Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz"— Zapis prezentacji:

1 FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz. V PROBLEM ŹRÓDEŁ I METODY POZNANIA METAFIZYKA NAUKA

2 Gottfried Wilhelm Leibniz 1646-1716

3 Główne dzieła: De arte combinatoria, 1666 Wyznanie wiary filozofa
Rozprawa metafizyczna, 1686 Teodycea. O dobroci Boga, wolności człowieka i pochodzenia, 1710 Zasady natury i łaski, 1714 Monadologia, 1714 Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, 1765

4 Metafizyka i logika Characteristica universalis: uniwersalny symboliczny (sformalizowany) język filozofii i nauki, które mają przybrać postać teorii zaksjomatyzowanej o strukturze dedukcyjnej. Terminy pierwotne  pochodne pojęcia i twierdzenia – ars combinatoria Zasada racji dostatecznej głosi, że wszelkie prawdy wynikają logicznie z przesłanek, będących dla nich racjami logicznymi. Człowiek nie jest zdolny do ich sformułowania, jeśli wymaga to przejścia nieskończonej liczby kroków w logicznym (redukcyjnym) rozumowaniu. Zasada sprzeczności: (pp), nieprawda, że nic nie jest i jest zarazem, rzecz nie może mieć w sobie dwóch wykluczających się własności.

5 Prawdy rozumowe i prawdy faktyczne (empiryczne) Prawdy rozumowe są konieczne, a ich przeciwieństwo jest niemożliwe: ich zaprzeczenie prowadzi do sprzeczności. Prawdy faktyczne są przypadkowe i ich przeciwieństwo jest możliwe: ich zaprzeczenie nie prowadzi do sprzeczności.

6 Monady i agregaty Monady to byty proste (niematerialne)
Monady i agregaty Monady to byty proste (niematerialne). Monady preegzystują i są stwarzane lub niszczone Agregaty to złożenia monad. Agregaty istnieją i ulegają rozpadowi. Monady nie oddziałują na siebie („nie mają okien”), ale pozostają ze sobą w relacjach, które tworzą tzw. harmonię przedustawną (nałożoną przez Boga na zbiór monad).

7 Koncepcja światów możliwych – teodycea Leibnizowska
Istniejący (wszech)świat jest najlepszym z możliwych światów, lecz nie jest doskonały. Zawiera w sobie zło metafizyczne (niedoskonałość), fizyczne (cierpienie) i moralne (grzech).

8 Bóg stwarzając świat wybrał go spośród wielości możliwych światów, które były wewnętrznie niesprzeczne. Według Leibniza Bóg, wybierając i stwarzając świat, który znamy, kierował się jako nieskończony rozum pewnymi zasadami:

9 Zasada racji dostatecznej Zasada powszechnego związku
Zasada sprzeczności Zasada racji dostatecznej Zasada powszechnego związku Zasada tożsamości: tożsamość nieodróżnialnych Zasada istnienia Zasada prostoty Zasada ekonomii Zasada doskonałości (Na podstawie J. Perzanowski, Teozofia Leibniza [w:] Gottfried W. Leibniz, Pisma z teologii mistycznej, Kraków1994)


Pobierz ppt "FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz"

Podobne prezentacje


Reklamy Google