ADAPTACJA DZIECKA DO PRZEDSZKOLA MONIKA ABRASZEWSKA
ADAPTACJA -jest przystosowaniem się - zaakceptowaniem nowych warunków - odnalezieniem się w nowej sytuacji
W przypadku dziecka rozpoczynającego edukację przedszkolną to konieczność przystosowania się do nowych warunków jakim jest przedszkole.
Okres adaptacyjny trwa od kilu tygodni do kilku miesięcy.
POTRZEBA NA TO WIELU DOŚWIADCZEŃ Głównym warunkiem pozytywnej adaptacji przedszkolnej jest ugruntowanie się w dziecku przekonania, że rodzice zawsze po nie przyjdą i że nie odchodzą na zawsze, mimo, że fizycznie nie ma na daną chwilę w przedszkolu. POTRZEBA NA TO WIELU DOŚWIADCZEŃ KTÓRE POMOGĄ DZIECKU POTWIERDZIĆ TEN FAKT - WIĘC TRZEBNA PO PROSTU CZASU I NASZEJ CIERPLIWOŚĆI !!!
Decydujące znaczenie dla pozytywnego przebiegu adaptacji ma postawa rodziców dziecka do przedszkola… Najlepszym wsparciem ze strony rodziców jest: stanowczość, zdecydowanie i wiara, że dziecko poradzi sobie w nowych warunkach.
W pozytywnym procesie adaptacji równie istotna jest samodzielność dziecka. PAMIĘTAJMY! Dziecko 3 – letnie prawidłowo rozwijające się potrafi: sygnalizować potrzeby fizjologiczne i samodzielnie korzystać z toalety samodzielnie jeść łyżką i pić z kubeczka posługiwać się przedmiotami codziennego użytku- szczoteczka do zębów, grzebień
zdejmować i zakładać kapcie czy buty, założyć spodnie, kurtkę bez guzików dokonywać prostych wyborów myć ręce buzię, wycierać się ręcznikiem rozpoznawać swoje rzeczy pośród innych prawidłowo wycierać nos przenosić różne przedmioty z miejsca na miejsce zna swoje imię i nazwisko.
RADY DLA RODZICÓW - jakie zachowania pomagają w adaptacji? Nie przeciągaj pożegnania w nieskończoność, pomóż dziecku rozebrać się, zaprowadź do sali, pożegnaj się i wyjdź Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu, lepiej daj jakąś przytulankę Nie obiecuj dziecku, że coś dostanie, kiedy będziesz je odbierać z przeszkola – unikaj przekupywania Mów o przedszkolu z wydźwiękiem pozytywnym, a nie negatywnym
Nie odbieraj ewentualnych uwag czy obserwacji nauczycielki jako ataku na siebie czy Twoje dziecko Nie wymuszaj na dziecku, żeby po przyjściu do domu natychmiast opowiedziało, co wydarzyło się w przedszkolu Kiedy dziecko płacze- lepiej, by przez kilka dni do przedszkola przyprowadzał je tata- jest bardziej stanowczy Żegnaj i witaj swoje dziecko zawsze z uśmiechem Ubieraj dziecko na „cebulkę”
Dotrzymuj danego słowa Postaraj się ujednolicić rytm dnia w domu i w przedszkolu Zanim dziecko pójdzie do przedszkola- dostarcz dziecku doświadczeń przebywania z innymi ludźmi Bądź wyrozumiały, kiedy dziecko doświadcza niepowodzeń, np. pobrudzi ubranie Postaraj się znaleźć jak najwięcej czasu na bycie z dzieckiem po wyjściu z przedszkola.
Adaptację utrudniają: Niepewność decyzji rodziców3 Brak zaufania do plecówki Podejrzliwość wobec personelu Wyrzuty sumienia, lęk, poczucie zagrożenia Nieznajomość placówki Brak jasnych reguł Zmienność decyzji Przedmiotowe traktowanie dziecka Brak doświadczeń społecznych z innymi ludźmi
Nadopiekuńczość Wyręczanie dziecka w czynnościach samoobsługowych Straszenie przedszkolem Przebywanie dziecka w przeszkolu w pełnym wymiarze godzin Pośpiech, zdenerwowanie, spóźnianie Brak zrozumienia dla trudnych zachowań dziecka, odrzucanie obrażanie się.
LITERAURA: Lubowiecka j, „Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola”, WSiP, Warszawa 2000 Matczak A, :Zarys psychologii rozwoju dziecka”, Żak, Warszawa 2003 Gruszczyk – Kolczyńska E, Zielińska E „Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci wolniej rozwijających się”, WSiP, Warszaw 2004 Żebowska M, „Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, PWN, Waszawa 1982 .