Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Część II USTAWIENIE POCZĄTKOWE ZESPOŁU Opracowanie: Ryszard Dietrich Jarosław Makowski Jarosław Makowski Tomasz Kuropka Tomasz Kuropka KOMISJA SZKOLENIA.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Część II USTAWIENIE POCZĄTKOWE ZESPOŁU Opracowanie: Ryszard Dietrich Jarosław Makowski Jarosław Makowski Tomasz Kuropka Tomasz Kuropka KOMISJA SZKOLENIA."— Zapis prezentacji:

1 Część II USTAWIENIE POCZĄTKOWE ZESPOŁU Opracowanie: Ryszard Dietrich Jarosław Makowski Jarosław Makowski Tomasz Kuropka Tomasz Kuropka KOMISJA SZKOLENIA I KWALIFIKACJI Wydziału Sędziowskiego DZPS Wrocław KURS PODSTAWOWY KURS PODSTAWOWY dla kandydatów na sędziów piłki siatkowej

2 PRZEBIEG PREZENTACJI Wyciąg z Przepisów Metody Kontroli Pozycji Zawodników Analiza typowych ustawień i taktyk zespołów

3 WYCIĄG Z PRZEPISÓW

4 W momencie uderzenia piłki przez zawodnika zagrywającego, każdy zespół musi znajdować się na własnej połowie boiska, ustawiony zgodnie z porządkiem rotacji (z wyjątkiem zawodnika zagrywającego) Pozycje zawodników numerowane są następująco: Trzej zawodnicy znajdujący się wzdłuż siatki to zawodnicy linii ataku i zajmują oni miejsca: 4 (lewy ataku), 3 (środkowy ataku), 2 (prawy ataku) Trzej pozostali zawodnicy są zawodnikami linii obrony i zajmują miejsca: 5 (lewy obrony), 6 (środkowy obrony) i 1 (prawy obrony) USTAWIENIE W CZASIE GRY

5 Zależność pomiędzy pozycjami zawodników Każdy z zawodników linii obrony musi znajdować się dalej od siatki niż odpowiadający mu zawodnik linii ataku Zawodnicy linii ataku i linii obrony muszą znajdować się odpowiednio na pozycjach zgodnie z określonym porządkiem USTAWIENIE W CZASIE GRY

6 Ustawienie zawodników jest określone i sprawdzane przez kontakt stóp z podłożem według następujących zasad: co najmniej część stopy zawodnika linii ataku powinna znajdować się bliżej linii środkowej niż stopy odpowiadającego mu zawodnika linii obrony USTAWIENIE W CZASIE GRY

7 Ustawienie zawodników jest określone i sprawdzane przez kontakt stóp z podłożem według następujących zasad: co najmniej część stopy każdego zawodnika prawego (lewego) powinna być bliżej linii bocznej prawej (lewej) niż stopy zawodnika środkowego tej samej linii USTAWIENIE W CZASIE GRY

8 Po wykonaniu zagrywki zawodnicy mogą się przemieszczać i zajmować dowolną pozycję na swoim polu gry

9 BŁĄD USTAWIENIA Zespół popełnia błąd ustawienia, jeżeli którykolwiek z grających zawodników w momencie uderzenia piłki przez zagrywającego nie zajmuje regulaminowej pozycji na boisku Jeżeli zawodnik zagrywający popełni błąd zagrywki w momencie uderzenia piłki, błąd ten uważany jest jako pierwszy w stosunku do błędu ustawienia Jeśli po uderzeniu piłki zagrywka stanie się błędna, karany jest błąd ustawienia

10 BŁĄD USTAWIENIA Błąd ustawienia pociąga za sobą następujące konsekwencje : zespół przegrywa akcję ustawienie jest korygowane (zawodnicy powracają na swoje prawidłowe pozycje)

