Prof. dr hab. Mariusz Jędrzejko Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego Dziecko w wielkiej SIECI Niweczenie osoby ludzkiej w cyberprzestrzeni jako problem.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zagrożenia komputerowe dla dzieci
Advertisements

Twój przyjaciel czy wróg?
Co to jest TIK?.
Postępowanie dowodowe w procesie cywilnym dotyczącym ochrony dóbr osobistych naruszonych w Internecie Dr Monika Rejdak Uniwersytet Marii Curie Skłodowskiej.
EDI NET - badania.
DZIAŁALNOŚĆ PROFILAKTYCZNA SZKOŁY
SZANSE I ZAGROŻENIA INTERNETU
ZAGROŻENIA ZE STONY INTERNETU
Bezpieczny internet.
TARGI
Bezpieczny Internet "Bezpieczeństwo w Internecie
„Bezpieczeństwo w Internecie”
Kodeks 2.0 Wersja robocza. Punkt 1 Nauczyciele i uczniowie częściej urozmaicają lekcje grami, filmami, prezentacjami edukacyjnymi i on- line. TAK:NIE:
Szkoła z klasą 2.0 czyli TIK wśród nas
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
I NTERNETOWE C ENTRUM I NFORMACJI M ULTIMEDIALNEJ Szkoły Podstawowej nr 20 im. S. Batorego w Poznaniu.
Dzień Bezpiecznego Internetu
CYBERPRZEMOCY !!!.
Komputer w naszym życiu
Unikanie zagrożeń w sieci
 Uczniowie przygotowują materiały na wybrane lekcje wykorzystując różne programy komputerowe, np. Power Point, Paint, Microsoft Word, Microsoft Excel,
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
W Szkole Podstawowej w Gostkowie Rok szkolny 2013/2014.
-opis polskiej szkoły nowych czasów..  Podczas lekcji można korzystać z tablicy interaktywnej, komputerów i innych urządzeń elektronicznych tylko w celach.
KODEKS 2.0 Gimnazjum Gminy Oleśnica im. Szarych Szeregów.
Debata szkolna 6 grudnia 2012 r. 6 grudnia 2012 r.
Szkolny Kodeks 2.0. Publiczne Gimnazjum w Męcinie Oto poszczególne jego punkty:
SZKOLNY KODEKS 2.0 GIMNAZJUM IM. KS. KAN. M. LIPSKIEGO 2013/2014.
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
KOMPUTER I INTERNET.
Co to jest komunikacja ? Komunikacja – proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Porozumiewamy się, aby zdobyć informacje, uczyć.
Współczesne Metody Komunikacji
METODY KOMUNIKACJI.
HISTORIA Ludzie od dawnych czasów próbowali się ze sobą porozumiewać. Nauczyli oni się komunikować ze sobą za pomocą przeróżnych środków: od wyrazu twarzy,
Metody komunikacji.
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Zapewne Twoje dziecko rozpoczęło już przygodę z Internetem. Możliwe, że ma konto na jednym lub kilku serwisach społecznościowych. Samodzielnie:  komentuje.
CZY ROZMAWIASZ Z RODZICAMI O TYM CO ROBISZ W INTERNECIE (NA JAKIE STRONY WCHODZISZ, Z KIM SIĘ KONTAKTUJESZ)?
Innowacją w cyberprzemoc Prezentacja rezultatów projektu.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
Kodeks 2.0 Klasa VI c. Kodeks 2.0 Nauczyciele i uczniowie korzystają ze sprzętu multimedialnego w czasie lekcji i kół zainteresowań.
O czym powinni wiedzieć rodzice kupując dziecku komputer ? Opracowała Anna Cynowska.
Jak towarzyszyć dzieciom w sieci? Monika Pietruszka Wioleta Stypuła.
Przygotował: Jakub Leńczowski
Wiktoria Łaszczewska.  Internet;  Gry komputerowe i mobilne;  Urządzenia, np. telefon, tablet, komputer, smartphone;  Portale społecznościowe itp.,
Technologie informacyjno-komunikacyjne – wszelkie działania związane z  produkcją i wykorzystaniem urządzeń telekomunikacyjnych i informatycznych oraz.
Reagowanie na przemoc i cyberprzemoc Na podstawie wystąpienia A. M. Wesołowskiej na VII Kongresie Pedagogów i Psychologów Szkolnych Warszawa 2013.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Projekt finansowany z Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, będącego w dyspozycji Ministerstwa Zdrowia.
Prof. dr hab. Mariusz Jędrzejko Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego Jak kształtować stosunek dziecka do multimediów MCPU Mazowieckie Centrum Profilaktyki.
Internet -przyjaciel czy wróg współczesnego młodego człowieka? Projekt wykonali Radosław Jarzyna i Dawid Gajewski.
Bezpieczeństwo w sieci – wyniki badań
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
Aleksander Kuliński klasa II A
BEZPIECZNY INTERNET.
Mama, tata, tablet….
PiszMów Dobowy Zabawa bez limitu
„Uzależnienie od gier komputerowych i Internetu”
Fonoholizm- przyzwyczajenie, czy uzależnienie?
Bezpieczny internet.
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
Jaką spełnia funkcję Internet we współczesnym świecie?
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0.
Bezpieczeństwo w sieci
(Agresja elektroniczna)
KOMPUTER –  ZALETY I WADY 
Bezpieczne korzystanie z zasobów Internetu
Zapis prezentacji:

