Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

CENTRUM REHABILITACYJNO-TERAPEUTYCZNE

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "CENTRUM REHABILITACYJNO-TERAPEUTYCZNE"— Zapis prezentacji:

1 CENTRUM REHABILITACYJNO-TERAPEUTYCZNE
MASAŻ SHANTALA Kurs bazowy CENTRUM REHABILITACYJNO-TERAPEUTYCZNE „RAF-MED.” Wolsztyn, Rożka 32 Opracował: mgr Paweł Kaźmierczak – fizjoterapeuta, instruktor masażu Shantala mgr Patrycja Kaźmierczak – fizjoterapeuta, instruktor masażu Shantala

2 w postaci ucisku na tkanki.
Masaż jest formą oddziaływania na ustrój, za pomocą której wykorzystuje się bodźce mechaniczne, głównie w postaci ucisku na tkanki.

3 Zasady stosowania masażu:
Przed rozpoczęciem masowania przeprowadzamy rozmowę z rodzicem. Zabieg należy stosować zgodnie ze wskazaniami i przeciwwskazaniami. Każdy chwyt masażu powtarzamy od 5 do 9 powtórzeń. Istotną sprawą jest prowadzenie dokumentacji pacjentów, która pozwoli na ocenę skuteczności zastosowania leczenia. W masażu Shantala stosujemy głaskanie, ugniatanie, ucisk. Kierunek wykonania: Podłużne – wzdłuż przebiegu włókien mięśniowych lub osi ciała Poprzeczne – wykonujemy poprzecznie do przebiegu włókien mięśniowych lub osi ciała. Okrężne – wykonujemy wokół stawów, łopatek, gruczołów piersiowych

4 Wpływ masażu na tkankę skórną:
podczas masażu usuwane są ze skóry obumarłe komórki naskórka, masaż ułatwia oddychanie skórne, masaż poprawia czynności wydalniczą gruczołów łojowych i potowych, pod wpływem masażu naczynia skórne rozszerzają się, masaż przyspiesza obieg krwi i chłonki w naczyniach skórnych.

5 Wpływ masażu na tkankę mięśniową:
pod wpływem masażu tkanka mięśniowa jest lepiej zaopatrzona w tlen i substancje odżywcze, masaż powoduje szybsze wydalanie produktów przemiany materii, masaż zwiększa zdolność mięśni do pracy, masaż pobudza włókna mięśniowe do skurczu i podnosi ich napięcie, co zapobiega zanikom mięśni.

6 Wpływ masażu klasycznego na układ nerwowy:
masaż jako bodziec mechaniczny przede wszystkim działa na obwodowy układ nerwowy masaż wywiera swoje działanie na CUN za pośrednictwem włókien czuciowych obwodowych masaż działając na CUN powoduje wysyłanie bodźców do mięśni, gruczołów wydzielania wewnętrznego oraz do poszczególnych narządów ustroju.

7 Wskazania do wykonywania masażu:
zaburzenia krążenia otyłość po okresie rekonwalescencji profilaktycznie przy nerwicach w celu obniżenia stanu nadpobudliwości

8 Przeciwwskazania do wykonywania masażu:
stany gorączkowe atopowe zapalenie skóry stany zapalne, choroby zakaźne oraz alergie zagrożenia krwotokiem owrzodzenia i stany zapalne skóry choroby nowotworowe, tętniaki

9 Dotyk – jego rola i znaczenie w rozwoju małego dziecka.
Masaż Shantala

10 Rola i znaczenie dotyku w rozwoju małego dziecka…

11 Dotyk – język ciała i duszy

12 O MASAŻU Masaż Shantala jest starożytną techniką masażu niemowląt oraz dzieci, wprowadzoną na europejski grunt przez francuskiego położnika Frederique Leboyer. "Pieszczoty, głaskanie i przytulanie są dla dziecka jak pożywienie. Tak samo ważne jak białko, minerały i witaminy." Frederique Leboyer

13 Dla kogo taka forma masażu
Masaż Shantala to forma masażu wykonywanego dziecku przez mamę lub tatę. Adresowany jest do: niemowlaków (od ok. 3 miesiąca życia) i dzieci, dorosłych - masaż relaksacyjny Shantala Body Touch, kobiet w ciąży. Jest ciekawą formą stymulującą rozwój dziecka. Może być stosowany zarówno u dzieci zdrowych, opóźnionych w rozwoju psychoruchowym, autystów i dzieci ze spektrum autyzmu, jak i w usprawnianiu dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym.