11 METODY KONTROLI POZYCJI ZAWODNIKÓW Na podstawie opracowania Pana Hejdenberga 2nd Referee Tłumaczenie: R. Dietrich, K. Sokół, w. Maroszek

12 znajomość taktyki doświadczenie znajomość zespołów znajomość członków zespołów kartki z ustawieniem protokół zawodów WAŻNE CZYNNIKI Obserwacja ustawienia zespołów jest jednym z najważniejszych zadań sędziego drugiego Przy realizacji tego zadania pomocne są następujące czynniki:

13 Sędzia, który był zawodnikiem i/lub trenerem, podczas swoich lat aktywności zdobył wiedzę o tym, jak można ustawić zawodników do odbioru zagrywki, jak utrudnić odczytanie gry przeciwnikowi poprzez ustawienie, itp. i dlatego o wiele łatwiej jest mu zrozumieć, co się dzieje na boisku. Przychodzi mu to wręcz intuicyjnie. ZNAJOMOŚĆ TAKTYKI

14 Długoletnie doświadczenie sędziowskie powoduje, że wiele reakcji przychodzi automatycznie Natomiast sędzia, który nie ma doświadczenia, musi być bardzo skoncentrowany i wiele wysiłku poświęcić nauce Wiele mechanizmów sędziowania musi być realizowane płynnie, w ramach wytrenowanej techniki. Pozwala to sędziemu skoncentrować się na innych aspektach gry, które są także istotne przy podejmowaniu decyzji. Uzyskanie doświadczenia wymaga regularnego treningu. Przecież zespoły trenują bardzo ciężko, więc dlaczego sędziowie nie mieli by również trenować? DOŚWIADCZENIE

15 Jeśli sędzia sędziuje wielokrotnie podczas sezonu lub przez jakiś czas kilkukrotnie danemu zespołowi, nabywa wiedzy na temat taktyki stosowanej przez drużynę i poznaje specyficzne dla tego zespołu rozwiązania Doskonałym sposobem na szybkie poznanie drużyny jest analiza akcji, ustawień oraz specyficznych zmian / zastąpień Można tego dokonać podczas oglądania meczu z trybuny lub na wideo, co daje możliwość uzyskania wszystkich interesujących informacji ZNAJOMOŚĆ ZESPOŁÓW

16 Sędziowanie spotkań tym samym zawodnikom wielokrotnie podczas sezonu lub przez wiele lat daje sędziemu dobrą wiedzę o ich indywidualnych umiejętnościach i pełnionych funkcjach na boisku Również istotne jest, gdy sędzia spotyka zespoły trenowane przez danego trenera. Najczęściej kolejne drużyny poznają bowiem i stosują jego strategię oraz pomysły ZNAJOMOŚĆ CZŁONKÓW ZESPOŁÓW

17 Kartki z ustawieniami mogą być bardzo przydatne w niektórych sytuacjach Głównie są one wykorzystywane przed rozpoczęciem seta, gdy sprawdzane jest ustawienie zespołów na boisku. Jednak istnieją również metody korzystania z nich podczas gry. Kilka z nich zaprezentowanych jest w dalszej części prezentacji KARTKI Z USTAWIENIAMI

18 Protokół jest dokumentem, który powinien rozwiązać większość wątpliwości dotyczących ustawienia Czerpanie informacji z protokołu wymaga jednak pewnej wiedzy i umiejętności Po pierwsze sędzia musi być w stanie pełnić funkcję sekretarza oraz musi umieć dokonywać wszystkich zapisów związanych z prowadzeniem protokołu Następnie sędzia musi przeanalizować sposób prezentacji pewnych informacji i nauczyć się, jak je uzyskać P R O T O K Ó Ł

19 Sekretarz jest osobą, która sprawdza stale protokół Sędzia drugi może to zrobić głównie podczas przerw oraz między setami. Wówczas ma on możliwość samodzielnego uzyskania informacji z protokołu (który jednak obrócony jest zazwyczaj do góry nogami) P R O T O K Ó Ł

