Wrocław, 29 października Wykład 2 Total Quality Management (TQM)
Wrocław, 29 października Plan wystąpienia Historia jakości Czym jest jakość Czym jest TQM Geneza koncepcji Istota i założenia TQM Problemy związanie z wdrożeniem TQM Nagrody jakości
Wrocław, 29 października Historia jakości 1700 lat p.n.e. Kodeks Hammurabiego - regulacje dot. odpowiedzialności budowniczego Chiński system kontroli jakości – dynastia Shang i Zhou (XVII-VIII w. p.n.e.)
Wrocław, 29 października UKAZ CARSKI - FRAGMENTY W SPRAWIE JAKOŚCI Dan w Sankt Petersburgu w roku 1723 …Jeżeli pomimo tego wojsko dostanie złą broń, psującą się podczas bitwy, nie oszczędzając bić batami: - właścicielowi fabryki 25 batów i karę pieniężną po jednym czerwieńcu od każdej sztuki, - Starszego Kontrolera Wojskowego bić do nieprzytomności, - Nadzorcę uczynić pisarzem, a jego pomocnika pozbawić niedzielnej porcji wódki na okres jednego roku. Nowemu właścicielowi Manufaktury Broni, Demidowowi, nakazuję urządzić nadzorcom i ich pomocnikom pomieszczenia nie gorsze, niż jemu samemu. Jeżeli będą gorsze - niech Demidow nie obraża się - każę obciąć mu głowę. Piotr I Car Wszechrusi
Wrocław, 29 października Brak jakości Jakość
Wrocław, 29 października Czym jest jakość? Zgodnie z definicją Europejskiej Organizacji ds. Jakości (European Organization for Quality) „Jakość wyrobu jest stopniem spełnienia przezeń wymagań odbiorcy. W wyrobach przemysłowych jakość jest kombinacją jakości typu i jakości wykonania”
Wrocław, 29 października Czym jest TQM? Total – obejmujące swoim zakresem całą organizację bez względu na profil i panujące stosunki własnościowe. Quality – Spełnienie wyspecyfikowanych wymagań szeroko rozumianego klienta. Management – Zarządzanie mające na celu pozytywną zmianę wszystkich procesów zachodzących w organizacji.
Wrocław, 29 października Czym jest TQM? TQM (według British Quality Association) - zespołowa filozofia zarządzania przedsiębiorstwem, zgodnie z którą potrzeby klienta oraz cele przedsiębiorstwa są nierozłączne.
Wrocław, 29 października Czym jest TQM? TQM (według Z. Kłosa)- sposób zarządzania przedsiębiorstwem charakteryzujący się: podejściem systemowym, zorientowanym na cele strategiczne, zdolnością do ciągłej i trwałej poprawy oraz aktywnym zespołowym działaniem całego personelu, w tym pełnym udziałem naczelnego kierownictwa. Ma ona na celu spełnienie potrzeb klienta w danej chwili i w przyszłości.
Wrocław, 29 października
Wrocław, 29 października
Wrocław, 29 października Filozofia Total Quality Management Total Quality Management (TQM) – filozofia zarządzania skoncentrowana na jakości, oparta na udziale wszystkich członków organizacji i ukierunkowana na osiągnięcie długofalowego sukcesu dzięki zadowoleniu klienta oraz korzyściom dla wszystkich członków organizacji i dla społeczeństwa.
