1 „Konkurencyjność polskich producentów żywności” Iwona Szczepaniak 19 maja 2006.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rok po wejściu do Unii Europejskiej
Advertisements

Stan polskiej gospodarki żywnościowej po wejściu do Unii Europejskiej
„Konkurencyjność polskich producentów żywności po wejściu do UE” Iwona Szczepaniak grudzień 2005, Warszawa.
Musi mieć dobre rozeznanie w sektorze swojej działalności Musi mieć dostęp do wysoko kwalifikowanej kadry menedżerskiej Musi wykorzystywać czynniki twórcze.
Charakterystyka branży By Tomasz Kospin, Piotr Krogulski
Oś 1 Zwiększenie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej 6 listopad 2009 r.
Unia Europejska Oparta na trzech filarach I filar-gospodarczy
Pomiar aktywności gospodarczej Produkt Krajowy Brutto (PKB)
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
WTO – przyczyny i skutki liberalizacji światowego handlu rolnego.
Instytut Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego
Rynki konkurencji niedoskonałej
Rynek mięsny na przykładzie sektora wieprzowego
Rynek mięsny na przykładzie sektora wieprzowego
Spółdzielczość w ujęciu ekonomicznym. SILNE STRONY -1 Wysoka jakość z elementami dziedzictwa narodowego Cena adekwatna do jakości Wyroby unikatowe Wyroby.
WSPARCIE INNOWACJI W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM NA PRZYKŁADZIE
Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Zadanie 2 Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Kierunek.
Zagadnienia materiałowo-surowcowe w produkcji mebli w Polsce Maciej Formanowicz, Marek Adamowicz, Tomasz Wiktorski Międzynarodowa konferencja Rynek drewna.
Seminarium naukowe WSZiP w dniu Tendencje zmian w gospodarce w 2011 roku Polska na tle Europy Finanse państwa Prognozy na 2012 rok P relegenci:
DZIESIĘĆ ZASAD ZDROWEGO ŻYWIENIA
Piramida żywieniowa-czy warto według niej żyć ?
DANE SZKOŁY Nazwa szkoły:
POLSKA PLATFORMA TECHNOLOGICZNA ŻYWNOŚĆ Warszawa
mgr rekreacji ruchowej
Inwestycja w NetBrokers. Historia 18 stycznia 2000powołanie spółki marzec 2000 do grona udziałowców dołącza ComArch SA 1 czerwca 2000uruchomienie programu.
ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA DZIECI I MŁODZIEŻY W WIEKU SZKOLNYM
Pokarm, który jesz, powinien ci dostarczyć wszystkiego, co niezbędne jest do życia i wzrostu. Aby być silnym i zdrowym, musisz jeść różne potrawy, ponieważ.
PIRAMIDA ZROWEGO ŻYWIENIA
Wykonała Paulina Bielajewa
Racjonalne Odżywianie
I - 1 „Zmieniamy Polski Przemysł” RYNEK DYSTRYBUCJI STALI Katowice, 21listopada 2005 r.
ODŻYWIAMY SIĘ ZDROWO! JESTEŚMY AKTYWNI FIZYCZNIE!
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
ZAWÓD: CUKIERNIK Produkuje i dekoruje wyroby ciastkarskie i cukiernicze, np. ciasta, torty, lody, pieczywo cukiernicze.
Międzynarodowa integracja gospodarcza
UNIJNE PROGRAMY STRUKTURALNE Uniwersytet Warmińsko – Mazurski w Olsztynie Katedra Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska Prowadzący: dr hab. Katarzyna Brodzińska.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Poddziałanie: Wsparcie dla nowych uczestników systemów jakości. Poddziałanie: Wsparcie na przeprowadzenie.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Tworzenie grup i organizacji producentów (M09)
JAK JEŚĆ I BYĆ ZDROWYM.
TECHNOLOGIA OWOCÓW I WARZYW
ANALIZA PRODUKCJI I PRZYCHODÓW
WYKAZ WYMAGAŃ, JAKIE MUSZĄ SPEŁNIAĆ ŚRODKI SPOŻYWCZE STOSOWANE W RAMACH ŻYWIENIA ZBIOROWEGO DZIECI I MŁODZIEŻY W JEDNOSTKACH SYSTEMU OŚWIATY.
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia r. w sprawie
Mgr inż. Klaudia Kalisz ZDROWE ODŻYWIANIE.
Jak konkurować na rynkach zagranicznych Konkurs Emerging Market Champions Cytowanie bez ograniczeń pod warunkiem podania źródła: „Jak konkurować na rynkach.
Zmiany Preferencji Polaków W zakresie konsumpcji żywności
UE i USA w gospodarce światowej*
Czy efekt przesunięcia w następstwie TTIP zagraża polskiemu eksportowi?* Elżbieta Czarny Katarzyna Śledziewska *Projekt został sfinansowany ze środków.
Dr Sylwia Talar Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
POTENCJALNE SKUTKI TTIP DLA POLSKIEGO EKSPORTU DO USA NA TLE KRAJÓW EUROPY ŚRODKOWOWSCHODNIEJ BOŻENA PERA.
British Polish Chamber of Commerce Usługa wsparcia polskich producentów Usługa Eksportowa – BPCC Export Marta Smolarek Konsultant ds. eksportu Brytyjsko.
Realizacja programu owoce w szkole Oddział Terenowy Agencji Rynku Rolnego we Wrocławiu.
1 Janusz Rowiński Wspólna Polityka Rolna Wykłady w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Zarządzania im Leona Koźmińskiego (9 marca – 22 czerwca.
ZAKŁAD RACHUNKOWOŚCI ROLNEJ Standardy produkcji ekologicznej i nadwyżka bezpośrednia wybranych produktów rolniczych w 2005 roku mgr inż. Grażyna Nachtman,
Poprawa efektywności w łańcuchu żywnościowym Podejmowane działania w MRiRW Poprawa efektywności w łańcuchu żywnościowym Podejmowane działania w MRiRW Dr.
Confidential. This document contains trade secret information. Disclosure, use or reproduction out-side Cargill and inside Cargill, to or by those employees.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Czy odżywiamy się zdrowo?. Cele projektu: Poznanie nawyków żywieniowych uczniów naszego gimnazjum. Poznanie nawyków żywieniowych uczniów naszego gimnazjum.
Szkolenie dla powiatowych koordynatorów programu „Trzymaj formę!” Szkolenie dla powiatowych koordynatorów programu „Trzymaj formę!” st. asystent.
INWESTYCJE ZAGRANICZNE W POLSCE Warszawa, 7 lipca 2016 r.
Firmy globalne.
GOSPODARKA ŚWIATA I POLSKI – SZANSE I ZAGROŻENIA
Wprowadzenie Mała firma, rozpoczynająca swoją działalność na rynku
Branża czekoladowo – cukiernicza w Polsce
GOSPODARKA ŚWIATA I POLSKI – SZANSE I ZAGROŻENIA
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
dr hab. Aleksandra Grzesiuk
ZMIANY STRUKTURY GEOGRAFICZNEJ W POLSKIM EKSPORCIE JABŁEK
Opracowano na danych Polskiego FADN
Zapis prezentacji:

