Ż EBY CHCIAŁO SIĘ …. Opr. mgr K. Nagórzańska
D LACZEGO OSIĄGAMY SŁABE WYNIKI W NAUCE ? Ponieważ: nasza motywacja ( „motyw” do podjęcia „akcji”) jest zbyt słaba lub niewłaściwa.
SŁABA LUB ŻADNA ? NIE WIDZIMY SENSU W UCZENIU SIĘ NIEWŁAŚCIWA ? UCZYMY SIĘ, BO : TO PRZYMUS ŻEBY DOSTAĆ DOBRĄ OCENĘ ŻEBY ZADOWOLIĆ RODZICÓW I NAUCZYCIELI TAK NAPRAWDĘ : NIE WIEMY
J EŚLI ZATEM, NIE WZMOCNIMY ALBO NIE ZMIENIMY SWOJEJ MOTYWACJI - TO NIE ZMIENIMY NASTAWIENIA DO NAUKI - I NIE POLUBIMY NAUKI !
M OTYWACJA POJAWI SIĘ, WZROŚNIE I BĘDZIE WŁAŚCIWA, JEŚLI ODPOWIEMY SOBIE NA PYTANIE : Po co się uczyć? żeby zdobyć wykształcenie, uzyskać zawód i zarabiać pieniądze -
- ŻEBY TRENOWAĆ MÓZG ( PRACA MIĘŚNI ), BO WTEDY PÓŹNIEJ SIĘ ZESTARZEJEMY -żeby poszukiwać, znajdować i rozwijać swoje zainteresowania (pasja, praca) - żeby móc tworzyć, spełniać swoje plany i marzenia - żeby mieć uznanie (pochwały, szacunek) innych osób i siebie samego (satysfakcja) - żeby stawać się bardziej przydatnym naszemu społeczeństwu, krajowi, światu podążanie za zmianami w świecie
-żeby mieć kontrolę nad sobą i odpowiadać za siebie ( własne zdanie, zabierać ciekawy głos w dyskusji, decyzje, dobro, zło) -żeby być mądrzejszym i kompetentnym (wiem i umiem więcej – łatwiejsze poszukiwania pracy – zmiana zawodów, języki) - żeby być pewniejszym siebie – im więcej sobą reprezentujemy tym łatwiej myśleć o sobie dobrze, tym więcej mamy do zaoferowania innym, jesteśmy odważniejsi w kontaktach zawodowych i osobistych
J AK SIĘ UCZYĆ SKUTECZNIE ? „ KRÓTKI PLAN DNIA ” Dziecko/ młodzież Rodzic posiłek/ odpoczynek! Rozmowa na tematy: co ciekawego wydarzyło się w szkole, co ciekawego się dowiedział, jakie ciekawe pytania zadał, jaki sukces udało mu się osiągnąć- wspólna rozmowa na temat „szkolnego dnia” praca własna Zaczynamy od materiału prostego, wykorzystujemy techniki uczenia się: mapa myśli, metaplan, notatka, kolory, rzeczy, obrazy, rysunki, słowa „klucze”, pokój rzymski, słowa haki, łańcuszki wyobrażeniowe, skróty myślowe, rymy, rytmy itp.. Robimy przerwęRozmowa z rodzicem o trudnościach jakie wystąpiły w czasie nauki- pomoc, doradztwo Przechodzimy do materiału trudniejszego 30-40min.Kontrola: czy wyłączony komputer, telefon, TV Przerwa : posiłek, woda, ruch, muzyka, „ogarnięcie „ pokoju, podlanie kwiatów itp.. Wracamy do materiału prostego 15 min. powtarzamy wiedzę z dnia poprzedniego- codziennie!!! Możemy wykorzystać rodzica jako odbiorcę naszej wiedzy; lustro, psa, drzewo itp. Chwalimy się przed rodzicem. Rodzic chwali nas.
Po ZAKOŃCZONEJ! pracy zasłużona nagroda: komputer, facebook, film, telefon, słodycze, itp. Chwalimy siebie, dostajemy pochwałę od rodziców- wykonaliśmy plan! Pamiętamy o ustaleniach i zasadach!!!