Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

EE141 Technologia Awatar Janusz A. Starzyk Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie Second life garden.jpg.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "EE141 Technologia Awatar Janusz A. Starzyk Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie Second life garden.jpg."— Zapis prezentacji:

1 EE141 Technologia Awatar Janusz A. Starzyk Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie Second life garden.jpg

2 EE141 Musimy wiedzieć jak Musimy rozwinąć metody jej implementacji Musimy mieć środki do jej budowy i ciągłej operacji Jak stworzyć wysoka inteligencje?

3 EE141 Software czy hardware? Przetwarzanie szeregowe Wrażliwe na błędy Wymaga oprogramowania Niski koszt Dobrze rozwinięte metody programowania Przetwarzanie równolegle Odporne na błędy Wymaga zaprojektowania Wysoki koszt Prototypy hardwarowe trudne do wykonania SoftwareHardware

4 EE141 Zalety biologicznych systemów nerwowych: Odporność na uszkodzenia elementów Zdolność uczenia Zdolność przetwarzania informacji zaszumionej lub niespójnej Nieduże wymiary, zwartość, małe zużycie energii W przeciwieństwie do przetwarzania wprowadzonego przez von Neumanna, opartego na sekwencyjnym wykonywaniu instrukcji, który jest do dzisiaj podstawą działania prawie wszystkich komputerów Przetwarzanie neuronowe jest równolegle Z wykładu Dr Kazimierza Duzinkiewicza, Politechnika Gdańska

5 EE141 Porównanie przetwarzania komputerowego i neuronowego Cecha Neuronowe Przetwarzanie Komputerowe Przygotowanie przetwarzania Postać danych wejściowych Sposób wprowadzania wiedzy Wybór architektury sieci i reprezentatywnych wzorców Opracowanie algorytmu Przez uczenie Cyfrowa Cyfrowa lub analogowa Przez programowanie Struktura przetwarzania Przetwarzanie szeregowe Przetwarzanie równoległe Cechy obliczeń Arytmetyka wysokiej dokładności Przekształcenia nieliniowe o niewielkiej dokładności Przechowywanie algorytmu przetwarzania Zblokowane pamięci ROM i RAM Architektura sieci i wagi połączeń Przechowywanie danych Zblokowane pamięci RAM Sygnały w sieci Z wykładu Dr Kazimierza Duzinkiewicza, Politechnika Gdańska

6 EE141 Element przetwa- rzający Rozmiar elementu Pobór mocyPrędkość przetwa- rzania Sposób przetwa- rzania Tolerancja uszkodzeń UczenieInteli- gencja synaps m10W100HzRówno- legły tak zwykle 10 9 Tranzys torów m300W10 9 HzSzere- gowy niew małym stopniu nie Sztuczne Sieci Neuronowe (ANN) próbują przybliżyć systemy komputerowe do zdolności przetwarzania informacji w mózgu Porównanie przetwarzania komputerowego i neuronowego Z wykładu Dr Kazimierza Duzinkiewicza, Politechnika Gdańska

7 EE141 INPUTOUTPUT Simulation or Real-World System Task Environment EI Architecture Long-term Memory Short-term Memory Reason Act Perceive RETRIEVALLEARNING Współdziałanie ze Środowiskiem From Randolph M. Jones, P :

8 EE141 Obliczeniowy Model Inteligentnej Maszyny Pamiec semantyczna Czucia Dekodowanie danych Wejscia sensoryczne Umiejetno sci Akcje Kodowanie danych Wyjscia motoryczne Emocje, nagrody i procesy pod-korowe Przelaczanie uwagi Monitor akcji Motywacje i cele Planowanie i myslenie Pamiec epizodyczna Organizacja epizodow Pamiec epizodyczna i uczenie Jednostka centralna Sensoryczno-motoryczne Inspiration: human brain Photo (brain):

9 EE141 Jednostka Centralna Przelaczanie uwagi Monitor akcji Motywacje i cele Planowanie i myslenie Jednostka centralna Zadania o swiadome postrzeganie o skupienie uwagi o przelaczanie uwagi o motywacje o tworzenie i wybor celow o myslenie o planowanie o uczenie, itd. Wymaga o mozliwosci dynamicznego wyboru i nadzoru wykonania programu o mozliwosci aktywizacji pamieci semantycznej i kontrolowania emocji

10 EE141 Visual representation and visual saccades Input image A B C D A B C D A B C D WhatWhere

11 EE141 Przełączanie Uwagi !!! Jest to dynamiczny proces wynikający ze współzawodnictwa pomiędzy Reprezentacjami motywacji Wejść sensorycznych Wewnętrznych myśli i sygnałów zakłócających blog.gigoo.org/.../ Moze byc wynikiem Celowego dzialania (swiadomy sygnał) Procesow podswiadomych (stymulowanych przez wewnętrzne lub zewnętrzne sygnały ) Tak wiec zwracanie uwagi jest świadome ale przełączanie uwagi nie musi być świadome.

