Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

TEATR ANTYCZNY Prezentacja dla uczniów szkół gimnazjalnych Autor: Biblioteka Miejska I ł awskiego Centrum Kultury.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "TEATR ANTYCZNY Prezentacja dla uczniów szkół gimnazjalnych Autor: Biblioteka Miejska I ł awskiego Centrum Kultury."— Zapis prezentacji:

1 TEATR ANTYCZNY Prezentacja dla uczniów szkół gimnazjalnych Autor: Biblioteka Miejska I ł awskiego Centrum Kultury

2 Narodziny teatru Geneza teatru antycznego wiąże się z kultem Dionizosa – boga wina, odradzającej się natury i plonów. Dionizos był synem Zeusa i Semele.

3 Wizerunki DIONIZOSA Najstarszymi wizerunkami Dionizosa były proste słupy, na które nakładano brodatą maskę i ubierano w powłóczyste szaty. Maska i popiersie Dionizosa

4 Później powszechny stał się wizerunek nagiego młodzieńca z przerzuconą skórą jelonka. Dionizos z winną latoroślą

5 Przedstawiano go także w wieńcu z bluszczu lub z liści winorośli z tygrysem, kiścią winogron lub dwuusznym pucharem. Zwykle miał przy sobie panterę, lamparta, tygrysa i często poił je winem z dzbana. Dionizos

6 Kult DIONIZOSA W starożytnej Grecji odbywały się dwa najważniejsze święta ku czci boga Dionizosa – Wielkie i Małe Dionizje. Dionizos – bóg wina i zabawy

7 Wielkie DIONIZJE Wielkie Dionizje odbywały się w miastach pod koniec marca i na początku kwietnia, początkowo przez 5 potem 6 dni. Święto na cześć Dionizosa

8 Wielkie DIONIZJE Pierwszego dnia składano ofiary z kozła Dionizosowi, towarzyszył temu śpiew chłopięcego chóru. Posąg boga przenoszono ze świątyni do gaju Akademosa, gdzie odbywało się nabożeństwo i uczta. Po zachodzie słońca posąg przenoszono w blasku pochodni do Aten. W następnych dniach odbywały się występy chórów chłopięcych i męskich. Święto na cześć Dionizosa

9 Małe DIONIZJE Małe Dionizje odbywały się jesienią. Obchodzone były na wsiach. Miały charakter wesołej, ludowej zabawy. Radość była powszechna, bo nawet niewolnicy w tym dniu mieli zupełną swobodę. Święto na cześć Dionizosa

10 Rola KORYFEUSZA Z dytyrambu, czyli chóralnej pieśni z towarzyszeniem tańca ku czci Dionizosa, z czasem wyodrębniono tzw. DIALOG KORYFEUSZA (przewodnika chóru) z chórem. Koryfeusz dał początek pierwszemu aktorowi. Wizerunek Koryfeusza

11 Geneza gatunków DRAMATYCZNYCH Doniosłe Wielkie Dionizje dały początek tragedii. Wesołe Małe Dionizje - komedii. Maska płaczu. Aktor w masce śmiechu.

12 AKTORZY Aktorzy, tylko mężczyźni, występowali przeważnie w maskach bardzo jaskrawych strojach, i na koturnach. Aktorzy, tylko mężczyźni, występowali przeważnie w maskach bardzo jaskrawych strojach, i na koturnach. Wizerunek aktora

13 Skąd się wzięli AKTORZY? Początkowo na scenie w ogóle nie występowali aktorzy, tylko chór i jego przewodnik - Koryfeusz. Aktorzy byli wprowadzani na scenę stopniowo: - pierwszego wprowadził legendarny Tespis - drugiego – Ajschylos - trzeciego – Sofokles. Tespis w powozie z Dionizosem AjschylosSofokles

14 MASKI W tragedii na scenie mogło występować jednocześnie tylko trzech aktorów. Aktor mógł wystąpić w jednej z czterech masek: masce śmiechu masce śmiechu masce płaczu masce płaczu masce gniewu masce gniewu masce strachu. masce strachu. Maski

15 Gdzie odbywały się PRZEDSTAWIENIA? Ciepły klimat Grecji pozwalał na to, by przedstawienia odbywały się na powietrzu. Dionizje

16 Jak wyglądał teatr ANTYCZNY? Środek teatru stanowiła ORCHESTRA (tanecznia), na której chór, liczący do piętnastu osób, wykonywał rytmiczne ruchy i śpiewy. Teatr grecki

17 Czy tylko ORCHESTRA? Za orchestrą znajdowała się scena zwana PROSCENIUM, na której występowali aktorzy. Za proscenium znajdowała się SCENE – ściana, dzięki której głosy odbijały się i rozchodziły na całą widownię. Służyła ona też za garderobę i miejsce do wieszania dekoracji. Teatr grecki

18 Pierwsza WIDOWNIA Widzowie, którzy początkowo oglądali przedstawienia siedząc na trawie, z czasem zajęli miejsca na kamiennych lub drewnianych ławach wznoszących się stopniowo w górę. Zwane one były THEATRONEM. Teatr grecki

19 Schemat budowy TEATRU

20 Budowa TRAGEDII antycznej PROLOGOS (wstęp) – zawierał zapowiedź treści tragedii PARADOS – wejście na scenę chóru, który informował, jak doszło do konfliktu EPEISODIA (epizody) – wydarzenia; było zazwyczaj 5 epeisodionów, w 4.występował punkt kulminacyjny STASIMONY – komentarze chóru EXODOS – ostatnia pieśń chóru; na wyjście Aktorzy

21 Podstawowe zasady DRAMATU ANTYCZNEGO Zasada trzech jedności – miejsca, czasu i akcji. Zasada trzech jedności – miejsca, czasu i akcji. Zasada decorum, czyli odpowiedniości stylu do gatunku. Zasada decorum, czyli odpowiedniości stylu do gatunku. Zasada nieprzedstawiania bezpośrednio scen krwawych. Zasada nieprzedstawiania bezpośrednio scen krwawych. Zasada niezmienności charakteru postaci. Zasada niezmienności charakteru postaci. Aktorzy

22 TEST TEATR ANTYCZNY

23 SPRÓBUJ JESZCZE RAZ

24 Geneza teatru antycznego wiąże się z kultem boga * Dionizosa AAAA * Zeusa * Hermesa BBBB CCCC

25 BRAWO

26 SPRÓBUJ JESZCZE RAZ

27 Wielkie Dionizje dały początek * tragedii BBBB * komedii AAAA

28 BRAWO

29 SPRÓBUJ JESZCZE RAZ

30 Koryfeusz to: AAAA * przewodnik chóru BBBB * grecki dramaturg

31 BRAWO

32 SPRÓBUJ JESZCZE RAZ

33 Kliknij tylko na te wyrazy, które kojarzą się z budową teatru * Orchestra * Proscenium * Scene* Theatron * Pathronus * Myth

34 BRAWO

35 Dziękujemy Biblioteka Miejska Iławskiego Centrum Kultury Iława, ul. Jagiellończyka 3 tel. 0 prefix ,


Pobierz ppt "TEATR ANTYCZNY Prezentacja dla uczniów szkół gimnazjalnych Autor: Biblioteka Miejska I ł awskiego Centrum Kultury."

Podobne prezentacje


Reklamy Google