Młodzi głosują! Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród licealistów z okazji Światowego Dnia Wyborów w 2012 roku mgr Paweł Raźny.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SZKOLNA TELEGAZETA. Debata Recepta na demokrację w szkole W naszej szkole w dn odbyła się debata pt.: Recepta na demokrację w szkole. Na debatę
Advertisements

Projekt edukacyjny Spędzanie czasu wolnego przez młodzież z terenu miasta i gminy Wadowice.
„WEŹ KARTECZKĘ ODDAJ GŁOS… WRZUĆ DO URNY BĘDZIESZ GOŚĆ”
Analiza wyników ankiety
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
ANKIETA ZESPOŁU SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH nr 3 WE WROCŁAWIU
WYNIKI ANKIETY W ankiecie przeprowadzonej przez Nową Przyszłość wzięło udział 106 uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum z Zespołu Szkół im. Ks. Jerzego.
Ankieta została przeprowadzona wśród uczniów klas pierwszych w listopadzie 2013 r., przez uczennice klasy 3B: Annę Klecuń, Karolinę Gaczoł i Martę Eljaszewicz.
KLASA OBYWATELSKA Z POSZERZONYM JĘZYKIEM ANGIELSKIM SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI ROK SZKOLNY 2011/2012.
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Powoływanie Rady Pracowników
- analiza wyników ankiet
Tak ! - dla lokalnych producentów. Wyniki ankiety z zakresu znajomości zagadnienia: Wyniki ankiety z zakresu znajomości zagadnienia: ŚWIADOMOŚĆ MŁODYCH.
Fotografia naszym życiem
Badanie opinii uczestników IX Bałtyckiego Festiwalu Nauki na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego Koło Naukowe Metod Ilościowych.
Ewaluacja: „Bezpieczeństwo w szkole”
Podsumowanie ankiety „Co wiesz o wolontariacie?”
DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0..
Wybory parlamentarne 2011 w Gimnazjum im. Jana Pawła II w Zręcinie.
Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych. Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet. Politycy.
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Jak społeczność lokalna może wykorzystywać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej?
Frekwencja w wyborach do Parlamentu Europejskiego w 2004 i 2009 roku w obrębie kęckiej komisji wyborczej. Frekwencja w głosowaniu do Parlamentu.
Angażować się w życie społeczne? TAK czy NIE. Nie tylko wybory, Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Dlaczego ten temat jest ważny?
Aktywny Młody Przemyślanin- Wybory parlamentarne debata.
Ankieta przeprowadzona w naszym mieście, okolicznych wsiach oraz szkole wśród młodzieży i pracowników.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Debata Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym.
„Młodzież w społeczeństwie”
XX SESJA DO SEJMU DZIECI I MŁODZIEŻY. Nie ma nie-polityki. Wszystko jest polityką. Thomas Mann.
TEMAT Czy mądrze korzystamy z portali społecznościowych?
Debata „Jakie działania należy podjąć aby zaktywizować, zachęcić młodzież do czynnego udziału w życiu społecznym ziemi pszczyńskiej”, która jest realizowana.
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
ANKIETA Badała aktywność młodych ludzi oraz została przeprowadzona na potrzeby debaty na temat „Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w.
Ankieta nt. wolontariatu
ZDROWY STYL ODŻYWIANIA W SZKOLE
Młodzi aktywni? Co zrobić żeby młodzież koźmińska brała udział w wyborach i życiu społecznym.
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
 W szkole przeprowadziliśmy ankietę dotyczącą 7 punktu Szkolnego Kodeksu 2.0., w której udział wzięły klasy gimnazjalne.  Liczba uczniów, która wzięła.
DEBATA: „MŁODZI AKTYWNI? – CO ZROBIĆ, ŻEBY MŁODZIEŻ BRAŁA UDZIAŁ W WYBORACH I ŻYCIU SPOŁECZNYM?
ANALIZA KWESTIONARIUSZA PROGRAMU COMENIUS, styczeń 2015
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
Plan debaty Czas trwania debaty: Stworzenie przez uczestników „mapy form aktywności społecznej” Przedstawienie wyników z ankiety dot. aktywności.
Krótkie streszczenie naszych przygotowań
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Po debacie …. Czego dowiedziałeś się dzięki debacie?  Jak ważne jest uczestnictwo w wyborach  Jeśli większość z nas by głosowała mogłoby to znacznie.
Zadanie rekrutacyjne na XX sesję Sejmu Dzieci i Młodzieży.
Szymon Błaszczyński Sebastian Mączka. Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród młodzieży z Zespołu Szkół Ekonomiczno – Usługowych im. Fryderyka Chopina w.
Temat debaty: Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Demokracja w szkole-wpływ samorządu na życie uczniów.
Podsumowanie wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów na temat: PSO, WSO - przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz.
Twój głos ma znaczenie. Jak zwiększyć aktywność młodzieży w naszej gminie?
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i miała czynny udział w życiu społecznym?
DEBATA w ramach programu CEO i Kancelarii Sejmu RP XX Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży Temat: Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach.
Olga Sikorska i Marek Wilczek – uczniowie II LO w Zespole Szkół Nr 1 w Piszu zgłosili się do udziału w XVIII Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży. W ramach tego.
W ramach akcji Młodzi głosują: Uczniowie szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych przygotowują i przeprowadzają w swoich szkołach wybory, działania edukacyjne.

