Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Blog, podcast, RSS itd. w bibliotece szkolnej

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Blog, podcast, RSS itd. w bibliotece szkolnej"— Zapis prezentacji:

1 Blog, podcast, RSS itd. w bibliotece szkolnej
Konferencja eTwinning dla nauczycieli bibliotekarzy szkolnych Warszawa, 27 października 2008 roku

2 O czym porozmawiamy na początku?
Blog – nowe medium komunikacyjne Prezentacja blogów bibliotekarzy Prezentacja blogów bibliotek Inne blogi Gdzie i jak założyć blog Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

3 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa
Ważne pojęcia Web określenie serwisów internetowych, powstałych po 2001 roku. Cechy: generowanie treści przez użytkowników, wykorzystanie mechanizmu wiki, blogów, tworzenie się wokół serwisów rozbudowanych społeczności, wykorzystanie otwartych licencji, jak Creative Commons czy GNU Biblioteka model biblioteki, w którym realizacja tradycyjnych procesów bibliotecznych, projektowanie i udostępnianie nowych usług informacyjnych oraz kształtowanie jej zasobu, dokonywane jest w ścisłej współpracy bibliotekarzy i czytelników. Źródło: Wikipedia Web 2.0 określenie serwisów internetowych, powstałych po 2001 roku, w których działaniu podstawową rolę odgrywa treść generowana przez użytkowników danego serwisu. Wbrewnumeracji oprogramowania, Web 2.0 nie jest czymś nowym, ale innym sposobem na wykorzystanie jego dotychczasowych zasobów. Cechy Web 2.0 Techniczne wykorzystanie mechanizmu wiki, blogów udostępnianie interfejsów XML, które umożliwiają innym stronom i programom korzystanie z danych Web 2.0 używanie nowych technologii Wiki: nazwa szczególnego rodzaju stron internetowych (Web 2.0), które można nie tylko oglądać, ale też tworzyć, edytować i zmieniać bezpośrednio za pomocą przeglądarki internetowej. Nazwą tą określa się również oprogramowanie umożliwiające wspólną pracę wielu użytkowników przy tworzeniu zawartości takich stron. Społeczne generowanie treści przez użytkowników, użycie folksonomii, czyli praktyki kategoryzacji treści z wykorzystaniem dowolnie dobranych słów kluczowych tworzenie się wokół serwisów rozbudowanych społeczności wykorzystanie otwartych licencji, jak Creative Commons czy GNU GFDL Tworzenie i rozwój biblioteki w modelu 2.0 możliwy jest dzięki interaktywnym właściwościom zastosowanych w niej nowych technologii komunikacyjnych, umożliwiających uczestnictwo szerokiej rzeszy użytkowników w społecznym, masowym i globalnym wytwarzaniu treści kulturowych. Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

4 Blog – nowe medium komunikacyjne
Blog (od ang. weblog — sieciowy dziennik, pamiętnik) — rodzaj strony internetowej, na której autor umieszcza datowane wpisy, wyświetlane kolejno. W Polsce istnieje około 2,9 miliona blogów. Blog (od ang. weblog — sieciowy dziennik, pamiętnik) — rodzaj strony internetowej, na której autor umieszcza datowane wpisy, wyświetlane kolejno. W Polsce istnieje prawie 2,84 miliona blogów. Blogi zazwyczaj posiadają system archiwizacji wpisów, system kategorii (tagów), możliwość komentowania wpisów przez czytelników, a także zestaw linków (tradycyjnie umieszczany w bocznej kolumnie): do blogów polecanych przez autora (tzw. blogroll) i innego rodzaju stron WWW. Ogół blogów, traktowany jako medium komunikacyjne, określa się mianem "blogosfery". Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

5 Najstarsza bloggerka na świecie
Olive Riley - ur , zm ) W lutym 2007 r. mając 107 lat rozpoczęła pisanie własnego bloga internetowego. Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

6 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa
Zawartość blogów osobiste przemyślenia, opinie, komentarze, rysunki, zdjęcia, filmy, nagrania dźwiękowe, system archiwizacji wpisów, system kategorii (tagów), możliwość komentowania wpisów, zestaw linków do blogów polecanych przez autora (tzw. blogroll) i innych stron WWW. Blogi najczęściej mają osobisty charakter i służą jako internetowe pamiętniki. Takie blogi zawierają osobiste przemyślenia, uwagi, komentarze, rysunki, a nawet nagrania, przedstawiając w ten sposób światopogląd autora. Blogi znajdują też wiele innych zastosowań: mogą być wykorzystywane jako wortale poświęcone określonej tematyce, narzędzia marketingu czy komunikacji np. politycznej. Czy blogi są popularne w środowisku bibliotekarzy? TAK, ale jeszcze nie w Polsce. Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

7 Bibliowizjer http://bibliowizjer.blogspot.com
Blog prowadzony od 2007 roku. Notatki o nowych trendach w bibliotekarstwie i informacji, o sieciowych usługach 2.0 Autor - Agnieszka Koszowska: bibliotekarz, uczestniczy w projekcie Śląskiej Biblioteki Cyfrowej, popularyzatorka Biblioteki 2.0 Kategorie na blogu - biblioteki, marketing, prawo autorskie, recenzje, Web 2.0 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

8 Bibliowizjer http://bibliowizjer.blogspot.com
Blog prowadzony od 2007 roku. Notatki o nowych trendach w bibliotekarstwie i informacji, o sieciowych usługach 2.0 Autor - Agnieszka Koszowska: bibliotekarz, uczestniczy w projekcie Śląskiej Biblioteki Cyfrowej, popularyzatorka Biblioteki 2.0 Kategorie na blogu - biblioteki, marketing, prawo autorskie, recenzje, Web 2.0 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

