Błogosławiony Edmund Bojanowski 14 listopada 1814 r. - 7 sierpnia 1871 r. - 13 czerwca 1999 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Parafia Matki Bożej Częstochowskiej w Kole
Advertisements

Patron szkoły Janusz Korczak.
Dzieje świętego Franciszka
Jan Paweł II.
Życie i twórczość Fryderyka Chopina
Wykonała: Natalia Binder
Biblia księgą Boga i ludzi
JAN PAWEŁ II SKARB LUDZKOŚCI
Bł. Edmund Bojanowski Wszelka dobra dusza jest jako ta świeca, sama się wyniszcza, a drugim przyświeca.
Jan Paweł II r..
III SZKOLNY TURNIEJ WIEDZY O JANIE PAWLE II
WYKONAŁY: Buchta Klaudia i
Clive Staples Lewis.
Siostry Kanoniczki Ducha Świętego.
Życiorys Więzi rodzinne Pragnienie kapłaństwa Najważniejsze idee życiowe Studia uniwersyteckie Działalność społeczna Założenie Zgromadzenia Rozwój Zgromadzenia.
„ Życie i dzieło bł. Edmunda Bojanowskiego ”
Janusz Korczak życie i twórczość
Życie i dzieło bł. Edmunda Bojanowskiego
Rok Życia Konsekrowanego
Przyszedł na świat w rodzinie, która z muzyką obcowała na co dzień
…dobra wola… …dobra wola…
V rocznica koronacji obrazu Matki Bożej Pocieszenia w Lutogniewie
Kornel Makuszyński.
Kandydat na patrona naszej szkoły
ADWENT A.D Tajemnica Wcielenia wypełnia przestrzeń i sens Adwentu Przybądź Panie, bo czekamy! ADWENT A.D
Jan Paweł II-Orędownik rodziny
Błogosławiony Edmund Bojanowski (1814 – 1871)
Jan Paweł II- Papież Polak
Miejsce przekazywania tradycji i wartości
Błogosławiony Edmund Bojanowski patron Szkoły Podstawowej w Bojanowie
III Gminny Konkurs „Na drodze ku wartościom z Janem Pawłem II 28 października 2014r.
Rodzina-źródłem życia, szacunku i miłości
Jan Paweł II Droga do świętości.
Papież Jan XXIII 28 październik czerwiec 1963
XI Ogólnopolska Pielgrzymka Rodziny Szkół im
Nasz paPIEŻ FRANCISZEK
ANDRZEJ MAŁKOWSKI.
Rys życia św. Urszuli 17 IV 1965 – przychodzi na świat Julia Ledóchowska, późniejsza św. Urszula w Loosdorf (Austria), jako córka Antoniego i Józefiny.
Adam Mickiewicz i Johann Wolfgang Goethe – wielcy romantycy
r. VII Dzień Papieski w Polsce
FRANCISZKANEK RODZINY MARYI
Ksiądz Bernard Sychta – „Piastun Słowa”
Jan Paweł II Młodość papieża:
Na podstawie filmu pt. „Świadectwo’’
i Bernard Sychta urodził się 21 marca 1907 r. w Puzdrowie jako siódme dziecko Jana i Anny z domu Karszny. Czteroklasową szkołę podstawową ukończył w rodzinnej.
św. Adam Chmielowski, brat Albert
Legiony Dąbrowskiego.
Gify-tło w Przedstawiam wam tła (293)... Opracował: Tomasz Kowalik klasa VI „a” Lublin,
W roku 1824/1825 Janek rozpoczął naukę. Początkowo uczył się u mieszkańców wsi, później u księdza Lacqua w Capriglio. 26 marca 1826 r. przyjął Pierwszą.
BIOGRAFIA DZIAŁALNOŚĆ ZGROMADZENIE ZAKONNE Błogosławiony Edmund Bojanowski Świadek wielkiej wiary i modlitwy.
Temat: 40 kl.5 zjawisko o nadzwyczajnym charakterze, traktowane w religiach jako działania nadprzyrodzonej mocy lub jako znak od Boga; (PWN)
Papież Franciszek Zuzia Kmieciak. Życiorys Papież Franciszek czyli Jorge Mario Bergoglio urodził się 17 grudnia 1936 w Buenos Aires w Argentynie. Jest.
