Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Układ Słoneczny własnymi rękami

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Układ Słoneczny własnymi rękami"— Zapis prezentacji:

1 Układ Słoneczny własnymi rękami
Wioletta Ogłoza 2005

2 Budowa modelu Budowa modelu Układu Słonecznego może być interesującą propozycją przeprowadzenia w szkole projektu wspólnego dla różnych przedmiotów i klas. W trakcie realizacji uczniowie zapoznają się z szeregiem nowych pojąć i zagadnień nie tylko z fizyki czy astronomii

3 Budowa modelu Realizacja filmów poklatkowych ilustrujących poruszanie się planet była ważnym czynnikiem aktywizującym uczniów i motywacją do starannego wykonania modelu

4 Budowa modelu Przedstawiony model został zrealizowany przez uczniów szkoły szpitalnej w wieku od 10 – 16 lat Model tworzono w trakcie zajęć pozalekcyjnych i na lekcjach matematyki i fizyki Projekt można rozszerzyć na lekcje geografii (Ziemia, pory roku itp.) i informatyki (wyszukiwanie zdjęć i informacji, realizacja filmu)

5 Budowa makiet planet Zadanie to zrealizowno w najmłodszej grupie uczniów Poszczególne makiety wykonano z modeliny Powierzchnie planet odtworzono zgodnie z „orginałem” dobierając różne kolory modeliny Uwzględniono różne rozmiary planet

6 Omawiane zagadnienia:
Ilość i nazwy planet Rozmiary planet Topografia powierzchni Zagadnienia orientacji osi obrotu w przestrzeni (odpowiednie umocowanie podstawek)

7 Budowa makiet planet

8 Budowa makiet planet

9 Budowa makiet planet Planety wykonano z modeliny, podstawki z wykałaczek, modeliny i monet 5 groszowych Korzystając ze zdjęć Pomalowano je tak by przypominały prawdziwe obiekty

10 Budowa makiet planet

11 Budowa makiet planet

12 Budowa makiety komety

13 Budowa makiet planet

14 Budowa makiet planet

15 Budowa makiet planet

16 Konstrukcja orbit wprowadzone zagadnienia
Proporcje Miara kątów Elementy elipsy Konstrukcja geometryczna elipsy

17 (gdzie dla kolejnych planet
Konstrukcja orbit Obliczenia rozmiarów orbit w różnych skalach (np. 1 AU ~10 cm) przeprowadzili uczniowie gimnazjum na lekcjach matematyki Rzeczywiste rozmiary orbit porównano z regułą odległości (R) Tytusa-Bodego : R= n (gdzie dla kolejnych planet n= 0,1,2,4,8,16,32,64...)

18 Konstrukcja orbit Na orbitach zaznaczono położenia planet co 30 dni
Na podstawie okresu obiegu T obliczono wielkość kąta pozycyjnego a o jaki w tym czasie przesuwa się planeta

19 Konstrukcja orbit a = 360 * ( T / 30 ) a

20 Konstrukcja orbit Starsi uczniowie obliczyli i narysowali położenie orbity komety Halley’a W skali 1 AU = 10 cm peryhelium orbity znajduje się blisko Słońca (q=6 cm) Drugie ognisko jest oddalone o 354 cm Długość sznurka jaki wykorzystano do narysowania orbity; 366 cm Kolejne pozycje komety obliczono przy pomocy popularnego programu astronomicznego Guide 8

21 Konstrukcja orbit

22 Realizacja animacji Zrealizowano kilka filmów ilustrujących różne zjawiska w układzie planetarnym Film zarejestrowano programem VidCap* W trakcie realizacji omawiano poszczególne ustawienia planet oraz warunki ich widoczności z Ziemi *patrz prezentacja „Filmy poklatkowe”

23 Realizacja animacji

24 Film 1 – Układ Słoneczny Zagadnienia: Kolejność planet
Współpłaszczyznowość ruchu Zodiak Warunki widoczności Skala 1AU = 3 cm

25 Film 1 – Układ Słoneczny

26 Mars widoczny nad ranem
Film 1 – Układ Słoneczny Planety widoczne wieczorem Opozycja Saturna Ziemia Planety niewidoczne Mars widoczny nad ranem

27 Film 2 – III prawo Keplera
Film zachowuje właściwe rozmiary orbit i tempo ruchu 5 planet Wprowadzono podział na planety wewnętrzne i zewnętrzne oraz planety typu Ziemi i olbrzymy Zmierzono maksymalne elongacje Wenus i Merkurego Skala 1AU = 10 cm

28 Maksymalna elongacja

29 Film 2 – III prawo Keplera

30 Film 3 - Wenus Warunki widoczności planet wewnętrznych
Ośmioletni cykl powtarzalności położenia Wenus na niebie

31 Film 3 - Wenus

32 Film 4 - Mars Warunki widoczności planet zewnętrznych
Zmiana odległości pomiędzy planetami Opozycje Ruch wsteczny

33 Film 4 - Mars

34 Film 4 - Mars

35 Ruch Księżyca Fazy Księżyca Miesiąc gwiazdowy i synodyczny

36

37

38

39

40

41

42 Film 5 – ruch komety Halleya
Orbity komet Budowa komet

43 Film 5 – ruch komety Halleya

44 Co jeszcze można zrobić ?
Model zaćmień Słońca i Księżyca Drobne ciała Układu Słonecznego Żywy (złożony z uczniów) model układu uwzględniający ruchy postępowe i wirowe planet i ich głównych księżyców

45 Oczywiście demonstracje budowy i ruchu Układu Słonecznego można przeprowadzić na komputerze przy pomocy jednego z licznych programów (np: Nasz model pomimo niedociągnięć pozwolił nauczyć się więcej niż maszyna do klikania oraz dostarczył nam sporo zabawy i satysfakcji

46 Gravity Simulator


Pobierz ppt "Układ Słoneczny własnymi rękami"

Podobne prezentacje


Reklamy Google