1 „Konkurencyjność polskich producentów żywności” Iwona Szczepaniak 19 maja 2006

2 Analizy konkurencyjności polskich producentów żywności dokonano na podstawie oceny dwóch relacji, tj.: relacji wartości eksportu z Polski, importu do Polski oraz salda tych obrotów w głównych działach rolnictwa i przemysłu spożywczego do wartości krajowej produkcji sprzedanej w tych działach, w latach ; relacji krajowych cen producenta na wybrane produkty rolnictwa i przemysłu spożywczego do cen osiąganych na te produkty w Unii Europejskiej, w 2005 roku.

3 Wyniki handlu zagranicznego produktami rolno-spożywczymi Wyszczególnienie a w mln euro 2003 = = 100 Eksport produktów rolno-spożywczych 4 010,45 242,27 072,2176,3134,9 w tym do UE ,73 781,85 238,0200,2138,5 Import produktów rolno-spożywczych 3 556,94 406,55 444,0153,1123,5 w tym z UE ,92 763,83 442,1158,2124,5 Saldo handlu zagranicznego produktami rolno-spożywczymi 453,5835,71 628,2359,0194,8 w tym z UE-25440,81 018,01 795,9407,4176,4 Udział eksportu do UE-25 w eksporcie produktów rolno-spożywczych w % 65,272,174,1+8,9 p.p.+2,0 p.p Udział importu z UE-25 w imporcie produktów rolno-spożywczych w % 61,262,763,2+2,0 p.p.+0,5 p.p a dane wstępne Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych pochodzących z Analiz Rynkowych Handel zagraniczny produktami rolno-spożywczymi, nr 21-23, IERiGŻ-PIB, ARR, MRiRW, Warszawa

