Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Gdy uczeń zdaje egzamin. Jak zorganizować wsparcie dla gimnazjalisty. Prezentacja dla rodziców klas III gimnazjum. Przygotowały: mgr Krzysztofa Urbańska,

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Gdy uczeń zdaje egzamin. Jak zorganizować wsparcie dla gimnazjalisty. Prezentacja dla rodziców klas III gimnazjum. Przygotowały: mgr Krzysztofa Urbańska,"— Zapis prezentacji:

1 Gdy uczeń zdaje egzamin. Jak zorganizować wsparcie dla gimnazjalisty. Prezentacja dla rodziców klas III gimnazjum. Przygotowały: mgr Krzysztofa Urbańska, mgr Magdalena Migas

2 Poznaj silne i słabe strony przygotowania merytorycznego swojego dziecka. Zaopatrz się w przykładowy test gimnazjalny. Zaopatrz się w przykładowy test gimnazjalny. Porozmawiaj z dzieckiem, zawrzyj zanim kontrakt. Porozmawiaj z dzieckiem, zawrzyj zanim kontrakt. Zapewnij odpowiednie miejsce do wykonania waszegopróbnego testu domowego. Zapewnij odpowiednie miejsce do wykonania waszegopróbnego testu domowego. Wspólnie z dzieckiem sprawdź wynik, dokonajcie wspólnej analizy testu. Wspólnie z dzieckiem sprawdź wynik, dokonajcie wspólnej analizy testu.

3 Zastanówcie się z czego wynikały błędy. Często dzieje się tak, że dziecko przy powtórnym rozwiązaniu potrafi błyskawicznie podać prawidłową odpowiedź, zwróćcie uwagę na czas rozwiązywania testu przez dziecko, być może był on zbyt krótki, może to wynikać z braku motywacji do wykonania testu, z tzw. impulsywności poznawczej. Często dzieje się tak, że dziecko przy powtórnym rozwiązaniu potrafi błyskawicznie podać prawidłową odpowiedź, zwróćcie uwagę na czas rozwiązywania testu przez dziecko, być może był on zbyt krótki, może to wynikać z braku motywacji do wykonania testu, z tzw. impulsywności poznawczej.

4 Zastanówcie się z czego wynikały błędy c.d. Może jest tak, że dziecko zdecydowanie lepiej rozwiązuje test humanistyczny niż część przyrodniczo-matematyczną. Może jest tak, że dziecko zdecydowanie lepiej rozwiązuje test humanistyczny niż część przyrodniczo-matematyczną. Może jest tak, że uczeń dobrze radzi sobie z zadaniami dotyczącymi wiedzy z zakresu geografii, biologii lub chemii, a ma trudności z zadaniami matematycznymi lub z fizyki. Może jest tak, że uczeń dobrze radzi sobie z zadaniami dotyczącymi wiedzy z zakresu geografii, biologii lub chemii, a ma trudności z zadaniami matematycznymi lub z fizyki. A może problem tkwi w technice czytania? A może problem tkwi w technice czytania? Trudności mogą być zawężone do nieumiejętnego posługiwania się danymi zawartymi w tabelach, wykresach, rysunkach, schematach, mapach. Trudności mogą być zawężone do nieumiejętnego posługiwania się danymi zawartymi w tabelach, wykresach, rysunkach, schematach, mapach. Jeśli wasze dziecko ma kłopot z tworzeniem własnego tekstu- sięgnijcie po standardy pisania krótkich prac literackich. Jeśli wasze dziecko ma kłopot z tworzeniem własnego tekstu- sięgnijcie po standardy pisania krótkich prac literackich.

5 Pomóżcie dziecku opanować efektywne techniki pracy z tekstem. Dziecko lepiej się skoncentruje, jeśli wydzieli sobie z tekstu to zadanie, nad którym obecnie pracuje. Dziecko lepiej się skoncentruje, jeśli wydzieli sobie z tekstu to zadanie, nad którym obecnie pracuje. Jeśli rozwiązujecie zadanie tekstowe pracujcie z równoczesnym wypisywaniem informacji na dane i szukane. Zastanówcie się jaki wzór należy zastosować, jak trzeba go przekształcić, by móc dokonać prawidłowych obliczeń. Pamiętajcie o odpowiednim zapisywaniu cyfr, przecinkach itp. Koniecznie wpiszcie odpowiedź, w teście wszystko jest punktowane. Jeśli rozwiązujecie zadanie tekstowe pracujcie z równoczesnym wypisywaniem informacji na dane i szukane. Zastanówcie się jaki wzór należy zastosować, jak trzeba go przekształcić, by móc dokonać prawidłowych obliczeń. Pamiętajcie o odpowiednim zapisywaniu cyfr, przecinkach itp. Koniecznie wpiszcie odpowiedź, w teście wszystko jest punktowane. Jeśli macie przed sobą tabelę, albo wykres najpierw uważnie przyjrzyjcie się, jakiego typu dane zawierają w pionie i w poziomie. Zastanówcie się, jak te dane odczytać. Dopiero potem przystępujcie do analizy odpowiedzi. Jeśli macie przed sobą tabelę, albo wykres najpierw uważnie przyjrzyjcie się, jakiego typu dane zawierają w pionie i w poziomie. Zastanówcie się, jak te dane odczytać. Dopiero potem przystępujcie do analizy odpowiedzi.

