Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

1. Grafika Komputerowa Grafika Komputerowa 2. Grafika Wektorowa Grafika Wektorowa 3. Cechy Grafiki Wektorowej Cechy Grafiki Wektorowej 4. Zastosowania.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "1. Grafika Komputerowa Grafika Komputerowa 2. Grafika Wektorowa Grafika Wektorowa 3. Cechy Grafiki Wektorowej Cechy Grafiki Wektorowej 4. Zastosowania."— Zapis prezentacji:

1

2 1. Grafika Komputerowa Grafika Komputerowa 2. Grafika Wektorowa Grafika Wektorowa 3. Cechy Grafiki Wektorowej Cechy Grafiki Wektorowej 4. Zastosowania Grafiki Wektorowej Zastosowania Grafiki Wektorowej 5. Oprogramowanie Grafiki Wektorowej Oprogramowanie Grafiki Wektorowej 6. Zalety i Wady Grafiki Wektorowej Zalety i Wady Grafiki Wektorowej 7. Grafika Rastrowa(bitmapowa) Grafika Rastrowa(bitmapowa) 8. Raster Raster 9. Cechy Grafiki Rastrowej Cechy Grafiki Rastrowej 10. Zastosowania Grafiki Rastrowej Zastosowania Grafiki Rastrowej 11. Programy do Grafiki Rastrowej Programy do Grafiki Rastrowej 12. Formaty plików grafiki RASTROWEJ i WEKTOROWEJ Formaty plików grafiki RASTROWEJ i WEKTOROWEJ 13. Zalety i Wady Grafiki Rastrowej Zalety i Wady Grafiki Rastrowej 14. Porównanie Grafiki Rastrowej i Wektorowej Porównanie Grafiki Rastrowej i Wektorowej 15. Rys. 1 Rys Rys. 2 Rys Rys. 3 Rys Różnice między grafiką Wektorową i Rastrową Różnice między grafiką Wektorową i Rastrową 19. Koniec Koniec

3  Jest to system generacji, prezentacji i manipulacji obrazu przy użyciu komputera.  Najogólniej dzielony jest na grafikę wektorową i grafikę rastrową, które to dwie podstawowe odmiany stanowią podstawę wszystkich innych pochodnych rodzajów grafiki komputerowej niezależnie od zastosowań.  Dodatkowo można wymienić specyficzny rodzaj grafiki nie podlegający bezpośrednio pod żaden z wyżej wymienionych - grafikę fraktalną.  Ze względu na rodzaj sceny, grafikę komputerową dzielimy na:  grafikę płaską - grafika 2D  grafikę trójwymiarową - grafika 3D.

4  Obiekty tworzone w tego rodzaju grafice definiuje się za pomocą równań algebraicznych (wektorów). Obrazy i rysunki składają się z szeregu punktów, przez które prowadzi się linie proste i krzywe. Obraz wektorowy najprościej ujmując zapamiętany jest w postaci wzorów. W praktyce kreowanie takiego obrazu polega na utworzeniu niezależnych od siebie obiektów. Każdy z nich posiada takie właściwości jak kontur, rozmiar, kolor i stanowi odrębną całość. Przykładem rysunków utworzonych w grafice wektorowej mogą być ClipArty. W przypadku tej właśnie grafiki nie używamy określenia jakości obrazu. Obiekty są wyświetlane na ekranie monitora z rozdzielczością, z jaką pracuje karta graficzna i drukowane z rozdzielczością drukarki.

5  Stała jakość obrazu niezależnie od tego, w jakiej skali zostanie on wyświetlony.  Mniejsza w porównaniu ze standardowymi formatami (JPEG, GIF, BMP) wielkość plików - zarówno w przypadku statycznych obrazów jak animacji (np. prezentacji Flash).  Większa kontrola nad wyglądem i położeniem obiektów rysunku. Podczas edycji obrazka zapisanego w formacie wektorowym poszczególne obiekty można modyfikować niezależnie od pozostałych.  Przed opublikowaniem w Sieci grafiki wektorowe przekształca się w ich odpowiedniki bitmapowe. Jest to podyktowane koniecznością zachowania możliwości wyświetlenia obiektów graficznych w różnych systemach. Wyjątkiem są tutaj prezentacje Flash i Shockwave, które dzięki istnieniu wtyczek ( plug-ins ) do przeglądarek są "rozumiane" przez większość komputerów.  Wielkość plików słabo zależy od rozdzielczości obrazu, jest tylko funkcją ilości i złożoności opisu jego elementów składowych.