4 Udział procentowy wyników handlu zagranicznego w wartości sprzedaży podstawowych produktów rolnictwa i przemysłu spożywczego (w cenach bazowych)

5 Udział procentowy wyników handlu zagranicznego w wartości sprzedaży podstawowych produktów rolnictwa (w cenach bazowych) ProduktyEksportImportEksport netto a a a Zboża3,514,918,211,9-14,73,0 Ziemniaki2,00,83,57,9-1,5-7,1 Warzywa33,032,619,618,113,414,5 Owoce37,031,587,380,3-50,3-48,8 Bydło i cielęta30,928,70,40,830,527,9 Trzoda chlewna0,71,40,91,5-0,2-0,1 Owce i kozy104,9108,85,40,499,5108,4 Konie86,570,07,73,878,866,2 Drób1,11,33,03,2-1,9 Jaja4,47,31,83,22,64,1 Mleko0,51,80,0 0,51,8 a dane wstępne Źródło: Obliczenia własne na podstawie danych GUS i CIHZ

6 Branże przemysłu spożywczego o najwyższym udziale wartości eksportu w wartości sprzedaży (powyżej 25%) BranżaRok Udział procentowy handlu zagranicznego w wartości sprzedaży przemysłu spożywczego (w cenach bazowych) EksportImportEksport netto Ryby i przetwory rybne a 61,5 58,0 64,8 65,7 -3,3 -7,7 Przetwory ziemniaczane (łącznie ze skrobią) a 33,2 41,2 20,1 29,5 13,1 11,7 Soki i napoje owocowe i warzywne a 43,7 39,7 10,7 13,6 33,0 26,1 Przetwory owocowo- -warzywne a 42,2 35,9 13,4 15,6 28,8 20,3 Karma dla zwierząt domowych a 30,6 38,4 18,2 22,8 12,4 15,6 Pieczywo cukiernicze trwałe a 51,8 58,8 15,8 15,9 36,0 42,9 Kakao, czekolada i pozostałe słodycze a 29,8 28,6 25,0 25,5 4,8 3,1 Herbata i kawa a 51,8 61,5 100,7 111,3 -48,9 -49,8 Przyprawy a 27,6 26,4 30,1 25,6 -2,5 0,8 Odżywki oraz żywność dietetyczna a 17,6 51,1 24,6 23,9 -7,0 27,2 a dane wstępne Źródło: Obliczenia własne na podstawie danych GUS i CIHZ

7 Działy produkcji przemysłu spożywczego o najwyższym udziale wielkości eksportu w wielkości produkcji Źródło: Obliczenia własne na podstawie danych GUS i CIHZ

8 Branże przemysłu spożywczego o przeciętnym udziale wartości eksportu w wartości sprzedaży (od 15% do 25%) BranżaRok Udział procentowy handlu zagranicznego w wartości sprzedaży przemysłu spożywczego (w cenach bazowych) EksportImportEksport netto Mięso i przetwory z mięsa ogółem a 13,2 15,8 7,5 8,1 5,7 7,7 - mięso czerwone a 12,5 17,3 10,9 12,7 1,6 4,6 - mięso drobiowe a 21,1 23,6 7,5 6,8 13,6 16,8 Oleje, margaryny i pozostałe tłuszcze a 9,8 20,7 45,5 42,4 -35,7 -21,7 Mleko i przetwory z mleka a 17,0 22,0 3,2 3,6 13,8 18,4 Cukier a 14,9 20,5 1,7 2,6 13,2 17,9 Napoje spirytusowe a 13,4 15,6 8,7 10,5 4,7 5,1 Tytoń i wyroby tytoniowe a 16,4 23,5 32,7 21,4 -16,3 1,8 Źródło: Obliczenia własne na podstawie danych GUS i CIHZ a dane wstępne