Wybory prezydenckie będą odbywały się w kilku terminach:  czerwca dla młodzieży, która nie ukończyła 18 lat,  20 czerwca dla osób dorosłych. W.
„Młodzi głosują”. WYBORY PREZYDENCKIE 2015 W szkolnych wyborach, które odbyły się w czwartek 30 kwietnia, wzięło udział 1415 szkół z całej Polski. Uprawnionych.
NIE TYLKO WYBORY JAK MŁODZIEŻ MOŻE WPŁYNĄĆ NA RZECZYWISTOŚĆ I AKTYWNIE UCZESTNICZYĆ W DEMOKRACJI?
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
Zaangażowanie młodzieży w życie społeczne
Symulacja wyborów do parlamentu Rzeczypospolitej w gimnazjum w Lubaszu.
ANALIZA WYNIKÓW MATUR 2014 Liceum Ogólnokształcące w Krościenku n. D.
WYBORCZY PIERWSZY RAZ Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród licealistów z okazji Światowego Dnia Wyborów w 2010 roku prezentację przygotował mgr Paweł Raźny.
Wyniki ankiet dla rodziców przeprowadzonej w dn
Bezpieczeństwo w sieci
Zapis prezentacji:

Młodzi głosują! Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród licealistów z okazji Światowego Dnia Wyborów w 2012 roku mgr Paweł Raźny

Wprowadzenie  Wzrorem lat ubiegłych, w związku z obchodami Światowego Dnia Wyborów, Centrum Studiów Wyborczych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu wraz ze Studenckim Kołem Naukowym Prawa Wyborczego Elektor przeprowadziło w styczniu 2012 roku ankietę badającą stosunek licealistów do wyborów oraz kampanii profrekwencyjnych organizowanych przed głosowaniem.  Wyniki ankiety zostaną przedstawione w czterech częściach: I. Respondenci II. Budowa ankiety III. Udzielone odpowiedzi IV. Podsumowanie

I. Respondenci  Ankietowanymi byli uczniowie:  I Liceum Ogólnokształcącego im. Filomatów w Chojnicach,  IV Liceum Ogólnokształcącego im. Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy,  V Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Pawła II w Toruniu,  Liceum Zespołu Szkół Katolickich im. ks. Jana Długosza we Włocławku.  Ogółem w badaniu wzięło udział 315 osób:  7 dziewiętnastolatków,  158 osiemnastolatków,  150 siedemnastolatków.  98 osób spośród nich korzystało już z prawa głosu, 217 jeszcze nie głosowało.  Uczniowie wzięli udział w badaniu chętnie, wykazując dość duże zainteresowanie tematyką wyborczą.