6 Nauczcie swoje dziecko radzić sobie ze stresem. Każdego dnia wyznaczcie trochę czasu na relaks i rekreację. Zarezerwujecie trochę czasu na ulubione zajęcia dziecka. Każdego dnia wyznaczcie trochę czasu na relaks i rekreację. Zarezerwujecie trochę czasu na ulubione zajęcia dziecka. Wprowadźcie zasadę, że zanim dziecko usiądzie do nauki wykonuje krótkie ćwiczenie ruchowe np. kilka ruchów naprzemiennych aktywujących motoryczna i sensoryczną korę płatów czołowych i ciemieniowych. Np.prawa ręka dotyka lewego kolana. Wprowadźcie zasadę, że zanim dziecko usiądzie do nauki wykonuje krótkie ćwiczenie ruchowe np. kilka ruchów naprzemiennych aktywujących motoryczna i sensoryczną korę płatów czołowych i ciemieniowych. Np.prawa ręka dotyka lewego kolana. Zadbajcie, by dziecko piło dużo wody niegazowanej. Woda jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania sieci nerwowych, zwiększa możliwość pobierania tlenu przez hemoglobinę. Będzie bardziej skutecznie przetwarzać informacje i łatwiej mu będzie skupić uwagę. Zadbajcie, by dziecko piło dużo wody niegazowanej. Woda jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania sieci nerwowych, zwiększa możliwość pobierania tlenu przez hemoglobinę. Będzie bardziej skutecznie przetwarzać informacje i łatwiej mu będzie skupić uwagę. Pomocne będą też ćwiczenia oddechowe. Pomocne będą też ćwiczenia oddechowe.

7 Pomóżcie dziecku w organizacji pracy. Wyznaczcie konkretny termin wykonania zadań, to zwiększy presję, która może być bardzo pożądana, przy realizacji wytyczonych celów.Osiągnięcie celu w terminie może być niezwykle mobilizujące i dać motywację do dalszych działań. Wyznaczcie konkretny termin wykonania zadań, to zwiększy presję, która może być bardzo pożądana, przy realizacji wytyczonych celów.Osiągnięcie celu w terminie może być niezwykle mobilizujące i dać motywację do dalszych działań. Notujcie w kalendarzu konkretne zadania na każdy dzień oraz wykreślajcie wieczorem każdy miniony dzień, zbliżając się tym samych do dnia egzaminu. Notujcie w kalendarzu konkretne zadania na każdy dzień oraz wykreślajcie wieczorem każdy miniony dzień, zbliżając się tym samych do dnia egzaminu. Mobilizujcie do utrzymywania porządku na biurku. Mobilizujcie do utrzymywania porządku na biurku.

8 Dbajcie o higienę oczu. W nauce korzystne są przerwy na odpoczynek – co minut najlepiej wykonać gimnastykę oczu np. wodzenie wzrokiem po liniach. W nauce korzystne są przerwy na odpoczynek – co minut najlepiej wykonać gimnastykę oczu np. wodzenie wzrokiem po liniach. Relaks dla oczu to ładne obrazki na ścianach, masaż, okłady. Relaks dla oczu to ładne obrazki na ścianach, masaż, okłady. Najzdrowsze dla oczu jest światło słoneczne. Najzdrowsze dla oczu jest światło słoneczne. Optymalna odległość to około 30 cm od oczu, kąt nachylenia stopni. Optymalna odległość to około 30 cm od oczu, kąt nachylenia stopni. Najlepsze jest równomierne oświetlenie pomieszczenia i książki. Najlepsze jest równomierne oświetlenie pomieszczenia i książki.

9 Zorganizujcie przyjazne miejsce do nauki. Hałas rozprasza, muzyka nie zawsze sprzyja nauce. Hałas rozprasza, muzyka nie zawsze sprzyja nauce. Idealnie byłoby stworzyć specjalne miejsce do nauki: łóżko służy raczej do spania, wanna raczej do kapania i relaksu po nauce – wyjątek potwierdza regułę. Idealnie byłoby stworzyć specjalne miejsce do nauki: łóżko służy raczej do spania, wanna raczej do kapania i relaksu po nauce – wyjątek potwierdza regułę. Miejsce pracy musi być uporządkowane (bez chaosu) i dobrze oświetlone. Miejsce pracy musi być uporządkowane (bez chaosu) i dobrze oświetlone.