9 Branże przemysłu spożywczego o najniższym udziale wartości eksportu w wartości sprzedaży (poniżej 15%) BranżaRok Udział procentowy handlu zagranicznego w wartości sprzedaży przemysłu spożywczego (w cenach bazowych) EksportImportEksport netto Przetwory z mięsa czerwonego i drobiowego a 7,9 7,1 0,7 0,9 7,2 6,2 Lody a 8,5 14,3 2,2 3,7 6,3 10,6 Przetwory zbożowe a 5,6 8,9 7,3 8,0 -1,7 0,9 Pasze dla zwierząt hodowlanych a 0,0 23,9 23,8 -23,9 -23,8 Pieczywo świeże a 0,4 0,3 0,4 0,1 0,0 Wyroby ciastkarskie a 6,3 11,6 0,8 1,6 5,5 10,0 Makarony a 11,8 14,9 13,2 18,5 -1,4 -3,6 Wina a 1,4 2,6 41,1 65,1 -39,7 -62,5 Piwo i słód a 2,4 4,7 3,7 -2,3 -1,3 Napoje bezalkoholowe a 7,8 12,0 3,2 4,6 7,4 Źródło: Obliczenia własne na podstawie danych GUS i CIHZ a dane wstępne

10 Stan przewag cenowych polskich producentów żywności na rynku Unii Europejskiej

11 Relacja procentowa średnich cen na niektóre produkty rolnictwa w Polsce do cen tych produktów w UE-25 w 2005 roku Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych MRiRW (por.

12 Relacja procentowa średnich cen na niektóre produkty rolnictwa w Polsce do cen tych produktów w UE-25 w I kwartale 2006 roku Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych MRiRW (por.

13 Źródło: Obliczenia własne na podstawie danych GUS i Statistisches Jahrbuch über Ernährung, Landwirtschaft und Forsten Porównanie cen producenta podstawowych produktów spożywczych w Polsce i Niemczech w 2005 roku (Niemcy = 100)

14 Porównanie cen producenta produktów wtórnego przetwórstwa i napojów w Polsce i Niemczech w 2005 roku (Niemcy = 100) Źródło: Obliczenia własne na podstawie danych GUS i Statistisches Jahrbuch über Ernährung, Landwirtschaft und Forsten 2005.

15 Konkluzje i wnioski Konkurencyjność sektora rolno-spożywczego na poziomie przetwórstwa jest wysoka. Producenci żywności mają istotne przewagi konkurencyjne i umiejętnie je wykorzystują. W pierwszych dwóch latach po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej zwiększyli eksport wielu produktów i umocnili swoją pozycję w rozszerzonej Unii. Głównym źródłem konkurencyjności polskich producentów żywności są niższe w Polsce, w porównaniu z rozwiniętymi krajami UE, ceny w sektorze rolno-spożywczym. Źródłem naszych przewag cenowych jest przede wszystkim kilkakrotnie niższa w Polsce opłata pracy, nie tylko rolników, lecz także pracowników przetwórstwa, która z nadwyżką kompensuje różnice w wydajności pracy. W Polsce niższe są także ceny ziemi i energii.

16 Konkluzje i wnioski c.d. Porównanie cen producenta na poziomie rolnictwa oraz przetwórstwa w Polsce i w Unii Europejskiej wskazuje, że mamy wyraźną przewagę cenową na rynku większości produktów rolnych. Znaczące przewagi cenowe występują także na rynku podstawowych produktów przetwórstwa i produktów wtórnego przetwórstwa spożywczego. Konkurencyjność na rynku unijnym i na rynkach światowych nie opiera się jednak tylko na konkurowaniu cenami. Niezwykle ważne są także takie cechy jakościowe, jak: jakość, innowacyjność i unikalność w zakresie produktów i sposobu dotarcia do klienta, umiejętność identyfikowania i zaspakajania indywidualnych potrzeb klientów, wszechstronne działania promocyjne oraz wizerunek firmy oparty na zaufaniu do jakości i niezawodności produktów.

17 Konkluzje i wnioski c.d. W perspektywie najbliższych kilku lat można oczekiwać dalszego wzrostu przewag konkurencyjnych producentów polskiej żywności. Tym samym występują realne szanse dalszego wzrostu eksportu polskiej żywności, która jest nie tylko tania, ale także zdrowa i bezpieczna. W późniejszych latach, ze względu na rosnącą konkurencję ze strony zarówno producentów żywności z krajów spoza UE, jak i z samej Unii oraz ze względu na postępującą liberalizację handlu międzynarodowego i rozwijające się procesy globalizacji, nasze przewagi cenowo- kosztowe na rynku unijnym zmniejszą się.

18 Podnoszenie konkurencyjności należy traktować jako priorytetowe zadanie dla polskiej gospodarki żywnościowej.

19 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