Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Inny świat, obcy, nieznany Pozbawiony norm, taktu, obowiązków Ciekawy, obfitujący w halucynacje, wizje Często przyjazny, przyjemny, nowy Fascynujący,

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Inny świat, obcy, nieznany Pozbawiony norm, taktu, obowiązków Ciekawy, obfitujący w halucynacje, wizje Często przyjazny, przyjemny, nowy Fascynujący,"— Zapis prezentacji:

1

2

3 Inny świat, obcy, nieznany Pozbawiony norm, taktu, obowiązków Ciekawy, obfitujący w halucynacje, wizje Często przyjazny, przyjemny, nowy Fascynujący, nierealny, twórczy Możesz być tym, kim zechcesz i czuć to, czego pragniesz Pozbawiony wstydu, winy, smutku, samotności

4 Inny świat Niby obcy, a jednak nasz własny

5 Świat realny, ten w którym przyszło nam żyć Pełen wymagań, oczekiwań, obowiązków Całe spektrum emocji, pustka Trudności, problemy, kłopoty Stres, kariera, osiągnięcia Kultura, społeczeństwo, rodzina Normy, prawo, państwa, plemiona Nuda, rutyna, pęd zawodowy

6 NARKOTYKI

7 Narkotyk to substancja pochodzenia syntetycznego, naturalnego lub półsyntetycznego, która przyjęta przez żywą istotę oddziałuje na jej organizm (w szczególności na OUN)

8 Podział środków psychoaktywnych ŚRODKI HAMUJĄCE SPEEDY CZYLI ŚRODKI POBUDZAJĄCE ŚRODKI HALUCYNOGENNE ALKOHOL KOKAINA, CRACK tzw. MAŁE PSYCHODELIKI: konopie i ich przetwory OPIATY - morfina, heroina, kodeina, Tramadol, opioidy - syntetyczne ś rodki przeciwb ó lowe dzia ł aj ą ce o ś rodkowo podobnie do morfiny. AMFETAMINA ECSTASY - pochodne amfetaminy i metamfetaminy tzw. DUŻE PSYCHODELIKI: LSD, grzyby halucynogenne, Peyotl. ŚRODKI NASENNE i USPOKAJAJĄCE - w tej grupie mieszcz ą si ę legalnie przepisywane ś rodki takie jak Clonazepam, Relanium, Lorafen, Nitrazepam, Estazolam itp. KOFEINA TEINA NIKOTYNA tzw. DELIRANTY: kleje i rozpuszczalniki, bielu ń dzi ę dzierzawa, pokrzyk wilcza jagoda. Azotan amylu i butylu tzw. "poppersy".

9 Polska heroina – opiat Słoiki, butelki i garnki zawierające komponenty do produkcji polskiej heroiny

10 Strzykawka z polską heroiną

11 Marihuana – najbardziej popularna Uważa się, że 50% młodzieży na całym świecie choć raz paliło marihuanę!

12 Wiele popularnych osób przyznaje się do palenia marihuany.

13 Szklana fifka do palenia marihuany i haszyszu oraz torebka z marihuaną

14 Żywica konopi - haszysz

15 W Holandii narkotyki pochodzenia naturalnego są legalne.

16 Amfetamina zwiększa aktywność Biały lub ceglasty, bezwonny proszek. Smak gorzko-kwaśny. Bardzo popularna wśród młodzieży. Silnie uzależnia psychicznie. Jest przyjmowana drogą oddechową, dożylną, pokarmową.

17 Ecstasy to amfetaminy halucynogenne Woreczek z tabletkami ekstazy Tabletki ekstazy

18 Ecstasy są bardzo popularne...są często zażywanie w trakcie imprez

19 LSD czyli tzw. kwas LSD - kolorowe papierki nasączone narkotykiem LSD - pojedyncza porcja

20 Kokaina – najdroższy narkotyk

21 Grzyby halucynogenne grzyby te zbiera się, a następnie spożywa w stanie świeżym lub suszonym objawy użycia podobne do LSD, choć nieco lżejsze w Polsce: czernidłak pospolity, łysiczka lancetowata

