ADAPTACJA DZIECKA DO PRZEDSZKOLA MONIKA ABRASZEWSKA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK”
Advertisements

Informacja dla rodziców.
PRZEDSZKOLE NR 2 im. SZEWCZYKA DRATEWKI W CHODZIEŻY
Ludzie starsi – to dalej ludzie !
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
TRZYLATEK I PRZEDSZKOLE
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Innowacja pedagogiczna
Organizacja pracy przedszkola
SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA DZIECI 5- 6 LETNICH Akademia Czystych Rąk Opracowała Joanna Broniarz Szkoła Podstawowa nr 1 w Legnicy.
JAK MOTYWOWAĆ DZIECI DO NAUKI?
Napięcie emocjonalne i stres
Dzień Promocji Zdrowia Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 6
Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
Przedszkole Miejskie nr 1 „Tęczowa Jedyneczka” w Rawie Mazowieckiej
Współpraca z rodzicami w Przedszkolu Miejskim nr 4 w Lubinie
Samoobsługa dzieci przedszkolnych
Projekt "Mamo! Tato! Wyrosłem z przedszkola" realizowany jest w ramach zadania publicznego pn. Realizacja szkolnych projektów promujących przyjazną adaptację.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Barbara Jaśkiewicz 14 czerwiec 2012
Zdrowy styl życia Zdrowie jest bardzo ważne, gdy jesteśmy zdrowi czujemy się dobrze. Jak być zdrowym?
Moje dziecko idzie do przedszkola
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
JAK TRAFNIE POSTĘPOWAĆ Z DZIECKIEM W OKRESIE DORASTANIA?
w praktyce pedagogicznej
Pierwsze dni w Przedszkolu nr 417…
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
Adaptacja dziecka w przedszkolu
Adaptacja dziecka w przedszkolu – wykład dla rodziców dzieci, które rozpoczną uczęszczanie do Przedszkola Miejskiego w Chocianowie Barbara Jaśkiewicz.
Razem tworzymy bezpieczny Internet
Strategiczny plan rozwoju Przedszkola Miejskiego nr 4
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Higiena osobista.
PRZEDSZKOLE PUBLICZNE NR 24 im. Janusza Korczaka w Radomiu ul. Powstańców Śląskich 9 (oś. Gołębiów I) Telef Fax e –mail:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
PRZEDSZKOLE NR 2 im. SZEWCZYKA DRATEWKI W CHODZIEŻY.
Postawa asertywna.
Adaptacja dziecka w przedszkolu
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 30 im. BAJKOWEJ KRAINY RUDA ŚLĄSKA
Mamo, Tato idę do przedszkola
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
10 ZASAD BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z INTERNETU.
P RAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW P RAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW § 25 S TATUTU P RZEDSZKOLA Rodzice mają prawo do: 1. uzyskania rzetelnej informacji na temat zachowania.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
MOTYWACJA DROGĄ DO SUKCESU
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
Wychowawcy: Alicja Buczek i Magdalena Błaszczyk- Grzyb
MISJA PRZEDSZKOLA: ► Realizujemy program adaptacyjny pt „ Mamo, Tato, chcę iść do przedszkola” dla nowych wychowanków, wprowadzając Rodziców i.
Koniec edukacji Dzieci i młodzież Dorośli. praca czas wolny rodzina Obszary aktywności w dorosłości.
PRZEDSZKOLE NR Lublin ul. Przyjaźni 3 tel.:
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU „BEZPIECZNE PRZEDSZKOLE ”- ROK 1 Prezentacja grup: - - STOKROTKI - - SŁONECZKA - - DELFINY.
1 dr Izabela Sowa ekonomista, Akademia Ekonomiczna w Katowicach maj 2006 Racjonalność decyzji młodzieży – próba oceny.
Pozwólmy dzieciom, by każdy z nich stał się tym, kim stać się może” „Pozwólmy dzieciom, by każdy z nich stał się tym, kim stać się może” J. Korczak.
Strategiczny plan rozwoju Przedszkola Miejskiego nr 4 im. Pluszowego Misia w Olsztynie.
W wakacje pozwól dziecku doskonalić się w osiąganiu samodzielności, ćwicz razem z nim ważne przedszkolne umiejętności. Dla malucha pierwsze tygodnie pobytu.
Rekrutacja do przedszkoli w Gminie Strzyżów
Przedszkole nr 57 „Mały Książę”
STOP PRZEMOCY I AGRESJI !!!
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
Adaptacja dziecka 3- letniego w przedszkolu
Przedszkola Miejskiego nr 4
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Punkt 6 SZCZEGÓŁOWE ZASADY PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECI Z PRZEDSZKOLA PRZEZ RODZICÓW (PRAWNYCH OPIEKUNÓW) LUB UPOWAŻNIONĄ PRZEZ.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
SZKOŁA PODSTAWOWA NR UL. BAŁTYCKA 59
Projekt „Bezpieczny przedszkolak”
Zapis prezentacji:

ADAPTACJA DZIECKA DO PRZEDSZKOLA MONIKA ABRASZEWSKA

ADAPTACJA -jest przystosowaniem się - zaakceptowaniem nowych warunków - odnalezieniem się w nowej sytuacji

W przypadku dziecka rozpoczynającego edukację przedszkolną to konieczność przystosowania się do nowych warunków jakim jest przedszkole.

