzna W górę sztandar z orłem wznieś, Niech nie spotka Nas już żadna klęska, My pójdziemy tam gdzie pieśń, Bije prawdą ze szczerego serca,
Odbiorą mi tylko życie. A to nie najważniejsze. Cieszę się, że będę zamordowany jako katolik za wiarę świętą, jako Polak za Polskę niepodległą.
Żołnierze wyklęci.
11 KARPACKA DYWIZJA PIECHOTY
AKCJA SPOŁECZNO – EDUKACYJNA „ŻONKILE”
Danuta Siedzikówna ps. „INKA”
MAŁOPOLSKA – MOJE MIEJSCE NA ZIEMI, MOJA MAŁA OJCZYZNA
Danuta Siedzikówna ps.„INKA”
„TYM, CO ZA OJCZYZNĘ…” – OBCHODY ŚWIĘTA NIEPODLEGŁOŚCI
Patronaty i współpraca: Urząd Marszałkowski, Urząd Wojewódzki, Kuratorium Oświaty, IPN, Instytut Historii Uniwersytetu Rzeszowskiego, Polskie Towarzystwo.
NASZA SZKOŁA W KLUBIE SZKÓŁ WESTERPLATTE
lat od odzyskania przez Polskę Niepodległości
ROGATKA BRÓDNOWSKA (WILEŃSKA)
Narodowe Święto Niepodległości
Opracował: Filip Kałuziński kl. I Korekta: Ewa Knyspel
Kim byli ?.
Zapis prezentacji:

Klasy II Gimnazjum

 Głównym założeniem naszej wycieczki było oddanie hołdu poległym Żołnierzom poprzez zapalenie zniczy na Cmentarzu Powązkowskim. Kiedy dotarliśmy na miejsce, pan przewodnik opowiedział nam pokrótce bogatą historię Panteonu Mauzoleum Żołnierzy Wyklętych. Dowiedzieliśmy się jak powstał i jakie wydarzenia miały tam miejsce. Poznaliśmy nazwiska i historię bohaterów. Mogliśmy przyjrzeć się im z bliska. Mieliśmy możliwość podziwiania też wielu innych ciekawych obiektów. Przewodnik Krzysztof Stańczuk Krzyże Bohaterów Ojczyzny Pomnik Virtuti Militari

Wnętrze Panteonu Mauzoleum Wyklętych-Niezłomnych Pomnik ofiar katastrofy smoleńskiej Pomnik poświęcony poległym żołnierzom I Dywizji Piechoty WP

Złożenie kwiatów i zapalenie zniczy przez uczniów klas II Gimnazjum przy Panteonie Mauzoleum na Łączce na Wojskowych Powązkach. Uczniowie klasy II B Gimnazjum Uczniowie klasy II A Gimnazjum

 Następnie udaliśmy się na warszawską Wolę, aby złożyć kwiaty pod pomnikiem sanitariuszki- Danuty Siedzikówny, rozstrzelanej przez komunistycznych oprawców. Pomnik ten znajduje się na terenie kościoła św. Stanisława Biskupa i Męczennika oraz Katolickiego Zespołu Edukacyjnego im. ks. Piotra Skargi przy ulicy Bema 73/75. Pomnik Danuty Siedzikówny

"Jest mi smutno, że muszę umierać. Powiedzcie mojej babci, że zachowałam się jak trzeba". ~ Danuta Siedzikówna ps. "Inka"

„ Znalazłem w sobie radość wynikającą ze świadomości, że chce walczyć.” ~ Witold Pilecki

 Jacek Karczewski, mgr. historii z ukierunkowaniem na historię współczesną, autor artykułu w kwartalniku „Wyklęci”, dyrektor Muzeum Żołnierzy Wyklętych w Ostrołęce. Panu Jackowi towarzyszył Józef Poteraj - polski pisarz Jaworzniak, autor wielu książek i artykułów o charakterze patriotycznym, emerytowany profesor szkół średnich. Jacek Karczewski Józef Poteraj