9 jmonika http://jmonika.blogspot.com
jmonika – blog niestereotypowego bibliotekarza ekstrawertyka prowadzony od marca 2007 roku. Autor – Monika Jędralska, starszy bibliotekarz w Wyższej Szkole Humanitas w Sosnowcu, redaktor i koordynator Śląskiej Biblioteki Cyfrowej. Notatki o nowych trendach w bibliotekarstwie i informacji, konferencjach, Web 2.0 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

10 jmonika http://jmonika.blogspot.com
Blog niestereotypowego bibliotekarza ekstrawertyka;) prowadzony od marca 2007 r. Autor - Monika Jędralska, starszy bibliotekarz w Wyższej Szkole Humanitas w Sosnowcu, redaktor i koordynator Śląskiej Biblioteki Cyfrowej. Notatki o nowych trendach w bibliotekarstwie i informacji, konferencjach, Web 2.0 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

11 relis-blog http://relis-blog.blogspot.com
relis-blog - Istnieje od marca 2007 roku. Autor – Remigiusz Lis: inicjator i opiekun Śląskiej Biblioteki Cyfrowej, z-ca Dyrektora ds. Technicznych Biblioteki Śląskiej w Katowicach. Blog ten jest moim podręcznym notatnikiem na tematy różne, lecz mi bliskie. Ich spektrum jest dość szerokie i niekoniecznie spójne. Rozciąga się od kwestii bardziej "służbowych" i zawodowych jak biblioteki (szczególnie cyfrowe) i digitalizacja, do hobby, czyli narciarstwa biegowego i ogrodniczenia. Gdzieś pośrodku znajdują się sprawy internetowych społeczności, nowych mediów i "dwazerowości" kultury. Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

12 relis-blog http://relis-blog.blogspot.com
Istnieje od marca 2007 roku. Autor – Remigiusz Lis: inicjator i opiekun Śląskiej Biblioteki Cyfrowej, z-ca Dyrektora ds. Technicznych Biblioteki Śląskiej w Katowicach. „Blog ten jest moim podręcznym notatnikiem na tematy różne, lecz mi bliskie. Ich spektrum jest dość szerokie i niekoniecznie spójne…” Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

13 malin.net.pl http://www.malin.net.pl
malin.net.pl – blog prowadzony od 2 lat, autor Marcin Malinowski, z wykształcenia bibliotekarz , pracuje w tym zawodzie od ponad dwóch lat – w bibliotece Pałacu Młodzieży w Katowicach i w bibliotece Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu. Na blogu są teksty autora, linki, między innymi takie kategorie – blog, osobiste, prasówka, technologie. W dziale biblioblogi bogaty wykaz blogów bibliotecznych. Stary blog pod adresem Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

14 malin.net.pl http://www.malin.net.pl
Blog prowadzony od 2 lat. Autor - Marcin Malinowski, bibliotekarz w bibliotece Pałacu Młodzieży w Katowicach i w bibliotece Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu. W dziale biblioblogi bogaty wykaz blogów bibliotecznych. Stary blog pod adresem Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

15 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa
Wirtualna Informacja–Okiem Młodego Badacza Wirtualna Informacja - Okiem Młodego Badacza Autor - Grzegorz Gmiterek asystent w Zakładzie Bibliotekarstwa, Książki Współczesnej i Innych Środków Przekazu w Instytucie Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej UMCS w Lublinie. Niezwykle ciekawy blog, tam trzeba po prostu zajrzeć. Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

16 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa
Wirtualna Informacja–Okiem Młodego Badacza Autor - Grzegorz Gmiterek: asystent w Zakładzie Bibliotekarstwa, Książki Współczesnej i Innych Środków Przekazu w Instytucie Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej UMCS w Lublinie. Na ten blog po prostu trzeba zajrzeć  Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

17 Blog Biblioteki SP w Okuniewie http://bibliotekaszkolna.blogspot.com
Blog Biblioteki SP im. Jana Brzechwy w Okuniewie – autorem jest bibliotekarka Aldona Gniado. Blog utrzymany w konwencji strony internetowej. Zawiera m. in. regulamin biblioteki, informacje o bibliotece, o popularnych autorach, recenzje książek pisane przez uczniów, linki do ciekawych stron. 955 odwiedzin od marca 2008. Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

18 Blog Biblioteki SP w Okuniewie http://bibliotekaszkolna.blogspot.com
Autor - bibliotekarka Aldona Gniado. Blog utrzymany w formie strony internetowej. Zawiera m. in., informacje o bibliotece, regulamin, o popularnych autorach, recenzje książek pisane przez uczniów, linki do ciekawych stron. 955 odwiedzin od marca 2008. Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

19 Blog Biblioteki SP w Szepietewie http://bspszepietowo.blogspot.com
Blog Biblioteki Szkoły Podstawowej w Szepietewie Do złudzenia przypomina stronę internetową. Zawiera informacje o bibliotece, spis lektur, utwory uczniów, wykaz najlepszych czytelników, relacje z imprez bibliotecznych, relacje z konkursów, recenzje książek regulamin biblioteki, wskazówki jak szukać w Internecie, relacje z przeprowadzonych lekcji bibliotecznych ze zdjęciami. Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

20 Blog Biblioteki SP w Szepietewie http://bspszepietowo.blogspot.com
Przypomina stronę internetową. Zawiera: informacje o bibliotece, regulamin biblioteki, spis lektur, utwory uczniów, wykaz najlepszych czytelników, relacje z imprez bibliotecznych, lekcji bibliotecznych konkursów, recenzje książek, wskazówki jak szukać w Internecie. Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