Informacje o życiu poety
Ksi ą dz Jan Twardowski ( ) Gimnazjum im. T. Czackiego Ksiądz Jan Twardowski urodził się 1 czerwca 1915 roku w Warszawie, w rodzinie Jana i Anieli.
Beatyfikacja Jana Pawła II i Jana XXIII
Adam Mickiewicz.
11 listopada – Święto Niepodległości.
Dowódca frontu południowo - zachodniego - Grupa Leszno
Temat: Królowa Jadwiga.
Św. Jan Paweł II - wzór mądrości
Błogosławiona Marta Wiecka.
Życie i twórczość Henryka Sienkiewicza
„Życie może być poezją”
Objawienia w Gietrzwałdzie
Św. Jan Paweł II.
Wybitni Wielkopolanie
ADAM MICKIEWICZ. Adam Bernard Mickiewicz – ur. 24 grudnia 1798 w Zaosiu lub Nowogródku, zm. 26 listopada 1855 w Konstantynopolu – polski poeta, działacz.
Władysław Pniewski.
Stanisław Staszic patronem naszej szkoły
Zapis prezentacji:

Błogosławiony Edmund Bojanowski 14 listopada 1814 r. - 7 sierpnia 1871 r czerwca 1999 r.

Dom rodzinny Rodzina Bojanowskich odznaczała się głęboką religijnością, która silnie oddziaływała na psychikę jej młodszego syna, przelewając w nią ze swej duchowej głębi delikatność, miłość bliźniego, a nade wszystko niezwykłą, choć trzeźwą pobożność wraz z nabożeństwem do Matki Bożej Świętogórskiej. Rodzina Bojanowskich odznaczała się głęboką religijnością, która silnie oddziaływała na psychikę jej młodszego syna, przelewając w nią ze swej duchowej głębi delikatność, miłość bliźniego, a nade wszystko niezwykłą, choć trzeźwą pobożność wraz z nabożeństwem do Matki Bożej Świętogórskiej. Błogosławiony Edmund Bojanowski urodził się w Grabonogu pod Gostyniem 14 listopada 1814 r. Błogosławiony Edmund Bojanowski urodził się w Grabonogu pod Gostyniem 14 listopada 1814 r. Rodzinę Bojanowskiego cechował patriotyzm. Ojciec Edmunda - Walenty, przypłacił swój udział w powstaniu listopadowym konfiskatą ojcowizny. Matka - z domu Umińska, z pierwszego małżeństwa Wilkońska, była siostrą generała Jana Nepomucena Umińskiego, bohatera wojen napoleońskich, a później powstania listopadowego z 1831 roku. Rodzinę Bojanowskiego cechował patriotyzm. Ojciec Edmunda - Walenty, przypłacił swój udział w powstaniu listopadowym konfiskatą ojcowizny. Matka - Teresa z domu Umińska, z pierwszego małżeństwa Wilkońska, była siostrą generała Jana Nepomucena Umińskiego, bohatera wojen napoleońskich, a później powstania listopadowego z 1831 roku.