prof. dr hab. Mariusz Jędrzejko Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego Dziecko w wielkiej SIECI Niweczenie osoby ludzkiej w cyberprzestrzeni jako problem społeczny i wychowawczy MCPU Mazowieckie Centrum Profilaktyki Uzależnień

Internet jest wydarzeniem na miarę czcionki Gutenberga i koła. Od nas zależy jak dziecko będzie je wykorzystywać.

Cyberprzestrzeń wywoła większa rewolucję społeczną niż wszystkie dotychczasowe wynalazki - Zmienia pojęcie czasu - Zmienia pojęcie przestrzeni - Zmienia pojęcie dostępności wiedzy

Zaczyna się nowa ERA Urządzenia multimedialne nabierają „podmiotowości” człowieka 1. Rozmawiasz z drugim człowiekiem – dzwoni telefon, co robisz? - Przerywam rozmowę z człowiekiem, odbieram telefon i rozmawiam w sieci – 69% - „Odbijam” rozmowę telefoniczną, prowadzę rozmowę z człowiekiem – 14% - Odbieram telefon, prowadzę dwie rozmowy na raz – 17% 2. Dostajesz SMS – odpowiadasz: - Natychmiast – 65% - W ciągu minut – 19% - W ciągu więcej niż 30 minut – 16%

Cechy XXI wieku (kontekst funkcjonowania dziecka) Więcej źródeł wiedzy Więcej informacji Szybsze zmiany Krótsze skrypty wiedzy

Skrypty poznawcze Umiejętności praktyczne Dziecko w wieku: 2,5-3 lat – potrafi operować pilotem TV 4 lat - potrafi obsługiwać DVD 5 lat wykonuje proste czynności na komputerze 6 lat – sprawnie gra w gry 7 lat – sprawnie porusza się w Internecie lat – spędza przed multimediami więcej czasu niż rodzice lat – zna lepiej Internet niż rodzice 63% gospodarstw domowych ma komputer, 57% Internet

Cechy XXI wieku 1. Dziecko jest szybsze w multimediach od dorosłego 2. Dzieci poświęcają na multimedia o % czasu więcej niż rodzice 3. Rodzice nie rozumieją potęgi multimediów

Edukacja dorosłych a edukacja dzieci MY : 8+4+4= 16 DZIECI : 0/ = 17/18

Cechy obecnej zmiany społecznej (konteksty społeczne) maleje znaczenie kontaktów interpersonalnych – rozpad rodzin wielopokoleniowych - migracje ekonomiczne narzędzia i techniki multimedialne w ciągu jednej dekady z LUKSUSOWYCH – ELITARNYCH stały się POWSZECHNE

Moje podstawowe źródło wiedzy 73% Internet 14% książki 6% telewizja 5% inne Badanie wiosna 2009 – próba badawcza 1274 uczniów szkół średnich i gimnazjalnych

W tempie 12-15% rocznie rośnie liczba aktywnych użytkowników SIECI - najszybciej wśród nastolatków INTERNET BLOGI GRY SIECIOWE GRY KOMPUTEROWE PORTALE SPOŁECZNOŚCIOWE NOWE MULTIMEDIA Nowa jednostka diagnostyczna – zaburzenia infoholiczne

Klasyczne formy kontaktu Kontakt bezpośredni… słowo Ze swoim najlepszym kolegą/koleżanką kontaktuję się częściej: - osobiście – 39% - przez multimedia – 61%