 Dlaczego Pan Jacek Karczewski ?  Ponieważ jest współinicjatorem powstania w Ostrołęce Muzeum Żołnierzy Wyklętych, a od 2015 r. pełni tam funkcję dyrektora. Któż zatem lepiej mógłby opowiedzieć nam o życiu żołnierzy określonych mianem. Niepokornych, Niezłomnych, Wyklętych.  Dyrektor Karczewski zaangażowany jest w liczne inicjatywy o charakterze patriotycznym. Propaguje etos Polskiego Państwa Podziemnego oraz antykomunistycznego podziemia niepodległościowego. W kwartalniku „WYKLĘCI" mogliśmy przeczytać artykuł Pana Jacka: „Muzeum Żołnierzy Wyklętych” w Ostrołęce.  Wizyta wybranego gościa spotkała się z naszym ogromnym zainteresowaniem. Zainteresowały nas losy żołnierzy, o których wiedzieliśmy niewiele. Dyskusja przybliżyła nam ich osobowości, godność i honor jakim się kierowali w swoich działaniach. Pan Jacek w bardzo ciekawy sposób opowiadał o udziale kobiet w antykomunistycznym podziemiu zbrojnym. Najbardziej znaną postacią była młodziutka dziewczyna – Danuta Siedzikówna, ps „Inka”, która zachowała się „jak trzeba”. Nasi goście przybliżyli nam również sylwetki innych bohaterskich kobiet. Z ogromną satysfakcją stwierdzamy, że spotkanie było bardzo udane i dostarczyło nam dużej dawki wiedzy.

Autor bardzo ciekawie, z wieloma interesującymi i ważnymi dla historii szczegółami, opisał wielu jaworznickich kolegów, a także UB w latach Książka była wielkim sukcesem, gdyż rozjaśniała mroki dziejów PRL.

 8 marca w ramach Projektu Edukacyjnego wybraliśmy się wraz ze swoimi wychowawcami do kina. Obejrzeliśmy tam film pt. „Historia Roja” reżyserowany przez Jerzego Zalewskiego. Film opowiada o losie Żołnierzy Wyklętych nawiązując tym samym do tematyki projektu. Była to kolejna z tego cyklu nietypowa lekcja historii. Film nie należał do najłatwiejszych i dlatego do jego pełnego zrozumienia przydała się wiedza historyczna, ale na jej brak nie możemy narzekać.

 Film Wincentego Ronisza opowiada o losach tysięcy uczestników powojennego podziemia zbrojnego. Walczyli samotnie w lasach, bez nadziei na zwycięstwo, wierni ideałom wolnej i rządzonej przez demokratycznie wybrane władze Polsce. Dopiero po blisko pół wieku rację przyznano Żołnierzom Wyklętym.

 Na lekcji obejrzeliśmy film pt.” Tożsamość Niezłomnych”, który opowiadał o dwunastu polskich bohaterach, którzy mieli być zapomnieni i wymazani z Narodowej historii. Byli wierni Polsce dlatego walczyli i ginęli. Rodziny żołnierzy którzy byli ofiarami terroru komunistycznego, po latach walki odzyskały ich nazwiska.

 Drugim filmem który obejrzeliśmy na lekcji był felieton o żołnierzach, którzy nie złożyli broni po wojnie i sprzeciwili się narzuconemu siłą komunizmowi. Najczęściej płacili za to najwyższą cenę. W czasach PRL-u traktowano ich jak bandytów i wrogów ludu. Ale od 3 lat, Żołnierze Wyklęci, 1 marca obchodzą swoje święto.

 Dzisiejszy dystans biegu rodzinnego to 1963m. Wiąże się to z datą zamordowania sierż. Józefa Franczaka, ostatniego z Żołnierzy Wyklętych. KU PAMIĘCI OSTATNIEGO ŻOŁNIERZA WYKLĘTEGO

„Po usłyszeniu tak wielu niezwykłych historii o ludziach zasłużonych dla naszej Ojczyzny poczuliśmy wdzięczność za ich niezłomność, dzięki której my możemy dziś spokojnie żyć. Powinniśmy być dumni z tego że jesteśmy Polakami.”