21 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa
Blog Biblioteki SP nr 44 w Katowicach Godziny otwarcia, Panie Bibliotekarki, Koło Czytelnicze Skryptor, Gazetka "Skryptor", Galeria biblioteki, Centrum Multimedialne, Blogi Uczniów. Blog prowadzony najprawdopodobniej przez uczniów. Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

22 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa
Blog Biblioteki SP nr 44 w Katowicach Blog prowadzony najprawdopodobniej przez uczniów. Kategorie: Godziny otwarcia, Panie Bibliotekarki, Koło Czytelnicze Skryptor, Gazetka "Skryptor", Galeria biblioteki, Centrum Multimedialne, Blogi Uczniów. Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

23 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa
Blog Biblioteki SP nr 30 w Dąbrowie Górniczej Pełni funkcję tradycyjnej strony internetowej – informacje o bibliotece, zbiór linków dla rodziców, uczniów, nauczycieli, sprawozdania z akcji bibliotecznych, konkursów, imprez, spotkań autorskich, informacje o bookcrossingu, statystyka czytelnictwa. Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

24 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa
Blog Biblioteki SP nr 30 w Dąbrowie Górniczej Pełni funkcję tradycyjnej strony internetowej. Zawiera: informacje o bibliotece, zbiór linków dla rodziców, uczniów, nauczycieli, sprawozdania z akcji bibliotecznych, konkursów, imprez, spotkań autorskich, informacje o bookcrossingu, statystykę czytelnictwa. Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

25 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa
Blog Biblioteki Zespołu Szkół Budowlanych w Koninie Bardzo ładny blog w formie strony internetowej, pełne informacje. Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

26 Bibliotekarz .NET http://bibliotekarz-net.blogspot.com/
Blog programu Bibliotekarz .NET przeznaczonego do zarządzania zbiorami bibliotecznymi. Program w aktualnej wersji obsługuje biblioteki ze zbiorami nie większymi niż 50tyś egzemplarzy. Blog pełni funkcję forum dyskusyjnego dla użytkowników programu Bibliotekarz. Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

27 Bibliotekarz .NET http://bibliotekarz-net.blogspot.com/
Blog programu Bibliotekarz.NET przeznaczonego do zarządzania zbiorami bibliotecznymi. Blog pełni funkcję forum dyskusyjnego dla użytkowników programu Bibliotekarz. Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

28 BIBLIOTEKA 2.0 http://blog.biblioteka20.pl
Blog społeczności czytelników i bibliotekarzy cyfrowych udostępniany przez Bibliotekę Śląską w Katowicach. Przykładowe wpisy: Tagowanie i biblioteczne katalogi 2.0 Joomla! w bibliotece. Biblioteka partycypacyjny model usług bibliotecznych (recenzja). Holenderski pomysł na bibliotekę. Idea Store – uczenie się przez całe życie… w bibliotece. Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

29 BIBLIOTEKA 2.0 http://blog.biblioteka20.pl
Blog społeczności czytelników i bibliotekarzy cyfrowych udostępniany przez Bibliotekę Śląską w Katowicach. Przykładowe wpisy: Tagowanie i biblioteczne katalogi 2.0 Joomla! w bibliotece. Biblioteka partycypacyjny model usług bibliotecznych (recenzja). Holenderski pomysł na bibliotekę. Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

30 Mały pokój z książkami http://poczytajmi.blox.pl
blog prowadzony od marca 2006 roku przez Agnieszkę - Agnieszka, mamę Ani, Zosi i Julki „W moim wirtualnym „Małym pokoju” znajdą się książki, które moje córki pokochały w podobny sposób - książki, które czytałyśmy razem i które odegrały ważną rolę w naszym życiu”. Recenzje książek niektóre bardzo osobiste, linki do cennych stron w Internecie zawierających teksty literacki, informacje o autorach, W moim wirtualnym „Małym pokoju” znajdą się książki, które moje córki pokochały w podobny sposób - książki, które czytałyśmy razem i które odegrały ważną rolę w naszym życiu”. Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

31 Mały pokój z książkami http://poczytajmi.blox.pl
Blog prowadzony od marca 2006 roku przez Agnieszkę - mamę Ani, Zosi i Julki. Recenzje książek - niektóre bardzo osobiste, linki do cennych stron zawierających teksty literacki, informacje o autorach. „W moim wirtualnym „Małym pokoju” znajdą się książki, które moje córki pokochały w podobny sposób - książki, które czytałyśmy razem i które odegrały ważną rolę w naszym życiu”. Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

32 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa
Gdzie założyć blog?? Przykładowe bezpłatne serwisy: Blogger - https://www.blogger.com eBLOG - Blox - Blog onet - Blog.pl - W sieci Internet istnieje wiele miejsc, umożliwiających założenie bloga. Przykładowe bezpłatne serwisy: Blogger - https://www.blogger.com – można zamieszczać tekst, zdjęcia, filmy wideo i inne materiały. eBLOG - – można założyć blogi, fotoblogi, audioblogi i videoblogi Blox - Blog onet - Blog.pl - Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

33 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa
Role blogu Internetowy pamiętnik Strona WWW biblioteki Strona tematyczna Forum dyskusyjne Miejsce wymiany doświadczeń Miejsce promocji osoby, towaru, firmy Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

34 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa
Nowy temat Co to jest podcast? Forma podcastów. Rodzaje podcastów. Jak ściągnąć i odsłuchać podcast? Jak zrobić własny podcast. Jakich narzędzi użyć? Jak opublikować podcast? Prawo a podcast. Jak wykorzystać podcast w bibliotece? Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