20 Sędziowie stosują indywidualne sposoby na właściwe rozpoznawanie ustawienia zespołów, ale bez względu na to, którą metodę lub który sposób stosuje, sędzia powinien : wiedzieć, której metody używa znać kilka metod M E T O D Y

21 Stosowana przez sędziego metoda powinna być przystosowana do jego własnych umiejętności oraz do poziomu zespołów Jeśli sędzia drugi sędziuje spotkanie zespołowi stosującemu ustawienia łatwo rozpoznawalne, wybierze oczywiście prostszą metodę niż przy sędziowaniu zespołowi z bardziej skomplikowaną taktyką M E T O D Y

22 Celem sędziego drugiego powinna być samodzielność w radzeniu sobie z obserwacją ustawienia na poziomie zawodów, które sędziuje Metoda wykorzystywana przez sędziego, powinna pomóc w obserwacji: zajmowanych pozycji zawodników w ramach zespołu, aktualnej pozycji zawodnika zarówno przy zagrywce jak i podczas wymiany M E T O D Y

23 Zespół z lewej strony rozpoczyna grę zagrywką. Sędzia drugi dowiaduje się lub wie wcześniej, że zawodnik nr 4 jest zawodnikiem rozgrywającym zespołu z prawej strony. To oznacza, że zawodnik nr 8 zespołu po lewej stronie ma tą samą pozycję, co zawodnik rozgrywający zespołu z prawej strony, podczas gdy zespół z prawej strony odbiera zagrywkę Zawodnikiem rozgrywającym w zespole z lewej strony jest zawodnik nr 2, który rozpoczyna grę na pozycji 2. Zespół z lewej strony rozpoczyna grę zagrywką, zatem zespół z prawej strony dokona rotacji, gdy wygra akcję i zdobędzie zagrywkę. Wówczas zawodnik nr 10 w zespole po prawej stronie będzie na tej samej pozycji, co zawodnik rozgrywający w zespole po lewej stronie (podczas odbioru zagrywki ) P R Z Y K Ł A D I

24 Te same zespoły co w przykładzie I kilka przejść rotacyjnych później Żeby ustalić czy zawodnik rozgrywający nr 4 jest zawodnikiem linii obrony (na pozycji 5) czy zawodnikiem linii ataku (na pozycji 4) należy spojrzeć na zawodnika zespołu przeciwnego odpowiadającego mu pozycją. Wiemy z przykładu I, że jest to zawodnik nr 8 i obecnie jest on na pozycji nr 5. W związku z tym zawodnik rozgrywający nr 4 również jest na pozycji nr 5, tak więc jest zawodnikiem linii obrony P R Z Y K Ł A D I I

25 UWAGA 1 : Metoda działa oczywiście pod warunkiem że zawodnicy zespołu zagrywającego stoją na właściwej pozycji! Tak jest prawie w każdym przypadku, ale należy na to zwracać uwagę UWAGA 2 : Należy pamiętać, że dwaj zawodnicy linii obrony, którzy nie wykonują zagrywki są na pozycjach 5 i 6 bez względu na to, gdzie się znajdują w stosunku do zagrywającego oraz, że zawodnik zagrywający ma pozycję nr 1 bez względu na to w jakim miejscu stoi w polu zagrywki Po ustaleniu pozycji zawodnika rozgrywającego, należy na tej podstawie sprawdzić ustawienie pozostałych zawodników. Dobrze jest wiedzieć, którzy zawodnicy są ustawieni po przekątnej w stosunku do siebie. W pierwszej kolejności należy sprawdzić, kto jest po przekątnej z zawodnikiem rozgrywającym, a następnie także pozostałych zawodników. Często pełnią oni te same funkcje w zespole, jak np. odbierający, środkowy itp., co ułatwia zapamiętanie dzięki zrozumieniu ich pozycji z taktycznego punktu widzenia

