Wyrównanie poziome dochodów jednostek samorządu terytorialnego („janosikowe”) - stan obecny i perspektywa prof. dr hab. Wiesława Miemiec Katedra Prawa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ekonomiczne i prawne pojęcie budżetu państwa
Advertisements

Dochody jednostek samorządu terytorialnego
Budżet jednostki samorządu terytorialnego
Przejrzysta Polska 2007 Wynik ewaluacji PP 2007 PBS DGA Warszawa 19 kwietnia 2007r.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
XXI Sesja Rady Gminy 18 styczeń 2005r.. Budżet Gminy Oleśnica na 2005 rok.
Kwalifikowalność podatku od towarów i usług w kontekście działań komercjalizacyjnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna.
Ministerstwo Finansów
Źródła prawa podatkowego
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Dofinansowanie pobytu mieszkańców (umieszczonych na tzw
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
PRAWNE ASPEKTY ŁĄCZENIA POWIATÓW KANCELARIA PRAWNICZA A.S. KWIETNIOWSCY.
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
Dodatek energetyczny Ustawą z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 984) wprowadzony.
Opodatkowanie podatkiem od nieruchomości mienia własnego
1 NOWE PRZEPISY DOTYCZĄCE „JANOSIKOWEGO” MUSZĄ REALIZOWAĆ WYROK TRYBUNAŁU KONSTYTUCYJNEGO.
Warszawa 25 września Subwencja regionalna w świetle ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i jej znaczenie dla województwa mazowieckiego.
Warszawa 15 lipca „Określone ustawowo dochody własne poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego zdeterminowane są niejednokrotnie obiektywnymi.
Propozycja zmian w powiatowym systemie „janosikowego ”
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Wykonanie wyroków Trybunału Konstytucyjnego - z dnia 21 października 2014 r., sygn. akt K 38/13 - z dnia 18 listopada 2014 r., sygn. akt SK 7/11.
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
System finansowy zadań zleconych wykonywanych przez urzędy stanu cywilnego Warszawa, 25 kwiecień 2015 r.
Dochody jednostek samorządu terytorialnego
Polityka fiskalna państwa
9 lipca 2013 r. 1 Miesięczny stosunek wpływów CIT do rat „janosikowego”
J. Wilkin - Ekonomia Polityka fiskalna państwa Wykład 10 WNE UW.
Ustrój samorządu terytorialnego
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Aktor Jan Nowicki – Honorowy Obywatel Kowala Położenie: - centrum Polski - przy drodze krajowej Nr 1 z obwodnicą - w pobliżu autostrady A1 - węzeł Kowal.
Petycja Twoje Prawo.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Finanse publiczne i prawo finansowe ĆWICZENIA 4 i 5
Unia Miasteczek Polskich Finanse miast i gmin: stan obecny i propozycje zmian przeciwdziałających narastającemu kryzysowi.
TEKST JEDNOLITY § 101: -ogłoszenie tekstu jednolitego następuje w formie obwieszczenia; -tekst jednolity jest załącznikiem do tego obwieszczenia;
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODĘ WYRZĄDZONĄ PRZY WYKONYWANIU WŁADZY PUBLICZNEJ.
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty - Targówek m.st. Warszawy INFORMACJE DOTYCZĄCE SPECJALNEJ ORGANIZACJI NAUKI I METOD PRACY DLA DZIECI I MŁODZIEŻY Z ORZECZENIEM.
SAMORZĄD TERYTORIALNY W POLSCE
ZWIĄZEK GMIN WIEJSKICH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ – XXX Zgromadzenie Ogólne Centralizacja rozliczeń VAT oraz zmiany w zakresie sposobu odliczania podatku.
BUDŻET MIASTA PODATKI LOKALNE. DOCHODY + PRZYCHODY = WYDATKI + ROZCHODY ,19 zł zł = ,76 zł ,43 zł.
Projekt budżetu 2003 Prezydent Miasta TYCHY. Projekt budżetu 2003 ogółem Projekt budżetu ogółem Pożyczki, kredyty, obligacje Projekt.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
Priorytet V. „Dobre zarządzanie” Działanie 5.2 „Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej”, Poddziałanie „Systemowe wsparcie funkcjonowania.
Potencjalne konsekwencje wydzielenia regionu stołecznego Mazowsza dla wykonywania zadań samorządów wojewódzkich Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wałbrzych – Książ, grudzień 2015 dr inż. Elżbieta Berezowska Skarbnik Województwa Dolnośląskiego.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
ŚWIADCZENIA RODZINNE UZALEŻNIONE OD NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI Komisja Dialogu Obywatelskiego 1 grudnia 2016 r. Poznańskie Centrum Świadczeń, ul. Wszystkich.
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
SYSTEM FINANSÓW SAMORZĄDOWYCH
Finanse jednostek samorządu terytorialnego – opracowywane zmiany w prawie Dr Jerzy Kwieciński, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju, Członek Rady Ministrów,
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
CZY WIESZ, ŻE… … ISTOTNE ZMIANY W PODATKU DOCHODOWYM OD OSÓB PRAWNYCH
Projekt budżetu 2001 Zarząd Miasta TYCHY.
Prawo finansów publicznych
Finanse w oświacie Kwiecień, 2018 r..
Wpływ czynności niepodlegających opodatkowaniu na zakres prawa do odliczenia - Mariusz Marecki Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
Dramat w dwóch aktach i z prologiem
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