35 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa
Co to jest podcast? iPod” – tj. odtwarzacz muzycznego firmy Apple oraz „broadcast” z języka angielskiego – „transmisja, przekaz”. Audycja internetowa, ukazująca się cyklicznie, dostępna zazwyczaj w formacie mp3, przygotowana do subskrypcji i zapisania na dysku użytkownika. Podcast to audycja internetowa, ukazująca się cyklicznie, dostępna zazwyczaj w formacie mp3, przygotowana do subskrypcji i zapisania na dysku użytkownika. Nazwa "podcast" pochodzi z połączenia dwóch słów „iPod” – tj. odtwarzacza muzycznego firmy Apple oraz „broadcast” z języka angielskiego – „transmisja, przekaz”. Nazwa sugeruje konieczność posiadania iPoda, ale nie jest to prawda. Możemy go wysłuchać on-line, używając komputera, ale o wiele wygodniejszą formą korzystania jest zapisanie go na dysku odtwarzacza mp3 i słuchanie w dowolnym miejscu i czasie. Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

36 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa
Forma podcastów profesjonalna audycja radiowa, kurs językowy, czytany tekst literacki, wywiad, dźwiękowy blog, inne… Podcast może mieć różną tematykę, styl prowadzenia oraz formę - od profesjonalnej audycji radiowej, poprzez kurs językowy, czytany tekst literacki, wywiad - do dźwiękowego bloga. Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

37 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa
Rodzaje podcastów vodcast, videocas (ang. Video-On-Demand broadCAST) - czyli forma telewizji internetowej, phonecast – podcast tworzony za pomocą telefonu, Skypecast – podcast tworzony poprzez nagranie rozmowy kilku użytkowników na Skype, screencast (ang. screen - ekran, to cast - przedstawiać) film będący zapisem zdarzeń prezentowanych na ekranie komputera — obrazu widzianego przez użytkownika komputera. Jest kilka rodzajów podcastów: vodcast, videocast (ang. Video-On-Demand broadCAST) - czyli forma telewizji internetowej, phonecast – podcast tworzony za pomocą telefonu, Skypecast – podcast tworzony poprzez nagranie konferencji (rozmowy kilku użytkowników) na Skype, screencast (ang. screen - ekran, to cast - przedstawiać, por. broadcast) film będący zapisem zdarzeń prezentowanych na ekranie komputera — obrazu widzianego przez użytkownika komputera. Film z komentarzem może pełnić funkcje instruktażowe lub prezentacyjne. Nagrane filmy udostępniane są w popularnych formatach SWF, AVI, QuickTime lub GIF. Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

38 Co potrzebne do ściągnięcia i odsłuchania?
przeciętny komputer (PC lub MAK), połączenie z Internetem (minimum 256 kbit/sek.), bezpłatne oprogramowanie odtwarzające MP3, np. Windows Media Player lub Winamp), iPod - przenośny odtwarzacz plików MP3, miniwieże, telefony komórkowe, zegarki, Pobieranie pierwszych podcastów – komputer, połączenie z Internetem, przeglądarka internetowa i program do odtwarzania MP3. Aby pobrać i odsłuchać podcast nie trzeba wiele. Wystarczy przeciętny komputer (PC lub MAK) oraz bezpłatne oprogramowanie odtwarzające MP3, np. Windows Media Player lub Winamp), które bez problemu można ściągnąć z Internetu. Niezbędne jest połączenie z Internetem, najlepiej szerokopasmowe łącze o przepustowości minimum 256 kbit/sek. Idealnym dopełnieniem wyposażenia osób, które chcą słuchać podcasty jest przenośny odtwarzacz plików MP3. Najbardziej znanym sprzętem jest iPod. Można także wykorzystać nowości technologiczne: np. miniwieże, telefony komórkowe czy zegarki odtwarzające pliki MP3. Pierwsze podcasty zamieszczane były w Internecie jako pliki do ściągnięcia na stronach WWW ich autorów. Do korzystania z nich potrzebna była jedynie przeglądarka internetowa i program do odtwarzania plików MP3 (bezpłatny). Ten rodzaj przeglądania podcastów nadal jest stosowany, ale istnieją bardziej zaawansowane sposoby. Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

39 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa
RSS – co to jest? zobacz RSS – umowna rodzina języków znacznikowych do przesyłania nagłówków wiadomości. RSS – sposób przesyłania skróconych informacji o nowych treściach zamieszczanych w serwisie WWW. Informacje takie zawierają tytuł, datę, streszczenie i pliki. Aby skorzystać z kanału RSS, potrzebny jest odpowiedni program, tzw. czytnik kanałów (może być wbudowany w przeglądarkę). RSS – umowna rodzina języków znacznikowych do przesyłania nagłówków wiadomości. Aby skorzystać z kanału RSS, potrzebny jest odpowiedni program, tzw. czytnik kanałów. Ujmując to w prosty sposób – RSS jest sposobem przesyłania do internautów skróconych informacji o nowych treściach zamieszczanych w serwisie WWW. Informacje takie zawierają tytuł, datę, streszczenie. Użytkownik, któremu zależy na szybkim pozyskiwaniu informacji o aktualizacjach ulubionych serwisów, za pomocą czytnika RSS może subskrybować dowolną liczbę kanałów RSS i w jednej wiadomości czytać najnowsze informacje, wpisy z ulubionych blogów, newsy itp. Czytniki RSS wbudowane są w przeglądarki internetowe (Firefox) lub program pocztowy (Thunderbird). W najnowszej wersji formatu RSS możliwe jest dołączanie do nagłówków wiadomości plików (obrazów, dokumentów, dźwięku). RSS z dołączonym plikiem MP3 świetnie nadaje się do wysyłania podcastów i z tego chętnie korzystają podcasterzy. Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