6  Rysunek techniczny  Komputerowe wspomaganie projektowania (Computer Aided Design – CAD)  Systemy informacji geodezyjnej (Geographical Information System – GIS)  Animacje Macromedia Flash (WWW)  Nowe standardy WWW: Scalable Vector Graphics – SVG

7  Adobe ilustratorColrelDraw  Deneba Canvas  Creature House expression  Macromedia Freehand  Xara  Designer

8 Zalety grafiki wektorowej:  możliwość modyfikacji poprzez zmianę parametrów obrazu,  opis przestrzeni trójwymiarowych,  prostota opisu,  mniejszy rozmiar w przypadku zastosowań niefotorealistycznych (schematy techniczne, loga, flagi, herby, wykresy). Wady grafiki wektorowej:  ogromna złożoność pamięciowa dla obrazów fotorealistycznych,  większość programów do grafiki wektorowej zapisuje w swoim zewnętrznym formacie co uniemożliwia otwieranie ich przez inne aplikacje.  Fotorealizm – właściwość obrazów i filmów stworzonych za pomocą technik komputerowych, które wyglądają jak obrazy pochodzące z rzeczywistości i tak jakby były uchwycone za pomocą kamery.

9 Metoda tworzenia grafiki komputerowej traktująca obraz jako zbiór bardzo małych niezależnych od siebie punktów tej samej wielkości (pikseli) ułożonych równo w wierszach i kolumnach. Pliki rastrowe nazywa się również plikami bitmapowymi.

10  Rastrem – nazywamy mozaikę pikseli jednakowych rozmiarów o różnych odcieniach szarości lub różnych kolorach

11  Umożliwia zachowanie dużego realizmu kolorystycznego poprzez indywidualne określanie barwy każdego elementu obrazu.  Nie pozwala na dokonywanie transformacji geometrycznych na elementach składowych (a nie fragmentach) obrazu.  Wielkość plików szybko rośnie wraz rozdzielczością (ilością pikseli) obrazu.

12  Grafika fotorealistyczna  Cyfrowa obróbka obrazu  Fotografia cyfrowa  Cyfrowe wideo i telewizja  World Wide Web

13  Paint, Photoshop  Paint Shop Pro  Corel Photo-Paint

14  JPEG  BMP  TIFF  WMF  CDR  EPS, PS  PCX  PCX  GIF  BITMAPY  EPS  (EncapsulatedPostscript)  WFM (Windows Metafile)  CDR (Corel Draw)  DRW (MicrografDesigner)  VPF (Vector Product File)  DXF (programy CAD)  HPGL (plotery)

15 Zalety grafiki rastrowej:  bogactwo barw,  swobodne dobieranie kontrastu, jasności, nasycenia barw,  stosowanie złożonych narzędzi do obróbki cyfrowych fotografii,  możliwość retuszu, korekcji, różnych form montażu (fotomontażu),  możliwość stosowania wielu efektów, deformacji, wstawiania tekstów. Wady grafiki rastrowej:  duża wielkość plików (zwłaszcza kolorowych obrazów),  niemożność skalowania bez utraty jakości,  niska jakość obrazu przy dużych powiększeniach.

16  Różnice między grafiką wektorową a grafiką rastrową są szczególnie widoczne podczas skalowania (zmiany rozmiaru) rysunku lub obiektu.  Przykład: powiększenie rysunku – powiększenie 700% Wektorowa literka "a" nie straciła nic ze swojej jakości. grafika rastrowa grafika wektorowa

17 Grafika rastrowagrafika wektorowa

18

19

20 grafika rastrowa grafika wektorowa

21


Pobierz ppt "1. Grafika Komputerowa Grafika Komputerowa 2. Grafika Wektorowa Grafika Wektorowa 3. Cechy Grafiki Wektorowej Cechy Grafiki Wektorowej 4. Zastosowania."

Podobne prezentacje


Reklamy Google