Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Aktywność Fizyczna Prezentacja z realizacji programu Trzymaj formę w Szkole Podstawowej nr 4 im. ks. Jana Twardowskiego w Przemyślu opracowana przez nauczyciela.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Aktywność Fizyczna Prezentacja z realizacji programu Trzymaj formę w Szkole Podstawowej nr 4 im. ks. Jana Twardowskiego w Przemyślu opracowana przez nauczyciela."— Zapis prezentacji:

1 Aktywność Fizyczna Prezentacja z realizacji programu Trzymaj formę w Szkole Podstawowej nr 4 im. ks. Jana Twardowskiego w Przemyślu opracowana przez nauczyciela wychowania fizycznego Bożenę Warzybok

2 ZDROWOTNE EFEKTY SYSTEMATYCZNEJ AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ (RUCHOWEJ) MÓZG Poprawa ukrwienia; Poprawa procesów koncentracji uwagi i... funkcji intelektualnych SERCE Wytrenowane serce przy tym samym wysiłku mniej się męczy i... pracuje bardziej ekonomicznie Wytrenowane serce ma znacznie większe możliwości rezerwowe PŁUCA Lepsze wykorzystanie pojemności płuc; Wzmocnienie mięśni oddechowych; Sprawniejsze oczyszczanie oskrzeli PRZEWÓD POKARMOWY Lepsze trawienie; Normalizacja apetytu; Mniej problemów z zaparciem SKÓRA Lepsze ukrwienie; Opóźnienie procesów starzenia skóry; Młodszy wygląd KOŚCI Elastyczniejsze; Mniej podatne na odwapnienie (również u starszych); Bardziej odporne na złamanie MIĘŚNIE Lepsza wytrzymałość i większa siła; Możliwość dłuższej pracy bez zmęczenia; Prawidłowy stan napięcia – lepsza, sprężysta sylwetka KREW Dostarcza więcej tlenu do tkanek; Lepsza eliminacja zbędnych produktów przemiany materii; Poprawa składu lipidów – mniej złego, więcej dobrego cholesterolu; Lepsza regulacja poziomu cukru we krwi. TKANKA TŁUSZCZOWA Długotrwały, umiarkowany wysiłek fizyczny sprzyja pozbyciu się nadmiaru tkanki tłuszczowej STAWY Większy zakres ruchów; Większa odporność na urazy NACZYNIA KRWIONOŚNE I LIMFATYCZNE Poprawa krążenia krwi i limfy; Przeciwdziałanie powstawaniu zmian miażdżycowych; Normalizacja ciśnienia krwi PSYCHIKA Poprawa obrazu własnego Ja; Satysfakcja z własnej sprawności; Odwaga i optymizm; Chęć do czynu; Łatwiejsze radzenie sobie ze stresem SYSTEM NERWOWY Lepsza koordynacja ruchowa; Szybszy refleks

3 Co rozumie się pod pojęciem aktywności fizycznej? Aktywnością fizyczną jest każda forma ruchu. Pojęcie obejmuje zarówno ćwiczenia typu jogging, pływanie, jak również czynności fizyczne wykonywane codziennie, jak chodzenie po schodach, czy praca w ogródku (naturalne formy ruchu).

4 Aktywność fizyczna Aktywność fizyczna nie tylko pomaga skutecznie walczyć z nadwagą i otyłością, ale wpływa także korzystnie na zdrowie fizyczne i psychiczne człowieka. Aby pozbyć się nadmiaru tłuszczu, możemy uprawiać różne rodzaje sportu, pamiętając jednocześnie o przestrzeganiu kilku zasad, aby nasz wysiłek przyniósł pożądane rezultaty i nie zaszkodził naszemu zdrowiu.

5 Korzyści płynące z aktywności fizycznej: 1.Pozytywne działanie wysiłku fizycznego zauważamy bardzo szybko: w naszym organizmie wytwarzane są endorfiny – neuroprzekaźniki (zwane hormonem szczęścia), które powodują doskonały nastrój, wprowadzają w stan euforii, stymulują również pozytywną energię. 2.Wiele zmian w organizmie, przede wszystkim wzrost zapotrzebowania mięśni na tlen, substraty energetyczne, zwiększenie wydzielania metabolitów.