40 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa
Podcatcher wyspecjalizowany program do podcastów, pozwala automatycznie subskrybować i ściągać na dysk komputera te audycje, które wybrał użytkownik, Juice, Polcaster, iTunes (Apple) – programy freeware i shareware. Następny etap korzystania z podcastów, to wyspecjalizowany program – podcatcher. Pozwala on automatycznie subskrybować i ściągać na dysk komputera te audycje, które wybrał użytkownik. W Internecie można znaleźć wiele programów freeware do odbierania podcastów - najbardziej popularne to iTunes firmy Apple, Juice oraz Polcaster. Wszystkie wymienione dostępne są w sieci za darmo, ale tylko Polcaster ma interfejs w języku polskim. Niestety jego darmowe użytkowanie związane jest z pewnymi ograniczeniami. Część z tych programów umożliwia łatwe wyszukanie audycji w sieci. Przy ich odnajdywaniu możemy się też posłużyć wyszukiwarką internetową lub katalogami tematycznymi znajdującymi się na stronach WWW poświęconych podcastingowi. Nowe epizody podcastów subskrybowane przez użytkownika są automatycznie wykrywane przez podcatcher i ściągane na dysk. Zdobyte w ten sposób pliki można skopiować na odtwarzacz mp3 i słuchać w dogodnej chwili i miejscu. Większość podcastów jest udostępniana bez żadnych opłat. Są one tworzone głównie w domowych warunkach, stąd ich nie zawsze najlepsza jakość. Wykaz programów do ściągania podcastów dostępny np. na stronie: Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

41 Jak i gdzie szukać podcastów?
samodzielne wyszukiwanie za pomocą np. Google`a (czasochłonne), katalog podcastów w serwisie WWW, użycie podcatchera, technologii RSS i wbudowanej wyszukiwarki. Dostępne katalogi: Katalog polskich podcastów - Podcast.pl - Pierwsza Polska Platforma Podcastingowa Jak szukać podcastów? samodzielne wyszukiwanie za pomocą np. Google`a (czasochłonne), katalog podcastów w serwisie WWW, użycie podcatchera, technologii RSS i wbudowanej wyszukiwarki. Dostępne katalogi: Katalog polskich podcastów - Podcast.pl - Pierwsza Polska Platforma Podcastingowa - katalog - Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

42 Jak zrobić własny podcast?
Sprzęt do podcastingu: komputer do nagrywania i obróbki dźwięku: Procesor Pentium III lub IV, prędkość powyżej 800 MHz. duża pojemność dysku twardego (przynajmniej 10 GB), RAM przynajmniej 256 MB, markowa karta dźwiękowa. mikrofon komputerowy. Komputer do odsłuchiwania podcastów nie musi być super szybkim sprzętem, ale jeśli chodzi o nagrywanie i obróbkę dźwięku, to musi to być lepszy sprzęt. Sprzęt do podcastingu Procesor Pentium III lub IV, prędkość powyżej 800 Mh Pamięć RAM – minimum 256 MB Minimum 10 GB wolnego miejsca na dysku Karta dźwiękowa Mikrofon komputerowy Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

43 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa
Kolejność działań Opracowanie scenariusza nagrania Przygotowanie pomieszczenia do nagrania (wysoki współczynnik sygnału do szumu SNR) Podłączenie mikrofonu Skompletowanie programów do: rejestracji i obróbki dźwięku (np. Audiacity), kompresji dźwięku, transferu plików, edycji kanałów RSS (np. RssPublisher). Nagrywanie podcastów: Opracowanie scenariusza nagrania, odcinka (zapisanie w punktach, co chcemy umieścić w nagraniu). Przygotowanie pomieszczenia do nagrania (eliminacja potencjalnych źródeł hałasu). Pamiętajmy, że sam komputer, na którym nagrywamy podcast jest źródłem zakłóceń. Jeśli nagrywamy dźwięk z mikrofonu, to komputer rejestruje szum, jaki generuje zarówno mikrofon, jak i karta dźwiękowa. Jeśli to możliwe, zaleca się korzystanie z kart dźwiękowych i mikrofonów o tzw. wysokim współczynniku sygnału do szumu (ang. SNR – Signal to Noise Ratio). Podłączenie mikrofonu Skompletowanie niezbędnych programów do: Rejestracji i obróbki dźwięku (np. Audiacity) Kompresji dźwięku, Transferu plików, Edycji kanałów RSS (np. RssPublisher) Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

44 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa
Kolejność działań Nagranie audycji Postprodukcja (obróbka i montaż plików dźwiękowych) usunięcie zbędnych fragmentów wstawienie innych nagrań, wyrównanie głośności nagrania, oczyszczenie z szumów, zapisanie podcastu do publikacji w formacie MP3. Udostępnienie podcastu - publikacja Nagranie audycji Obróbka i montaż plików dźwiękowych, czyli postprodukcja. Na tym etapie można: usunąć zbędne fragmenty, wstawić inne nagrania (np. piosenkę, singiel itp.), wyrównać głośność nagrań, oczyścić nagranie z szumów, zapisać podcast w odpowiednim do publikacji formacie (MP3) Potrzebne narzędzia Audacity to program do wgrywania i obróbki dźwięku. Program ten jest dostępny w polskiej wersji językowej RssPublisher – program do tworzenia kanałów RSS, do pobrania na stronie Udostępnienie podcastu. Dobrze jest, kiedy osoby tworzące podcasty posiadają także umiejętność tworzenia stron internetowych, zdalnego przesyłania plików i technologii RSS, ponieważ ktoś musi nagrane pliki dźwiękowe zamieścić w Internecie. Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