Nowe formy-techniki kontaktu Nowe treści i formy kontaktu Codziennie korzystam z: Telefonu komórkowego – 98% Kontaktu przez Internet ( ) – 59% Kontakt przez kamerę Internetową – 9% Kontakt w grach sieciowych – 11% Kontakt na portalach społecznościowych – 28%

Cecha XXI wieku …„matrix” Multimedia – urządzenia „na prawach człowieka”

Podstawowe słownictwo w kontaktach… Personalnych (bezpośrednie): słów Cyberprzestrzennych: słów

Klasyka – nauka i wiedza budują pozycję społeczną ZAKUJ – ZALICZ - ZAPOMNIJ

Nowy wzór – spryt i technika Szukaj w nieznanych źródłach – kopiuj – wklej zmień czcionkę – zapisz jako swoje – wydrukuj w kolorze – oddaj – zalicz …i masz więcej czasu

Nowy wzór – spryt i technika a, b, i, s a, b, i, s

Nowy wzór – spryt i technika Jak oszukać program PLAGIAT Zamienić jedną literę na czcionkę z programu z Dalekiego Wschodu a SIEĆ uczy kłamstwa

Pojawia się nowy człowiek Digital Native : urządzenie równoprawne z człowiekiem; zdolność do operowania wieloma urządzeniami; szybsze reakcje na sytuacje zewnętrzne większe umiejętności pracy w sytuacji zaburzeń fonicznych i ruchowych zdolność do długotrwałego operowania narzędziem; narzędzie jako „integralny narząd”

Nowy człowiek Digital Native maleje znaczenie kontaktów interpersonalnych – osobistych na rzecz kontaktów interpersonalnych – wirtualnych

Cechy Digital Native Wielostronna (ale nie wszechstronna) wiedza Zdolność do szybkich reakcji - błyskotliwość Niższa wrażliwość na zło, krzywdę, niestosowne zachowania, łamanie norm kulturowych Niższe poczucie więzi kulturowej „Przestawienie” czasowe – wieczorno-nocny tryb życia Preferowanie kontaktu cyberprzestrzennego Zaburzenia relacji interpersonalnych Przyspieszone „dorastanie”

Nowe cechy zachowania i postępowania: 1. Działanie bez pozytywnej perspektywy – trzeba walczyć, no to walczymy 2. Wyciszanie wyższych wartości – nie ma granic, granice określamy MY 3. Rozbudzanie atawizmów i popędów - dzieci robią rzeczy do których nie są fizycznie i emocjonalnie przygotowane 4. Egoizmy, których nie potrafią pokonać – liczę się JA

SIEĆ zmienia pojmowanie osoby: Człowiek ze świata realnego = człowiek z cyberprzestrzeni

W REALU W SECOND LIFE

W REALU W SECOND LIFE

SIEĆ zmienia pojmowanie istot żywych i świata nieożywionego Redefiniowanie pojęć i norm

Redefiniowanie zakupów w sieci można kupić wszystko

Obszary niweczenia człowieka Portale ze zdjęciami porno Portale z filmami porno Portale typu sex chat Portale typu sex video chat Portale randkowe

Cyberseks Wszystko jest możliwe, możesz być KAŻDYM NIE MA GRANIC fizycznych i moralnych WSZYSTKO, od razu, wiele razy… Nowe „niepełnosprawności” w SIECI

Dzieci SIECI - Digital Native: - szybsze przechodzenie od agresji słownej do czynnej - agresja o silnym przebiegu - niższa empatyczność - niższe zdolności do kompromisu - życie to ciągła walka – walcz i zwyciężaj

Istota niweczenie człowieka w SIECI: 1. Nieograniczony dostęp do wiedzy, której dziecko nie rozumie lub nie potrafi zastosować 2. Tylko prawa, brak obowiązków społecznych (relatywizm norm)

Istota niweczenie człowieka w SIECI: 3. Poruszanie się w przestrzeniach bez koniecznych kompetencji emocjonalnych 4. Brak czytelnego podziału na DOBRO i ZŁO 5. Zastąpienie kryterium moralnego (dobro-zło) kryterium skuteczności i normalności

Istota niweczenie człowieka w SIECI: 6. Brak podziału na: dzieci – młodzież – dorośli W SIECI zawsze jesteś dorosły

Dziękuję Państwu za uwagę tel MCPU