6 Rodzaje ćwiczeń: Ćwiczenie fizyczne jest wysiłkiem mięśni ciała, mającym na celu osiągnięcie i utrzymanie właściwego poziomu sprawności fizycznej, stanu zdrowia zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Istnieje wiele różnych rodzajów ćwiczeń fizycznych, mogą one wzmacniać poszczególne płaszczyzny kondycji fizycznej, przeciwdziałać różnym rodzajom chorób.

7 Ćwiczenia aerobowe (tlenowe) 1.Określane są również jako ćwiczenia układu krążenia. Wysiłkiem aerobikowym są ćwiczenia na bieżni, taniec, jogging, jeżdżenie na rowerze, pływanie, koszykówka, czy chociażby spacer, chodzenie po górach, nawet sprzątanie i pracowanie w ogródku. Ćwiczenia takie przyśpieszają oddech, zwiększają częstotliwość bicia serca, przyśpieszają krążenie krwi, dzięki czemu do mięśni dopływa więcej tlenu. Wzmacniają zatem serce, płuca, znacznie zwiększają tempo metabolizmu i wytrzymałość naszego organizmu. Następuje poprawa przepływu krwi do kończyn i innych narządów, a także obniżenie ciśnienia i redukcja tkanki tłuszczowej. Regularne ćwiczenia łagodzą stres, poprawiają nastrój i samoocenę, są także swego rodzaju zastrzykiem energetycznym – dzięki nim mamy więcej energii i chęci do pracy.

8 Ćwiczenia siłowe (oporowe) 1. Polegają na wolnych kontrolowanych ruchach, napinaniu mięśni. Do takich ćwiczeń zaliczają się np. popularne pompki, brzuszki i przysiady, gdy masa ciała używana jest jako siła oporowa, podnoszenie ciężarów. Dzięki nim zwiększa się siła, wielkość i wytrzymałości mięśni. Im więcej mięśni, tym większy poziom metabolizmu – kilogram tłuszczu spala każdego dnia 2-4 kalorii, natomiast kilogram masy mięśniowej zużywa kalorii. Prowadzi to do redukcji tkanki tłuszczowej, poprawy wyglądu ciała. W dodatku w wyniku obciążania kości następuje przyrost ich masy mineralnej, co zapobiega osteoporozie.

9 Ćwiczenia izotoniczne 1. Są to np. przysiady, pompki, podciągnie, podnoszenie lekkich hantli. Polegają na rytmicznym wydłużaniu i kurczeniu się mięśni przy ich stałym naprężeniu (w obrębie aktywnej części ciała).

10 Ćwiczenia giętkości - gibkości Są to np. ćwiczenia rozciągające (stretching), czyli serie skoordynowanych ruchów, które mają na celu rozciągnięcie, rozluźnienie mięśni i tkanki łącznej; także joga, taniec. Poza wzrostem długości mięśni prowadza również do zwiększania zakresu ruchu w stawach. Mają one duże znaczenie dla zachowania zakresu oraz łatwości wykonywania ruchów. Poprawiają postawę, zapobiegają urazom, są też ważne w procesie rehabilitacji, gdy prowadzą do rozluźnienia mięśni.

11 Intensywność wysiłku Najlepszym sposobem oceny właściwego poziomu wysiłku jest badanie tętna, czyli częstości akcji serca. Bada się je przez 15 sekund na ręce lub szyi. Mnożąc liczbę uderzeń przez 4 otrzymamy wielkość tętna na minutę.

12 Uczniowie klas IV – VI, dziewczęta i chłopcy, na lekcjach wychowania fizycznego wykonywali różne wymienione rodzaje ćwiczeń, a następnie dokonywali pomiaru tętna.

13 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Aktywność Fizyczna Prezentacja z realizacji programu Trzymaj formę w Szkole Podstawowej nr 4 im. ks. Jana Twardowskiego w Przemyślu opracowana przez nauczyciela."

Podobne prezentacje


Reklamy Google