45 Gdzie publikujemy podcasty?
Strona WWW Blog Zaletą publikacji w serwisach blogowych jest automatyzacja tworzenia kanałów RSS. Ważne przy publikacji podcastów: miesięczny limit transferu, objętość konta, bezpieczeństwo danych (kopie zapasowe), Najprostszym sposobem publikacji podcastów jest zamieszczenie linków do kolejnych odcinków podcastu na własnej stronie WWW (stronie biblioteki szkolnej). Innym miejscem odpowiednim do publikacji podcastów są serwisy blogowe. Zaletą korzystania z blogów jest automatyzacja tworzenia kanałów RSS w momencie dodawania nowego wpisu. Pamiętajmy, że serwisy oferujące bezpłatne miejsce na stronę WWW zaoferują nam małe limity transferu, co będzie uniemożliwiało szybką dystrybucję podcastów do wielu odbiorców. Zalecany sposób – znalezienie dostawcy oferującego konta WWW o dużej pojemności i dużym transferze miesięcznym. Zakładając, że podcast zajmuje średnio 30 MB i chcemy go udostępnić np. raz w tygodniu 500 osobom (4 razy w miesiącu), to potrzebny transfer wynosi 500 x 4 x 30= MB, czyli 60 GB. Należy więc szukać dostawcy, który zaoferuje nam minimum 66 GB miesięcznego transferu, doliczając 10% margines bezpieczeństwa. Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

46 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa
Prawo a podcasting Przy tworzeniu podcastów obowiązują takie same prawa, jak przy każdej innej formie publikowania w Internecie. Prawo osobiste Prawo autorskie Kontrola komentarzy Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

47 Podcast a bibliotekarze
Bibliotekarze - szczególnie zajmujący się wyszukiwaniem i udzielaniem informacji - nie powinni zapominać także o tym, że podcast (podobnie jak blog, czy serwis wiki) może stanowić jej wartościowe źródło. Bibliotekarze nie powinni zapominać także o tym, że podcasty mogą stanowić wartościowe źródło informacji. Możemy z nich korzystać zarówno jako odbiorcy, jak i twórcy. Bibliotekarze– twórcy podcastów dostają do dyspozycji nowe narzędzie ułatwiające dzielenie się wiedzą - mogą przygotowywać materiały audio do wykorzystania na zajęciach lub do samodzielnej pracy uczniów w bibliotece i poza szkołą. . Podcasty nadają się doskonale do dokumentowania życia biblioteki, szkoły czy klasy, nagrywania wywiadów z interesującymi osobami, do tworzenia własnych cyklicznych audycji tematycznych. Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

48 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa
Warto tam zajrzeć - platforma poświęcona podcastingowi - część portalu Polskiego Radia poświęcona podcastom - Polcaster - pierwszy polski agregator podcastów - portal Podomatic - Podcast Zeszytów Literackich Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

49 Podcast Zeszytów Literackich http://www.zeszytyliterackie.pl/podcast
Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

50 Podomatic http://www.podomatic.com
Publikowanie podcastów może stać się bardzo proste przy wykorzystaniu serwisu Podomatic. Jedyna niedogodność z nim związana, to obecność reklam. Aby mieć własny podcast wystarczy założyć konto, utworzyć stronę (z pomocą gotowych szablonów) i dołączyć do niej przygotowane wcześniej audycje. Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

51 Podomatic http://www.podomatic.com
Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

52 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa
Kurs podcastingu Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

53 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa
Nowe tematy do rozmowy Flickr Cyfrowe opowieści Albumy fotograficzne YouTube TeacherTube Slideshare Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

54 Flickr http://www.flickr.com
Serwis fotograficzny – jeden z najstarszych serwisów typu Web 2.0 (działa od 2004 roku). Platforma komunikacji, umożliwiająca zarejestrowanym użytkownikom budowanie kontaktów, łączenie się w grupy zainteresowań, dyskutowanie na forach. Wzorcowy przykład funkcjonowania społecznościowego Internetu. Serwis fotograficzny Flickr jest jednym z najstarszych serwisów typu Web 2.0 (działa od 2004 roku), bywa także przedstawiany jako wzorcowy przykład funkcjonowania społecznościowego Internetu. Serwis cieszy się ogromną popularnością – pod koniec ubiegłego roku zawierał już ponad dwa miliardy zdjęć, a 3-5 milionów nowych fotografii przybywa każdego dnia. Przede wszystkim jest to serwis dla miłośników fotografii, zapewniający im darmowy hosting zdjęć. Stąd też większość opublikowanych w serwisie zdjęć to prace zaawansowanych fotografów amatorów, pół-zawodowców i zawodowców, wykonane dobrymi, profesjonalnymi aparatami. Ale Flickr to także platforma komunikacji, umożliwiająca zarejestrowanym użytkownikom budowanie kontaktów, łączenie się w grupy zainteresowań, dyskutowanie na forach i – oczywiście – dodawanie do zdjęć tagów i komentarzy. Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

55 Flickr http://www.flickr.com
Sposób na udostępnienie szerokiej publiczności zdjęć z kolekcji prywatnych i zbiorów instytucji. Narzędzie promocji (produktów, zbiorów, wydarzeń itd.). Biblioteczna galeria to ciekawy sposób na pokazanie zarówno samej biblioteki, jak i organizowanych przez nią imprez i wydarzeń. Flickr to sposób na udostępnienie szerokiej publiczności zdjęć z kolekcji prywatnych i zbiorów instytucji (np. bibliotek). Wreszcie Flickr to narzędzie promocji, dzięki któremu można pokazać na zdjęciach rozmaite miejsca, budynki, produkty, przedmioty lub opublikować w Sieci dokumentację fotograficzną ważnych wydarzeń. Najważniejsze jest jednak, co stale podkreślają twórcy Flickr, dzielenie się własną twórczością i własnymi zbiorami fotografii. Zamieszczone w serwisie zdjęcia mogą być wykorzystywane także poza serwisem, oczywiście zgodnie z wolą ich autorów, którzy mogą zastrzec wszystkie prawa, wyrazić zgodę na wykorzystanie niekomercyjne lub zgodne z licencją Creative Commons. Dzięki kanałom RSS, specjalnym programom i usługom (Flickr Api) zdjęcia mogą być pobierane z Flickr i publikowane na stronach WWW bądź wykorzystywane do realizacji różnych ciekawych projektów. W serwisie znajdziemy wiele zdjęć ciekawych budynków i wnętrz bibliotecznych, zrobionych przez nie-bibliotekarzy – amatorów fotografii, ale także galerie utworzone przez biblioteki, posiadające na Flickr własne konta. Biblioteczna galeria to ciekawy sposób na pokazanie zarówno samej biblioteki, jak i organizowanych przez nią imprez i wydarzeń. 55 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