14 Regularne masowanie - korzyści:
Dla niemowlęcia lub dziecka: stymuluje psycho - ruchowo (oddziałuje na wszystkie organy-wspomaga ich rozwój), przyspiesza rozwoju zdolności motorycznych, pomaga w uregulowaniu snu, poprawia trawienie, niweluje kolki, wspomaga układ krążenia, wspomaga rozwój intelektualny – stymulacja prawej i lewej półkuli mózgu, wycisza, uspokaja, podnosi świadomość własnego ciała, jego granic; w ten sposób wzmaga poczucie bezpieczeństwa, poprawia, wzmaga więzi z rodzicem, podnosi odporność organizmu, stymuluje układ hormonalny.

15 Dla rodzica lub osoby wykonującej masaż:
poprawia pewność siebie, wiarę w swoje umiejętności opieki nad dzieckiem, uspokaja, łagodzi lub zapobiega poporodowej depresji u matek, wzmaga oraz poprawia więź z dzieckiem, pomaga w zrozumieniu dziecka, tego co komunikuje, jakie potrzeby próbuje przekazać.

16 Warunki wykonywania masażu

17 Zalety masażu Shantala:
wykonując masaż regularnie, lepiej zaspokajasz potrzebę kontaktu i dotyku swojego dziecka masaż umacnia emocjonalną więź między wami i tym samym zwiększa poczucie bezpieczeństwa twojego dziecka uspokaja, wycisza, w efekcie pomaga też w uregulowaniu snu korzystnie wpływa na stan skóry, na krążenie poprawia naturalną odporność dziecka dzięki pobudzaniu układu limfatycznego dzieciom mającym kolki może pomóc w oddawaniu gazów, trawieniu

18 Część praktyczna

19 Klatka piersiowa Rączki Brzuszek Nóżki Plecy Twarz Ćwiczenia rozluźniające

20 Nawiązanie kontaktu z dzieckiem:
uspokajamy swój oddech, synchronizujemy go z oddechem dziecka uśmiechamy się, patrzymy dziecku w oczy, łagodnym głosem witamy się z nim -

21 kładziemy dłonie na klatce piersiowej dziecka i delikatnych ruchem przesuwamy na bark, otulając je (i przytrzymujemy) - dłonie na klatce piersiowej i masujemy delikatnie na boki, schodząc stopniowo w dół („otwieranie książki, choinka”), odrywamy po jednej dłoni. - masowanie naprzemienne: z lewego stawu biodrowego w kierunku prawego stawu barkowego i z prawego stawu biodrowego w kierunku lewego stawu barkowego. Nie dotykamy szyi. Klatka piersiowa: kładziemy dłonie na klatce piersiowej dziecka i delikatnych ruchem przesuwamy na bark, otulając je (i przytrzymujemy) dłonie na klatce piersiowej i masujemy delikatnie na boki, schodząc stopniowo w dół („otwieranie książki, choinka”), odrywamy po jednej dłoni. masowanie naprzemienne: z lewego stawu biodrowego w kierunku prawego stawu barkowego i z prawego stawu biodrowego w kierunku lewego stawu barkowego. Nie dotykamy szyi.

22 Rączki dziecka: ruch ściągający (tzw. „dojenie”)
ruch śrubowy (tzw. „pokrzywka”) przegłaskanie rączki z zewnątrz, aby dłoń dziecka się otworzyła masowanie kciukami wnętrza dłoni masowanie każdego paluszka – „ściąganie pierścionków” delikatne masowanie każdego opuszka paluszka od kciuka do małego i powrót na koniec zamykamy rączkę w naszej dłoni i przytrzymujemy przez chwilę