Wrocław, 29 października Geneza TQM Japonia lata 50 XX wieku Edward Deming Joseph Juran Philip Crosby
Wrocław, 29 października Geneza TQM - prekursorzy Edward Deming (amerykański konsultant w zakresie jakości) Redukcja odchyleń 14 zasad zarządzania jakością
Wrocław, 29 października Joseph Juran Triada procesu zarządzania: –Planowanie jakości –Kontrola jakości –Usprawnienie jakości Geneza TQM - prekursorzy
Wrocław, 29 października Philip Crosby Koncepcja „zero defektów” Zrozumienie pojęcia jakości przez wszystkich pracowników (jakość-zgodność z wymaganiami klienta) Budowa systemu zapewnienia jakości Dopuszczalny poziom niezgodności = 0 Pomiar jakości – cena niezgodności Geneza TQM - prekursorzy
Wrocław, 29 października Inspekcja Kontrola jakości Sprawdzenie jakości Zapewnienie jakości Zarządzanie jakością Kontrola końcowa Początek statystycznej kontroli końcowej Ulepszenie jakości poprzez zawężenie wymagań kontrolnych Doskonalenie jakości poprzez zapobieganie Zaplanowanie jakości w sektorze technicznym Sterownie procesem Obowiązki zarządu Włączenie wszystkich pracowników Obserwacja całego cyklu życia produktu Planowanie jakości w fazie rozwoju i konstrukcji Jakość produktów Jakość produkcji Jakość procesu Jakość firmy TQM Zorientowanie na produkcjeZorientowanie na proces Zorientowanie na klienta
Wrocław, 29 października Geneza TQM
19 Geneza TQM 5 S: Seiri (organizacja)- przygotowanie miejsca i narzędzi pracy Seiton (porządek)- ład obejmujący miejsce pracy Seiso (czystość) zachowanie porządku w miejscu pracy pozwalające na zwiększenie bezpieczeństwa Seiketsu (utrwalanie)- przypomnienie pracownikom o ich powinnościach co do dbałości o narzędzia Shitsuke (dyscyplina)- stosowanie zasad przyjętych w organizacji, samodzielne eliminowanie złych zwyczajów, szkolenia itp.
Wrocław, 29 października Geneza TQM Kaizen …to powolne, niekończące się usprawnienie wszelkich aspektów życia… całej organizacji…dokonane przez zaangażowanie wszystkich w proces zmian.
Wrocław, 29 października Geneza TQM Usprawnienie oparte na metodzie Kaizen
Wrocław, 29 października Istota i założenia TQM 8 ZASAD TQM
23 Istota i założenia TQM
Wrocław, 29 października Istota i założenia TQM Orientacja na klienta Przywództwo Zaangażowanie ludzi Podejście procesowe Systemowe podejście do zarządzania Ciągłe doskonalenie Podejmowanie decyzji na podstawie faktów Wzajemne korzystne więzi z dostawcami
Wrocław, 29 października Problemy związane z wdrożeniem TQM Brak zaangażowania kierownictwa Brak wizji i planów Satysfakcja z szybkiego załatwienia problemów Dominacja narzędzi nad procesem Kultura organizacyjna
Wrocław, 29 października Nagrody jakości Nagroda imienia Edwarda Deminga Nagroda imienia Malcolma Baldrige’a Europejska Nagroda Jakości inne
Wrocław, 29 października Przykłady wdrożenia TQM
28 TQMISO serii 9000 Różnice Preferuje rozwój i wykorzystanie możliwości pracowników Zdecydowane zorientowanie na klienta Nastawienie na zmiany Obejmuje wszystkie komórki przedsiębiorstwa Preferuje działania zapobiegawcze Preferuje działania zespołowe Preferuje doskonalenie Preferuje ciągłą poprawę Filozofia bez podstaw formalnych Trudno ocenialne Pełne zaangażowanie kadry Pełny wysiłek intelektualn Preferują dokumentowanie działań Słabe zorientowanie na klienta Nastawienie na audit Pomijają niektóre istotne komórki lub obejmują je częściowo Preferują kontrolę i usuwanie skutków błędów Brak wyraźnego nastawienia na działanie zespołowe Preferują utrzymanie poziomu Dochodzenie do poprawy w określonym czasie (12-18 m-cy) Pełne sformalizowanie Nietrudne do oceny Ograniczone zaangażowanie kadry Ograniczone zaangażowanie intelektualne
Wrocław, 29 października ISO opisanie elementów systemu jakości, a następnie stosowanie się do tych pisemnych procedur. System wdrażany przy niewielkim zaangażowaniu kierownictwa. TQM wdrażanie systemu „bez papierów”. System wprowadzany przede wszystkim przez kierownictwo. ISO możliwość oddelegowania obowiązków związanych z wprowadzeniem na pełnomocnika. TQM zarząd jest przywódcą i żywym przykładem wdrażania systemu.
Wrocław, 29 października Dziękuję za uwagę. Radosław Ryńca