E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
EDUKACYJNE FORUM KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
Advertisements

E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4. Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4. Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4. Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4. Otwartość systemu.
EDUKACYJNE FORUM KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
ZMIANY W SZKOLNICTWIE PODNADGIMNAZJALNYM. GIMNAZJUM – 3 lata nauki Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych 3 lata LO 3 lata Technikum 4 lata Egzaminy potwierdzające.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
Opiekun osób starszych
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Woli Gimnazjum i co dalej?
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
Ideą projektu jest polepszanie jakości życia osób niepełnosprawnych oraz wyrównywanie szans w dostępie do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym jak.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
SZKOLNE KOŁO WOLONTARIATU W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH I OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH IM. S. ŻEROMSKIEGO W CZĘSTOCHOWIE Al. Niepodległości 16/18 Częstochowa
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Morawicy
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
EDUKACYJNE FORUM KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
EDUKACYJNE FORUM KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
EDUKACYJNE FORUM KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
w świetle Ustawy „Za Życiem”
Zapis prezentacji:

E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu edukacji w kontekście uczenia się przez całe życie Poddziałanie Upowszechnianie uczenia się przez całe życie M ULTIMEDIALNY K ATALOG Z AWODÓW ZAWÓD: TERAPEUTA ZAJĘCIOWY

ZADANIA ZAWODOWE ŚRODOWISKO PRACY PREDYSPOZYCJE KARIERA ZAWODOWA MASZYNY I NARZĘDZIA TERAPEUTA ZAJĘCIOWY WARUNKI FIZYCZNE LITERATURA CZY WIESZ, ŻE …?

C ZYM ZAJMUJE SIĘ T ERAPEUTA ZAJĘCIOWY ? ZADANIA ZAWODOWE : dbanie o bezpieczeństwo podopiecznych, motywowanie podopiecznych do rozwijania zainteresowań, w celu podnoszenia ich kompetencji społecznych, uczenie podopiecznych wykonywania czynności przydatnych w życiu codziennym, przeprowadzanie wywiadów z podopiecznym oraz wywiadu środowiskowego, określającego sytuację podopiecznego, diagnozowanie stanu funkcjonowania podopiecznego w sferze bio-psycho-społecznej oraz określanie jego predyspozycji i możliwości, dbanie o wieloaspektową rehabilitację i aktywizację podopiecznych, przygotowywanie planów terapii i sporządzanie dokumentacji terapeutycznej.

Miejsce wykonywania pracy Charakter pracy Praca terapeuty zajęciowego wymaga współpracy z innymi specjalistami: psychologiem, fizjoterapeutą, lekarzem, pedagogiem. J AKA JEST SPECYFIKA ŚRODOWISKA PRACY T ERAPEUTY ZAJĘCIOWEGO ? Terapeuta zajęciowy wykonuje swoją pracę głównie w pomieszczeniach – salach/ pracowniach, ale również na otwartej przestrzeni.

J AKA JEST SPECYFIKA ŚRODOWISKA PRACY T ERAPEUTY ZAJĘCIOWEGO ? Możliwości zatrudnienia Terapeuta zajęciowy może znaleźć zatrudnienie, m.in. w: warsztatach terapii zajęciowej, świetlicach terapeutycznych, zakładach pomocy społecznej, domach pomocy społecznej, ośrodkach reorientacji zawodowej, oddziałach szpitalnych (między innymi: geriatrycznym, psychiatrycznym, neurologicznym, dziecięcym), sanatoriach, hospicjach, szkołach specjalnych. Stanowiska pracy terapeuta zajęciowy.

Czas pracy Praca terapeuty zajęciowego wykonywana jest zazwyczaj w stałych godzinach, w dni robocze, godzin dziennie. Zarobki Zarobki terapeuty zajęciowego uzależnione są od miejsca zatrudnienia i kształtują się na poziomie średnio 1800 zł brutto (Źródło: ). Czynniki zagrażające zdrowiu W pracy terapeuty zajęciowego nie występują znaczące czynniki zagrażające zdrowiu. J AKA JEST SPECYFIKA ŚRODOWISKA PRACY T ERAPEUTY ZAJĘCIOWEGO ?

J AKICH MASZYN I NARZĘDZI UŻYWA T ERAPEUTA ZAJĘCIOWY ? Odtwarzacz płyt CD Pędzel Gitara Przybory kuchenne Sprzęt gospodarstwa domowego

M ASZYNY, NARZĘDZIA, MATERIAŁY Sprzęt gospodarstwa domowego narzędzia i urządzenia powszechnie użytkowane w gospodarstwie domowym (pralka, lodówka, kuchenka, suszarka…).