26 Korzystanie z kartek z ustawieniem ma jedną ważną wadę: gdy zawodnicy i trenerzy widzą, że sędzia musi używać kartek z ustawieniem, mogą szybko uznać to za jego brak pewności siebie. Z drugiej strony: jeśli pomaga mu to lepiej wykonywać pracę, to jest to wciąż dobry powód do korzystania z nich! Dlatego też sposób ten jest przede wszystkim przeznaczony do wykorzystania podczas treningu sędziowskiego przy sędziowaniu sparingów. Celem sędziego pełniącego funkcję sędziego drugiego powinno być, jak wspomniano wcześniej, samodzielność w radzeniu sobie z obserwacją ustawienia, na poziomie zawodów, które dany sędzia sędziuje (z kartkami z ustawieniem w kieszeniach) PAMIĘTAJ!: zespoły mogą ćwiczą swoje ustawienie taktyczne przez całe miesiące – jeśli nie jesteś pewny, że błąd został popełniony, nie gwiżdż!

27 Analiza typowych ustawień i taktyk zespołów

28 Spotykane Warianty Ustawień Za Rozgrywającym idzie Przyjmujący Za Rozgrywającym idzie Środkowy Wariant I – obecnie najczęściej stosowany Wariant II W wariancie II pozycje poszczególnych zawodników muszą być takie same jak w wariancie I. Zmieniają się tylko funkcje pełnione na boisku przez rozpatrywane numery zawodników. Np. w wariancie I zawodnik nr 2 pełni rolę przyjmującego zaś w wariancie II środkowego

29 Za Rozgrywającym idzie Przyjmujący ANALIZA WARIANTÓW USTAWIEŃ

30 1 R 2 P 5 P 3 Ś 6 Ś 4 A L 7 ROTACJA 1 (rozgrywający w I strefie) – taktyka zespołu R wbiega pod siatkę z za P (jest trzech w ataku)

31 1 R 2 P 5 P 3 Ś 4 A L 7 R może wchodzić za wcześnie (przed wykonaniem zagrywki) Błąd ROTACJA 1 – typowe błędy

32 Rotacja I – rozgrywający w strefie 1 2/P 3/S R R 2/P 3/S 4/A

33 1 R 2 P 5 P 3 Ś 4 A L 7 ROTACJA 2 (rozgrywający w VI strefie) – taktyka zespołów R wchodzi pod siatkę a A cofa się do ataku z prawego; trzech w ataku

34 1 R 2 P 5 P 3 Ś 4 A L 7 P i L muszą być bliżej linii bocznych niż R Ś musi być bliżej linii bocznej niż A A musi być bliżej linii środkowej niż R ROTACJA 2 – typowe błędy

35 1 R 2 P 5 P 3 Ś 4 A L 7 R musi być pomiędzy P i L Ś musi być bliżej linii bocznej niż A A musi być bliżej linii środkowej niż R ROTACJA 2 Błą d

36 1 R 2 P 5 P 3 Ś 4 A L 7 R musi być pomiędzy P i L Ś musi być bliżej linii bocznej niż A A musi być bliżej linii środkowej niż R ROTACJA 2 Błą d

37 1 R 2 P 5 P 3 Ś 4 A L 7 R musi być pomiędzy P i L Ś musi być bliżej linii bocznej niż A A musi być bliżej linii środkowej niż R Błą d ROTACJA 2

38 1 R 2 P 5 P 3 Ś 4 A L 7 P i L muszą być bliżej linii bocznych niż R Ś musi być bliżej linii bocznej niż A A musi być bliżej linii środkowej niż R Błą d ROTACJA 2

39 R w 6-tej strefie R R R R P P P P Ś Ś Ś Ś A A A A Błąd

40 1 R 2 P 5 P 3 Ś 6 Ś 4 A ROTACJA 3 (rozgrywający w V strefie) – taktyka zespołów R wchodzi pod siatkę, Ś cofa się do ataku; trzech w ataku