 Ankieta zawierała 7 pytań testowych.  Uczestnicy badania zostali poproszeni o zaznaczenie tylko jednej odpowiedzi na każde z nich.  Cztery pytania zawierały możliwość wpisania własnej propozycji odpowiedzi, w przypadku gdyby żadna z zaproponowanych opcji nie odpowiadała ankietowanemu.  Pierwsze pytanie dotyczyło elementarnej wiedzy o wyborach w Polsce. Respondentów poproszono o wskazanie wyborów, jakie odbyły się w Rzeczypospolitej w 2011 roku.  Drugie pytanie koncentrowało się na stosunku młodych do głosowania. Przedmiotem badania były tutaj motywacje młodzieży w zakresie udziału w głosowaniu, przeszłego lub przyszłego. II. Budowa ankiety

 Kolejne cztery pytania dotyczyły sposobu informowania o wyborach. Uczestników badania poproszono o wybór preferowanego sposobu pozyskiwania informacji o usytuowania lokalu wyborczego, godzinach jego otwarcia i sposobie głosowania oraz o wypowiedzi na temat kampanii profrekwencyjnych organizowanych przed wyborami.  Ostatnie pytanie dotyczyło subiektywnej oceny licealistów własnego poziomu wiedzy na temat wyborów i prawa wyborczego.

III. Udzielone odpowiedzi  Badanych podzielono na dwie grupy osób. Pierwszą z nich stanowili uczniowie korzystający już z prawa głosu (ci znaleźli się w mniejszości – 98/315). Do drugiej zaliczono osoby, które jeszcze nie głosowały (217/340).  Wyniki prezentowane będą z uwzględnieniem tych dwóch grup badanych.

Pytanie nr 1. Jakie wybory odbyły się w Polsce w 2011 roku? a) Prezydenckie. b) Do Sejmu RP i Senatu RP. c) Do Parlamentu Europejskiego. Wyniki dla grupy 1. a) 2 – 2,04% b) 96 – 97,96% c) 0 – 0% Wyniki dla grupy 2. a) 6 – 2,76% b) 209 – 96,31% c) 2 – 0,92%

Pytanie nr 2. Które zdanie najlepiej oddaje Twój stosunek do głosowania? a) (Za)Głosuję, bo to mój obowiązek. b) (Za)Głosuję, bo lubię korzystać z nowych praw. c) (Za)Głosuję, bo chcę decydować. d) (Za)Głosuję, bo moi znajomi też głosują. Wyniki dla grupy 1. a) 34 – 34,69% b) 13 – 13,27% c) 48 – 48,98% d) 1 – 1,02% e) 1 – 1,02% f) 1 – 1,02% g) 0 – 0% Wyniki dla grupy 2. a) 57 – 26,27% b) 13 – 5,99% c) 106 – 48,85% d) 4 – 1,84% e) 8 – 3,69% f) 23 – 10,6% g) 6 – 2,76% e) Nie (za)głosuję, bo mi się nie chce. f) Nie (za)głosuję, bo nie lubię polityki. g) Nie (za)głosuję, bo nie mam potrzebnych informacji.

Pytanie nr 3. Jaki sposób informowania młodych wyborców o głosowaniu (miejscu, godzinach, sposobie oddania ważnego głosu) jest Twoim zdaniem najlepszy? a) Pozyskiwanie informacji samemu od rodziny i znajomych. b) Komunikaty w telewizji, radiu i Internecie. c) Przesyłanie takiej informacji pocztą. d) Przesyłanie takiej informacji em. e) Inny sposób (jaki?). Wyniki dla grupy 2. a) 15 – 6,91% b) 174 – 80,18% c) 11 – 5,07% d) 9 – 4,15% e) 8 – 3,69% Wyniki dla grupy 1. a) 11 – 11,22% b) 80 – 81,63% c) 4 – 4,08% d) 1 – 1,02% e) 2 – 2,04%

Pytanie nr 4. Czy spotkałeś/aś się w mediach z kampanią (spotami, audycjami, plakatami) zachęcającymi najmłodszych wyborców do głosowania? a) Tak, ale nie pamiętam szczegółów. b) Tak, dobrze ją pamiętam- dotyczyła (proszę wpisać swoje skojarzenia). c) Nie, nie spotkałem/am się z takimi kampaniami. Wyniki dla grupy 1. a)76 – 77,55% b)1 – 1,02% c)21 – 21,43% Wyniki dla grupy 2. a)139 – 64,06% b)14 – 6,45% c)64 – 29,49%