W wieku czterech lat Edmund ciężko zachorował. Dzięki wierze i modlitwie swojej matki przed Pietą Świętogórską został cudownie uzdrowiony. O fakcie tym świadczy po dzień dzisiejszy podarowane wówczas w podzięce przez matkę srebrne wotum - Oko Opatrzności Bożej. Znajduje się ono w kościele na Świętej Górze w Gostyniu. Jest również opis tego uzdrowienia własnoręcznie złożony przez Edmunda. W wieku czterech lat Edmund ciężko zachorował. Dzięki wierze i modlitwie swojej matki przed Pietą Świętogórską został cudownie uzdrowiony. O fakcie tym świadczy po dzień dzisiejszy podarowane wówczas w podzięce przez matkę srebrne wotum - Oko Opatrzności Bożej. Znajduje się ono w kościele na Świętej Górze w Gostyniu. Jest również opis tego uzdrowienia własnoręcznie złożony przez Edmunda. Około 1826 roku rodzina Bojanowskich przeniosła się do Płaczkowa. Ze względu na słabe zdrowie początkowe nauki pobierał Edmund w domu przy pomocy prywatnych nauczycieli. Główny kierunek jego nauce nadał ks. Jan Siwicki, gorliwy kapłan i gorący patriota, który odkrył uzdolnienia chłopca i zachęcał do systematycznej nauki. Około 1826 roku rodzina Bojanowskich przeniosła się do Płaczkowa. Ze względu na słabe zdrowie początkowe nauki pobierał Edmund w domu przy pomocy prywatnych nauczycieli. Główny kierunek jego nauce nadał ks. Jan Siwicki, gorliwy kapłan i gorący patriota, który odkrył uzdolnienia chłopca i zachęcał do systematycznej nauki. Szczególne zdolności wykazywał w przedmiotach humanistycznych. W sferze jego zainteresowań znajdowały się również etnografia i folklor. Z pasją poznawał publikacje przedstawiające dzieje Ojczyzny oraz książki biograficzne prezentujące życiorysy i dokonania sławnych Polaków. Szczególne zdolności wykazywał w przedmiotach humanistycznych. W sferze jego zainteresowań znajdowały się również etnografia i folklor. Z pasją poznawał publikacje przedstawiające dzieje Ojczyzny oraz książki biograficzne prezentujące życiorysy i dokonania sławnych Polaków. Łaska uzdrowienia – Święta Góra

Studia uniwersyteckie – Wrocław, Berlin W 1832 roku Edmund wraz z matką wyjechał do Wrocławia, gdzie uzupełnił wykształcenie średnie, i wkrótce rozpoczął studia na tamtejszym uniwersytecie, na Wydziale Nauk Filozoficznych. W 1832 roku Edmund wraz z matką wyjechał do Wrocławia, gdzie uzupełnił wykształcenie średnie, i wkrótce rozpoczął studia na tamtejszym uniwersytecie, na Wydziale Nauk Filozoficznych. W czasie pobytu na wrocławskiej uczelni 20-letni Edmund przetłumaczył i opublikował zbiór pieśni serbskich i poezje Byrona. Bardzo ciężko przeżył w tym czasie śmierć rodziców. Najpierw 30 sierpnia 1834 roku zmarła jego matka, a 23 marca 1836 ojciec. W czasie pobytu na wrocławskiej uczelni 20-letni Edmund przetłumaczył i opublikował zbiór pieśni serbskich i poezje Byrona. Bardzo ciężko przeżył w tym czasie śmierć rodziców. Najpierw 30 sierpnia 1834 roku zmarła jego matka, a 23 marca 1836 ojciec. Po czteroletnich studiach we Wrocławiu Edmund przeniósł się w 1836 r. na uniwersytet w Berlinie, gdzie kontynuował studia, słuchając wykładów z filozofii, historii sztuki, psychologii i logiki. Studiował również poezje Goethego i Schillera oraz historię muzyki. Po czteroletnich studiach we Wrocławiu Edmund przeniósł się w 1836 r. na uniwersytet w Berlinie, gdzie kontynuował studia, słuchając wykładów z filozofii, historii sztuki, psychologii i logiki. Studiował również poezje Goethego i Schillera oraz historię muzyki.

Zaraz po powrocie do Grabonoga, włączył się czynnie w społeczne życie środowiska, oddając się literaturze, prowadząc świątobliwe życie, włączając się w działalność Kasyna Gostyńskiego – organizacji mającej na celu przede wszystkim obronę polskości. Zaraz po powrocie do Grabonoga, włączył się czynnie w społeczne życie środowiska, oddając się literaturze, prowadząc świątobliwe życie, włączając się w działalność Kasyna Gostyńskiego – organizacji mającej na celu przede wszystkim obronę polskości. To z inicjatywy Edmunda Bojanowskiego wydział literacki Kasyna założył w okolicach Gostynia kilkanaście bibliotek i czytelni wiejskich, walcząc w ten sposób z wtórnym analfabetyzmem u ludu. To z inicjatywy Edmunda Bojanowskiego wydział literacki Kasyna założył w okolicach Gostynia kilkanaście bibliotek i czytelni wiejskich, walcząc w ten sposób z wtórnym analfabetyzmem u ludu. Działalność społeczna Troszczył się również o dokładny przegląd podręczników szkolnych, o ich cenę, właściwe (w duchu polskim) redagowanie i wydawanie po niskiej cenie. Przez dziesięć lat od 1852 roku redagował "Pokłosie" oraz "Zbierankę Literacką", w latach wydawał "Rok Wiejski". Aktywnie, jako członek, uczestniczył w pracach Towarzystwa Pomocy Naukowej, w 1857 roku został członkiem Poznańskiego Towarzystwa Pomocy Naukowej. Przez dziesięć lat od 1852 roku redagował "Pokłosie" oraz "Zbierankę Literacką", w latach wydawał "Rok Wiejski". Aktywnie, jako członek, uczestniczył w pracach Towarzystwa Pomocy Naukowej, w 1857 roku został członkiem Poznańskiego Towarzystwa Pomocy Naukowej.

