Wrocław, 29 października 20051 Wykład 2 Total Quality Management (TQM)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Juan Pablo Concari Anzuola
T Q M Total Quality Management 1. Kompleksowe zarządzanie przez jakość
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
KOMPLEKSOWE ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ (TOTAL QUALITY MANAGEMENT - TQM) JAKO KONCEPCJA BUDOWANIA PRZEWAGI KONKURENCYJNEJ, OPARTA NA WSZECHSTRONNYM DOSKONALENIU.
Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.

Doświadczenia z udziału w teście systemu AKSES VI Ogólnopolskie Spotkanie Sieciujące OWES – Kraków, październik 2012.
PROGRAM WYKŁADU WSTĘP ORGANIZACJA PRODUKCJI STEROWANIE PRODUKCJĄ
JAKOŚĆ & Metody Jej Pomiaru
JAKOŚĆ PRODUKTU - USŁUGI
SYSTEMY ZARZĄDZANIA - GENEZA
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Struktura SYSTEMU Jacek Węglarczyk.
10 błędów / wg E. Cochran’a /
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość
Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Specjalność: Kompleksowe Sterowanie Jakością
Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
Adam Walicki - 30 września 2010
Innowacje organizacyjne w usługach
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Procedura Poświadczania Jakości Zastosowania CAF Po co to nam? Jak to będzie.
Usługi Doradcze IMPLEMENT Małgorzata Zaborska
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
GRC.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Zarządzanie jakością projektu
Metodyki zarządzania projektami
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
OD KONTROLI DO AUDITU HACCP
Planowanie przepływów materiałów
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
Kształtowanie jakości w przedsiębiorstwie turystycznym
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Cel wykładu Podstawy zarządzania jakością (Elektronika) (prowadzący: prof.nadzw.dr hab.Zofia Zymonik) Zdobycie przez studenta podstawowych umiejętności.
Etapy rozwoju zarządzania jakością
Cel kursu Koszty jakości (prowadzący prof. nadzw. dr hab
Koncepcje zarządzania jakością (prof. nadzw. dr hab. Zofia Zymonik)
Dodatkowe slajdy (Koszty jakości)
1 KOSZTY JAKOŚCI w międzynarodowych normach ISO serii 9000 (Zofia Zymonik)
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
KOMPANIA WĘGLOWA S.A..
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
WDRAŻANIE SYSTEMÓW Grażyna Szydłowska.
Efektywność systemu Jacek Węglarczyk
Modele zarządzania jakością
Toyota production system
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
1 Dodatkowe slajdy prof.nadzw.dr hab. Zofia Zymonik (Koszty jakości)
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Al. Gen. Józefa Hallera 126, Gdańsk, tel Pomorska Nagroda Jakości 2010 Michał Gałecki.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Modele zarządzania jakością cz III
Zarządzanie przedsiębiorstwami
Podstawy Zarządzania mgr Justyna Kulawik-Dutkowska Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego ©Marcin Darecki, Justyna Kulawik-Dutkowska,
CIS Polska - mgr inż. Mirosław Pułyk
Zarządzanie przedsiębiorstwami
Zapis prezentacji:

Wrocław, 29 października Wykład 2 Total Quality Management (TQM)

Wrocław, 29 października Plan wystąpienia Historia jakości Czym jest jakość Czym jest TQM Geneza koncepcji Istota i założenia TQM Problemy związanie z wdrożeniem TQM Nagrody jakości

Wrocław, 29 października Historia jakości 1700 lat p.n.e. Kodeks Hammurabiego - regulacje dot. odpowiedzialności budowniczego Chiński system kontroli jakości – dynastia Shang i Zhou (XVII-VIII w. p.n.e.)

Wrocław, 29 października UKAZ CARSKI - FRAGMENTY W SPRAWIE JAKOŚCI Dan w Sankt Petersburgu w roku 1723 …Jeżeli pomimo tego wojsko dostanie złą broń, psującą się podczas bitwy, nie oszczędzając bić batami: - właścicielowi fabryki 25 batów i karę pieniężną po jednym czerwieńcu od każdej sztuki, - Starszego Kontrolera Wojskowego bić do nieprzytomności, - Nadzorcę uczynić pisarzem, a jego pomocnika pozbawić niedzielnej porcji wódki na okres jednego roku. Nowemu właścicielowi Manufaktury Broni, Demidowowi, nakazuję urządzić nadzorcom i ich pomocnikom pomieszczenia nie gorsze, niż jemu samemu. Jeżeli będą gorsze - niech Demidow nie obraża się - każę obciąć mu głowę. Piotr I Car Wszechrusi

Wrocław, 29 października Brak jakości Jakość

Wrocław, 29 października Czym jest jakość? Zgodnie z definicją Europejskiej Organizacji ds. Jakości (European Organization for Quality) „Jakość wyrobu jest stopniem spełnienia przezeń wymagań odbiorcy. W wyrobach przemysłowych jakość jest kombinacją jakości typu i jakości wykonania”

Wrocław, 29 października Czym jest TQM? Total – obejmujące swoim zakresem całą organizację bez względu na profil i panujące stosunki własnościowe. Quality – Spełnienie wyspecyfikowanych wymagań szeroko rozumianego klienta. Management – Zarządzanie mające na celu pozytywną zmianę wszystkich procesów zachodzących w organizacji.

Wrocław, 29 października Czym jest TQM? TQM (według British Quality Association) - zespołowa filozofia zarządzania przedsiębiorstwem, zgodnie z którą potrzeby klienta oraz cele przedsiębiorstwa są nierozłączne.

