Spis treści Strona tytułowa - str. 1 Historia liczb ujemnych – str. 3 Odkrywca liczb ujemnych – str. 4 Przykładowa reguła na przykładzie mnożenia- str.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1.
Advertisements

Kredyt hipoteczny od A do Z
Pochodna Pochodna  funkcji y = f(x)  określona jest jako granica stosunku przyrostu wartości funkcji y do odpowiadającego mu przyrostu zmiennej niezależnej.
KSZTAŁTOWANIE STRUKTURY KAPITAŁU A DŹWIGNIA FINANSOWA
Kredyt inwestycyjny na zakup
przez rysunek poziomicowy
MATEMATYKA Liczby całkowite.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Projekt „AS KOMPETENCJI’’
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Liczby wokół nas A. Cedzidło.
Dane informacyjne: Gimnazjum im. Marii Skłodowskiej-Curie
Liczby całkowite.
Patrycja Zasuń kl. 6c Rok szkolny 2008/2009
LICZBY RZECZYWISTE PODZBIORY ZBIORU LICZB RZECZYWISTYCH
Zapis informacji Dr Anna Kwiatkowska.
Stworzyli: Edyta Celmer I Marta Kałuża.
Matematyka wokół nas Równania i nierówności
Reprezentacje - zmiennoprzecinkowa
Układy równań 23x - 31 y = 1 x – y = - 8 x = -1 y - x = 1 x + y = 11
„Są plusy dodatnie i plusy ujemne.”
i kilka przykładów zapisu cyfr
Algorytmy.
ZASADY RACHUNKOWOŚCI © WR-ZSER Lesko 2004
Dzisiaj powtarzamy umiejętności związane z tematem-
Analiza współzależności cech statystycznych
RÓWNANIA Aleksandra Janes.
Wykład III Sygnały elektryczne i ich klasyfikacja
Ruch obiegowy Ziemi..
HISTORIA LICZB.
KARTY KONTROLNE PRZY OCENIE LICZBOWEJ
Afryka Juszczak Wiktoria.
dla klas gimnazjalnych
KARTY BANKOWE.
Witamy ! Zapraszamy do obejrzenia prezentacji na temat : Twierdzenia matematyczne, o których warto pamiętać.
FUNKCJE Opracował: Karol Kara.
Liczby Całkowite.
LICZBY CAŁKOWITE:.
Temat: Liczby całkowite
 Ekonomia – nauka społeczna analizująca oraz opisująca produkcję, dystrybucję oraz konsumpcję dóbr. Nie jest nauką ścisłą, lecz posługuje się aparatem.
Prezentacja dla klasy I gimnazjum
METODY REPREZENTOWANIA IFORMACJI
Wykład Rozwinięcie potencjału znanego rozkładu ładunków na szereg momentów multipolowych w układzie sferycznym Rozwinięcia tego można dokonać stosując.
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
PROCENTY Powtórzenie wiadomości o procentach.
Systemy finansowe gospodarki Matematyka finansowa cz.2
Zajęcia 4-5 Gęstość i objętość. Prawo gazów doskonałych. - str (rozdziały 2 i 3, bez 2.2) - str (dot. gazów, przykłady str zadania)
Analiza portfeli dwu- oraz trzy-akcyjnych. Portfel dwóch akcji bez możliwości krótkiej sprzedaży W - wartość portfela   W = a P 1 + b P 2   P 1 -
Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …(i tak dalej) nazywamy liczbami naturalnymi. Tak jak z liter tworzy się słowa, tak z cyfr tworzymy liczby. Dowolną.
Liczby naturalne i całkowite Wykonanie: Aleksandra Jurkowska Natalia Piłacik Paulina Połeć Klasa III a Gimnazjum nr 1 w Józefowie Ul. Leśna 39 O5 – 420.
LICZBY NATURALNE I CAŁKOWITE. Liczby Naturalne Liczby naturalne – liczby używane powszechnie do liczenia (na obiedzie były trzy osoby) i ustalania kolejności.
Temperatura powietrza
„Geograficzne naj... – wszystko co naj... w geografii”
Opracowanie Joanna Szymańska. Notacja wykładnicza służy do zapisywania bardzo dużych albo bardzo małych liczb. a · 10 n liczba całkowita.
Składniki pogody.
Wyrażenia algebraiczne
Bankowość Zajęcia 6 Wydział Zarządzania UW, Aleksandra Luterek.
Liczby całkowite Definicja Działania na liczbach całkowitych Cechy podzielności Potęga.
Liczby naturalne i całkowite Spis treści Definicje Działania na liczbach Wielokrotności liczb naturalnych Cechy podzielności Przykłady potęg,potęgi o.
Liczbami naturalnymi nazywamy liczby 0,1,2,3,..., 127,... Liczby naturalne poznaliśmy już wcześniej; służą one do liczenia przedmiotów. Zbiór liczb.
URZĄDZENIA TECHNIKI KOMPUTEROWEJ Zapis liczb binarnych ze znakiem.
TURNIEJ MATEMATYCZNY dla klas 4
Algorytmy i algorytmika Opracowanie: Teresa Szczygieł
Obliczenia procentowe w praktyce
Nierówności liniowe.
HISTORIA CYFR RZYMSKICH
Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka
Liczby ujemne Czasami liczby bywają mniejsze od zera, np
Co to jest czas i jak go mierzymy?
Zapis prezentacji:

Spis treści Strona tytułowa - str. 1 Historia liczb ujemnych – str. 3 Odkrywca liczb ujemnych – str. 4 Przykładowa reguła na przykładzie mnożenia- str. 5 Przykłady liczb ujemnych – str. 6 Działnia na liczbach dodatnich I ujemnych – str Termometr – str. 18 Temperatura ujemna – str. 19 Zadanie – str Oś czasu – str. 24 Lata p.n.e. – str. 25 Zapis lat p.n.e. – str. 26 Zadania – str Oś liczbowa – str. 31 Zadanie – str Debet – str. 34 Zadanie – str Wysokości p.p.m. – str Wykonawcy – str. 43

Historia liczb ujemnych Abstrakcyjna koncepcja liczb ujemnych powstała w pierwszej połowie I wieku p.n.e. To najwcześniejsza znana wzmianka o liczbach ujemnych na świecie. W kulturze zachodniej pierwsze użycie liczb ujemnych pochodzi z III wieku, kiedy grek Diofantos rozważał zadanie, sprowadzające się do równania 4x + 20 = 0 w dziele Arithmetica, twierdząc, że to równanie daje absurdalne rozwiązanie. Na początku VII wieku liczby ujemne były używane w Indiach w celu księgowania długów. Chińczycy oznaczali liczby ujemne przez przekreślenie ostatniej niezerowej cyfry liczby. Aż do XVIII wieku powszechnie nie uznawano liczb ujemnych i odrzucano ujemne rozwiązania równań jako nie posiadające interpretacji.

Odkrywca liczb ujemnych Z liczbą ujemną musiał się spotkać już Diofantos (III-IV w. n.e.), ale udawał że jej nie widzi, bowiem takich liczb nie uznawał. Ojciec europejskiej algebry Muhammed ibn Musa Al- Chorezmi (IX w. n.e.). również nie uznawał liczb ujemnych i omijał je. W Europie liczb ujemnych użył Chuquet w XV wieku. Większość europejskich matematyków odrzucała koncepcję liczb ujemnych aż do XVII wieku, chociaż Fibonacci akceptował ujemne rozwiązania w zagadnieniach finansowych.

Przykładowa reguła na przykładzie mnożenia: Plus razy plus czyni zawsze plus Minus razy minus czyni zawsze plus Minus razy plus czyni zawsze minus

Przykłady liczb ujemnych -2.5 ; -5.4; -8,9; -0,35 -9/12; -18.5/30

Działania na liczbach dodatnich i ujemnych.

Oblicz : a) = b) = c) (-365) = d) (-365) = e) (- 365)= f) (-365) =

Rozwiązanie : a) = -800 b) = -70 c)435 + (-365) = 70 d)435 - (-365) = 800 e) (- 365)= -70 f) (-365) = -800

Zadanie Chłopcy z piątej klasy prowadzili dziennik pogody.Pierwszego dnia o godzinie 8.00 zanotowali temperaturę -12 ͦC, a o godzinie temperaturę 3 ͦC. Wyznacz różnicę między najwyższą a najniższą temperaturą w tym dniu.