10 Zadbajcie o pozycję podczas czytania. Korzystny nawyk to siedzenie podczas nauki - leżenie raczej usypia. Korzystny nawyk to siedzenie podczas nauki - leżenie raczej usypia. Konieczne jest dbanie o oparcie pleców i o to, by nie drętwiały nam stopy – nie warto na nich siadać, lepiej oprzeć je na podłodze. Konieczne jest dbanie o oparcie pleców i o to, by nie drętwiały nam stopy – nie warto na nich siadać, lepiej oprzeć je na podłodze. W trakcie nauki warto siedzieć przy biurku, istnieje wtedy więcej okazji do swobodnego przeglądania materiałów i robienia notatek. W trakcie nauki warto siedzieć przy biurku, istnieje wtedy więcej okazji do swobodnego przeglądania materiałów i robienia notatek. Nie warto pochylać się zbytnio nad książką, kartką ani siedzieć zbyt blisko monitora. Nie warto pochylać się zbytnio nad książką, kartką ani siedzieć zbyt blisko monitora.

11 Zaplanujcie codzienny czas na naukę do egzaminu. Nie warto odkładać uczenia się do egzaminu na ostatnia chwilę, warto uczyć się systematycznie. Nie warto odkładać uczenia się do egzaminu na ostatnia chwilę, warto uczyć się systematycznie. Warto wracać wielokrotnie do już opanowanego materiału i powtarzać go w celu utrwalenia. Warto wracać wielokrotnie do już opanowanego materiału i powtarzać go w celu utrwalenia. Warto czytać dużo literatury przedmiotowej. Warto czytać dużo literatury przedmiotowej. Można stosować techniki tworzenia fiszek, podkreślania ważnych informacji. Można stosować techniki tworzenia fiszek, podkreślania ważnych informacji.

12 Zadbajcie o uczenie się etapami i robienie notatek przez dziecko. Przed uczeniem się należy rozplanować pracę, przeglądając materiał przez minut, by zorientować się ile czasu potrzeba na jego opanowanie. Przed uczeniem się należy rozplanować pracę, przeglądając materiał przez minut, by zorientować się ile czasu potrzeba na jego opanowanie. Robienie notatek pionowych, graficznych, poprzecznych, przepisywanie fragmentów pomaga szybciej zapamiętać informacje. Robienie notatek pionowych, graficznych, poprzecznych, przepisywanie fragmentów pomaga szybciej zapamiętać informacje. Używanie zakładek, fiszek, kartek samoprzylepnych, podkreślanie ołówkiem, ale bez jaskrawych barw, usprawnia pracę. Używanie zakładek, fiszek, kartek samoprzylepnych, podkreślanie ołówkiem, ale bez jaskrawych barw, usprawnia pracę.

13 Zadbajcie o pozytywną motywację i określenie celu nauki. Warto uczyć się z planem i jasno określonym celem. Warto uczyć się z planem i jasno określonym celem. Warto określić czas na naukę każdego dnia. Warto określić czas na naukę każdego dnia. Istnieją niepodważalne dowody na prawdziwość stosowania afirmacji, czyli mówienia do siebie krzepiących słów. Istnieją niepodważalne dowody na prawdziwość stosowania afirmacji, czyli mówienia do siebie krzepiących słów. Powtarzanie własnymi słowami treści przeznaczonych do przyswojenia przyśpiesza proces nauki. Powtarzanie własnymi słowami treści przeznaczonych do przyswojenia przyśpiesza proces nauki.

14 Rady dla rodziców. Nie bierz pełnej odpowiedzialności za naukę swojego dziecka. Stwórz mu warunki i naucz je liczyć na własne siły. Nie wpadaj w panikę, nie przenoś na niego swoich lęków. Prowadźcie normalne życie, nie koncentrujcie się nadmiernie na dziecku i egzaminach. Sprowadźcie ten fakt do realnych rozmiarów. Wtedy ewentualna porażka nie będzie totalnym nieszczęściem. Dopilnujcie, żeby dziecko nie uczyło się w nocy przed egzaminem. Powinno się dobrze wyspać. Przed powrotem dziecka z egzaminu przeczytajcie jeszcze raz Reakcję rodzica…i zastanówcie się, co chcielibyście Państwo usłyszeć od waszego szefa w pracy, kiedy wykonaliście zadanie, którego wymagało od was dużego wkładu pracy.

15 Motto Praktyka czyni mistrza, i trzymaj się tego Praktyka czyni mistrza, i trzymaj się tego


Pobierz ppt "Gdy uczeń zdaje egzamin. Jak zorganizować wsparcie dla gimnazjalisty. Prezentacja dla rodziców klas III gimnazjum. Przygotowały: mgr Krzysztofa Urbańska,"

Podobne prezentacje


Reklamy Google