Okres adaptacyjny trwa od kilu tygodni do kilku miesięcy.

POTRZEBA NA TO WIELU DOŚWIADCZEŃ Głównym warunkiem pozytywnej adaptacji przedszkolnej jest ugruntowanie się w dziecku przekonania, że rodzice zawsze po nie przyjdą i że nie odchodzą na zawsze, mimo, że fizycznie nie ma na daną chwilę w przedszkolu. POTRZEBA NA TO WIELU DOŚWIADCZEŃ KTÓRE POMOGĄ DZIECKU POTWIERDZIĆ TEN FAKT - WIĘC TRZEBNA PO PROSTU CZASU I NASZEJ CIERPLIWOŚĆI !!!

Decydujące znaczenie dla pozytywnego przebiegu adaptacji ma postawa rodziców dziecka do przedszkola… Najlepszym wsparciem ze strony rodziców jest: stanowczość, zdecydowanie i wiara, że dziecko poradzi sobie w nowych warunkach.

W pozytywnym procesie adaptacji równie istotna jest samodzielność dziecka. PAMIĘTAJMY! Dziecko 3 – letnie prawidłowo rozwijające się potrafi: sygnalizować potrzeby fizjologiczne i samodzielnie korzystać z toalety samodzielnie jeść łyżką i pić z kubeczka posługiwać się przedmiotami codziennego użytku- szczoteczka do zębów, grzebień

zdejmować i zakładać kapcie czy buty, założyć spodnie, kurtkę bez guzików dokonywać prostych wyborów myć ręce buzię, wycierać się ręcznikiem rozpoznawać swoje rzeczy pośród innych prawidłowo wycierać nos przenosić różne przedmioty z miejsca na miejsce zna swoje imię i nazwisko.

RADY DLA RODZICÓW - jakie zachowania pomagają w adaptacji? Nie przeciągaj pożegnania w nieskończoność, pomóż dziecku rozebrać się, zaprowadź do sali, pożegnaj się i wyjdź Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu, lepiej daj jakąś przytulankę Nie obiecuj dziecku, że coś dostanie, kiedy będziesz je odbierać z przeszkola – unikaj przekupywania Mów o przedszkolu z wydźwiękiem pozytywnym, a nie negatywnym

Nie odbieraj ewentualnych uwag czy obserwacji nauczycielki jako ataku na siebie czy Twoje dziecko Nie wymuszaj na dziecku, żeby po przyjściu do domu natychmiast opowiedziało, co wydarzyło się w przedszkolu Kiedy dziecko płacze- lepiej, by przez kilka dni do przedszkola przyprowadzał je tata- jest bardziej stanowczy Żegnaj i witaj swoje dziecko zawsze z uśmiechem Ubieraj dziecko na „cebulkę”

Dotrzymuj danego słowa Postaraj się ujednolicić rytm dnia w domu i w przedszkolu Zanim dziecko pójdzie do przedszkola- dostarcz dziecku doświadczeń przebywania z innymi ludźmi Bądź wyrozumiały, kiedy dziecko doświadcza niepowodzeń, np. pobrudzi ubranie Postaraj się znaleźć jak najwięcej czasu na bycie z dzieckiem po wyjściu z przedszkola.

Adaptację utrudniają: Niepewność decyzji rodziców3 Brak zaufania do plecówki Podejrzliwość wobec personelu Wyrzuty sumienia, lęk, poczucie zagrożenia Nieznajomość placówki Brak jasnych reguł Zmienność decyzji Przedmiotowe traktowanie dziecka Brak doświadczeń społecznych z innymi ludźmi

Nadopiekuńczość Wyręczanie dziecka w czynnościach samoobsługowych Straszenie przedszkolem Przebywanie dziecka w przeszkolu w pełnym wymiarze godzin Pośpiech, zdenerwowanie, spóźnianie Brak zrozumienia dla trudnych zachowań dziecka, odrzucanie obrażanie się.

LITERAURA: Lubowiecka j, „Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola”, WSiP, Warszawa 2000 Matczak A, :Zarys psychologii rozwoju dziecka”, Żak, Warszawa 2003 Gruszczyk – Kolczyńska E, Zielińska E „Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci wolniej rozwijających się”, WSiP, Warszaw 2004 Żebowska M, „Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, PWN, Waszawa 1982 .