22 Porcja grzybów ze Smartshopu w Holandii

23 Środki wziewne Acetan amylu (zmywacz do paznokci, lakier) Podtlenek azotu, azotan amylu Azotyn butylu (odświeżacz powietrza) Rozpuszczalniki Węglowodory (paliwa) Toluen (farby) Aceton (barwniki, kleje) Kauczuk chloroprenowy (butapren) Bóle i zawroty głowy, tachykardia, nudności, bóle brzucha, kichanie, łzawienie, bóle w klatce piersiowej, uczucie dzwonienia w uszach, dezorientacja, senność, u stałych użytkowników wokół ust i nosa krosty oraz wrzody, pękają im wargi, robią wrażenie nieustannie przeziębionych, wydzielają nieprzyjemną woń, na ubraniach mają plamy. Są dostępne! Jakie są objawy ich użycia?

24 Popersy czyli środki wziewne Krótkotrwałe, bardzo intensywne podniecenie Oszołomienie uwalnia odczucia oddania i rozluźnienia Rozszerza naczynia krwionośne, obniża RR Rozluźnienie mięśni, zniesienie bólu Dreszcze, uderzenia gorąca Zawroty głowy, nudności

25 Jak rozpoznać czy dziecko znajduje się pod wpływem narkotyku?

26 Oczy osoby nie zażywającej narkotyków Oczy osoby zażywającej narkotyki - małe źrenice Oczy osoby zażywającej narkotyki - duże źrenice

27

28 Jednostkę podatną na uzależnienia cechuje: niepewność i niedojrzałość emocjonalna, chwiejność emocjonalna, mała odporność na frustrację, słaba motywacja do działań nie przynoszących natychmiastowej korzyści, konflikty z rodzicami, obniżona samokontrola, niskie poczucie własnej wartości,

29 mała zdolność rozumienia i odgadywania indywidualnych stanów emocjonalnych, trudności w posługiwaniu się emocjami złości, strachu, poczucia winy

30 Dlaczego młodzi ludzie używają środków odurzających? aby spróbować, z ciekawości, żeby przypodobać się otoczeniu, aby zaistnieć w grupie, by stłumić wewnętrzny ból, cierpienie i poczuć się lepiej, żeby zapomnieć o problemach i kłopotach, w celu podejmowania kontaktów międzyludzkich, w tym seksualnych (dla odwagi), dla efektów, które są satysfakcjonujące (wizje, urojenia, napęd motoryczny),

31 Czego doznaje młody człowiek używając narkotyków? ulgi satysfakcji spokoju obojętności zapomnienia oderwania od codziennych problemów poczucia luzu poczucia humoru chęci do zabawy odwagi jesteśmy towarzyscy

32 W jaki sposób postępować? DAWAJ PRZYKŁAD SŁUCHAJ, NIE ZAŚ WYŁĄCZNIE SŁYSZ PYTAJ O ZDANIE, OPINIĘ PRZEDSTAWIAJ SWÓJ PUNKT WIDZENIA, ZAMIAST NARZUCAĆ GO ZAWIERAJ KONTRAKT

33 ZACHĘCAJ DO REALIZACJI PLANÓW, MARZEŃ, ZAINTERESOWAŃ SZANUJ INDYWIDUALNOŚĆ WSPÓLNIE USTALAJ ZASADY, NEGOCJUJ ROZMAWIAJ TOWARZYSZ DZIECKU

34 W jaki sposób warto postępować? NIE KRZYCZEĆ NIE ZAKAZYWAĆ NIE NAKAZYWAĆ NIE OCENIAĆ NIE KRYTYKOWAĆ

35 Co czynić, aby dzieci nie sięgały po narkotyki? Ustal z dzieckiem jasne zasady dot. zażywania określonych substancji i powiedz, że zakaz wynika z miłości i troski Powiedz jakie będą konsekwencje złamania zakazu – uprzedź Wytłumacz jakie ryzyko niesie za sobą zażywanie narkotyków

36 Co czynić, aby dzieci nie sięgały po narkotyki? Porozmawiaj z dzieckiem o tym jak ma radzić sobie z presją rówieśników Dawaj przykład Powiedz opiekunom i rodzicom kolegów dziecka, że nie życzysz sobie żeby twoje dziecko piło, paliło...

37 Co robimy w sytuacji, gdy mamy uzasadnione podejrzenia, że nasze dziecko zażywa narkotyki?... czyli w jaki sposób przeprowadzać interwencję.