Rozwiązanie 3 ͦC – (– 12 ͦC ) = 15 ͦC Odp.: Różnica między najwyższą, a najniższą temperaturą w tym dniu wynosi 15 ͦC.

Zadanie Najwyższe temperatury na Ziemi zanotowano w Dzibuti (Afryka) 63 ͦC i w Dolinie Śmierci (Ameryka Północna) 57 ͦC, najniższe zaś na Antarktydzie; - 89 ͦC i w Jakucji (Azja) -71 ͦC. Wyznacz różnicę między temperaturą najwyższą i najniższą zanotowaną na Ziemi.

Rozwiązanie. 63 ͦC –(–89 ͦC)=152 ͦC Odp. Różnica między najniższą a najwyższą temperaturą wynosi 152 ͦC.

Oblicz : a) (-37) * 12 = b) -444 : 12 = c) (- 3,7) * (- 1,2) = d) 444 : (- 37) = e) 0,37 * (- 1,2) = f) 444 : (- 1,2) =

Rozwiązanie : a)(-37) * 12 = -444 b)-444 : 12 = -37 c)(- 3,7) * (- 1,2) = 4,44 d)444 : (- 37) = -12 e)0,37 * (- 1,2) = - 0,444 f)444 : (- 1,2) = -370

Dane są liczby całkowite: a)Wskaż najmniejszą i największą liczbę. b)Napisz liczbę o 3 większą od najmniejszej i o 1000 mniejszą od największej

Rozwiązanie: a) Najmniejsza liczba: -57 Największa liczba: 200 b) = – 1000 = -800

Termometr Termometr – przyrząd do pomiaru temperatury metodą pośrednią, na podstawie zmiany pod wpływem temperatury właściwości termometrycznej ciała termometrycznego zastosowanego w termometrze. Zakres mierzonych temperatur i zastosowań termometru w znacznym stopniu zależy od ciała termometrycznego i właściwości termometrycznej. Termometr może służyć do pomiaru dowolnej temperatury w określonym zakresie lub wskazywania tylko wybranych wartości temperatury (wskaźniki temperatury)

Temperatury ujemne Temperatury ujemne – temperatury poniżej 0°C. W skali Kelvina (zwanej także bezwzględną skalą temperatur) nie ma temperatur ujemnych. 0 Kelvinów to najniższa temperatura w przyrodzie, jest ona nazywana zerem bezwzględnym. 0 K = -273°C

Oblicz średnią roczną temperaturę powietrza Miesiące IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII Rok Średnia temperatura (°C) -26,8-27,9-25,9-17,7-7,60,6 3,93,3-0,8-8,6-18,2-24,0 ?

Rozwiązanie -26,8+(-27,9)+(-25,9)+(-17,7)+ (-7,6)+0,6+3,9+3,3+(-0,8)+(-8,6)+(-18,2)+ (-24,0)= -149,7 -149,7:12=-12,5 Odp.: Średnia roczna temperatura wynosi -12,5 °C.

Oblicz wartość rocznej amplitudy temperatury powietrza

Rozwiązanie Najwyższa temperatura : - O,2 Najniższa temperatura : - 9,5 -0,2 – (- 9,5) = 9,3 Odp.: Wartość rocznej amplitudy temperatury powietrza wynosi 9,3°C.

Oś czasu Oś czasu – pokazuje dzieje Ziemi.

Przed Naszą Erą Definicja – przed naszą erą "p.n.e.", wyrażenie i skrót stosowane w języku polskim, oznaczające datę przed początkiem ery chrześcijańskiej który wiązany jest z datą narodzenia Jezusa Chrystusa.

Zapis lat przed naszą erą Na potrzeby historii i astronomii daty wszystkich wydarzeń z okresu przed narodzinami Chrystusa są umownie podawane według kalendarza juliańskiego. Jednakże astronomowie, inaczej niż historycy, posługują się, wprowadzoną w 1740 przez Cassiniego, notacją (rachubą) uwzględniającą rok 0 (zerowy). Numer roku, wg tej notacji, opatruje się znakiem - (minus). Oznacza to, iż rok 1 p.n.e. w historii, jest rokiem 0 w astronomii, rok 2 p.n.e. w historii jest rokiem -1 w astronomii itd..

