Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

I Grafika wektorowa.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "I Grafika wektorowa."— Zapis prezentacji:

1 i Grafika wektorowa

2 W grafice rastrowej obrazy tworzone są z położonych regularnie, obok siebie pikseli. Posiadają one różne kolory lub odcienie jasności. Tworzone w ten sposób obrazy zwykło się nazywać mapami bitowymi (potocznie-bitmapami).

3 Zapamiętanie obrazu rastrowego
Mapa bitowa (bit map) -sposób zapamiętania obrazu przy wykorzystaniu pikseli ułożonych w rzędy i kolumny. Każdy piksel a właściwie informacja o jego kolorze może zostać zapisana za pomocą określonej liczby bitów; wartość 1 oznacza czerń lub kolor, wartość 0 biel (brak koloru). W zależności od liczby kolorów jakie możemy wykorzystać w mapie bitowej, rozróżniamy mapy: 1-bitowe, 8-bitowe, 16-bitowe, 24-bitowe i 32-bitowe. Mapy 1-bitowe to mapy czarno-białe, natomiast w mapach 8-bitowych na jeden piksel przypada 256 kolorów, w 16-bitowych kolorów, w 24-bitowych kolorów itd.

4 Mapa 1 bitowa

5

6 Mapa 4 bitowa

7 Mapa 8 bitowa

8 Grafika wektorowa Sposób opisu obrazu oparty na formułach matematycznych. W przeciwieństwie do tradycyjnej grafiki bitmapowej (opierającej się na zapamiętywaniu koloru i położenia pojedynczych pikseli), grafika wektorowa zachowuje informacje o tworzących kształty obiektów liniach oraz krzywych - włączając ich położenie oraz barwę.

9 Przykład grafiki wektorowej i jej zapisu

10 Skalowanie obrazu Grafika wektorowa

11 jest zależna od rozdzielczości
skalowanie wiąże się z utratą jakości obrazka

12

13 skalowanie

14 Grafika wektorowa nie jest zależna od rozdzielczości
skalowanie nie ma wpływu na utratę jakości

15 Rozdzielczość rastra a rozmiar pliku
Im dany obraz ma wyższą rozdzielczość, tym większy jest jego rozmiar. Na wielkość obrazka wpływ ma również ilość możliwych do zapamiętania kolorów. Im więcej kolorów tym większa objętość. Do wstępnego oszacowania wielkości pliku możemy posłużyć się prostym wzorem: W = a*b*c a – ilość pikseli w pionie b – ilość pikseli w poziomie c – ilość kolorów W – wielkość pliku

16 Rozdzielczość rastra a rozmiar pliku
Grafika wektorowa 1600 x ,4kB 1280 x ,4kB 1024 x ,4kB 800 x ,4kB 640 x ,4kB 1600 x ,69 MB 1280 x ,37 MB 1024 x ,33 MB 800 x kB 640 x kB

17 Formaty zapisu Grafika wektorowa SVG PostScript EPS VRML WMF BMP JPEG
GIF PNG

18 Cechy grafiki rastrowej i wektorowej
Grafika wektorowa Umożliwia uzyskanie dużego realizmu kolorystycznego poprzez indywidualne określenie barwy każdego elementu Nie pozwala na dokonywanie transformacji na elementach składowych obrazu Wielkość pliku szybko rośnie wraz z rozdzielczością obrazu -Doskonale nadaje się do reprezentowania obrazów zawierających elementy strukturalne. Umożliwia dokonywanie płynnych transformacji elementów obrazu Wielkość plików mało zależy od rozdzielczości obrazu, jest tylko funkcją ilości i złożoności opisu jego elementów składowych

19 Ilustrator CS3(Adobe Ilustartor) Paint Shop Pro Photo (Corel)
Przykłady programów Grafika wektorowa Corel Draw DrawPlus Open Office Draw Skencil (Linux) Ilustrator CS3(Adobe Ilustartor) Inkscape Sodipodi Photo Shop (Adobe) Paint Shop Pro Photo (Corel) Gimp Paint

20 Jak z tego …

21 … zrobić to !


Pobierz ppt "I Grafika wektorowa."

Podobne prezentacje


Reklamy Google