Równocześnie prowadził akcję oświatowo- wychowawczą, polegającą na przeszczepianiu na ziemię Wielkiego Księstwa Poznańskiego instytucji miejskich ochron, znanych dotąd tylko w Królestwie Polskim. Równocześnie prowadził akcję oświatowo- wychowawczą, polegającą na przeszczepianiu na ziemię Wielkiego Księstwa Poznańskiego instytucji miejskich ochron, znanych dotąd tylko w Królestwie Polskim. Pierwszą ochronę założył w styczniu 1844 roku w Poznaniu. Następnie z inicjatywy Bojanowskiego powstawały ochrony w Gostyniu, Śremie i Psarach. Pierwszą ochronę założył w styczniu 1844 roku w Poznaniu. Następnie z inicjatywy Bojanowskiego powstawały ochrony w Gostyniu, Śremie i Psarach. Działalność społeczna – pomoc chorym W roku 1849, podczas epidemii cholery panującej w Wielkopolsce, Edmund swoje siły i czas poświęcił pielęgnowaniu chorych. W swoim mieszkaniu w Grabonogu przygotowywał leki dla najuboższych, które sam im zanosił. W roku 1849, podczas epidemii cholery panującej w Wielkopolsce, Edmund swoje siły i czas poświęcił pielęgnowaniu chorych. W swoim mieszkaniu w Grabonogu przygotowywał leki dla najuboższych, które sam im zanosił. W Gostyniu założył Instytut - w gmachu po rozwiązanym przez władze kasynie. Była to ochronka - przytułek dla sierot po zmarłych na epidemię cholery rodzicach. On sam starał się zorganizować sierotom jak najlepsze warunki życia. Jego pasją stało się wychowywanie dzieci i niesienie im pomocy. W Gostyniu założył Instytut - w gmachu po rozwiązanym przez władze kasynie. Była to ochronka - przytułek dla sierot po zmarłych na epidemię cholery rodzicach. On sam starał się zorganizować sierotom jak najlepsze warunki życia. Jego pasją stało się wychowywanie dzieci i niesienie im pomocy.

Działalność literacka i wydawnicza Działalność literacką jako poeta i tłumacz (m.in. poety angielskiego Byrona), Bojanowski rozpoczął podczas studiów uniwersyteckich. Współpracował z wieloma pismami literackimi. Zbierał pieśni i podania ludowe, których gromadzeniem zajmował się w ciągu całego życia. Działalność literacką jako poeta i tłumacz (m.in. poety angielskiego Byrona), Bojanowski rozpoczął podczas studiów uniwersyteckich. Współpracował z wieloma pismami literackimi. Zbierał pieśni i podania ludowe, których gromadzeniem zajmował się w ciągu całego życia. Przez dziesięć lat od 1852 roku redagował „Pokłosie" oraz „Zbierankę Literacką", w latach wydawał „Rok Wiejski". Był autorem „Piosenek wiejskich dla ochronek", a także rozprawek na tematy religijne i wychowawcze, którymi posługiwano się przy nauce w założonych przez niego ochronkach. Opracował i wydał „Starodawne przysłowia dla ochronek". Ułożył też tekst Godzinek. W latach pisał „Dziennik”. Przez dziesięć lat od 1852 roku redagował „Pokłosie" oraz „Zbierankę Literacką", w latach wydawał „Rok Wiejski". Był autorem „Piosenek wiejskich dla ochronek", a także rozprawek na tematy religijne i wychowawcze, którymi posługiwano się przy nauce w założonych przez niego ochronkach. Opracował i wydał „Starodawne przysłowia dla ochronek". Ułożył też tekst Godzinek. W latach pisał „Dziennik”.