Pytanie nr 5. Jaka forma kampanii zachęcającej młodych wyborców do wzięcia udziału w głosowaniu odpowiadałaby Tobie najbardziej? a) Plakaty rozwieszone na słupach ogłoszeniowych. b) Spoty w telewizji i audycje radiowe. c) Ciekawe filmiki i banery w Internecie. d) Kampania prowadzona na portalach społecznościowych (np. Facebook, Twitter) e) Kampania prowadzona w szkole, do której chodzisz. f) Inna (jaka?) Wyniki dla grupy 1. a) 8 – 8,16% b) 18 – 18,37% c) 41 – 41,83% d) 18 – 18,37% e) 5 – 5,10% f) 8 – 8,16% Wyniki dla grupy 2. a) 13 – 5,99% b) 49 – 22,58% c) 93 – 42,86% d) 27 – 12,44% e) 23 – 10,6% f) 12 – 5,53%

Pytanie nr 6. Czy spotkałeś/aś się w swojej szkole z kampanią zachęcającą młodych wyborców do głosowania? a) Tak, taka kampania była prowadzona przy wykorzystaniu plakatów. b) Tak, taką kampanię prowadzili nauczyciele na lekcjach WOS- u. c) Tak, przedstawiciele organizacji pozarządowych organizowali w naszej szkole warsztaty. d) Tak, organizowano w mojej szkole prawybory. e) Tak, ale miała inną postać (jaką?). f) Nie, nigdy nie spotkałem/am się z taką kampanią w szkole. Wyniki dla grupy 1. a) 4 – 4,08% b) 18 – 18,37% c) 3 – 3,06% d) 23 – 23,47% e) 5 – 5,1% f) 45 – 45,92% Wyniki dla grupy 2. a) 13 – 5,99% b) 17 – 7,83% c) 2 – 0,92% d) 99 – 45,62% e) 6 – 2,76% f) 80 – 36,87%

Pytanie nr 7. Jak oceniasz swój poziom wiedzy na temat wyborów i prawa wyborczego? a) Bardzo wysoki. b) Wysoki. c) Średni. d) Niski. Wyniki dla grupy 1. a)3 – 3,06% b) 21 – 21,43% c) 57 – 58,16% d) 17 – 17,35% Wyniki dla grupy 2. a) 19 – 8,76% b) 20 – 9,22% c)132 – 60,83% d) 46 – 21,20%

IV. Podsumowanie  Zdecydowana większość badanych potrafiła poprawnie określić jakie wybory odbyły się w roku poprzedzającym przeprowadzenie ankiety (ogółem 96,83%). W 2010 r. i 2011 r. na analogiczne pytanie poprawnie odpowiedziało odpowiednio 77,94% i 96,48% ankietowanych.  Aż 82,94% respondentów niekorzystających dotąd z prawa głosu wyraziło pozytywny stosunek do głosowania i wolę udziału w nim w przyszłości. W 2010 r. wielkość ta wynosiła 83,26%, a w ubiegłym roku ponad 65%.  Młodzi wyborcy korzystają z prawa głosu, ponieważ „chcą decydować” (ogółem 48,89%). Drugim najczęściej wskazywanym powodem udziału w wyborach jest postrzeganie tej aktywności jako obowiązek (ogółem 28,89%). W minionych latach preferencje w tym zakresie kształtowały się podobnie. W 2010 r. wyniosły 54,41% wskazań dla „decydowania” i 20% dla „obowiązku”, a w 2011 r. odpowiednio 43,55% i 25,2% dla obu wariantów.  Głównym powodem absencji wyborczej przeszłej lub przyszłej jest w większości niechęć do polityki.

 Najlepszym źródłem pozyskiwania informacji o głosowaniu są w opinii 4 / 5 respondentów komunikaty radiowe, telewizyjne i internetowe.  Zdecydowana większość ankietowanych spotkała się z przejawami kampanii profrekwencyjnych w mediach (ogółem 73,02%, podczas gdy w 2011 r. 71,48%), ale szczegóły tych kampanii pamięta znikomy procent licealistów (4,76%, w 2011 r. 7,42%).  Młodzież w większości jako preferowaną formę kampanii profrekwencyjnej wybrała filmy i banery publikowane w sieci (ogółem 42,53%). Drugą najczęściej wybieraną formą kampanii były spoty radiowe i telewizyjne (ogółem 21,27%).  39,68% ankietowanych nie spotkała się z żadną kampanią informacyjną o wyborach w Polsce organizowaną w szkole. Prawie taki sam procent (38,73) wskazał na prawybory.  Przeważająca część licealistów oceniła swój poziom wiedzy na temat wyborów jako średni (dokładnie 60% wskazań). Odpowiedź niski wybrało 17,15% respondentów.

Dziękuję za uwagę