Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Piec Słoneczny Czyli jak ugotować ryż, bez użycia ognia... Przygotowali: Jakub Przecherski klasa I c Mateusz Ciałowicz klasa I c Publiczne Gimnazjum im.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Piec Słoneczny Czyli jak ugotować ryż, bez użycia ognia... Przygotowali: Jakub Przecherski klasa I c Mateusz Ciałowicz klasa I c Publiczne Gimnazjum im."— Zapis prezentacji:

1 Piec Słoneczny Czyli jak ugotować ryż, bez użycia ognia... Przygotowali: Jakub Przecherski klasa I c Mateusz Ciałowicz klasa I c Publiczne Gimnazjum im. Kazimierza Wielkiego w Słomnikach Opiekun : Opiekun : mgr Dorota Ciałowicz mgr Dorota Ciałowicz

2 Do przygotowania naszego doświadczenia potrzebne będą artykuły, wymienione poniżej. - Szklana szybka - Pudełko papierowe - Metalowa puszka - 4 kawałki styropianu o wymiarach 30/12 cm 4 kawałki o wymiarach 27/12 cm 4 kawałki o wymiarach 27/12 cm 1 kawałek o wymiarach 34/27 cm 1 kawałek o wymiarach 34/27 cm - Papierowe kółko - Folia aluminiowa - Ołówek - Metr - Czarna farba - Nóż - Ryż - Woda

3 Plan przebiegu doświadczenia Przygotowywujemy wszystkie artykuły wymienione w poprzednim slajdzie. Przygotowywujemy wszystkie artykuły wymienione w poprzednim slajdzie. Papierowe pudełko wykładamy od środka styropianem. Papierowe pudełko wykładamy od środka styropianem. Następnie nakładamy na styropian folię aluminiową. Następnie nakładamy na styropian folię aluminiową. Potem do pomalowanej na czarno puszki nalewamy wody i wsypujemy ryż, a następnie umieszczamy ją wewnątrz pudełka. Potem do pomalowanej na czarno puszki nalewamy wody i wsypujemy ryż, a następnie umieszczamy ją wewnątrz pudełka. Czarną puszkę przykrywamy papierowym kółkiem. Czarną puszkę przykrywamy papierowym kółkiem. Gotowy już piec wystawiamy na słońce i przykrywamy szklaną szybką. Gotowy już piec wystawiamy na słońce i przykrywamy szklaną szybką.

4 Zdjęcia wykonane przy przygotowywaniu doświadczenia

5 Zdjęcia – ciąg dalszy

6 Słoneczne Gotowanie Data : r. Pogoda : Bezchmurnie, Słonecznie, Wietrznie. Temp. wody w poszczególnych godzinach : stopnie przy temp. 23 stopni Celsjusza stopnie przy temp. 26 stopni Celsjusza stopni przy temp. 26 stopni Celsjusza. Data : r. Pogoda : Bezchmurnie, Słonecznie, Wietrznie. Temp. wody w poszczególnych godzinach : stopni przy temp. 26 stopni Celsjusza stopni przy temp. 26 stopni Celsjusza. Data : r. Pogoda : Bezchmurnie, Słonecznie, Wietrznie. Temp. wody w poszczególnych godzinach : stopnie przy temp. 26 stopni Celsjusza stopni przy temp. 25 stopni Celsjusza

7 Teoretyczny opis doświadczenia Folia – odbija światło padające przez szybę i kieruje je na ścianki puszki. Folia – odbija światło padające przez szybę i kieruje je na ścianki puszki. Czarna puszka – na którą pada światło słoneczne bardzo się nagrzewa, ponieważ przedmioty czarne pochłaniają światło o wszystkich barwach. Czarna puszka – na którą pada światło słoneczne bardzo się nagrzewa, ponieważ przedmioty czarne pochłaniają światło o wszystkich barwach. Energia, którą niesie światło, pochłonięta jest przez ścianki puszki i przekazywana jest do wody powodując wzrost jej temperatury – zachodzi przewodnictwo cieplne między ściankami puszki a wodą. Energia, którą niesie światło, pochłonięta jest przez ścianki puszki i przekazywana jest do wody powodując wzrost jej temperatury – zachodzi przewodnictwo cieplne między ściankami puszki a wodą. Styropian – zapobiega uchodzeniu ciepła z piecyka. Styropian – zapobiega uchodzeniu ciepła z piecyka. Do wystąpienia zjawiska przewodnictwa cieplnego konieczny jest kontakt ze sobą ciał o odmiennej temperaturze, ponieważ temperatura przekazywana jest z ciała o wyższej temperaturze do ciała o niższej. Do wystąpienia zjawiska przewodnictwa cieplnego konieczny jest kontakt ze sobą ciał o odmiennej temperaturze, ponieważ temperatura przekazywana jest z ciała o wyższej temperaturze do ciała o niższej. ! Temperatura PUSZKI > Temperatura WODY ! ! Temperatura PUSZKI > Temperatura WODY !

