Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA JAKO ELEMENT ZAJĘĆ KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNYCH W TERAPII DYSLEKSJI.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA JAKO ELEMENT ZAJĘĆ KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNYCH W TERAPII DYSLEKSJI."— Zapis prezentacji:

1 Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA JAKO ELEMENT ZAJĘĆ KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNYCH W TERAPII DYSLEKSJI

2 DYSLEKSJA A FUNKCJONOWANIE NARZĄDU WZROKU SYMPTOMY DYSLEKSJI TYPU WZROKOWEGO Słaba pamięć wzrokowa Niechęć do układanek (puzzle) Pismo lustrzane Mylenie liter o podobnym kształcie Przestawianie, mylenie i opuszczanie liter, sylab i wyrazów Kłopoty z przepisywaniem z tablicy, książki Wolne tempo czytania Słabe rozumienie samodzielnie czytanego tekstu Trudności w odnajdowaniu informacji w tekście Trudności w nauce języków obcych, geografii, geometrii PRZEJAWY WAD I ZABURZEŃ W OBRĘBIE NARZĄDU WZROKU Przechylanie głowy lub całego ciała podczas czytania lub pisania Przekręcanie książki i zeszytu Mrużenie i tarcie oczu Częste mruganie Bóle głowy w czasie czytania i w podróży Problemy w orientacji przestrzennej Wodzenie nosem po książce i zeszycie Zła tolerancja ostrego światła Podwójne widzenie Zaburzenia równowagi (kłopoty z chodzeniem po schodach) Niezborność ruchowa Pismo lustrzane

3 PERCEPCJA WZROKOWA Zdolność do rozpoznawania i różnicowania bodźców wzrokowych oraz interpretowania ich w oparciu o wcześniejsze doświadczenia Aspekty widzenia wpływające na czytanie -ruchy gałek ocznych -widzenie obuoczne i przestrzenne -konwergencja -akomodacja -fiksacja -pole widzenia -koordynacja oko-ruchowa -pamięć wzrokowa - stałość spostrzegania -spostrzeganie figury i tła - spostrzeganie stosunków przestrzennych -spostrzeganie położenia w przestrzeni -- koordynacja wzrokowo- ruchowa Aspekty percepcji wzrokowej:

4 ORTOPTYKA Zajmuje się oceną ruchów gałek ocznych i badaniem cech narządu wzroku takich jak: konwergencja, akomodacja, widzenie obuoczne i przestrzenne oraz zakres widzenia i badaniem cech narządu wzroku takich jak: konwergencja, akomodacja, widzenie obuoczne i przestrzenne oraz zakres widzenia Opanowanie techniki czytania i jej efektywność oraz poziom koordynacji oko-ruchowej zależy od właściwego funkcjonowania układu mięśniowego oczu mięśniowego oczu

5 WSKAZANIA DO BADANIA zagrożona i patologiczna ciąża, wcześniactwo zagrożona i patologiczna ciąża, wcześniactwo obniżone napięcie mięśniowe, opóźniony rozwój ruchowy obniżone napięcie mięśniowe, opóźniony rozwój ruchowy przynależność do grupy ryzyka dysleksji przynależność do grupy ryzyka dysleksji brak efektów reedukacji brak efektów reedukacji bóle głowy i oczu zgłaszane podczas czytania bóle głowy i oczu zgłaszane podczas czytania choroby narządu wzroku występujące u rodziców choroby narządu wzroku występujące u rodziców

6 KONWERGENCJA Symetryczny, zbieżny ruch gałek ocznych Objawy niedomogi konwergencji: duża męczliwość oczu, łzawienie duża męczliwość oczu, łzawienie rozmazywanie się obrazu przy pracy z bliska (pływające litery) rozmazywanie się obrazu przy pracy z bliska (pływające litery) dwojenie obrazu – kłopoty z utrzymaniem się w liniaturze dwojenie obrazu – kłopoty z utrzymaniem się w liniaturze brak precyzji ruchów brak precyzji ruchów niechęć do manipulowania małymi przedmiotami niechęć do manipulowania małymi przedmiotami bóle głowy bóle głowy

7 AKOMODACJA nastawność oka Objawy zaburzeń akomodacji: - obniżenie ostrości wzroku - zmienna ostrość wzroku ( blisko- daleko) - bóle głowy i oczu - przekrzywianie głowy przy czytaniu - wrażliwość na kontrast między drukiem i tłem - kłopoty przy przepisywaniu z tablicy

8 ASTYGMATYZM Objawy: - niezborność ruchowa - problemy z oceną odległości - rozmywanie się obrazu ( jak na poruszonym zdjęciu) - wrażenie wypukłości lub wklęsłości tekstu

9 Widzenie obuoczne obrazy z obu oczu, na poziomie korowym, integrują się w jeden obraz obrazy z obu oczu, na poziomie korowym, integrują się w jeden obraz Poziomy integracji widzenia: - jednoczesna percepcja - fuzja - stereopcja, czyli poczucie głębi Dzieci z zezem (jawnym lub ukrytym) odbierają obraz raz z jednego, raz z drugiego oka.

10 PRZYDATNE STRONY INTERNETOWE

11 Prezentację przygotowano z wykorzystaniem materiałów i za zgodą p. Bożeny Odowskiej – Szlachcic p. Bożeny Odowskiej – Szlachcic DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ


Pobierz ppt "Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA JAKO ELEMENT ZAJĘĆ KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNYCH W TERAPII DYSLEKSJI."

Podobne prezentacje


Reklamy Google