56 Biblioteka Kongresu w Waszyngtonie
Serwis Flickr potraktowany jako usługa udostępniania bibliotecznych zbiorów fotografii. Udostępnione cenne historyczne kolekcje fotografii ze zbiorów biblioteki. Wszystkie zdjęcia fachowo opisane przez bibliotekarzy, zawierają nawet biblioteczne sygnatury. Projekt rozpoczęty w czerwcu 2007 roku. Cel - udostępnienie fotograficznych zbiorów szerokiej publiczności. 56 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

57 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa
Biblioteka Kongresu Ale też galeria na Flickr to nie tylko prezentacja samej biblioteki i tego, co się w bibliotece dzieje. Może to być także usługa udostępniania bibliotecznych zbiorów fotografii. Biblioteka Kongresu w Waszyngtonie założyła na Flickr własną galerię, w której zamieszcza cenne historyczne kolekcje fotografii ze swoich zbiorów. Wszystkie zdjęcia są fachowo opisane przez bibliotekarzy, zawierają nawet biblioteczne sygnatury. Celem rozpoczętego przez Bibliotekę w czerwcu 2007 roku projektu jest udostępnienie fotograficznych zbiorów szerokiej publiczności, lecz także pokazanie, w jaki sposób wkład użytkowników (tagowanie, dodawanie komentarzy) może się przyczynić do wzbogacenia tych zbiorów. 57 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

58 Biblioteka szkolna w serwisie
58 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

59 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa
Zalety Flickr Łatwość obsługi, brak ponoszonych kosztów finansowych. Możliwość edycji zdjęć – Picnik.com Duży potencjał marketingowy. Możliwość dotarcia z informacją o działalności biblioteki do wielu użytkowników. Możliwość skorzystania z ich pomocy przy opracowaniu zbiorów (tagowanie, dodawanie komentarzy). Flickr wydaje się godnym polecenia narzędziem dla bibliotekarzy, choć na razie jest wykorzystywany głównie przez biblioteki amerykańskie. Łatwość obsługi, brak konieczności ponoszenia kosztów finansowych (podstawowe funkcje Flickr są bezpłatne), duży potencjał marketingowy, możliwość dotarcia z informacją o działalności biblioteki do milionów użytkowników, a nawet skorzystania z ich pomocy przy opracowaniu zbiorów, to atuty Flickr, które – jak myślę – powinny zadziałać zachęcająco. Należący do Yahoo!, serwis wymiany zdjęć Flickr, nawiązał współpracę z portalem Picnik.com. Dzięki temu użytkownicy Flickr uzyskają możliwość edytowania fotografii online. Picnik.com to aplikacja sieciowa, pozwalająca na edycję zdjęcia w przeglądarce. Dzięki nowej umowie z portalem Flickr, internauci korzystający z jego usług, uzyskają możliwość prostej modyfikacji publikowanych fotografii. Funkcje Picnika dostępne we Flickr, obejmują m. in.: przycinanie fotek, zmianę ich rozmiaru i ekspozycji, usuwanie efektu czerwonych oczu. Możliwe będzie edytowanie pojedynczej fotografii lub całych serii. Funkcja „Perfect Memory” umożliwi powrót do pierwotnej wersji obrazka. Choć powyższe opcje nie wystarczają, aby Picnik konkurował z programami offline do edycji zdjęć, stanowią jednak poszerzenie możliwości Flickr. 59 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

60 Cyfrowe opowieści Tworzenie multimedialnych historii (filmów ze zdjęć). Relacja z wystawy, konkursu, spotkania w bibliotece, prac nad projektami, wycieczki itp. Pomoc do zajęć – instrukcje, pokazy. Potrzebny program: Microsoft Photo Story 3 Windows Movie Maker

61 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa
Cyfrowe opowieści Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

62 A może album fotograficzny?
Szybko tworzy albumy ze zdjęć z plików, skanerów, aparatów cyfrowych. Pozwala na dołączanie różnych elementów (opisów, plików dźwiękowych, filmów, dokumentów, linków do stron i poczty elektronicznej). Automatycznie generuje albumy w postaci stron WWW. Album Creator PRO 3 Album Express 3.5 Album Multimedialny 3.0 JAlbum Przykład 1 Przykład 2 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

63 YouTube http://pl.youtube.com
To społecznościowy serwis wymiany plików wideo znany niemal wszystkim internautom. Pewnie każdy z nas co najmniej raz w życiu dostał na skrzynkę link do któregoś z setek wideoklipów, filmików, animacji, reportaży czy innych materiałów wideo publikowanych przez amatorskich twórców lub profesjonalne wytwórnie. Dziennie na YouTube zamieszczanych jest ponad 65 tysięcy plików, ok. 100 milionów filmów oglądanych jest każdego dnia, a 20 milionów użytkowników odwiedza serwis w ciągu miesiąca (źródło: Wikipedia). Zawartość serwisu to materiały wideo (filmowe i telewizyjne), muzyczne wideoklipy, filmy amatorskie i wideoblogi. 63 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