Wrocław, 29 października Czym jest TQM? TQM (według Z. Kłosa)- sposób zarządzania przedsiębiorstwem charakteryzujący się: podejściem systemowym, zorientowanym na cele strategiczne, zdolnością do ciągłej i trwałej poprawy oraz aktywnym zespołowym działaniem całego personelu, w tym pełnym udziałem naczelnego kierownictwa. Ma ona na celu spełnienie potrzeb klienta w danej chwili i w przyszłości.

Wrocław, 29 października

Wrocław, 29 października

Wrocław, 29 października Filozofia Total Quality Management Total Quality Management (TQM) – filozofia zarządzania skoncentrowana na jakości, oparta na udziale wszystkich członków organizacji i ukierunkowana na osiągnięcie długofalowego sukcesu dzięki zadowoleniu klienta oraz korzyściom dla wszystkich członków organizacji i dla społeczeństwa.

Wrocław, 29 października Geneza TQM Japonia lata 50 XX wieku Edward Deming Joseph Juran Philip Crosby

Wrocław, 29 października Geneza TQM - prekursorzy Edward Deming (amerykański konsultant w zakresie jakości) Redukcja odchyleń 14 zasad zarządzania jakością

Wrocław, 29 października Joseph Juran Triada procesu zarządzania: –Planowanie jakości –Kontrola jakości –Usprawnienie jakości Geneza TQM - prekursorzy

Wrocław, 29 października Philip Crosby Koncepcja „zero defektów” Zrozumienie pojęcia jakości przez wszystkich pracowników (jakość-zgodność z wymaganiami klienta) Budowa systemu zapewnienia jakości Dopuszczalny poziom niezgodności = 0 Pomiar jakości – cena niezgodności Geneza TQM - prekursorzy

Wrocław, 29 października Inspekcja Kontrola jakości Sprawdzenie jakości Zapewnienie jakości Zarządzanie jakością Kontrola końcowa Początek statystycznej kontroli końcowej Ulepszenie jakości poprzez zawężenie wymagań kontrolnych Doskonalenie jakości poprzez zapobieganie Zaplanowanie jakości w sektorze technicznym Sterownie procesem Obowiązki zarządu Włączenie wszystkich pracowników Obserwacja całego cyklu życia produktu Planowanie jakości w fazie rozwoju i konstrukcji Jakość produktów Jakość produkcji Jakość procesu Jakość firmy TQM Zorientowanie na produkcjeZorientowanie na proces Zorientowanie na klienta

Wrocław, 29 października Geneza TQM

19 Geneza TQM 5 S: Seiri (organizacja)- przygotowanie miejsca i narzędzi pracy Seiton (porządek)- ład obejmujący miejsce pracy Seiso (czystość) zachowanie porządku w miejscu pracy pozwalające na zwiększenie bezpieczeństwa Seiketsu (utrwalanie)- przypomnienie pracownikom o ich powinnościach co do dbałości o narzędzia Shitsuke (dyscyplina)- stosowanie zasad przyjętych w organizacji, samodzielne eliminowanie złych zwyczajów, szkolenia itp.

Wrocław, 29 października Geneza TQM Kaizen …to powolne, niekończące się usprawnienie wszelkich aspektów życia… całej organizacji…dokonane przez zaangażowanie wszystkich w proces zmian.

Wrocław, 29 października Geneza TQM Usprawnienie oparte na metodzie Kaizen

Wrocław, 29 października Istota i założenia TQM 8 ZASAD TQM

23 Istota i założenia TQM

Wrocław, 29 października Istota i założenia TQM Orientacja na klienta Przywództwo Zaangażowanie ludzi Podejście procesowe Systemowe podejście do zarządzania Ciągłe doskonalenie Podejmowanie decyzji na podstawie faktów Wzajemne korzystne więzi z dostawcami

Wrocław, 29 października Problemy związane z wdrożeniem TQM Brak zaangażowania kierownictwa Brak wizji i planów Satysfakcja z szybkiego załatwienia problemów Dominacja narzędzi nad procesem Kultura organizacyjna

Wrocław, 29 października Nagrody jakości Nagroda imienia Edwarda Deminga Nagroda imienia Malcolma Baldrige’a Europejska Nagroda Jakości inne

Wrocław, 29 października Przykłady wdrożenia TQM

28 TQMISO serii 9000 Różnice Preferuje rozwój i wykorzystanie możliwości pracowników Zdecydowane zorientowanie na klienta Nastawienie na zmiany Obejmuje wszystkie komórki przedsiębiorstwa Preferuje działania zapobiegawcze Preferuje działania zespołowe Preferuje doskonalenie Preferuje ciągłą poprawę Filozofia bez podstaw formalnych Trudno ocenialne Pełne zaangażowanie kadry Pełny wysiłek intelektualn Preferują dokumentowanie działań Słabe zorientowanie na klienta Nastawienie na audit Pomijają niektóre istotne komórki lub obejmują je częściowo Preferują kontrolę i usuwanie skutków błędów Brak wyraźnego nastawienia na działanie zespołowe Preferują utrzymanie poziomu Dochodzenie do poprawy w określonym czasie (12-18 m-cy) Pełne sformalizowanie Nietrudne do oceny Ograniczone zaangażowanie kadry Ograniczone zaangażowanie intelektualne

Wrocław, 29 października ISO opisanie elementów systemu jakości, a następnie stosowanie się do tych pisemnych procedur. System wdrażany przy niewielkim zaangażowaniu kierownictwa. TQM wdrażanie systemu „bez papierów”. System wprowadzany przede wszystkim przez kierownictwo. ISO możliwość oddelegowania obowiązków związanych z wprowadzeniem na pełnomocnika. TQM zarząd jest przywódcą i żywym przykładem wdrażania systemu.

Wrocław, 29 października Dziękuję za uwagę. Radosław Ryńca