Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Self Service Business Intelligence Witajcie po ciemnej stronie mocy!

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Self Service Business Intelligence Witajcie po ciemnej stronie mocy!"— Zapis prezentacji:

1 Self Service Business Intelligence Witajcie po ciemnej stronie mocy!
Grzegorz Stolecki

2 Agenda O mnie… Co to jest self-service BI (SSBI)?
Skąd ten nowy/stary pomysł? Może już to masz? Jeśli nie, co musisz zrobić? Na co musisz uważać? Grzegorz Stolecki Konsultant, trener, wykładowca Zajmuje się BI od 1994 roku Lider Polskiej Grupy Użytkowników SQL Server (PLSSUG)

3 Self-service Business Intelligence
Podejście do analizy danych zapewniające użytkownikom biznesowym możliwość połączenia się i pracy z zasobami informacyjnymi w organizacji bez zaangażowania działu IT*. *Z wyjątkiem prac związanych z budową hurtowni danych, konfiguracją i udostępnieniem infrastruktury oraz narzędzi analitycznych i raportujących.

4 Problem Nawet jeśli czas wdrożenia systemu BI jest liczony w tygodniach… Rzeczywistość może ulec wielu zmianom… Wdrażany model na wejściu jest już nieaktualny. Niektóre wymagania pozostają ukryte aż do końca.

5 „Tradycyjny” BI Centralna baza danych (hurtownia) z oczyszczonymi i przekształconymi danymi. Biblioteka standardowych raportów. Raporty tworzone przez specjalistów BI lub IT. Narzędzie raportowania ad-hoc (czy to już self-service?)

6 „Tradycyjny” BI Gdy potrzebne są nowe, specjalizowane raporty lub włączenie nowego źródła danych – konieczna jest daleko idąca modyfikacja systemu BI. Zwykle w organizacji bardzo niewiele osób zyskuje w trakcie wdrożenia odpowiednią wiedzę – zmiana może trwać tygodniami.

7 „Tradycyjny” BI Aby wykonać swoje prace użytkownicy eksportują porcje danych z systemu BI do Excel oraz tam samodzielnie przeprowadzają konieczne manipulacje i przekształcenia.

8 Jak często… Jak często wykorzystywany jest eksport z systemu BI do Excel? Jak często dane analityczne są przekazywane pomiędzy użytkownikami jako arkusze Excel?

9 Cel Zapewnienie użytkownikom
bogatszej informacji niż ta dostępna w systemach źródłowych możliwości samodzielnego wyboru potrzebnych danych narzędzi do tworzenia własnych widoków danych

10 Wymagania Łatwość użycia (wręcz instynktowna!) – uwaga: to subiektywne
Automodelowanie – szybka adaptacja nowych źródeł danych i zmian w modelach Funkcje współpracy Write-back (analizy co/jeśli, symulacje, własne dane) Publikacja prac użytkowników

11 Dwa poziomy samodzielności użytkowników SSBI
Poziom raportowania ad-hoc to mamy od dawna Poziom źródeł danych i modeli to też mamy od dawna! realizowane przez developerów BI, zespół wdrożeniowy, nielicznych wyszkolonych specjalistów w organizacji czy użytkownicy biznesowi będą w stanie zdefiniować połączenie do bazy danych, zapytanie w SQL/MDX ?

12 Rola modelu danych To nie brak narzędzi hamuje wdrożenia BI, tylko sztywność modeli danych Model danych definiuje relacje pomiędzy obiektami biznesowymi Narzędzie BI jest tylko tak dobre (albo daje tylko tak dobre odpowiedzi) jak dobry jest wielowymiarowy model danych przez nie wykorzystywany

13 Wdrożenie self-service BI
Występują dwie grupy użytkowników: power users – posiadają dostęp do źródeł danych, tworzą i udostępniają raporty, modyfikują modele, tworzą nowe kalkulacje casual users – nie tworzą raportów, potrzebują opcji drążenia danych oraz elastycznej selekcji atrybutów i danych widocznych w raporcie Należy stworzyć „sieć” power users (jest to zadanie dla IT).

14 Wdrożenie self-service BI
Implementacja modelu MAD Monitoruj Analizuj Drąż Drążenie danych powinno obejmować wszystkie zasoby organizacji (Enterprise Search): dokumenty, procesy, zasoby zewnętrzne

15 Wdrożenie self-service BI
Szkielet MAD powinien zostać zaprojektowany wspólnie przez użytkowników biznesowych i pracowników IT. Self-service BI nie oznacza dla działu IT braku odpowiedzialności za system. Mechanizmy wersjonowania danych (kontrola podczas pobierania danych przez użytkowników).

16 Wdrożenie self-service BI
SSBI potrzebuje nadzoru ze strony sieci power users i działu IT rozwiązywanie napotkanych problemów plan rozwoju systemu wybór narzędzi zdefiniowanie standardów dla interfejsów i narzędzi zdefiniowanie standardów oraz szablonów dla raportów publikowanych standardowe zestawy danych, biblioteka szablonów

17 Wdrożenie self-service BI
System SSBI wymaga wdrożenia komponentu monitorującego działania użytkowników identyfikacja często używanych zestawów danych celem włączenia do biblioteki konsolidacja elementów powtarzających się wczesna identyfikacja problemów wydajnościowych tworzenie agregacji

18 Wdrożenie self-service BI
Różne technologie i platformy dostępu kanały RSS tablety i urządzenia mobilne desktop/web integracja z systemami ECM, workflow

19 Zagrożenia Brak kontroli nad powstającymi raportami może prowadzić do REPORT HELL analogicznego do Excel Hell. Rozwiązania nadzór nad powstającymi raportami (certyfikacja, konsolidacja) budowa bibliotek zestawów danych

20 Zagrożenia Spreadmarts (spreadsheet data marts) – arkusze Excel będące w istocie data mart Rozwiązania monitorowanie zakresów danych pobieranych przez Użytkowników

21 Zagrożenia Użytkownicy mogą tworzyć raporty, które będą bardzo obciążające dla serwera (skąd użytkownik ma wiedzieć, że jego raport będzie zawierał 400 milionów wierszy?) Rozwiązania monitorowanie zapytań i procesów ładowania danych

22 Zagrożenia Utrata aktualności danych przechowywanych w zasobach SSBI (np. w arkuszach Excel). Rozwiązanie wprowadzenie mechanizmu wersjonowania danych

23 Zagrożenia Wydajność, fizyczna struktura danych (orientacja na przetwarzanie wierszy) Rozwiązania zastosowanie baz kolumnowych specjalne indeksowanie, kompresja danych ładowanie danych do pamięci operacyjnej

24 Dziękuję za uwagę! Q & A


Pobierz ppt "Self Service Business Intelligence Witajcie po ciemnej stronie mocy!"

Podobne prezentacje


Reklamy Google