23 Brzuch kładziemy prawą dłoń na brzuszku dziecka, lewą pod pupą – chwilę tak trzymamy prawą dłonią masujemy brzuszek z lekkim uciskiem, z góry na dół (tzw. „młyn”) prawe przedramię kładziemy na brzuszku, poniżej łuku żebrowego i ruchem ściągającym w dół masujemy brzuszek kończąc na nóżkach prawym przedramieniem robimy „znak Zorro” – ruch naszej ręki w prawo, następnie w lewo w dół i ponownie w prawo ponownie kładziemy dłoń na brzuchu i masujemy ruchem okrężnym brzuszek dookoła pępka w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara (silniejszy nacisk z lewej strony brzuszka dziecka)

24 Nóżki ruchem ściągającym masujemy w kierunku od stawu biodrowego do stópki (tzw. „dojenie”) następnie ruchem śrubowym (tzw. „pokrzywka”) masujemy stopę prawą dłonią w kierunku od pięty do palców (tzw. „prasowanie”) masujemy stopę kciukami masujemy paluszki, „ściąganie pierścionków”, delikatny ucisk na każdym paluszku przegłaskanie od pięty do palców i zamknięcie stópki w naszej dłoni

25 Plecy prawą dłoń kładziemy w okolicach lędźwi, lewa na barkach dziecka i przez chwilę trzymamy prawa dłoń położona na pupie – masujemy plecy dziecka, nie dotykając szyi, przesuwamy lewą dłoń w dół do pośladków (tzw. „mała zjeżdżalnia”) takim samym ruchem masujemy całe plecy dziecka, przesuwając oś ruchu centymetr po centymetrze od prawego boku dziecka (masujemy w dół) i następnie od lewego boku (masujemy w dół) lewą ręką podtrzymujemy dziecko pod czołem, a prawą układamy dwa nasze palce w kształcie litery V i przesuwamy wzdłuż kręgosłupa od kości krzyżowej do barków prawą ręką chwytamy stópki dziecka (asekurujemy kostki), lewą dłoń kładziemy na barkach dziecka i masujemy całe plecy poprzez pośladki aż do stópek (tzw. „duża zjeżdżalnia”)

26 Twarz kładziemy dłonie na główce dziecka i przegłaskujemy z góry na dół (na bok, do dolnej linii uszu, do podbródka) łączymy nasze palce wskazujący i środkowy na czole dziecka i przesuwamy na boki do skroni, następnie do dolnej linii uszu i do podbródka palce wskazujące lub małe kładziemy u nasady noska i przesuwamy do góry i dookoła oczu dziecka tzw. „okularki”, ruch powyżej brwi zaznaczamy mocniej, pod oczami bardzo delikatnie następnie masujemy nosek ruchem do góry i w dół od nasady nosa przesuwamy palce do bródki tzw. „cebulka”, (w dół do skrzydełek noska, pod kością policzkową, do podbródka) masujemy usta dookoła ruchem zgodnym ze wskazówkami zegara masujemy punkt nad ustami (pod nosem), pod ustami (na brodzie), przy skrzydełkach noska, w kącikach ust, wzdłuż górnej szczęki masujemy delikatnie punkt pod bródką dziecka kładziemy dłonie na twarzy dziecka i głaszczemy (otulamy) z góry w dół

27 Gimnastyka rozluźniamy rączki poruszając nimi lekko ( w pozycji po bokach dziecka) krzyżujemy rączki na klatce piersiowej dziecka, zatrzymujemy i następnie rozkładamy na boki, jedna rączka raz wyżej, raz niżej – na zmianę (parzystą ilość razy) rozluźniamy rączki przekładamy rączki: prawa rączka do góry obok główki, lewa na dół do biodra i na zmianę (parzysta ilość razy) lewą stópkę dziecka i prawą rączkę – delikatnie przyciągamy następnie lewe kolanko do prawego łokcia – delikatnie przyciągamy takie same skrzyżowane ruchy powtarzamy analogicznie z prawą stópką i lewą rączką dziecka chwytając za nóżki dziecka, uginamy je w kolankach i dociskamy delikatnie do brzuszka, następnie wykonujemy ruch okrężny – zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara, nie odrywając bioderek od podłoża (można też założyć lewą nóżkę na prawą) przy tym samym chwycie dociskamy delikatnie kolanka do brzuszka, następnie powoli zmniejszając nacisk, delikatnie rozluźniamy (każde po 4-5 sekund)

28 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ


Pobierz ppt "CENTRUM REHABILITACYJNO-TERAPEUTYCZNE"

Podobne prezentacje


Reklamy Google