Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

VI PRASKI FESTIWAL FILMÓW MŁODZIEŻOWYCH 27 marca 2013 Warsztat: Dźwięk w filmie Prowadzenie: A. Laura Prochot.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "VI PRASKI FESTIWAL FILMÓW MŁODZIEŻOWYCH 27 marca 2013 Warsztat: Dźwięk w filmie Prowadzenie: A. Laura Prochot."— Zapis prezentacji:

1 VI PRASKI FESTIWAL FILMÓW MŁODZIEŻOWYCH 27 marca 2013 Warsztat: Dźwięk w filmie Prowadzenie: A. Laura Prochot

2 O czym tu będzie mowa? 1. Plan zdjęciowy z nagraniem dźwięku -> organizacja planu -> sprzęt dźwiękowy -> metody pracy 2. Organizacja materiałów dźwiękowych po fazie zdjęć i etapy udźwiękowienia. 3. Ogólne wytyczne dotyczące zgrania finalnego. 4. Ogólne zasady stosowania muzyki w filmie.

3 Czas to pieniądz

4 1.Plan zdjęciowy z nagraniem dźwięku -> organizacja planu grafik nagrań z dźwiękiem - kiedy i w jakich warunkach jesteśmy potrzebni Powinniśmy uwzględnić możliwie najwięcej danych (np. pogoda, warunki akustyczne) na temat danego miejsca: gdzie i kiedy będziemy robić zdjęcia oraz nagrywać dźwięk. pomieszczenia, czy plenery? -> przystosowanie akustyczne miejsca przygotowanie swojego ubrania oraz przygotowanie ubrań aktorów i rekwizytów (praca mikrofonów na planie)

5 - rejestrator dźwięku i/lub przenośny mikser - mikrofony - mikroporty - tyczki - kable - komplet przejściówek - słuchawki - akcesoria dodatkowe: baterie, klipsy do kabli, taśmy klejące, nożyczki i materiały do adaptacji miejsca: np.folia, kawałki filcu, koce, styropian... Uwaga: Używajmy sprzętu, który znamy i jest najlepszej jakości technicznej !!! -> sprzęt na planie (dźwięk)

6 -> metody pracy Nagrywanie dźwięku na planie: -> ostateczny wybór ilości i jakości sprzętu nagrywającego, dostosowanego do sceny -> ustawienie odpowiednich parametrów nagrania: poziom nagrywania w dB, czułość mikrofonu Uwaga na odpowiednią głośność i bliskość dźwięku !!! sygnału przesterowanego nie można naprawić !!! - wybranie metody nagrywania (numeracja scen i ujęć, nagrania pojedyncze lub zbiorowe, nagrania różnych ustawień położenia mikrofonów) - notatki z planu - kopie zapasowe i porządek plików

7 Warto pamiętać, że: -> Cisza na planie, to CISZA na planie!!!! = święty komunikat ;) im więcej materiałów wyniesiemy z planu, tym lepiej dla późniejszego etapu produkcji Uwaga na telefony komórkowe!!!!

8 Cel nagrania dźwięku na planie Celem nagrania jest zebranie możliwie najwięcej informacji dźwiękowych Rada: -> oszacujmy składowe danego ujęcia dźwiękowego i nagrajmy wszystkie zdarzenia osobno na zupełnie oddzielne ścieżki również z różnym położeniem mikrofonów (dół, góra, ujęcia zza kamery, itp..) Ćwiczenie 1: Wyobraź sobie, że musisz nagrać dialog dwóch osób na parkingu przed ruchomym sklepem. Ćwiczenie 2: Jesteś w lesie, nad jeziorem jest piękna wiosenna pogoda. Małe dziecko bawi się i śpiewa piosenkę. -> jakie warstwy nagramy w obu przypadkach?