Już w 1849 r. zgodził się na propozycję wieśniaczki Franciszki Przewoźnej z Podrzecza pod Gostyniem, by urządzić w jej domu ochronkę wiejską na wzór ochronki istniejącej już w Gostyniu. Znalazłszy potem kilka dziewcząt chętnych do tej pracy, 3 maja 1850 r. otworzył uroczyście tę ochronkę i założył Bractwo Ochroniarek, dając tym początek Zgromadzeniu Sióstr Służebniczek NMP. Już w 1849 r. zgodził się na propozycję wieśniaczki Franciszki Przewoźnej z Podrzecza pod Gostyniem, by urządzić w jej domu ochronkę wiejską na wzór ochronki istniejącej już w Gostyniu. Znalazłszy potem kilka dziewcząt chętnych do tej pracy, 3 maja 1850 r. otworzył uroczyście tę ochronkę i założył Bractwo Ochroniarek, dając tym początek Zgromadzeniu Sióstr Służebniczek NMP. Założyciel Zgromadzenia Regułę zgromadzenia opracował przy pomocy doradcy i przyjaciela Jana Koźmiana oraz ks. H. Kajsiewicza i ks. P. Semenenki. W r arcybiskup poznański L. Przyłuski udzielił Bojanowskiemu tymczasowego pozwolenia na jej przestrzeganie. Regułę zgromadzenia opracował przy pomocy doradcy i przyjaciela Jana Koźmiana oraz ks. H. Kajsiewicza i ks. P. Semenenki. W r arcybiskup poznański L. Przyłuski udzielił Bojanowskiemu tymczasowego pozwolenia na jej przestrzeganie. Do zgromadzenia zgłaszało się coraz więcej kandydatek i wzrastało zapotrzebowanie na ochroniarki. Równocześnie mnożyły się też różnego rodzaju trudności. Do zgromadzenia zgłaszało się coraz więcej kandydatek i wzrastało zapotrzebowanie na ochroniarki. Równocześnie mnożyły się też różnego rodzaju trudności. W r abp Przyłuski przyjął zgromadzenie pod opiekę Kościoła, a jego następca, abp Mieczysław Ledóchowski 27 grudnia 1866 r. zatwierdził definitywnie statuty i konstytucje służebniczek. W r abp Przyłuski przyjął zgromadzenie pod opiekę Kościoła, a jego następca, abp Mieczysław Ledóchowski 27 grudnia 1866 r. zatwierdził definitywnie statuty i konstytucje służebniczek. W dniu 26 sierpnia 1856 r. odbyło się z jego udziałem otwarcie pierwszego domu nowicjatu i domu generalnego Sióstr Służebniczek Maryi w Jaszkowie k. Śremu. W dniu 26 sierpnia 1856 r. odbyło się z jego udziałem otwarcie pierwszego domu nowicjatu i domu generalnego Sióstr Służebniczek Maryi w Jaszkowie k. Śremu. Nadal gromadził dobrowolnie zgłaszające się dziewczęta wiejskie, przygotowując je i włączając do realizacji zamierzonego dzieła. Nadal gromadził dobrowolnie zgłaszające się dziewczęta wiejskie, przygotowując je i włączając do realizacji zamierzonego dzieła.

W 1868 roku przyrodni brat Edmunda, u którego ów mieszkał, zmuszony został sprzedać majątek. Bojanowski zamieszkał wtedy u przyjaciela, księdza Jana Koźmiana w Gnieźnie, gdzie pragnął, po ukończeniu, rozpoczętych w roku 1869 studiów w Seminarium Duchownym, zostać księdzem. W 1868 roku przyrodni brat Edmunda, u którego ów mieszkał, zmuszony został sprzedać majątek. Bojanowski zamieszkał wtedy u przyjaciela, księdza Jana Koźmiana w Gnieźnie, gdzie pragnął, po ukończeniu, rozpoczętych w roku 1869 studiów w Seminarium Duchownym, zostać księdzem. Studiów tych nie ukończył jednak ze względu na zły stan zdrowia i w maju 1870 roku seminarium opuścił. Zamieszkał u ks. Stanisława Gieburowskiego, proboszcza w Górce Duchownej. Studiów tych nie ukończył jednak ze względu na zły stan zdrowia i w maju 1870 roku seminarium opuścił. Zamieszkał u ks. Stanisława Gieburowskiego, proboszcza w Górce Duchownej. Ostatnie lata życia Swoje pełne poświęcenia życie zakończył jako człowiek świecki 7 sierpnia 1871 roku w Górce Duchownej i został pochowany w Jaszkowie koło Śremu. Swoje pełne poświęcenia życie zakończył jako człowiek świecki 7 sierpnia 1871 roku w Górce Duchownej i został pochowany w Jaszkowie koło Śremu. W 1930 roku szczątki Edmunda Bojanowskiego przeniesiono do Lubonia koło Poznania, gdzie spoczywają do dzisiaj. W 1930 roku szczątki Edmunda Bojanowskiego przeniesiono do Lubonia koło Poznania, gdzie spoczywają do dzisiaj.