Wyrównanie poziome dochodów jednostek samorządu terytorialnego („janosikowe”) - stan obecny i perspektywa prof. dr hab. Wiesława Miemiec Katedra Prawa Finansowego WPAE UWr

Źródła prawa Ustawa Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 4 kwietnia 1997 r. Ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (dalej: u.d.j.s.t.)

„Bogatsze” jednostki samorządu terytorialnego Część równoważąca (regionalna) subwencji ogólnej dla „biedniejszych” jednostek samorządu terytorialnego Wypłata wyrównawcza wypłata wyrównawcza

wpłaty wyrównawcze budżet państwa część równoważąca (regionalna) Kryteria - art , art. 70a u.d.j.s.t. Kryteria - art. 21a, art. 23a, art. 70b u.d.j.s.t.

Kryteria dokonywania wypłat wyrównawczych liczba mieszkańców i ponad przeciętne dochody podatkowe gminy, w których wskaźnik G jest większy niż 150% wskaźnika Gg (art. 29 ust. 1 u.d.j.s.t.) powiaty, w których wskaźnik P jest większy niż 110% wskaźnika Pp (art. 30 ust. 1 u.d.j.s.t.) województwa, w których wskaźnik W jest większy niż 125% wskaźnika Ww (art. 70a ust. 1 u.d.j.s.t.) 2015 r. Gg = 1.435,20 zł G max. = ,60 zł G min. = 343,97 zł 2015 r. Pp = 184,45 zł, P max. = 505,48 zł P min. = 61,70 zł 2015 r. Pp = 184,45 zł P max. = 505,48 zł P min.= 61,70 zł

Kryteria określania beneficjentów części równoważącej (regionalnej) subwencji ogólnej Gminy (art. 21a ust. 1 u.d.j.s.t.) 50% - rozdzielane między gminy miejskie na podstawie kryterium wysokości wydatków na dodatki mieszkaniowe 25% - rozdzielane między gminy wiejskie i gminy miejsko- wiejskie na postawie kryterium wysokości wydatków na dodatki mieszkaniowe 25% - rozdzielane między gminy wiejskie i gminy miejsko-wiejskie na podstawie kryterium wysokości dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz z podatku rolnego i z podatku leśnego

Kryteria określania beneficjentów części równoważącej (regionalnej) subwencji ogólnej Powiaty (art. 23a ust. 1 u.d.j.s.t.) 9% - wydatki na rodziny zastępcze7% - powiaty, w których nie działa powiatowy urząd pracy30% - długość dróg powiatowych30% - długość dróg wojewódzkich i krajowych 24% - kwota planowanych dochodów powiatu na rok budżetowy jest niższa od kwoty planowanych dochodów powiatu w roku bazowym

Kryteria określania beneficjentów części równoważącej (regionalnej) subwencji ogólnej Województwa (art. 70b ust. 3 i 5 u.d.j.s.t.) 52% - województwa, w których stopa bezrobocia jest wyższa niż 110% średniej stopy bezrobocia w kraju 48% - województwa, w których dochody podatkowe są niższe niż 125% wskaźnika Ww

Dochody jednostek samorządu terytorialnego w Konstytucji RP (art. 167) 1. Jednostkom samorządu terytorialnego zapewnia się udział w dochodach publicznych odpowiednio do przypadających im zadań 2. Dochodami jednostek samorządy terytorialnego są ich dochody własne oraz subwencje ogólne i dotacje celowe z budżetu państwa 3. Źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego są określone w ustawie 4. Zmiany w zakresie zadań i kompetencji jednostek samorządu terytorialnego następują wraz z odpowiednimi zmianami w podziale dochodów publicznych

Orzecznictwo TK w sprawie „janosikowego” 1) orzeczenie z 23 października 1996 r. (K 1/96) 2) wyrok z 25 lipca 2006 r. (K 14/11) oraz postanowienie z 26 lutego 2013 r. (S 1/13) 3) wyrok z 4 marca 2014 r. (K 13/11)

Orzeczenie TK z dnia 23 października 1996 r. (K 1/96) „Zdaniem Trybunału Konstytucyjnego z art. 73 Małej Konstytucji wynika z jednej strony pozytywny obowiązek ustawodawcy ustanowienia regulacji zapewniających gminom dochody własne w sposób rzeczywisty. Z drugiej strony konsekwencją tego obowiązku jest zakaz dokonywania takich zmian w ustawodawstwie, które prowadziłyby do faktycznego przekreślenia dochodów własnych gmin.”