9 2. Organizacja materiałów dźwiękowych po fazie zdjęć i etapy udźwiękowienia -> Etapy pracy: a.) zgranie wszystkich materiałów w odpowiedniej synchronizacji z obrazem pod np. klaps, kod czasowy, inne ustalenia... - -> wydzielenie warstw: obrazu i dźwięku Uwaga: Do etapu post-produkcji dźwięku, materiał powinien trafić w postaci: kompletnego (klatkowo) obrazu oraz dźwięk synchroniczny z tym obrazem tzw.100% z planu i dźwięk rozłożony na max ilość ścieżek. To jest tak naprawdę dopiero początek pracy nad właściwą ścieżką dźwiękową.

10 c.d. b.) przesłuchanie materiałów i oszacowanie, które mogą zostać, a które musimy wymienić -> warstwowe ułożenie ścieżek w sesji i opisanie materiałów, np. wg. następującej kolejności: 1: obraz 2: pilot (np. 100% z planu, np. kamera) 3: dialogi 4: muzyka 5: efekty synchroniczne 6: efekty niesynchroniczne 7: atmosfery, itp.

11 c.d c.) decyzja o dogrywkach, np. postsynchrony dialogów d.) stworzenie w programie do montażu sesji głównej i kilku dodatkowych, w przypadku materiału bardzo rozbudowanego, np. sesja dialogowa, sesja efektów synchronicznych, sesja atmosfer, itd. Ważne jest takie poukładanie materiału, aby łatwo się poruszać w sesji i nie obciążać zbytnio procesora komputera ( zwłaszcza w przypadku użycia dużej ilości ścieżek i pluginów)

12 c.d. e.) praca nad jakością dźwięku, po etapie logistycznego rozmieszczenia ścieżek -> istotne elementy prac: - odszumienie ścieżek - wysterowanie głośności, czyli wzajemne proporcje całego obrazu dźwiękowego - praca nad jakością poszczególnych ścieżek (jakość brzmienia; barwa i poprawność dźwięków) - ustalenie przestrzenności poszczególnych scen i całości - wgranie muzyki (osobna ścieżka)

13 f.) wstępne zgranie materiału dźwiękowego -> istotne elementy prac: minimalizacja ścieżek efektowych i doprowadzenie do uzyskania: - jednej ścieżki dialogów - jednej ścieżki muzyki - kilka tematycznych ścieżek efektowych lub jednej całościowej jeśli się da - ustalenie parametrów zgrania finalnego - mastering filmowy

14 Komentarz: Powyższe prace stosujemy: Tak - film krótkometrażowy - film fabularny - serial telewizyjny... Nie - film dokumentalny (nie zawsze, to zależy od formy i przeznaczenia) - krótki reportaż/ news (głównie montaż z 100% na równi z obrazem; brak zespołu dźwiękowego na planie)...

15 3. Ogólne wytyczne dotyczące zgrania finalnego. Całościowe przeglądnięcie materiału pod kątem jakości obrazu i dźwięku. Dokonanie ostatnich poprawek i wykonanie zgrania finalnego. Kolejność głośności warstw: -> dialogi -> muzyka -> efekty i atmosfery Pamiętajmy, że: żadna warstwa nie może siebie zakłócać.

16 c.d. Rada: Róbmy takie filmy, jakie sami chcielibyśmy oglądać

17 4. Ogólne zasady stosowania muzyki w filmie. W jaki sposób możemy pozyskać muzykę do filmu: a.) możemy skorzystać z gotowej, już skomponowanej i nagranej muzyki b.) możemy skomponować muzykę i ją nagrać sami Muzyka powinna być przemyślana, gdyż zawsze dostarcza nam jakichś informacji.

18 Dziękuję za uwagę ! Film and Art Production Kontakt: www.filmandartproduction.com e-mail: f.a.p.kontakt@gmail.com


Pobierz ppt "VI PRASKI FESTIWAL FILMÓW MŁODZIEŻOWYCH 27 marca 2013 Warsztat: Dźwięk w filmie Prowadzenie: A. Laura Prochot."

Podobne prezentacje


Reklamy Google