Od 1948 roku Zgromadzenie Sióstr służebniczek rozpoczęło proces beatyfikacyjny. Ważnym momentem w tej drodze na ołtarze był dzień 5 września 1972 r. kiedy to cały Episkopat Polski pod przewodnictwem Kardynała Stefana Wyszyńskiego Prymasa Polski, zebrał się na wspólną modlitwę przy grobie Edmunda w Od 1948 roku Zgromadzenie Sióstr służebniczek rozpoczęło proces beatyfikacyjny. Ważnym momentem w tej drodze na ołtarze był dzień 5 września 1972 r. kiedy to cały Episkopat Polski pod przewodnictwem Kardynała Stefana Wyszyńskiego Prymasa Polski, zebrał się na wspólną modlitwę przy grobie Edmunda w Luboniu- Żabikowie. Mszy świętej, przy licznym udziale wiernych, przewodniczył Kardynał Karol Wojtyła, a kazanie wygłosił Kardynał Stefan Wyszyński Prymas Polski. Mszy świętej, przy licznym udziale wiernych, przewodniczył Kardynał Karol Wojtyła, a kazanie wygłosił Kardynał Stefan Wyszyński Prymas Polski. Beatyfikacja Proces beatyfikacyjny został uwieńczony 13 czerwca 1999 r. w podczas pielgrzymki Ojca Świętego Jana Pawła II, który podczas Mszy Świętej beatyfikacyjnej m.in. powiedział: „Apostolstwo miłosierdzia wypełniło jego życie. We wszelkich działaniach kierował się pragnieniem, by wszyscy ludzie stali się uczestnikami odkupienia. Proces beatyfikacyjny został uwieńczony 13 czerwca 1999 r. w Warszawie podczas pielgrzymki Ojca Świętego Jana Pawła II, który podczas Mszy Świętej beatyfikacyjnej m.in. powiedział: „Apostolstwo miłosierdzia wypełniło jego życie. We wszelkich działaniach kierował się pragnieniem, by wszyscy ludzie stali się uczestnikami odkupienia. Zapisał się w pamięci ludzkiej jako serdecznie dobry człowiek, który z miłości do Boga i do człowieka umiał skutecznie jednoczyć różne środowiska wokół dobra… Zapisał się w pamięci ludzkiej jako serdecznie dobry człowiek, który z miłości do Boga i do człowieka umiał skutecznie jednoczyć różne środowiska wokół dobra… Dał wyjątkowy przykład ofiarnej i mądrej pracy dla człowieka, Ojczyzny i Kościoła.” Dał wyjątkowy przykład ofiarnej i mądrej pracy dla człowieka, Ojczyzny i Kościoła.” Dzieło błogosławionego Edmunda Bojanowskiego kontynuują Siostry Służebniczki, które z całego serca pozdrawiam i dziękuję im za cichą i ofiarną służbę dla człowieka i Kościoła.” Dzieło błogosławionego Edmunda Bojanowskiego kontynuują Siostry Służebniczki, które z całego serca pozdrawiam i dziękuję im za cichą i ofiarną służbę dla człowieka i Kościoła.”