Wyrok TK z 25 lipca 2006 r. (K 30/04) Warunki konstytucyjności „janosikowego”: 1) regulacja ustawowa 2) celowy charakter 3) nie mogą pozbawiać JST dochodów własnych w takim stopniu, aby dochody te straciły swój podstawowy charakter 4) charakter uzupełniający wobec źródeł dochodów określonych w art. 167 ust. 2 Konstytucji RP

Wyrok TK z 31 stycznia 2013 r. (K 14/11) oraz postanowienie sygnalizacyjne z 26 lutego 2013 r. (S 1/13) Wady (dysfunkcje) „janosikowego”: 1. selektywny dobór kryteriów określania JST zobowiązanych do dokonywania wpłat wyrównawczych 2. selektywny dobór kryteriów określania JST będących beneficjentami części równoważącej (regionalnej) subwencji ogólnej 3. brak mechanizmu korygującego wysokość wpłat wyrównawczych 4. obowiązkowe wpłaty przewyższają potrzeby wyrównawcze

Postanowienie sygnalizacyjne z 26 lutego 2013 r. (S 1/13) „Brak podjęcia stosownych działań legislacyjnych i dalsze pogłębianie się negatywnych dla finansów jednostek samorządu terytorialnego skutków działania mechanizmu nie wyklucza podjęcia przez Trybunał Konstytucyjny (na podstawie stosownego wniosku) ponownej oceny krytykowanych regulacji z punktu widzenia ich konstytucyjności.”

Wyrok TK z 4 marca 2014 r. (K 13/11) Art. 31 oraz art. 25 u.d.j.s.t. w zakresie, w jakim nie gwarantują województwom zachowania istotnej części dochodów własnych dla realizacji zadań własnych, są niezgodne z art. 167 ust. 1 i 2 w związku z art. 166 ust. 1 Konstytucji RP Brak nawiązania w art. 31 ust. 1 oraz art. 25 u.d.j.s.t. do pełnej sytuacji finansowej województw, z uwzględnieniem zarówno strony dochodowej, jak i potrzeb wydatkowych, uzasadnia stwierdzenie niezgodności tych przepisów z art. 167 ust. 1 i 2 w związku z art. 166 ust. 1 Konstytucji RP

Realizacja wyroku TK z 4 marca 2014 r. (K 13/11) Ustawa z dnia 23 października 2014 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego uchylenie art. 25 i 31 u.d.j.s.t. i wprowadzenie regulacji tymczasowej dotyczącej województw obowiązującej tylko w roku 2015 (art. 70a - 70c u.d.j.s.t.) Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego przedłużenie mechanizmu tymczasowego na rok 2016

Regulacja tymczasowa (art. 70a - 70c u.d.j.s.t.) Podwyższenie progu, od którego mają być dokonywane wpłaty wyrównawcze ze 110% na 125% Kwota rocznej wpłaty nie może przekroczyć 35% dochodów podatkowych województwa z roku poprzedzającego rok bazowy (próg ostrożnościowy) Nowe kryteria podziału części regionalnej subwencji ogólnej - stopa bezrobocia i dochody podatkowe

Czy regulacja tymczasowa spełnia wymogi wyroku TK z 4 marca 2014 r. (K 13/11) Wprowadzenie progu „ostrożnościowego” Ukształtowanie jednolitych kryteriów ustalania jednostek zobowiązanych do dokonywania wpłat wyrównawczych oraz będących ich beneficjentami Kryteria te powinny obejmować zarówno potencjał dochodowy, jak i potrzeby wydatkowe jednostek samorządu terytorialnego Zmiana kryterium ludnościowego Odejście od stosowania danych historycznych

Co dalej? Po wyroku z 4 marca 2014 roku do Trybunału Konstytucyjnego wpłynęły wnioski powiatów w sprawie zbadania konstytucyjności mechanizmu wyrównywania poziomego również dla tego szczebla samorządu terytorialnego 11 wniosków zostało połączonych i będzie rozpatrywane pod wspólną sygnaturą K 33/14

Dziękuję za uwagę