64 YouTube http://pl.youtube.com
Społecznościowy serwis wymiany plików wideo. Zawartość: materiały wideo (filmowe i telewizyjne), muzyczne wideoklipy, filmy amatorskie, wideoblogi. Dziennie na YouTube zamieszczanych jest ponad 65 tysięcy plików, ok. 100 milionów filmów oglądanych jest każdego dnia (źródło: Wikipedia). 64 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

65 YouTube narzędziem edukacyjnym?
Możliwość zamieszczania materiałów edukacyjnych, np. wykładów. Transformacja z amatorskiej sieci wymiany plików wideo w narzędzie o potężnym potencjale . Nowe, cenne źródło informacji. Kalifornijski Uniwersytet w Berkeley zamieścił ponad 300 godzin nagrań wideo (9 pełnych kursów akademickich). Tematyka materiałów - konflikty międzynarodowe, biologia, chemia, fizyka, Internet i nowe technologie. YouTube zaczyna też odgrywać rolę narzędzia edukacyjnego i jako takie bywa wykorzystywane zarówno przez osoby uczące się, jak i nauczycieli, szkoły, czy nawet uczelnie wyższe. Uczniowie mogą za pomocą nagranych przez siebie filmów dokumentować swoją pracę nad prowadzonym projektem i dzielić się jej efektami z koleżankami i kolegami, uzyskując przy okazji informacje zwrotne. Kalifornijski Uniwersytet w Berkeley niedawno zamieścił w serwisie ponad 300 godzin nagrań wideo, składających sie na 9 pełnych kursów akademickich. Tematyka publikowanych przez Berkeley materiałów to konflikty międzynarodowe, biologia, chemia, fizyka, Internet i nowe technologie. Obserwujemy zatem znaczącą metamorfozę YouTube: z amatorskiej sieci wymiany plików wideo staje się powoli narzędziem o potężnym potencjale promocyjnym oraz nowym, cennym źródłem informacji. Z obu powodów serwis powinien być dostrzeżony przez biblioteki, i tak właśnie się dzieje. Filmów mających w tytule słowo “library”, “biblioteka’, “Bibliothek”, “bibliotheque” można w YouTube znaleźć całe mnóstwo. Oprócz multum parodystycznych klipów poświęconych bibliotekom i bibliotekarzom są także wspaniałe materiały promujące ofertę bibliotek w ciekawy, nowatorski sposób 65 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

66 Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna w Wejherowie
7 filmów , screencast objaśniający, jak korzystać z katalogu online. 66 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

67 Miejska Biblioteka Publiczna w Piekarach Śląskich
Prezentacja biblioteki 67 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

68 Biblioteki Szkoły Podstawowej nr 127 w Warszawie
Prezentacja biblioteki szkolnej 68 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

69 Miejska Biblioteka Publiczna w Imielinie
Film z otwarcia biblioteki 69 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

70 Miejska Biblioteka Publiczna w Tomaszowie Mazowieckim
Wernisaż artysty plastyka - Wiesława Fiszbacha. Miejska Biblioteka Publiczna w Tomaszowie Mazowieckim 09 maja 2008 70 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

71 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa
Biblioteka szkolna 71 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

72 Biblioteka Szkoły Podstawowej w Barczewie
72 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

73 TeacherTube http://www.teachertube.com
Edukacyjny odpowiednik serwisu YouTube. Istnieje od 2007 roku. Ukierunkowany na pliki video o charakterze edukacyjnym. Zawartość tworzą nauczyciele i osoby związane z edukacją. Największym walorem serwisu jest wysoki poziom informacji.

74 TeacherTube http://www.teachertube.com
Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

75 TeacherTube http://www.teachertube.com
Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

76 TeacherTube http://www.teachertube.com
Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

77 TeacherTube http://www.teachertube.com
Edukacyjny odpowiednik serwisu YouTube. Istnieje od 2007 roku. Ukierunkowany na pliki video o charakterze edukacyjnym. Zawartość tworzą nauczyciele i osoby związane z edukacją. Największym walorem serwisu jest wysoki poziom informacji. Edukacyjny odpowiednik serwisu YouTube. Istnieje od 2007 roku. Ukierunkowany na pliki video o charakterze edukacyjnym. Zawartość tworzą nauczyciele i osoby związane z edukacją. Największym walorem serwisu jest wysoki poziom informacji. Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

78 SlideShare http://www.slideshare.net
SlideShare.net to serwis umożliwiający zamieszczanie, przechowywanie i udostępnianie prezentacji w internecie Prezentacje na serwisie są konwertowane do flasha. Plusy Slideshare przyjmie pliki PowerPointa i dokumenty PDF. Pokaz slajdów może być dostępny dla wszystkich, lub tylko wybranych. Do każdego slajdu można dołączać komentarze, dźwięk, np. nagraną przez nas narrację. Posiadacze konta mogą przeglądać statystyki oglądalności poszczególnych prezentacji. Minusy: Serwis anglojęzyczny, daje dużo możliwości –ale by je wykorzystać potrzebna jest dobra znajomość angielskiego. Umieszczanie plików wymaga założenia konta. Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

79 SlideShare http://www.slideshare.net
Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

80 Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa
Wnioski końcowe Opracowanie: Bożena Boryczka, OEIiZK Warszawa

81 Prezentacja dostępna pod adresem:

82 kontakt: bb@oeiizk.waw.pl
Dziękuję za uwagę kontakt:


Pobierz ppt "Blog, podcast, RSS itd. w bibliotece szkolnej"

Podobne prezentacje


Reklamy Google