38 INTERWENCJA Nie rozmawiaj, gdy dziecko jest pod wpływem środka. Przed rozmową z dzieckiem porozmawiaj o tej sytuacji z kimś bliskim – odreaguj emocje, nabierz dystansu, zastanów się co właściwie chcesz powiedzieć. Postaraj się aby w rozmowie uczestniczył współmałżonek.

39 INTERWENCJA Znajdź spokojne miejsce i odpowiedni czas, aby nic nie przeszkodziło wam w rozmowie. Pamiętaj, że zależy ci na bezpieczeństwie dziecka, jego szczęściu, nie zaś na udowodnieniu, że jest złe, niegodne zaufania, że cię krzywdzi.

40 INTERWENCJA Zadbaj, aby dziecko usłyszało, że zależy ci na jego losie, na nim. Ustal powtórnie zasady jakie panują w rodzinie w związku z używaniem substancji. Jeśli ktoś lub coś wywiera presję na twoje dziecko, wspólnie zastanówcie się jak zaradzić.

41 INTERWENCJA Powiedz jasno jakie przywileje i przyjemności zostaną odebrane dziecku do czasu rozwiązania problemu, jaki będzie sposób kontrolowania czy dziecko wywiązuje się z umowy, tryb przywracania przywilejów.

42 INTERWENCJA Ustalcie co będzie się działo w razie złamania warunków umowy. Pożądane było by ustalenie i podpisanie kontraktu (zobowiązanie do zaprzestania używania narkotyku, określenie konsekwencji i wzmocnień dla utrzymania abstynencji).

43 Interwencja profilaktyczna Powiedz o swoich podejrzeniach, zaznacz, że nie chcesz karać, ale poznać prawdę, bo kochasz i martwisz się. Jeśli masz pewność powiedz o faktach, o których wiesz. Ustal rzeczywisty stan rzeczy.

44 Interwencja profilaktyczna Nie wpadaj w panikę, nie działaj pochopnie, nie obwiniaj się. Nie strasz karami, nie używaj przemocy. Nie bagatelizuj, nie oczekuj, że samo przejdzie. Nie wierz bezkrytycznie w wyjaśnienia dziecka.

45 Interwencja profilaktyczna Za wszelką ceną staraj się nawiązać kontakt z dzieckiem. Powstrzymaj się z oceną i krytyką postępowania dziecka.

46 Monitorowanie i udzielanie wsparcia Umowa musi być monitorowana. Ustal z dzieckiem, jak będziesz to sprawdzać. Nie rezygnuj ze sprawdzania zbyt wcześnie. Powiedz dziecku, że sprawdzasz nie dlatego, że nie ufasz, ale dlatego że jest dla Ciebie ważne. Sprawdź czy dziecko potrzebuje w jakiejś sprawie pomoc.

47 Monitorowanie i udzielanie wsparcia Sprawdź czy na pewno wyraziłeś swoją życzliwość, chęć pomocy, miłości, wsparcie i zainteresowanie. Sprawdź czy dla twojego dziecka jest to oczywiste.Intencja dorosłego nie zawsze jest dla dziecka czytelna. Jeśli stwierdzisz, że nie dajesz sobie rady, nie wahaj się poszukać profesjonalnej pomocy.

48 Poradnia Profilaktyki i Terapii MONAR SZCZECIN, ul. Małkowskiego 9/2, tel. (091) Centrum Psychiatryczne Poradnia dla osób uzależnionych od środków psychoaktywnych SZCZECIN, ul. Żołnierska 55, tel. (091) Towarzystwo Rodzin i Przyjaciół Dzieci Uzależnionych Powrót z U SZCZECIN, ul. Szczerbcowa 1, tel. (091) Oddział Terapii Uzależnienia od Alkoholu i Współuzależnienia SZCZECIN, ul. Ostrowska 7, tel. (091) PORADNIA INTERNETOWA – tu uzyskasz bezpłatną poradę!


Pobierz ppt "Inny świat, obcy, nieznany Pozbawiony norm, taktu, obowiązków Ciekawy, obfitujący w halucynacje, wizje Często przyjazny, przyjemny, nowy Fascynujący,"

Podobne prezentacje


Reklamy Google