Przed śmiercią Bojanowskiego Zgromadzenie liczyło w Wielkim Księstwie Poznańskim 22 domy 198 sióstr. Oprócz tego Zgromadzenie zaczęło rozwijać się także w innych częściach okupowanej Polski. Najpierw w Galicji (od 1861 r.), gdzie wkrótce centrum stała się Stara Wieś. Przed śmiercią Bojanowskiego Zgromadzenie liczyło w Wielkim Księstwie Poznańskim 22 domy 198 sióstr. Oprócz tego Zgromadzenie zaczęło rozwijać się także w innych częściach okupowanej Polski. Najpierw w Galicji (od 1861 r.), gdzie wkrótce centrum stała się Stara Wieś. Także pod zaborem rosyjskim siostry otworzyły domy, lecz ich działalność napotkała na przeszkody ze strony władz carskich i krótko po śmierci Założyciela musiały opuścić te tereny. Za życia Bojanowskiego Siostry Służebniczki otwarły też cztery domy na Śląsku ( pierwszy w 1866 r.) oraz czyniły próby przeszczepienia Zgromadzenia do Anglii i Kanady. Także pod zaborem rosyjskim siostry otworzyły domy, lecz ich działalność napotkała na przeszkody ze strony władz carskich i krótko po śmierci Założyciela musiały opuścić te tereny. Za życia Bojanowskiego Siostry Służebniczki otwarły też cztery domy na Śląsku ( pierwszy w 1866 r.) oraz czyniły próby przeszczepienia Zgromadzenia do Anglii i Kanady. Kulturkampf i warunki rozbiorowe, oprócz wspomnianego utworzenia niezależnego odłamu w Starej Wsi, doprowadziły do dalszego podziału, mianowicie do zatwierdzenia przez rząd austriacki w Galicji nowego niezależnego domu macierzystego Sióstr Służebniczek w Dębicy oraz do podziału sióstr Śląska i Wielkopolski. Kulturkampf i warunki rozbiorowe, oprócz wspomnianego utworzenia niezależnego odłamu w Starej Wsi, doprowadziły do dalszego podziału, mianowicie do zatwierdzenia przez rząd austriacki w Galicji nowego niezależnego domu macierzystego Sióstr Służebniczek w Dębicy oraz do podziału sióstr Śląska i Wielkopolski. Rozwój Zgromadzenia W ten sposób istnieją dzisiaj cztery odrębne gałęzie Sióstr Służebniczek zatwierdzone przez Stolicę Apostolską i zrzeszone w Federację: Wielkopolskie (dom generalny w Luboniu pod Poznaniem), Śląskie (dom generalny we Wrocławiu), Starowiejskie (dom generalny w Starej Wsi, diec. przemyska) i Dębickie (dom generalny w Dębicy, diec. tarnowska). W ten sposób istnieją dzisiaj cztery odrębne gałęzie Sióstr Służebniczek zatwierdzone przez Stolicę Apostolską i zrzeszone w Federację: Wielkopolskie (dom generalny w Luboniu pod Poznaniem), Śląskie (dom generalny we Wrocławiu), Starowiejskie (dom generalny w Starej Wsi, diec. przemyska) i Dębickie (dom generalny w Dębicy, diec. tarnowska). Ponadto, według idei Bojanowskiego, powstało w Anglii Zgromadzenie Ubogich Służebnic Matki Boga (The Poor Servants of the Mother of God) założone przez M. Taylor. Ponadto, według idei Bojanowskiego, powstało w Anglii Zgromadzenie Ubogich Służebnic Matki Boga (The Poor Servants of the Mother of God) założone przez M. Taylor. Siostry Służebniczki otaczają opieką i miłością dzieci, ubogich i biednych w szpitalach, domach opieki, domach dziecka i zakładach opiekuńczych. Prowadzą katechezę i cały proces wychowawczo-dydaktyczny w szkołach, przedszkolach i ochronkach, tak w Polsce jak i w wielu innych krajach: Afryce, Ameryce, Austrii, Niemczech, Danii, Włoszech, Hiszpanii, Mołdawii, Ukrainie, Białorusi, Rosji i dalekiej Syberii. Siostry Służebniczki otaczają opieką i miłością dzieci, ubogich i biednych w szpitalach, domach opieki, domach dziecka i zakładach opiekuńczych. Prowadzą katechezę i cały proces wychowawczo-dydaktyczny w szkołach, przedszkolach i ochronkach, tak w Polsce jak i w wielu innych krajach: Afryce, Ameryce, Austrii, Niemczech, Danii, Włoszech, Hiszpanii, Mołdawii, Ukrainie, Białorusi, Rosji i dalekiej Syberii.