41 1 R 2 P 5 P 3 Ś 6 Ś 4 A ROTACJA 3 – typowe błędy Ś musi być bliżej linii środkowej niż R R musi być bliżej prawej niż P (2) P/5 (w pierwszej linii) musi być bliżej siatki niż P/2 (druga linia)

42 1 R 2 P 5 P 3 Ś 6 Ś 4 A Błąd ROTACJA 3 – typowe błędy

43 1 R 2 P 5 P 3 Ś 6 Ś 4 A Ś musi być bliżej linii środkowej niż R Błą d ROTACJA 3 – typowe błędy

44 1 R 2 P 5 P 3 Ś 6 Ś 4 A R musi być bliżej prawej niż P (2) Błąd ROTACJA 3 – typowe błędy

45 Rotacja 3 – rozgrywający w 5 strefie A A A R R R P/5 P Ś Ś Ś Tu zwracamy szczególną uwagę

46 1 R 2 P 5 P 3 Ś 6 Ś 4 A ROTACJA 4 (rozgrywający w IV strefie) – taktyka zespołów R przebiega na prawą, Ś cofa się do ataku; A szykuje się do ataku z 2 linii

47 1 R 2 P 5 P 3 Ś 6 Ś 4 A ROTACJA 4 (rozgrywający w IV strefie) – typowe błędy P/5 musi być bliżej siatki niż A/4 R/1 musi być bliżej lewej linii niż Ś/6 Błąd Błąd 2

48 1 R 2 P 5 P 3 Ś 6 Ś 4 A ROTACJA 4 (rozgrywający w IV strefie) – UWAGA!!! P/5 musi być bliżej siatki niż A/4 R/1 musi być bliżej lewej linii niż Ś/6 To nie jest błąd (nie mylić z rotacją 3 - R w V strefie); zespoły mogą to stosować celem zmylenia przeciwnika, że R jest w 2 linii To też nie jest błąd (nie mylić z rotacją 3 - R w V strefie); P5 i P/2 nie są na środku i nie ma między nimi bezpośredniej zależności

49 Rotacja 4 – rozgrywający w IV strefie R R R Ś Ś Ś P/5 A/4 Błą d

50 1 R 2 P 5 P 3 Ś/LŚ/L 6 Ś 4 A ROTACJA 5 (rozgrywający w III strefie) – taktyka zespołów Ś zbiega do środka; A szykuje się do ataku z 2 linii (z prawego)

51 1 R 2 P 5 P 3 Ś/LŚ/L 6 Ś 4 A ROTACJA 5 (rozgrywający w III strefie) – typowe błędy P/2 musi być bliżej siatki niż Ś/L/3 Błąd

52 Rotacja 5 – rozgrywający w III strefie Tu akurat L zmienił A R R P/2 Ś Ś Blisko błędu

53 1 R 2 P 5 P 3 Ś 6 Ś 4 A ROTACJA 6 (rozgrywający w II strefie) – taktyka zespołów Ś zbiega do środka; A szykuje się do ataku z 2 linii (z prawego)

54 1 R 2 P 5 P 3 Ś 6 Ś 4 A ROTACJA 6 (rozgrywający w II strefie) – typowe błędy P/2 musi być bliżej siatki niż P/5 Błąd

55 Rotacja 6 – rozgrywający w II strefie R R P/2 Ś/3

56 Podsumowanie wariantu I

57 R 11 R R 1 1 R 11 R R 1 1 1


Pobierz ppt "Część II USTAWIENIE POCZĄTKOWE ZESPOŁU Opracowanie: Ryszard Dietrich Jarosław Makowski Jarosław Makowski Tomasz Kuropka Tomasz Kuropka KOMISJA SZKOLENIA."

Podobne prezentacje


Reklamy Google