8 Wnioski Uzyskanie zamierzonego efektu naszego doświadczenia w obecnym okresie ( wczesna wiosna) nie jest możliwe. Temperatura otoczenia oraz nasłonecznienie są zbyt słabe by woda uzyskała temperaturę pozwalającą na ugotowanie ryżu. Uzyskanie zamierzonego efektu naszego doświadczenia w obecnym okresie ( wczesna wiosna) nie jest możliwe. Temperatura otoczenia oraz nasłonecznienie są zbyt słabe by woda uzyskała temperaturę pozwalającą na ugotowanie ryżu. Doświadczenie (w naszej strefie klimatycznej) powinno być wykonane w okresie letnim (do czego na pewno powrócimy), bo przypuszczamy, że wtedy temperatura powietrza oraz nasłonecznienie będą odpowiednie. Doświadczenie (w naszej strefie klimatycznej) powinno być wykonane w okresie letnim (do czego na pewno powrócimy), bo przypuszczamy, że wtedy temperatura powietrza oraz nasłonecznienie będą odpowiednie.

9 Zastosowanie : Pudełko Kioto Kartonowa kuchenka, zasilana energią słoneczną zdobyła prestiżową nagrodę dla proekologicznego wynalazku. W konkursie Climate Change Challenge. Kartonowa kuchenka, zasilana energią słoneczną zdobyła prestiżową nagrodę dla proekologicznego wynalazku. W konkursie Climate Change Challenge. Urządzenie składa się z dwóch kartonowych pudeł. Mniejsze z nich pomalowane jest na czarno, aby pochłaniało energię słoneczną. Przykrywane jest przezroczystym, akrylowym wiekiem, które utrzymuje ciepło wewnątrz pojemnika. Mniejsze pudło znajduje się wewnątrz większego kartonu wyścielanego folią aluminiową, która nie pozwala uciec ciepłu. Urządzenie składa się z dwóch kartonowych pudeł. Mniejsze z nich pomalowane jest na czarno, aby pochłaniało energię słoneczną. Przykrywane jest przezroczystym, akrylowym wiekiem, które utrzymuje ciepło wewnątrz pojemnika. Mniejsze pudło znajduje się wewnątrz większego kartonu wyścielanego folią aluminiową, która nie pozwala uciec ciepłu.

10 Bibliografia 1) Praca zbiorowa tytuł oryginału: LA GRANDE ENCYKLOPEDIE FLEURUS SCIENTES, GROUPE FLEURUS - MAME 1999; TŁUMACZENIE JANINA ALEKSANDROWICZ, ENCYKLOPEDIA TEMATYCZNA NAUKA, WYDAWNICTWO OLESIEJUK OŻARÓW MAZOWIECKI 2008, STR 178 – ) Praca zbiorowa tytuł oryginału: LA GRANDE ENCYKLOPEDIE FLEURUS SCIENTES, GROUPE FLEURUS - MAME 1999; TŁUMACZENIE JANINA ALEKSANDROWICZ, ENCYKLOPEDIA TEMATYCZNA NAUKA, WYDAWNICTWO OLESIEJUK OŻARÓW MAZOWIECKI 2008, STR 178 – ) ALEKSANDRA STANISŁAWSKA, ANGORA NR 17 ( ) STR 51. 2) ALEKSANDRA STANISŁAWSKA, ANGORA NR 17 ( ) STR 51. 3) FIZYKA DLA GIMNAZJUM CZ.3, M. ROZENBAJGIER R. ROZENBAJGIER KRAKÓW 2002 WYD. ZamKor STR ) FIZYKA DLA GIMNAZJUM CZ.3, M. ROZENBAJGIER R. ROZENBAJGIER KRAKÓW 2002 WYD. ZamKor STR ) FIZYKA DLA GIMNAZJUM CZ.2, M. ROZENBAJGIER R. ROZENBAJGIER KRAKÓW 2000 WYD. ZamKor STR

11 Dziękujemy za obejrzenie prezentacji Składamy serdeczne podziękowania pani mgr Dorocie Ciałowicz za pomoc w przygotowaniu prezentacji. Składamy serdeczne podziękowania pani mgr Dorocie Ciałowicz za pomoc w przygotowaniu prezentacji.


Pobierz ppt "Piec Słoneczny Czyli jak ugotować ryż, bez użycia ognia... Przygotowali: Jakub Przecherski klasa I c Mateusz Ciałowicz klasa I c Publiczne Gimnazjum im."

Podobne prezentacje


Reklamy Google