12 EE141 Przełączanie Uwagi !!! Jest to dynamiczny proces wynikający ze współzawodnictwa pomiędzy Reprezentacjami motywacji Wejść sensorycznych Wewnętrznych myśli i sygnałów zakłócających Przelaczanie uwagi w systemie motywowanego uczenia

13 EE141 Cognitive spotlight selection saccade John Input image Episodic and associative memory network his wife his house his dog friends business Spotlight on John Frontal cortex Mental saccade wife house dog friends business Memory traces in frontal cortex

14 EE141 Motor outputs Sensory inputs WTA attention switching Motor processing Sensory processing Cognitive motivations Action evaluation Attention focus Action monitoring Mental saccades Episodic memory Procedural memory and spatial orientation Subconscious pains, rewards and emotions Motor control Visual saccades Action planning Motivations and goal creation Working memory Sensory-motor area Scene building Subconscious attention switching Cognitive agent Episodic memory Episodic management Semantic memory Cognitive System Memory Organization

15 EE141 Nadzieje Pokładane w Obudowanej Inteligencji Rozwój inteligencji maszyn będzie miał ogromny wpływ na życie i organizacje społeczeństw Dla Społeczeństwa Postęp technologii –Roboty –Maszyny uczące –Inteligentne urządzenia Nadchodzi era inteligencji –Rewolucja przemysłowa –Rewolucja technologiczna –Rewolucja informatyczna ISAC, a Two-Armed Humanoid Robot Vanderbilt University

16 EE141 Nadzieje Pokładane w Obudowanej Inteligencji Dla Społeczeństwa Społeczeństwo umysłów –Ponad ludzka inteligencja –Rozwój nauki –Rozwiązanie bolączek społecznych –Wzrost zrozumienia i tolerancji –Poprawa jakości i warunków życia

17 EE141 Nadzieje Pokładane w Obudowanej Inteligencji Dla Przemysłu Rozwój technologiczny Duzy wzrost przemysłu elektronicznego Nowe rynki zbytu Rozwój ekonomiczny

18 EE141 Narzedzia do kontroli robotow Przykladowe platformy budowy gier wideo i kontroli robotow Blender Blender you tube video: OO7_0&hd=1&noredirect=1 OO7_0&hd=1&noredirect=1 Platformy do symulacji robotow: YARP ( Wirtualny robot iCub (

19 EE141 Wygląda jak Science fiction Jeżeli próbujesz patrzeć daleko w przyszłość i to co widzisz wygląda jak science fiction, to możesz się mylić. Ale gdy to nie wygląda jak science fiction, to na pewno sie mylisz. Z prezentacji przez Feresight Institute

20 EE141 Obudowana Sztuczna Inteligencja Referencje: [1] E. R. Kandel et al. Principles of Neural Science, McGraw-Hill/Appleton & Lange; 4 edition, [2] F. Inda, R. Pfeifer, L. Steels, Y. Kuniyoshi, Embodied Artificial Intelligence, International seminar, Germany, July [3] R. Chrisley, Embodied artificial intelligence, Artificial Intelligence, vol. 149, pp , [4] R. Pfeifer and C. Scheier, Understanding Intelligence, MIT Press, Cambridge, MA, [5] R. A. Brooks, Intelligence without reason, In Proc. IJCAI-91. (1991) [6] R. A. Brooks, Flesh and Machines: How Robots Will Change Us, (Pantheon, 2002). [7] R. Kurzweil The Age of Spiritual Machines: When Computers Exceed Human Intelligence, (Penguin, 2000).

21 EE141 Pytania ?

22 EE141


Pobierz ppt "EE141 Technologia Awatar Janusz A. Starzyk Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie Second life garden.jpg."

Podobne prezentacje


Reklamy Google