M ASZYNY, NARZĘDZIA, MATERIAŁY elektroniczne urządzenie cyfrowe, służące do odtwarzania płyt cd z nagranym dźwiękiem w formacie audio za pomocą wiązki lasera. Odtwarzacz płyt CD

M ASZYNY, NARZĘDZIA, MATERIAŁY narzędzie malarskie służące do przenoszenia i nakładania farb na malowana powierzchnię. Pędzel

M ASZYNY, NARZĘDZIA, MATERIAŁY instrument muzyczny z grupy strunowych szarpanych z pudłem rezonansowym, grafem i programami na podstrunnicy. Gitara

M ASZYNY, NARZĘDZIA, MATERIAŁY narzędzia wykorzystywane do przygotowywania różnych potraw oraz pomocne przy spożywaniu potraw. Przybory kuchenne

J AKIE PREDYSPOZYCJE POWINIEN POSIADAĆ T ERAPEUTA ZAJĘCIOWY ? W wykonywaniu zawodu terapeuty zajęciowego bardzo przydatne są uzdolnienia informatyczne, techniczne, artystyczne, krawieckie oraz kulinarne. Niezbędne są uzdolnienia manualne i łatwość w nawiązywaniu kontaktów oraz przekazywaniu wiedzy. Cechami niezbędnymi w tym zawodzie są: umiejętność nawiązywania relacji, duża wrażliwość, empatia, życzliwość, cierpliwość, wyrozumiałość, opanowanie, odpowiedzialność, spostrzegawczość, refleks, koncentracja i podzielność uwagi, bogata wyobraźnia, kreatywność, zdolności organizacyjne, otwartość na ciągłe doskonalenie i podnoszenie kwalifikacji, umiejętność organizowania czasu wolnego innym.

J AKIE WARUNKI FIZYCZNE SĄ NIEZBĘDNE W TYM ZAWODZIE ? Do wykonywania zawodu terapeuty zajęciowego niezbędny jest dobry stan zdrowia, wytrzymałość fizyczna, zręczność rąk i palców, znaczna sprawność ruchowa, dobry wzrok i słuch, prawidłowa koordynacja wzrokowo- ruchowa, swobodne komunikowanie się. Do przeciwwskazań w wykonywaniu zawodu terapeuty zajęciowego należą choroby kręgosłupa, zaburzenia psychiczne, zaburzenia równowagi, omdlenia, choroby skóry, nosicielstwo chorób zakaźnych, uzależnienia.

I NFORMACJE DLA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ Istnieje możliwość wykonywania zawodu przez osoby z niepełnosprawnością, o ile pozwalają jej na to warunki zdrowotne. Ostateczną decyzję o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kształcenia w zawodzie podejmuje zawsze lekarz medycyny pracy.

JAKIE SĄ MOŻLIWOŚCI ROZWOJU W TYM ZAWODZIE? Można kontynuować naukę kształcąc się na studiach wyższych. Przykładowe kierunki: JAK ZOSTAĆ T ERAPEUTĄ ZAJĘCIOWYM ? * Kształcenie wyłącznie w szkole dla młodzieży. Terapeuta zajęciowy Szkoła Policealna* - 2 lata Egzamin potwierdzający kwalifikację Z.9 Szkoła Policealna* - 2 lata Egzamin potwierdzający kwalifikację Z.9 1. Studia wyższe zawodowe (licencjat), np. Psychologia, Pedagogika, Fizjoterapia, Terapia zajęciowa. Liceum Ogólnokształcące- 3 lata / Technikum - 4 lata 3. Kursy i szkolenia kwalifikacyjne. Gimnazjum 2. Studia podyplomowe, np. Gerontologia, Oligofrenopedagogika, Tyflopedagogika, Surdopedagogika.

C ZY WIESZ, ŻE …? C IEKAWOSTKI W końcu wieku XVIII i na początku XIX dr Pinel we Francji wprowadził terapię zajęciową do szpitali dla umysłowo chorych. W Polsce terapia zajęciowa zaistniała na przełomie wieku XIX i XX. Jednak jej faktyczny rozwój przypada na okres po drugiej wojnie światowej, przy oddziałach psychiatrycznych, gruźliczych, rehabilitacji medycznej, sanatoriach. Warsztaty terapii zajęciowej (WTZ) w Polsce zaczęto tworzyć od 1991 roku.

„Terapia zajęciowa”, K. Milanowski, „Terapia zajęciowa- terapia przez sztukę” M. Piszczek, „Zajęcia pozalekcyjne i terapia zajęciowa z osobami o obniżonej sprawności umysłowej”, T. Kott, „Rehabilitacja zawodowa osób niepełnosprawnych”, T. Majewski, „Stan rehabilitacji i potrzeby rehabilitacyjne osób o poszczególnych rodzajach niepełnosprawności”, J. Kisperski, A. Ostrowska, „Terapia zajęciowa w rehabilitacji medycznej. Podręcznik dla studentów i terapeutów”, J. Rottermund, J. Nowotny. C O CZYTAĆ ? L ITERATURA FACHOWA

Podstawa programowa kształcenia w zawodzie, Opracowano na podstawie dokumentu z dnia 7 lutego 2012 r. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego z późn. zmianami. Informator o egzaminie potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie CKE, Materiały projektu „Poznaj swoje zainteresowania i świat szkolnictwa zawodowego”, Strony internetowe szkół prowadzących kształcenie w zawodzie. „Podręcznik oceny zawodów z punktu widzenia różnych rodzajów niepełnosprawności. Zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego” ( rmacyjno_metodyczne/zeszyt_14.pdf ). rmacyjno_metodyczne/zeszyt_14.pdf (Raport Sedlak&Sedlak). B IBLIOGRAFIA

WYWIAD Z T ERAPEUTĄ ZAJĘCIOWYM

SPRAWDŹ SWOJĄ WIEDZĘ - QUIZY Zapoznałeś się z charakterystyką zawodu. Teraz sprawdź swoją wiedzę i predyspozycje do zawodu rozwiązując quizy interaktywne.