Zadanie W 384 r. p.n.e. urodził się filozof grecki- Arystoteles, a w 335 r. p.n.e. Zenon z Kitionu- twórca stoicyzmu. a) Który z nich urodził się wcześniej? b) Ile lat minęło od narodzin Arystotelesa do narodzin Zenona? c) Ile lat minęło od narodzin Zenona do dziś?

Odpowiedź a) Wcześniej urodził się Arystoteles. b) Minęło 13 lat. 384 – 335 = 13 c) Minęło 2346 lat = 2346

Zadanie Uporządkuj daty we właściwej kolejności od najstarszej do najbliższej ; 356 p.n.e. 384 p.n.e. 335 p.n.e. 360 p.n.e. 341 p.n.e. 371 p.n.e.

Rozwiązanie 384 p.n.e. 371 p.n.e. 360 p.n.e. 356 p.n.e. 341 p.n.e. 335 p.n.e.

Oś liczbowa Liczby ujemne można oznaczyć na osi liczbowej, zaznaczając ją na lewo od liczby 0. Liczba 0 nie jest ani liczbą dodatnią, ani ujemną. LICZBY UJEMNE LICZBY DODATNIE ZERO

Zadanie Na osi liczbowej zaznacz podane liczby : LICZBY UJEMNE LICZBY DODATNIE 0 ZERO

Rozwiązanie LICZBY UJEMNE LICZBY DODATNIE ZERO

Debet W bankowości debetem nazywa się ujemne saldo na koncie, które powstaje na skutek wypłacenia z tego konta więcej środków niż na nim było lub pozwolenie na wypłacenie większej ilości niż znajduje się na koncie. Najczęściej występuje wtedy w zwrocie "przyznano debet". Funkcjonuje podobnie do opcji kredytu. Po wykorzystaniu debetu, na koncie występuje stan ujemny, od którego naliczane są odsetki. Maksymalna wysokość debetu, wysokość oprocentowania stałego lub zmiennego, a także możliwy okres posiadania ujemnego stanu konta ustalany jest przez bank indywidualnie dla każdego klienta, najczęściej według takich parametrów jak: wiek, zarobki, rodzaj umowy o pracę, czas zatrudnienia, liczba osób w gospodarstwie domowym na utrzymaniu, historia kredytowa czy posiadanie mieszkania.

Adam miał 56zł długu u Wojtka. Pożyczył trzy razy więcej od Sandry, aby mieć na nową bluzę, jednak Adam naliczył mu już 25% odsetek. Ile pieniędzy zostało adamowi jeśli: a)Na początku miał 90zł b)Na początku nie miał nic c)Na początku nie miał nic, ale w między czasie dostał od mamy 50zł

Rozwiązanie: a)90 – ( x 25%) + 56 x 3 = 90 – = 188zł b) (-56 x 25%) + 56 x 3 = = 118zł c) (-56 x 25%) + 56 x = = =148zł

Zadanie. Bank udzielił Panu Kowalskiemu kredytu w kwocie 12000zł. Pan Kowalski wpłacił 6 rat po 150zł. Oblicz stan konta Pana Kowalskiego.

Rozwiązanie zł + (150zł * 6) = zł + 900zł = zł Odp.: Stan konta pana Kowalskiego wynosi zł. zadłużenia.

Liczb ujemnych używamy również do przedstawiania wysokości pod poziomem morza.

Najniższy punkt na lądzie, na kuli ziemskiej stanowi depresja Morza Martwego (396 do 418 m p.p.m.) w Izraelu i Jordanii.

Głębia Challengera Głębia Challengera – najgłębiej położone miejsce w Rowie Mariańskim (10911 m p.p.m.). Jest to najniżej położone miejsce na Ziemi.

Depresja Depresja – obszar lądu położony poniżej poziomu morza. Na mapach z hipsometrią barwną obszar depresji oznacza się zwykle kolorem ciemnozielonym. Depresje zalane przez wody jeziora nazywane są kryptodepresjami. Przykładem kryptodepresji jest jezioro Bajkał.

Wykonawcy : Justyna Czy ż yk Karolina Goryszewska Anna Dłubisz Paulina Malinowska Tomasz Jerzy Racki Kinga Stryjewska

Dziękujemy za uwagę